محیط های متلاطم و وجود عواملی مانند تحریم ها,قوانین دولت,رانت شرکت های دولتی,عدم پایداری شرایط اقتصادی بویژه نوسانات نرخ ارز که در مورد محصولات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات حائز اهمیت است,میزان عدم اطمینان و چالش های این محیط را افزایش داده است.اما در این میان,شرکت های دانش بنیان موفقی وجود دارند که همچنان به صدرنشینی خود در بازار ایران ادامه داده اند و توانسته اند سهم بازار خوبی را خلق کرده و حفظ کنند و همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.ما اعتقاد داریم بخشی از موفقیت و رشد اینگونه کسب و کارها ناشی از اقدامات به موقع آن ها در برابر چالش ها و برخورداری از قابلیت هایی است که نمی توان آن را صرفا به قابلیت های روتین همانند سایرکسب وکارها نسبت داد.در چنین محیطی,مزیت رقابتی,پایدار نیست و کسب و کارهای کوچک و متوسط دانش بنیان برای ادامه فعالیت و رسیدن به سهم بازار به قابلیت های پویا احتیاج دارند.برای تبیین چگونگی نقش قابلیت های پویا بر عملکرد شرکت-های کوچک و متوسط دانش بنیان مدلی را براساس ادبیات تحقیق استخراج کرده و سپس با مصاحبه با مدیران و کارکنان این شرکت ها,صحت یا عدم صحت مدل را بررسی کردیم.