Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

بینای مطلق سعید

نشریه: 

کیمیای هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    7-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1428
  • دانلود: 

    1093
چکیده: 

در باره هنر سنتی بسیار شنیدهایم وخواندهایم. هدف این گزارش نیز مرور شنیدهها وگفته ها نیست. در اینجا، تنها برآنیم که بر چند نکتهای تأکید ورزیم و دو پرسشی پیش رو نهیم. از آنجاییکه عبارت «هنر سنتی» تا اندازهای همچنان مبهم است، نخست میکوشیم، با پیشنهاد ترتیب نسبتاً نویی، از این ابهام بکاهیم. وانگهی تعریف هنر سنّتی، از جمله هنر اسلامی، به نظر دشوار میآید؛ بهویژه اگر از منظری تاریخی به آن بنگریم. برای همین گروهی همچنان در وجود هنری به نام هنر اسلامی تردید روامیدارند؛ به همانسان که فلسفه اسلامی، چونان شعبهای از فلسفه قدیم، مورد پذیرش برخی نیست. لذا، پس از ارائه ترتیبی برای هنر سنتی، به عللی میپردازیم که به واسطه آن تعریف هنر سنتی، بهویژه هنر اسلامی، دشوار مینماید. سر انجام، با رویاروی نهادن هنرسنتی، بهویژه معماری وصنایع دستی، و دستآورد (ماشین آورد)های صنعت مدرن، یک پرسش به میان میآوریم: چگونه میتوان، با نظر به هنر سنتی و در پرتو آن، از زیبائی تولیدهای صنعت مدرن سخن گفت؟ به بیان دیگر، چگونه میتوان، بر مبنای هنر سنّتی، گونهای زیباشناسی برای صنعت مدرن پی ریخت و، افلاطونی بگوییم، آنرا از «زُمختی کارخانه» تا اندازهای رهایی بخشید؟

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1428

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1093 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کیمیای هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    17-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    493
  • دانلود: 

    572
چکیده: 

رشد فزاینده تکنولوژی در قرن بیستم ضرورت پرسش از تکنولوژی را نه تنها از سوی اندیشمندان، که حتی در میان هنرمندان نیز پیش کشید. چنین بود که رویکردهای متفاوتی نسبت به تکنولوژی شکل گرفت که تمامیِ آنها ذیل دو رویکرد جبرباور آرمانشهری و ویرانشهری قرار میگرفتند و هر یک، سرنوشت محتومی را برای انسان در کنارِ تکنولوژی پیشبینی میکردند. اما گذر زمان، تغییراتی که در نقش تکنولوژی رخ داد و نیز تحولاتی که زیست-جهان انسان را دگرگون ساخت، همگی گواه بر عدم کفایت رویکردهای مذکور در جهت تحلیل روابط انسان و جهان به واسطه تکنولوژی هستند. اکنون پرسش این است که چگونه میتوان پایههای نظری هنر ماشینی قرن بیستم را بر اصولی قرار داد که یک چهارچوب تحلیلی فراتر از دیدگاههای جبرباور حاصل شود. در این راستا به نظر میرسد آراءِ اندیشمندانی که در کنار تکنولوژی دغدغه دانشهای انسانی را دارند کارساز باشد. دن آیدی در فلسفه تکنولوژی خود با رویکردی پدیدارشناسانه، که تلفیقی از نوع هوسرلی و هایدگری است، نشان میدهد که نظام چهارگانه او که روابط انسان، جهان و تکنولوژی بر آن سوار میشود، وجوه کاملتری را نسبت به رویکردهای جبرباور از روابط مذکور عیان میکند. بدینترتیب، رساله حاضر با بهرهگیری از فلسفه تکنولوژیِ دن آیدی و روش پدیدارشناسانه او میکوشد تا فارغ از نگاهی جبرباور به پیامدهای تکنولوژی، حضور ماشین را به مثابه نمادی از تکنولوژی در آثار هنرمندان آوانگارد نیمه نخست قرن بیستم تبیین نماید. چهارچوب نظری این پژوهش با توجه به نسبتهای چهارگانه آیدی در فلسفه تکنولوژی شکل میگیرد و در عین حال تلاش برآن است تا مزیت آن را نسبت به رویکردهای جبرباورانه به تکنولوژی نشان دهد. در نهایت، آنچه که از آراءِ دن آیدی جهت پایهریزی نوعی زیباشناسی برای هنر ماشینی استخراج میشود، ابهامِ نهفته در دلِ تکنولوژی است. این ابهام در تمامیِ آثار هنری که به ماشین پرداختهاند قابل تشخیص و عنصری مشترک است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 493

