1مقدمه: کودکان سرمایه های ملی و انسانی کشور هستند. لذا سلامت روانشناختی و بررسی ابعاد روانی آنها از اهمیت بالایی بر خوردار است در این بین نقش والدین در این زمینه غیر قابل انکار است. هدف از پژوهش آزمون مدل ساختاری مشکلات رفتاری کودکان بر اساس سلامت روان مادران با توجه نقش میانجی گری هوش هیجانی بود.
روش: این پژوهش از لحاظ هدف بنیادین و کمی و از نوع نوصیفی همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان دارای تشخیص مشکلات رفتاری پیش از دبستان استان قم درسال تحصیلی 1401-1402 بودند. از میان جامعه مذکور نمونه ای برابر با 385 مادر که خود داوطلب همکاری بودند به روش نمونه گیری در دسترس به پژوهش وارد شدند. از پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان (Quay and Peterson)، پرسشنامه هوش هیجانی (Bar-On)و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شد. داده ها به روش ماتریس همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند.
نتایج : نتایج نشان داد که شاخصهای مدل پیشنهادی از برازش قابل قبولی برخوردار هستند. مسیر سلامت روان به مشکلات رفتاری (0/000P = , 294-/0 = β )، مسیر سلامت روان به هوش هیجانی (0/000P = , 0/570 = β) و مسیر هوش هیجانی به مشکلات رفتاری (0/000P = , 367-/0 = β ) گزارش میشود. همچنین نقش میانجی هوش هیجانی در سطح 0/95 اطمینان مورد تایید قرار گرفت.
نتیجه گیری: سلامت روان مادران اثرات معنادار بر هوش هیجانی و مشکلات رفتاری کودکان دارد لذا توصیه می شود سهم متغیرهای فوق در ارزیابی، تشخیص و درمان مهم قلمداد شده و سازمان های مرتبط برنامه های پیشگیرانه احتمالی را در نظر گیرند.