1هدف بیماری فشار خون به ویژه در کشورهای در حال توسعه با افزایش خطر بروز بیماری های قلبی عروقی مرتبط است و با اصلاح شیوه زندگی، رعایت رژیم غذایی و بهبود رفتارهای خودمراقبتی قابل کنترل است. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر مداخله آموزشی براساس مدل اطلاعات انگیزش مهارت های رفتاری بر افزایش رفتار خودمراقبتی در بیماران مبتلا به پر فشاری خون در شهر داراب بود. روش ها این مطالعه، یک مطالعه مداخله ای نیمه تجربی با 250 شرکت کننده مبتلا به پرفشاری خون (125 نفر در گروه آزمایش و 125 نفر در گروه کنترل) بود که در سال 1401 و با نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. داده ها با استفاده از پرسش نامه 3 بخشی (اطلاعات جمعیت شناختی، سازه های مدل اطلاعات انگیزش مهارت های رفتاری و رفتارهای خودمراقبتی) و روایی پایایی شده جمع آوری شد. 4 جلسه آموزشی حضوری هر جلسه 45تا 60 دقیقه برای شرکت کنندگان و اعضای خانواده آنان برگزار شد. 2 ماه پس از مداخله آموزشی پس آزمون انجام شد. از آزمون های تی مستقل، زوجی و تحلیل کوواریانس با نرم افزار SPSS نسخه 22برای تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها پس از آموزش، تفاوت آماری معنی داری بین گروه آزمایش و کنترل در تمامی سازه های مدل (دانش، انگیزش، مهارت های فردی و رفتارهای خودمراقبتی) مشاهده شد (P<0/001). در گروه آزمایش در تمامی سازه های مورد مطالعه بعد از مداخله تفاوت معنادارآماری و بیشترین تأثیر در سازه انگیزش مشاهده شد. نتیجه گیری نتایج مطالعه نشان می دهد که برنامه آموزشی اجراشده به ارتقای خودمراقبتی بیماران مبتلا به فشار خون بالا منجر شد این افزایش خودمراقبتی می تواند کاهش عوارض ناشی از فشار خون را به همراه داشته باشد. با توجه به نتایج اگر پزشکان و کارکنان بهداشتی با بهره گیری از سازه های این مدل رفتارهای خود مراقبتی در فشار خون را به مراجعه کنندگان بیاموزند این می تواند در کنترل فشار خون مؤثر باشد.