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 572 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نریمانی گلناز

نشریه: 

کیمیای هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    45-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    803
  • دانلود: 

    567
چکیده: 

نوشتار حاضر به بررسی نظریه امر والای موزس مندلسزون، اندیشمند عقلگرای آلمانی میپردازد. اهمیت چنین متنی در آن است که اولاً پژوهشهای چندانی درباره نظریه امر والای مندلسزون در زبان فارسی انجام نشده؛ ثانیاً در فلسفه قاره نیز اغلب یا به دیگر وجوه فلسفه مندلسزون پرداخته شده، یا اهمیت زیباییشناسی امر والایاش زیر سایه اندیشمندانی مانند باومگارتن، کانت کمتر به چشم آمده است. بنابراین، اهداف اصلی پژوهش حاضر نخست، معرفی یکی از چهرههای شاخص زیباییشناسی آلمانی قرن هجدهم است؛ و سپس تحلیل نظریه امر والای او که هم در مقام پُلی میان نظریههای امر والا در زیباییشناسی بریتانیایی و آلمانی عمل میکند، هم بر شکلگیری نظریه امر والای کانت تأثیر داشته و هم خود بداعتی دارد که آن را مستقلاً مبدّل به حوزهای مهم برای پژوهش میسازد. پژوهش حاضر با روش متن محور و براساس متون اصلی مندلسزون درباره امر والا انجام شده است تا وجوه گوناگون این نظریه سنجیده شوند. از این رهگذر نتیجه گرفتهایم که گرچه مندلسزون تا حدی وامدار نظریه برک بود و آن را به جهان آلمانی معرفی کرد؛ به سبب پایبندیاش به عقلگراییِ وُلفی، خود نظریهای بدیع را بسط داد که از یک سو مفهوم کمال و دیگر اصول اساسی زیباییشناسی عقلگرایانه را حفظ میکند و از سوی دیگر عناصر نوی نظریه امر والای برک را، در چارچوب نظریه امر والای خود میآورد. بنابراین، در بخش نخست مقاله کلیات زیباییشناسی مندلسزون را طرح کردهایم و در بخش دوم با جزئیات بیشتر به بررسی وجوه گوناگون نظریه امر والای او با تکیه بر متون اصلیاش پرداختهایم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 803

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 567 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کیمیای هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    57-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    554
  • دانلود: 

    572
چکیده: 

تلاش مقاله حاضر بر روشن کردن مقصود کاسوت از ارائه هنر مفهومی و شرح چگونگی مخالفت او با زیباشناسی و فرمالیسم با توجه به ریشههای ویتگنشتاینی اقدامات او است. همچنین برای ارزیابی آنچه کاسوت میگوید و آنچه نشان میدهد مقاله «هنر بعد از فلسفه» و یکی از آثار سری «یک و چند چیز» مطالعه میشود. این مطالعه نشان میدهد با اینکه کاسوت در مقاله مذکور با ابتنا بر شباهت خانوادگی از رویکرد تعریفگرا برای مفهوم هنر میگذرد، اما جستوجو در شرایط هنر با اتکا به ایده به صورت ایجابی به مفهومی باز از هنر میانجامد که امکان تعیین شرایط لازم و کافی برای این مفهوم ندارد. افزون براین، هر یک از مصادیق یا آثار هنری با اتکا به ایده درون مفهوم بازِ هنر قرار میگیرند. معنای هر یک از آثار کاسوت برای نمونه یک و سه صندلی، درون خودشان و متکی به زمینه شکلگیری آنها؛ و در چینش ممکنِ سه صندلی در تطابق با گزاره «یک و سه صندلی» رقم میخورد. کاسوت آثار هنری را به عنوان عرصه نمایش همریختی با آن گزارهها به عنوان تصویر اندیشه معرفی میکند. بدین طریق هنرمند در بند فاز خودبیانگری یا بیان احساسات لحظهایاش نسبت به ایده آن نیست و در حال فراهم کردن وضعی از امور، یا تصویری برای یک گزاره تحلیلی است. مطالعه آرا و آثار کاسوت با تأملی بر آرای ویتگنشتاین نشان میدهد روش او به صورت سلبی گذر از استلزامات فرمالیستی، دغدغه زیباگرایی، تزیین، فرمهای ادراکی، بصری و استتیکی را پیشنهاد میکند. اثر یک و سه صندلی، با چالش در تعریف ذاتی هنر، در شرایط بازنمایی بین مفاهیم زبان، مصادیق تجربی و تصاویر آنها کندوکاو میکند. اما در نهایت، در بند بازنمایی و همارزی گزارههای منطقی و وضع امور یا اندیشه و تصویر آن، باقی میماند. این خود نوعی فرمگرایی و بازنمایی بین عرصه گفتار و تصویر است. امکانهایی در ویژگی منحصر بفرد هنر، در ظرافتهای نگاه، در باقیمانده و مازاد نگاه، در شواهد ارزیابیناپذیر و حتی در ارائه امر غیرقابل بیان و در رابطه گفتار و تصویر وجود دارد که به هنر توان کنارهگیری از رابطه بازنمایانه را میدهد. این امکانها از سوی کاسوت در این مقاله و اثر مذکور نادیده گرفته شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 554

