Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

روایت شناسی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    1-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    654
  • دانلود: 

    590
چکیده: 

ظهور و بروز ادبیات تطبیقی، دموکراسی و عدالت را تاحد زیادی به عالم پژوهش اهدا کرد و یکی از زیرشاخه های مهم آن که مطالعات بین رشته ای است، به تأثیر و تأثر متقابل علوم مختلف می پردازد. عنصر زمان که تا پیش از قرن بیستم از معیارهای قطعی سنجش محسوب می شد، با ظهور نظریه ی نسبیت آلبرت انیشتین قطعیت خود را ازدست داد و امری نسبی به شمار آمد. این نوع نگرش به مقوله ی زمان، به ادبیات نیز راه یافت و رمان نویسان قرن بیستم را از حیث روایت تحت تأثیر قرار داد. رمان نویسان مدرن، برخلاف نویسندگان سبک کلاسیک که سیر حوادث را از دریچه ی بیرونی و براساس ترتیب و توالی و روابط علت ومعلولی روایت می کردند سیر خطی زمان داستان خویش را برهم زدند و روش «جریان سیال ذهن» را برای روایت داستان خویش اتخاذ کردند. یکی از موفق ترین آثار این سبک خشم و هیاهو (1929) اثر ویلیام فاکنر است که طی آن نویسنده به شیوه های مختلف از قوانین نسبیت تبعیت، و سیر خطی زمان را نفی کرده است. دغدغه ی مطالعه ی پیشِ رو بررسی تأثیر فیزیک انیشتینی بر سنت روایی رمان نویسی ابتدای قرن بیستم به طور عام و رمان خشم و هیاهو به طور خاص است. روش تحقیق تطبیقی و تحلیلی توصیفی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 654

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 590 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

روایت شناسی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    23-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    524
  • دانلود: 

    102
چکیده: 

اسکندرنامه ی کالیستنس دروغین (قرن ششم شمسی) روایتی دیگر از زندگی و لشکرکشی های اسکندر است و مانند سایر اسکندرنامه­ ها دستخوش تغییر و تصرف نقالان و داستان­ گزاران شده است. در این داستان، اسکندر به شهر پریان می رسد که همان آرمان شهرِ زنان یا هروم است؛ برخلاف سایر اسکندرنامه­ ها، با پادشاه زنان مبارزه می­ کند و او را به اسارت و سپس به عقد خود درمی­ آورد. پژوهش حاضر در چارچوب نشانه معناشناسی روایی، ابتدا الگوی روایی و سپس اکتان­ ها و کنشگران را براساس هویت های مدلی و فیگورتیو آنان بررسی می­ کند. زنان در آرمان شهرِ خود، چه هویت­ های مدلی و مضمونی را آرزو می­ کرده­ اند؟ هویت­ های معنایی چگونه حوزه­ های کنشی را دسترسی ناپذیر می­ کند و زنان چگونه حوزه­ های کنشی را که از نظر فرهنگی ممنوع هستند، تجربه می­ کنند؟ آرمان­ شهر زنان بر هویتِ «خواستن» و نفیِ «باید» متمرکز است. چنین هویتی در تضاد با اشکال فرهنگی جامعه ی قرن ششم شمسی و هویت معنایی اسکندر، به عنوان پیامبر، قرار دارد؛ بنابراین راوی که تنش بین اسکندر و اراقیت را روایت می­ کند، با کارکرد تفسیری خود، همگنه­ های معنایی را درجهت مخالف منطق گشتارها ایجاد می­ نماید. ناهماهنگی بین این دو، در دسیسه ی زنان حرم­ سرا ادامه می­ یابد. نظام ارزشی متن درحالی تبعیت از زن را نکوهش می­ کند که عامل فاعلی را زنان گسیل کرده­ اند. زنان حرم­ سرا که هویتی کاملاً برعکسِ اراقیت دارند، پنهان از کنشگران دیگر و از طریق دسیسه، ارزش را تعیین می­ کنند. راوی، برخلاف نحو روایی، نقش زنان و فریب اسکندر را انکار می­ کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 524

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 102 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

روایت شناسی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    49-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    611
  • دانلود: 

