Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

سجودی فرزان | فتحی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    1-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    950
  • دانلود: 

    701
چکیده: 

تحلیل شبکه ای قدرت در بیان میشل فوکو با عنوان حلقه های تور قدرت و رابطه ی میان دانش و قدرت، ریشه در دوره ی تبارشناسی اندیشه ی او دارد که به بررسی روابط بین اجزا و گزاره های برسازنده ی یک گفتمان می پردازد و این پرسش را مطرح می سازد که چگونه، در چه شرایطی و در قالب چه شکل هایی، چیزی مانند سوژه می تواند در نظم سخن ها ظاهر شود؟ مقاله ی پیش رو بر آن است که به بررسی روابط گفتمانی نمایش-نامه ی «تنها راه ممکن»، نوشته ی محمد یعقوبی بپردازد. در این نوع تحلیل که در سطح خرد مطرح می شود، فوکو برای بررسی هر نظام گفتمانی چند نکته بیان نموده است که باید مورد توجه قرار گیرد: اول، نظام تفاوت گذاری هاست که امکان کنش/برکنش دیگران را فراهم می سازد. دوم، نوع اهدافی است که کنش گر دنبال می کند. سوم، وجه های ابزاری است که از طریق اثرهای گفتار، سلاح، نظام های مراقبت و غیره به کار می رود. چهارم، شکل های نهادینه سازی و پنجم، درجات عقلانی سازی است که درون هر گفتمان شکل می گیرد، سازمان می یابد و از رویه های سازگار با موقعیت برخوردار می شود. در تحلیلی که از اثر یعقوبی صورت پذیرفته است، از سویی، علاوه بر در نظر گرفتن راه کارهای پیشنهادی فوکو، به رابطه ی ابژه و سوژه ی ایجاد شده درون گفتمان، نظام استیلا و سلطه و شکل گیری روابط قدرت توجه شده و از سوی دیگر، دسترسی به منابع دانش/قدرت و رابطه ی قدرت با دانش مورد توجه قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 950

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 701 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بنی اسد نسیم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    17-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1123
  • دانلود: 

    720
چکیده: 

نوتاریخ گرایی گرایشی است در مطالعات ادبی و فرهنگی که توجه ویژه ای به موقعیت تاریخی متن به عنوان جزء جدایی ناپذیر متن دارد. از این دیدگاه متن به صحنه ی نبرد میان اندیشه های متخاصم نویسنده، جامعه، رسوم، نهادها و اعمال اجتماعی بدل می شود که همگی در نهایت مورد توافق نویسنده و خواننده و تحت تاثیر شناختمان آن ها قرار می گیرد. تاریخ گرایی نو به متن ادبی به عنوان بستری برای تعامل گفتمان های گوناگون و نمایان سازی روابط قدرت می پردازد. اندیشمندان بسیاری در این رویکرد سهم داشته اند، از جمله فوکو که تأکید می کند تاریخ رابطه ی پیچیده ی انواع گفتمان هاست. گفتمان با قدرت پیوند خورده است و از طریق زبان اعمال می شود. این رویکرد سعی در به تصویر کشیدن تعامل گفتمان های گوناگون یک متن ادبی و چگونگی تاثیر گذاری و تاثیرپذیری متقابل گفتمان ها و متن بر یکدیگر دارد. فرسی در نمایشنامه ی آرامسایشگاه ایدئولوژی خود را در غالب گفتمان های اجتماعی نمایان می کند. مضمون نمایشنامه از بطن جامعه ی مولف، هم از جنبه ی فرهنگی و هم از جنبه ی اجتماعی، سر برآورده است. در پژوهش حاضر تلاش شده است به نمایشنامه ی آرامسایشگاه به عنوان فضایی برای تعامل گفتمان های گوناگون نگریسته شود و به ریشه یابی قواعد و احکام اجتماعی موجود در متن، گفتمان غالب متن، بایدها و نبایدهای اجتماعی دوره ی تاریخی مورد نظر نویسنده و بازتاب اوضاع تاریخی متن پرداخته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1123

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 720 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ضابطی جهرمی احمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    31-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3269
  • دانلود: 

    964
چکیده: 