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 572 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سفیداری ملیکا

نشریه: 

کیمیای هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    73-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    503
  • دانلود: 

    579
چکیده: 

متون فلسفی در ژانرها و فرمهای ادبی متنوعی پدید آمدهاند. متفکران در خصوص اهمیت عناصر ادبی این آثار مواضع متفاوتی اتخاذ نمودهاند. برخی برای سبک و فرم ادبی، نقشی تصادفی و تزیینی قائل میشوند و در مقابل برخی دیگر برای این عناصر دلالتهای فلسفی قائل هستند. موضع فلاسفه درباره نقش عناصر ادبی متون فلسفی بر رویکرد آنها در مطالعه تاریخ فلسفه و نگارش متون جدید فلسفی مؤثر است. به همین سبب مطالعه نسبت فرم و محتوای فلسفهورزی اهمیت مییابد. هدف از این نوشتار بررسی نسبت فلسفهورزی و فرم ادبی با رجوع مستقیم به آثار نوشتاری فلسفی است. در این راستا امکانات و محدودیتهای سبک و فرمهای نوشتاری متون فلسفی بررسی میشود. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای انجام گرفته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد جنبه ادبی نوشتههای فلسفی تصادفی و تزیینی نیستند و هر فرم نوشتاری محدودیتها و امکانات خود را داراست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 503

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 579 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

کیمیای هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    87-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    714
  • دانلود: 

    635
چکیده: 

در این مقاله با بررسی زیبایی هنری و تبیین عناصر زیبایی هنری از دیدگاه علامه طباطبایی، میتوان تبیینی درستی از مرتبه وجودی ارزش هنری، ارایه داد. با روش تحلیلی-عقلی به بررسی نظریه زیباییشناسی از دیدگاه علامه میپردازیم تا دیدگاه عینیگرایی علامه در فلسفه هنر روشن شود. نقش ناظر هنری در حکمت عملی و نظریه اعتباریات علامه، حائز اهمیت است و ناظر اُبژه هنری، درک حضوری از واقعیات پدیدههای هنری دارد. در مرحله بعد، ناظر اُبژه هنری توسط علم حصولی، پدیدههای هنری را در قالب قضایای هنری، خبر میدهد. و برای شناخت درست ارزشهای هنری، نیازمند شناخت واقعیات هنری و همچنین نوع رابطه خاصی هستیم که میان واقع و ارزش هنری از نظر علامه وجود دارد. بنابراین، بدون شناخت واقع هنری، درک درستی از زیباییشناسی علامهطباطبایی میسر نیست. در نهایت، با توجه به تبیین فیلسوفان مختلف درباره عناصر زیبایی و همچنین مبانی فلسفی علامه، جایگاه ارزشهای هنری علامه در فلسفه هنر مشخص خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 714

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 635 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button