هدف اصلی محقق از اجرای پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سلامت اجتماعی با میل شغلی و فرسودگی مزمن معلمان در دور ه ی اول متوسطه ی شهرستان پارسیان است. به منظور اجرای این تحقیق، 140 نفر از معلمان دوره اول متوسطه به عنوان نمونه به طور تصادفی برگزیده شدند. روش تحقیق حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی است که با استفاده از پرس شناسنامه ی سامت اجتماعی کییز، اطلاعات موردنیاز مقیاس میل شغلی و فرسودگی چالدر جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داد ه ها با نرم افزار s pss20 و از روشهای آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چند متغیره و همبستگی کانونی صورت گرفت. در نهایت، نتایج آماری نشان داد که بین سامت اجتماعی با فرسودگی مزمن و میل شغلی رابطه ی معناداری وجود دارد؛ با افزایش سلامت اجتماعی، میل شغلی افزایش و فرسودگی مزمن معلمان کاهش می یابد. در این بررسی، نتایج همبستگی کانونی بیانگر این بود که متغیر میل شغلی در تبیین سامت اجتماعی از بیشترین عملکرد برخوردار است. قویترین رابطه در بعد اول کانونی، بین متغیر میل شغلی از متغیرهای مجموعه ی اول (وابسته) و مولفه ی مشارکت اجتماعی از متغیرهای مجموعه ی دوم) مستقل است.