فیلم تاریخی همواره مقوله ای بحث انگیز بین مورخان و فیلم سازان بوده است. در سه دهه ی اخیر که تولید این گونه فیلم رشد چشمگیری یافته، میزان پژوهش ها یی که به فیلم های تاریخی و یا به رابطه ی فیلم و تاریخ پرداخته اند نیز افزایش یافته است. این مقاله با بکارگیری روش پژوهش کتابخانه ای و اسنادی، پس از معرفی انواع فیلم های تاریخی، به مقوله ی تاریخ نگاری می پردازد و دیدگاه های متفاوت مورخان، فیلم سازان و پژوهشگران را به بحث می گذارد. سپس موضوع را با طرح مطالب زیر پی می گیرد: اعتبار فیلم به مثابه ی سند در پژوهش های تاریخی و علمی ‎، تمایز تاریخ و فیلم تاریخی، مقایسه ی کار تاریخ نگار با خالق فیلم تاریخی، فیلم تاریخی به مثابه ی تاریخ بصری و روش های تاریخ نگاری فیلمیک. در انتها چنین نتیجه گیری می شود که رابطه ی سینما با تاریخ نگاری، با شکل گیری و تحول این گونه، بر مناسبات زیر استوار است: تصویر کردن وقایع، دوره ها و شخصیت های تاریخی، تحول فن آوری های فیلم، تغییر در بینش فیلم سازان نسبت به تاریخ و تاریخ نگاران نسبت به سینما، و پیدایش شیوه های جدید تاریخ نگاری (از جمله «تاریخ نگاری بصری» به روش فیلمیک).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3269

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 964 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    45-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2951
  • دانلود: 

    953
چکیده: 

در این مقاله برای تبیین ارزش والای شناختی مولفه های مدرنیستی به بررسی آن ها در سه گانه ی میکل آنجلو آنتونیونی پرداخته شده است. دلیل پرداختن به این موضوع، اهمیت تلاش بی وقفه ی فیلمسازان برای بازتاب روح زمانه و نقد جوامع شان است تا به این شکل حجاب روزمرگی را از زندگی بزدایند و با به چالش کشیدن آگاهانه ی قراردادهای تثبیت شده ی سینمایی زمانه شان، مخاطب را وادارند از دریچه ای نو به مفاهیم کلیشه شده بنگرد. آثار آن ها شناخت مخاطب را از خود و عالم پیرامونش گسترش دادند. در این مقاله که با روش تحلیلی-توصیفی، تماشای چندباره ی فیلم ها و مطالعات کتابخانه ای حاصل شده است، همراه با توضیح مفاهیم یا مولفه هایی مانند عینیت و ذهنیت، تضعیف روابط علی و معلولی، تأکید بر روانشناسی کاراکترها، ابهام، دشواری و پیچیدگی، زمان مرده، ناتمام بودن، مکان، ازخودبیگانگی و اضطراب وجودی، بیماری اروس و قیاس مولفه های روایت کلاسیک و مدرن، نمونه هایی تحلیلی از هر یک از سه فیلم «ماجرا»، «شب» و «کسوف» ذکر خواهد شد. از طریق تحلیل متنی، به تمهیدهای فرمی اشاره می شود که فیلمساز برای رسیدن به اهدافش بهره می برد. فیلمساز با اتخاذ فرم مناسب، یکنواختی و ارزش های پوسیده ی حاصل از زندگی در جوامع مدرن را نقد می کند تا به این شکل بیننده ی آگاه بتواند به شناخت و آگاهی دست یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2951

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 953 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    65-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    820
  • دانلود: 

    716
چکیده: 

به مجموعه ی تلاش هایی که نظریه پردازان سینمایی، برای شناسایی و طبقه بندی تاثیر جلوه های صوتی، و بطور کلی صدا در فیلم به انجام رسانده اند، کارکردگرایی گفته می شود. علت این نام گذاری این است که این متفکران، مانند بالاژ، کراکوئر و دیگران، تاثیر اصوات را با عنوان کارکرد(هایی) برای صدای فیلم3 دسته بندی می کنند. در این مقاله قصد داریم به مطالعه ی پرسش های اساسی کارکردگرایان پیرامون ماده ی خام، دامنه، فرآیند و شیوه های تاثیر جلوه ی صوتی بپردازیم. از این رو ابتدا متغیرهای کیفیت فیزیکی، همگامی و همگرایی را وضع خواهیم کرد. فرض بر این است که این متغیرها، مشخص کننده ی ماهیت و چگونگی فرآیند تاثیر جلوه های صوتی، در نتیجه کارکرد (یا کارکردهای) آن ها هستند. گام بعدی، آزمودن این متغیرها با مطالعه ی کارکردهای شناسایی شده برای جلوه های صوتی در فیلم است (شیوه ها). این بررسی علاوه بر آزمودن متغیرها، ما را برای متمایز دانستن جلوه های صوتی از سایر اصوات فیلم (موسیقی و گفتار) یاری می دهد (دامنه). تلاش شده است مطالعه ی جاری با ذکر نمونه هایی از سینمای ایران و جهان غنی تر و کاربردی تر شود. در پایان، به وسیله ی اجتماع متغیرها در مفهوم وضعیت انطباق، ماده ی خامی نظری برای جلوه های صوتی در شکل فیلم طرح خواهیم کرد، چنان که ادراک نسبت میان اجزای سازنده ی آن، فرآیند تاثیر جلوه های صوتی را نیز آشکار می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 820

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 716 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    83-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3406
  • دانلود: 

    1633
چکیده: 