    473
چکیده: 

نویسندگان با توجه به نیاز های جهان جدید، در شیوه ی داستان پردازی واقع­ گرایی تغییراتی داده اند. برخی آثار ادبیِ پس از جنگ، با دوری از واقعیت و عالم واقع، بر پوچی زندگی امروزی صحه می­ گذارند. رودی راکر، مبدع تراواقع­ گرایی، در مانیفست خود اذعان داشت که در جنبش مذکور، خصیصه­ های فانتزی و علمی تخیلی، مبتنی بر مؤلفه­ های دنیای واقع، با هم ممزوج شده­ اند. اختراعات عجیب علمی، موجودات فضایی و ماورایی، جهان­ های موازی و حوادث غیرعادی ازجمله مواردی هستند که در این گونه آثار یافت می­ شوند. علاوه بر این، نقد اجتماعی، به واسطه ی طنز و به سخره­ گرفتن حماقت­ ها و نابخردی­ های بشر، از دیگر ویژگی های پراهمیت تراواقع­ گرایی است. فراداستان شیوه­ ای روایی در داستان­ های پست­ مدرن است و در آثار تراواقع­ گرایانه نیز یافت می­ شود. در این گونه روایت­ ها، نویسنده به مصنوع بودن داستان خود اصرار دارد. رمان گهواره ی گربهاثر کرت وانه­ گت مشحون از مؤلفه­ های جنبش تراواقع گرایی است. این رمان ماجرایی پایان­ دنیایی را به تصویر می­ کشد. کرت وانه­ گت از ویژگی­ های علمی تخیلی، فانتزی، و طنز و کنایه به مثابه ی ابزاری برای بیان سرکوب اقدامات ضدانسانی استفاده کرده است. پژوهش حاضر با بهره گیری از تراواقع گرایی، به بررسی رمان گهواره ی گربه می­ پردازد و بر این مهم تأکید می­ کند که نویسنده ی تراواقع­ گرا از یک طرف ویژگی های روایت واقع­ گرایانه را نمایش می­ دهد و از طرف دیگر، با به کارگیری ویژگی­ های روایت علمی تخیلی، فانتزی و پایان­ دنیایی، فضایی را ایجاد می­ کند که از مرز واقعیت دور می­ شود. این عوامل در روایت، موجب به وجود آمدن حالت خاص تعلیق در مرز واقعیت و غیرواقعیت می­ شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 611

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 473 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

تقی زاده علی

نشریه: 

روایت شناسی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    71-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    465
  • دانلود: 

    587
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر کمک به کاربرد بیشتر ادبیات روایتی به منظور استفاده از ظرفیت­ های آن در نقد فرهنگی است. ازجمله ی اهداف نقد فرهنگی و مطالعات فرهنگی این است که به مثابه ی پروژه­ ای برای کاربردی کردن ادبیات روایتی در جامعه ی مدرن عمل کند؛ زیرا جامعه ی مدرن به متون ادبی علاقه ی چندانی ندارد. این چالش فرهنگی بزرگی است که پژوهشگران ادبیات و مطالعات فرهنگی درباره ی آن می­ اندیشند و می­ خواهند برای رفع آن راهکارهای عملی ارائه کنند. در چنین شرایطی، لازمه ی راه یافتن روایت به جامعه این است که ویژگی هایی خاص داشته باشد. زبان نمادین، بازنمایی و ویژگی­ های نشانه­ شناسانه برخی از ویژگی­ های کلی روایت هستند. این­ ویژگی­ های کلی و مولِّد، قابلیت­ های فراوان دیگری را نیز در روایت ایجاد می کنند که منجر به تبدیل آن به فضایی مناسب برای نقد فرهنگی می شوند. تبلور نقد فرهنگی، نقش فرهنگی نماد، توصیف مستند جامعه، تبیین توهم و ذهنیت، و مفهوم شکل ازجمله مؤلفه­ های فرهنگ­ ساز روایت هستند که پژوهش حاضر در تحلیل ظرفیت­ های نقد فرهنگی، آن ها را بررسی می­ کند. وجه مشترک همه ی این مؤلفه­ ها این است که به ارزش­ های انتقادی گفتمان ادبی می افزایند و از طریق تبدیل ادبیات روایتی به فضای نقد و نوآوری، ظرفیت­ های تولید و نقد فرهنگی روایت را تقویت می­ کنند. بنابراین دستاورد پژوهش حاضر این است که ظرفیت­ های نقد فرهنگی روایت را تبیین می­ کند و از طریق کمک به کاربرد بیشتر ادبیات روایتی، به امکانات نقد فرهنگی و مطالعات فرهنگی می­ افزاید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 465

