1مقدمه: طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان یا به اختصار نماد به عنوان یکی از طرح های مراقبتی به منظور کنترل و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدراس ایران و با تاکید بر نقش مددکاران اجتماعی اجرا می گردد. شناسایی چالش ها و مشکلات این طرح مهم می تواند در فرایند ارزیابی و بازنگری آن موثر باشد. لذا هدف تحقیق حاضر کشف و واکاوی این چالش ها می باشد.
روش: این مطالعه کیفی، از نوع پدیدارشناسی بوده و در سال 1401در شهر کرمان انجام شد. تعداد سی نفر از افراد مطلع از طرح شامل دانش آموزان، معلمان و مشاوران مدرسه در مدارس به صورت هدفمند مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. داده ها به روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: ناظر به هدف تحقیق سه مضمون برساخت شده عبارتند از: ضعف سیاست گذاری مشتمل بر زیرمقوله های برنامه های فاقد تداوم، فراهم نبودن زیرساخت ها، ناهماهنگی و نبود نیروی متخصص بود. ضعف محتوایی شامل نامناسب بودن محتوا با فرهنگ و فهم گروه هدف، و نبود رویکرد بازاندیشی می باشد. مضمون موانع اجرایی شامل مشکلات مرتبط با سفیران مدارس، مشکلات مرتبط با دانش آموزان، محدودیت های حوزه مدارس و مشکلات خانواده ها بود.
بحث و نتیجه گیری: در نهایت طرح نماد می تواند در زمینه کنترل و پشگیری از آسیب های اجتماعی کارآمدی بیشتری داشته باشد، مشروط بر آن که به لحاظ محتوایی و شیوه اجرا مورد بازاندیشی و بازنگری قرار گیرد. تحقیق و بررسی در مورد الگوی بازنگری شده نیازمند اقدامات پژوهشی و سیاستی می باشد که پیشنهاد پژوهش حاضر است.