مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    41
  • شماره: 

    735
  • صفحات: 

    791-801
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    28
  • دانلود: 

    7
چکیده: 

مقاله پژوهشیمقدمه: امروزه شیوع چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان به شدت افزایش یافته است و یکی از مهم ترین مسائل بهداشتی در جامعه محسوب می شود. این مطالعه با هدف تعیین اثر برنامه ی مداخله ی ترکیبی با رویکرد آموزش تغذیه و فعالیت های فیزیکی برای پیشگیری و درمان چاقی و اضافه وزن دانش آموزان شهر کرمانشاه انجام گرفت.روش ها: در این مطالعه ی کارآزمایی بالینی تصادفی، 1000 دانش آموز از مدارس شهر کرمانشاه به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل بررسی شدند. گروه مداخله به مدت یک سال تحصیلی آموزش های تغذیه مبتنی بر مصرف غذاهای کم کالری و افزایش فعالیت های فیزیکی در مدارس را دریافت کردند و برای گروه شاهد، توصیه های معمول برای اصلاح شیوه ی زندگی داده شد. داده های قبل و بعد از مداخله در دو گروه با آزمون های آماری تی زوجی و ANCOVA تحلیل شدند.یافته ها: بعد از مداخله دریافت انرژی، کربوهیدرات و چربی بطور معنی داری در گروه مداخله کاهش داشت. بعد از مداخله ی وزن و اندازه ی دور کمر دانش آموزان گروه مداخله بطور معنی داری نسبت به گروه شاهد کاهش یافته بود. در گروه مداخله، فعالیت فیزیکی، آگاهی تغذیه ای و نگرش تغذیه ای بطور معنی داری بعد از مداخله افزایش یافته بود. در گروه شاهد تغییرات وزن، انرژی، فعالیت فیزیکی و آگاهی تغذیه در پایان مطالعه تغییر معنی داری نداشت.نتیجه گیری: برنامه ی مداخله ترکیبی با رویکرد آموزش تغذیه و فعالیت فیزیکی می تواند به عنوان یک رویکرد مؤثر در پیشگیری و درمان چاقی و اضافه وزن در دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 28

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    41
  • شماره: 

    735
  • صفحات: 

    802-808
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    17
  • دانلود: 

    8
چکیده: 

مقاله پژوهشیمقدمه: حاملگی خارج رحمی (Ectopic pregnancy) EP، مشکلی نسبتاً شایع در خانم های سنین باروری است. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط هر یک از روش های درمانی انجام شده در بین زنان با سابقه ی EP با باروری آینده ی آنان، انجام شد.روش ها: این مطالعه بصورت توصیفی- تحلیلی در سال 1399 انجام شد. تعداد 207 نفر از بیمارانی که با تشخیص EP در بیمارستان های الزهرا(س) و شهید بهشتی اصفهان طی سال های 1395 تا 1397، تحت درمان قرار گرفته بودند، وارد مطالعه شدند. مشخصات دموگرافیک بیماران و همچنین نوع درمان انجام شده برای EP قبلی بیماران (درمان دارویی، جراحی رادیکال و جراحی کانزرواتیو) از پرونده ی آنان، استخراج شد. سپس طی تماس تلفنی با بیماران، از وضعیت باروری آنان بعد از درمان، سؤال شد، سپس نتیجه ی باروری این افراد در گروه های مختلف درمانی بررسی و مقایسه گردید.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد، افراد با سابقه ی EP که از روش دارویی جهت درمان آن ها استفاده شده بود، به طور معنی داری، بیشتر از گروهی که تحت درمان جراحی قرار گرفته بودند، دارای حاملگی موفق بوده اند. در مقایسه دو نوع روش جراحی رادیکال و کانزرواتیو، تفاوت معنی داری در موفقیت حاملگی بعدی، نشان نداد.نتیجه گیری: حاملگی موفق در بیماران دچار EP قبلی که تحت درمان با دارو بوده اند در مقایسه با آن هایی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند بیشتر بود. بر اساس نتایج این مطالعه، روش جراحی رادیکال و کانزرواتیو تأثیری در موفقیت حاملگی بعدی افراد، نداشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 17

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    41
  • شماره: 

    735
  • صفحات: 

    809-816
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    14
  • دانلود: 

    6
چکیده: 

مقاله پژوهشی مقدمه: آموزش محیط زیست برای دانشجویان پزشکی عمومی، می تواند نقش مؤثری در پیشگیری از بروز آسیب های محیط زیست و حفظ سلامتی جامعه ایفا نماید. هدف این پژوهش، شناسایی نیازهای آموزشی محیط زیست در رشته ی پزشکی بود. روش ها: این پژوهش یک مطالعه ی کیفی با رویکرد استقرایی بود که با ابزار مصاحبه ی نیمه ساختار یافته و بررسی مستندات انجام گرفت. نمونه بصورت هدفمند از بین اساتید مجرب و خبره دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در زمینه ی آموزش محیط زیست انتخاب شد. داده ها با روش تحلیل محتوای قراردادی تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: در نهایت 5 مقوله ی اصلی و 7 مقوله ی فرعی حاصل مصاحبه ها شد. مقوله های اصلی مشتمل بر، «مشکلات محیط زیستی جوامع انسانی با تأکید بر جامعه ی استانی»، «مشکلات محیط زیستی حوزه ی پزشکی»، «چرایی آموزش محیط زیست»، «چیستی آموزش محیط زیست» و «چگونگی آموزش محیط زیست» بودند. «مشکلات سه گانه محیط زیستی»، «فقر فرهنگی»، «مدیریت ضعیف»، «فقدان دانش، نگرش و مهارت لازم»، «آموزش توسعه ی پایدار»، «لزوم آموزش محیط زیست»، «ادغام طولی در برنامه ریزی درسی پزشکی عمومی» مقوله های فرعی این مطالعه بدست آمد. نتیجه گیری: برای یک دانشجوی پزشکی چه از نظر یک شهروند و وظایف و تکالیف مربوطه و چه از نظر قبول مسؤولیت در جامعه پس از فراغت از تحصیل، آموزش محیط زیست ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد. همچنین مشارکت کنندگان به طراحی تلفیقی آموزش محیط زیست (ادغام طولی) در دروس قابل تلفیق علوم پایه، مقدمات بالین، کارآموزی و کارورزی، تداوم آن در طول دوره ی تحصیلی پزشکی و ارائه ی آن با روش های فعال تأکید نمودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 14

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button