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 587 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

روایت شناسی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    101-121
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    736
  • دانلود: 

    725
چکیده: 

این مقاله با طرح مفهوم روایت در موزه­ ها، نشان می دهد پاره­ ای روایت­ های موزه­ ای را مبتنی بر خط سیر یا روند داستانی می توان پدید آورد که در آن ها روایت مشتمل بر تحول و گسترش داستان، سکانس دراماتیک و گره داستانی باشد و با هدایت بازدیدکننده به دنبال کردن داستان موزه، موجب درگیری مخاطب با این روایت شود. در این مسیر، نگارندگان نخست مفهوم روایت موزه­ ای را بررسی می کنند و چالش­ های اصلی در روایی فرض کردن موزه­ ها را مورد توجه قرار می­ دهند. به گمان آن ها، چالش اصلی در این امر، از یک سو تعیین نقش و حضور راوی در جریان روایت موزه ای و از سوی دیگر، نحوه ی مرتبط ساختن طرح روایی و اشیای به نمایش درآمده در داخل موزه است. این مقاله تلاش می کند با طرح مفهوم گفته­ پردازی و تعمیم آن به مورد موزه­ ها نشان دهد که در سایه ی این مفهوم می­ توان تمامی موزه­ ها را دارای طرحی روایی دانست. پس از آن، مقاله به بررسی امکانات طراح موزه­ ای برای داستان­ مند کردن روایت می پردازد و ضمنِ طرحِ صحنه­ آرایی، به­ عنوان اصلی­ ترین ابزار در این زمینه، روش­ ها و شیوه های این امر را ارائه می­ کند. مقاله در پایان، با بررسی موردی موزه ی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تهران، می کوشد ضمن نمایاندن شیوه­ های مرسوم روایتگری در موزه­ ، نشان دهد که طراحان این موزه چگونه تلاش کرده اند تا فراتر از این روایت، روندی داستانی را برای بازدیدکنندگان فراهم آورند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 736

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 725 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رحیمی جعفری مجید

نشریه: 

روایت شناسی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    123-145
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    545
  • دانلود: 

    457
چکیده: 

جسم، همچون متن، تن، بدن و رسانه، یکی از مادّه ها و حایل های گفتمانی مهم در هنر اجراست. جسم همواره با مفاهیم بدن و تن خلط شده، درصورتی که کارکرد هریک در اجرا و روایت متمایز از دیگری است. جسمْ آن ابژه ی دارای هویت در صحنه است که از اعماق فرهنگ ها، تاریخ، روایت ها، بافت ها و خاطره ی فردی/ جمعی دست به معناسازی می زند. اجراهای نمایش مُد، اغلب با رویکردهای ساده ای در اجرا و روایت همراه بوده است؛ اما توم براون، طراح ارشد امریکاییِ نشانِ شانل، مرز مادّه های گفتمانی و نحوه ی ارتباط آن ها در اجرا و روایت را برهم می زند. در اجراهای او، اجسام وضعیت های گفتمانی مختلفی را، چه روی صحنه و چه در وجه روایی، به وجود می آورند که هدف ما بررسی آن ها در سطوح تجلی صحنه ای است. در اجراهای او، جسم چگونه از فضا و مکان اجرای مُد، تصویر متفاوتی ارائه می کند؟ به نظر می رسد جسم، به مثابه ی حایلی گفتمانی، با دو ویژگی بی واسطه­ گری و قلمروزدایی از قاعده ی روایت، می­ تواند ارتباط فیزیکی خود در موقعیت یا مکان را قطع کند. اجسام در چه وضعیت گفتمانی بیناجسمی ای در اجرای نمایش مُد، لباس های حاضرآماده را دچار دگردیسی می کنند؟ به نظر می رسد اجسام با تشکیل جسمِ مرکب در وضعیت گفتمانی چندجسمی می توانند لباس های حاضرآماده یا برش خورده را که روایتی از سری دوزی هستند، وارد نوعی پوسته ی جدید کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 545

