در بسیاری از سیستم های دوار همچون موتورهای جت، برای انتقال توان بین قسمت های فشار بالا و فشار پایین توربین و کمپرسور از سیستم روتور هم محور استفاده می شود. در این مقاله تحلیل آشوبناک یک سیستم روتور هم محور تعلیق شده به صورت مغناطیسی در یاتاقان های کمکی ارائه شده است که شامل ممان های ژیروسکوپی دیسک ها و کوپلینگ هندسی قطب های مغناطیسی است. معادلات دیفرانسیل غیرخطی حرکت با استفاده از معادلات لاگرانژ استخراج و با روش عددی رونگ-کوتا حل شده اند. سپس آثار اصطکاک و لقی در یاتاقان های کمکی روی ارتعاشات آشوبناک سیستم روتور هم محور-یاتاقان مغناطیسی فعال، با استفاده از مسیرهای مداری، طیف توان، مقاطع پوانکاره، نمودارهای دوشاخگی و ماکزیمم نماهای لیاپانوف بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که با تغییر این پارامترها، دینامیک سیستم می تواند به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار گیرد؛ به طوری که پاسخ های سیستم پدیده های دینامیک غیرخطی متنوعی را از جمله آشوب و پرش آشکار می کنند. همچنین با توجه به نتایج تحلیل، برخی مقادیر آستانه ای را می توان در ارتباط با طراحی پارامترهای مناسب برای این سیستم به دست آورد.