این مقاله با بررسی انیمیشن های بی کلام، به پژوهش درباره ی این مطلب می پردازد که چگونه اجزای گوناگون این نوع انیمیشن ها بدون استفاده از عنصر گفتاری، روایت خود را به پیش می برند؟ منظور از انیمیشن های بدون کلام فیلم هایی است که در آن ها به عمد از گفتگو استفاده نشده است. در این پژوهش پس از پرداختن به پیشینه ی روایت در سینمای زنده و انیمیشن، و نیز پیشینه ی شخصیت های انیمیشنی بی کلام، برای تحلیل ساختار روایی، ابتدا فرم فیلم ها مورد بررسی قرار گرفته، سپس اجزای تشکیل دهنده ی روایت و داستان مشخص شده ، و به عواملی که داستان را اجرا و به زبان سینما تبدیل می کنند، پرداخته شده است. این عوامل، برای بررسی دقیق تر، به نشانه های دیداری و شنیداری تفکیک شده اند و اهمیت هر کدام از این نشانه ها در انیمیشن های بدون کلام توضیح داده شده است. در این مقاله علاوه بر نگاه به تعریف بوردول از روایت، تلاش شده است با استفاده از این مباحث، چگونگی ساختار روایت در تولید انیمیشن های بدون کلام برای مخاطب روشن شود. در پایان نوشتار علاوه بر برشمردن وجوه مثبت استفاده از روایت بدون کلام در دنیای تصویر متحرک، به نقصان های ممکن استفاده از این گونه روایت نیز پرداخته شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3406

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1633 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

آزاده فر محمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    97-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1184
  • دانلود: 

    770
چکیده: 

وقایع اجتماعی و سیاسی همواره در جوامع گوناگون منجر به تغییر کیفی و کمی ارائه ی محصولات هنری بویژه موسیقی است. این مقاله در صدد آن است که این تغییر شکل را در دو سال پیش و پس از انتخابات ریاست جمهوری 1388 ایران مقایسه نماید. در کشور ما آمار دقیقی از میزان فروش محصولات موسیقی وجود ندارد. تنها آمار قابل دستیابی شمار و نوع مجوزهای صادره از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتشار آلبوم ها و اجرای کنسرت های رسمی است. افزایش آمار اجراهای صحنه ای همزمان با رکود انتشار آلبوم های موسیقایی نشان می دهد ایران نیز مانند سایر نقاط دنیا در حال حرکت به سمت کاهش تولید آلبوم و افزایش اجراهای زنده است. اما روند کاهش تولید موسیقی سنتی در هر دو شکل انتشار و اجرا نیازمند توجه بیشتر دوستداران فرهنگ ایرانی به این مهم است. تحلیلی که می توان بر افزایش تولید موسیقی پاپ و کاهش تولید موسیقی سنتی داشت، پراکندگی سنی جمعیت کشور است. ایران هم اینک یکی از جوان ترین جمعیت های جهان را به خود اختصاص داده است. پیش بینی می شود، آینده ی صنعت موسیقی از آنچه در 50 ساله گذشته رخ داده است، کاملا متفاوت باشد. هنوز صنعت موسیقی به شدت به تولیدات فیزیکی از قبیل لوح های فشرده صوتی و تصویری وابسته است و به تازگی و در چند سال گذشته فروش محصولات به شکل دیجیتال آغاز شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1184

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 770 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صمیم رضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    105-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    930
  • دانلود: 

    729
چکیده: 

در این پژوهش که به شیوه ی پیمایش به انجام رسیده است، تعداد 355 نفر از جوانان تهرانی که به شیوه ی نمونه گیری سهمیه ای از میان جامعه ی آماری انتخاب شده اند، به وسیله ی پرسشنامه ای محقق ساخته مورد پرسش قرار گرفته اند. این پرسشنامه گرایش به گونه های موسیقی مردم پسندی را سنجیده است که در این مقاله طبقه بندی شده اند. هدف سنجش گرایش جوانان به این گونه های موسیقی مردم پسند با توجه به دو متغیر سن و جنس بوده است. بر اساس نتایج به دست آمده، گرایش گروه های سنی جوانان به گونه های موسیقی مردم پسند مورد بررسی، هیچ تفاوت معناداری مشاهده نشد. این در حالی است که تفاوت میان میانگین گرایش جوانان زن و مرد به گونه های موسیقی مردم پسند متاثر از جریان اصلی، متاثر از موسیقی لس آنجلسی و متاثر از موسیقی کوچه بازاری معنادار بود. زنان به شکل معناداری به گونه های موسیقایی متاثر از جریان اصلی و موسیقی لس آنجلسی گرایش بیشتری داشتند. از دلایل این تفاوت معنادار، علاقه ی زنان به مصرف موسیقی از طریق شبکه های تلویزیونی ماهواره ای است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 930

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 729 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button