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 457 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رضایی رضا

نشریه: 

روایت شناسی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    147-183
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    313
  • دانلود: 

    502
چکیده: 

اغلب تعاریف مفهوم هویت به حس تعلق به گروه های اجتماعیاشاره دارند. در این میان متخصصان جامعه شناسی از یک سو و زبان شناسی و تحلیل گفتمان از سوی دیگر، هریک می کوشند تعریفی جامع از این مفهوم به دست دهند­ . به زعم دستة اول، هویت بخشی از «خود مفهوم» فرد است که برخاسته از دانش و آگاهی او از عضویت در گروه اجتماعی است­؛ حال آنکه زبان شناسان و تحلیلگران گفتمان، ازقبیل کروسکریتی، هویت را برساختة نقش زبان در فرایند تولیدات زبانی و روایی می دانند. به عبارت دیگر، هویت برساختی است زبان شناختی گفتمانی از عضویت در یک یا چند گروه از اجتماع که زبان و گفتمان در شکل گیری آن دارای نقش محوری است. با لحاظ این پیش زمینة نظری­ ، پژوهش حاضر برآن است تا با روشی توصیفی تحلیلی و پیشنهاد الگوهای حاصل از پژوهش، چگونگی شکل گیری هویت روایی در گفتمان مهاجرت، ظهور «خود» و «دیگری» را نه به مثابة عناصر ثابت و ازپیش تعیین شده و پایدار، بلکه به منزلة عناصری سیال و پویا که در بطن فرایند گفتمان و کنش روایت در عمل شکل گرفته است، در آثار گلی ترقی، نویسندة معاصر ایرانی، واکاوی کند. پیکرة پژوهش شامل دو مجموعه داستان کوتاه با عنوان دو دنیا و خاطره های پراکنده است. پرسش های پژوهش نیز از این قرارند: مؤلفه های گفتمانی و سازوکارهای نشانه معنایی دخیل در شکل گیری هویت روایی کدام اند؟ این سازوکارها در چه سطوحی قابل تحلیل اند؟ نتایج نشان می دهند سوگیری ­ و­ بازنمایی اجتماعی، مقوله بندی و عاملیت به مثابة مؤلفه های گفتمانی و در لایه های نشانه معنایی و متنی قابل بررسی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 313

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 502 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کریمی فرزاد

نشریه: 

روایت شناسی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    185-199
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    669
  • دانلود: 

    561
چکیده: 

زبان اسطوره ای زبانی است که شیوه های زمانی، مکانی یا نشانه ای ساختار اسطوره در آن بازتولید شده است. در این مقاله، با استفاده از متن رمان سنگ و سایه از محمدرضا صفدری، چگونگی چنین برساختی از اسطوره در زبان تحلیل و تبیین شده است. در چنین تحلیلی، وضعیت تاریخ نمود زمانی اسطوره و طبیعت نمود مکانی اسطوره حائز اهمیت بسیار است. در جریان همین وضعیت تقابلی یا تناظریِ تاریخ و طبیعت است که دلالت های زبانی در رمانِ مورد مطالعه معنا می یابد. در این اثر، نویسنده با هدایت دلالت ها از مصداقی معیّن به سطحی سیال از معنا، امکان های دلالی زبان را گسترش داده و در این مسیر تخیل را به گونه ای به خدمت گرفته که هم تاریخ و هم طبیعت موجود در دل دنیای کهن الگویی متن و هم نابودی آن ها توجیه پذیر است. زبان اسطوره ای نیازمند نظامی است از دلالت های میان سطحی که بتواند گامی از نمادپردازی فراتر نهد. به نظر می رسد محمدرضا صفدری در رمان سنگ و سایه توانسته است به چنین نظامی از زبان دست یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 669

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 561 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کنعانی ابراهیم

نشریه: 

روایت شناسی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    201-223
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    459
  • دانلود: 

    498
چکیده: 

مسئله ی مقاله ی حاضر بر­ پایه ی این فرضیه شکل گرفته که ابژه­ ها با وجه جهان­ شمولی خود می توانند در کارکرد­ های مختلف سوژگانی، بیناسوژه­ ای، بیناابژه­ ای، پدیداری، پروتزی و جسمانه­ ای نقش ایفا کنند. بر­ پایه ی این، پرسش اصلی مقاله ی پیشِ رو این است که جایگاه ابژه در مناسبات اجتماعی کجاست و ابژه چگونه و برمبنای کدام کارکردهای روایی می­ تواند منظر سوژه و راوی را ازآنِ خود کند و با ساختارمند کردن سکانس­ های کنشی او حتی ارتباطات بیناسوژه­ ای و بیناابژه­ ای را سامان بخشد. درواقع هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین نقش و جایگاه ابژه در مناسبت­ های بینانشانه­ ای، بیناابژه­ ای و اجتماعی از منظر نشانه معناشناسی برمبنای روایت «خانه­ روشنان» گلشیری است. بررسی نشانه معناشناختی ابژه در «خانه­ روشنان» نشان دهندة ارتقای جایگاه ابژگانی ابژه تا سطح سوژه کنشگر و ایفای نقش کنشگری و سوژگانی در بستری از کنش های بیناسوژه­ ای و اجتماعی است. «خانه روشنان» برپایه ی روایتی غیرخطی شکل می­ گیرد و ازجمله معدود آثاری است که در آن ابژه وظیفه ی روایتگری را برعهده دارد و همه چیز از منظر او ارزیابی می­ شود. در این اثر، ابژه با نقش­ ها و کارکردهای بیناسوژه­ ای و بیناابژه­ ای، نبض روایت را دراختیار می­ گیرد و برمبنای کنش­ های اجتماعی در تعاملی ادراکی حسی و تنی با دیگر سوژه­ ها قرار می­ گیرد و درنتیجه به مقام سوژه کنشگر ارتقا می­ یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 459

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 498 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

روایت شناسی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    225-249
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    615
  • دانلود: 

    516
چکیده: 

یکی از اهداف روایت­ شناسی که معمولاً در پژوهش­ های زبان فارسی از آن غفلت می­ شود، بررسی نظامی است که فهم یک مفسر یا گفتمان از حکایت براساس آن شکل می­ گیرد. در همین راستا، هدف مقالة حاضر معرفی فرایند شکل­ گیری تفسیر حکایت­ های منطق­ الطیر عطار است. در این بررسی، نقش عطار در مقام خواننده/ مفسر پررنگ­ تر از نقش وی در جایگاه نویسندة حکایت است. پژوهش حاضر درپی پاسخ به این سؤال است که آیا در خوانش و تفسیر حکایت در منطق­ الطیر می­ توان نظامی تبیین­ پذیر و مرتبط با تلقی خاص عطار از عرفان تشخیص داد. شیوة این مقاله برای دستیابی به نظام تفسیری عطار عبارت است از ایجاد تناظر میان برخی ویژگی­ های ساختاری حکایت­ های درونه­ ای با تفاسیر عطار از آن حکایت­ ها. بر این اساس، می­ توان گفت مفهوم نیستی، به­ عنوان محور عرفان عطار، بر نظام تفسیر حکایت­ ها اثری آشکار داشته است. عطار در برخورد با خطوط داستانی متعدد موجود در ساختار حکایت، خطی را برای ارائة تفسیر برمی­ گزیند که دربردارندة مفهوم نیستی یا یکی از وجوه معنایی آن باشد. قوانین موجود در ساختار این خط داستانی نیز متأثر از همین وجوه هستند؛ بنابراین کنشگران حکایت­ ها نیز ملزم به تبعیت از این نوع قوانین می­ شوند. از سوی دیگر، تفسیر حکایت مبتنی بر کنشگرهایی است که کنشی به معنای فاعلی انجام نمی­ دهند و بیشتر نقشی انفعالی دارند تا فاعلی. قوانین و کنشگرهای مورد توجه عطار در فرایند تفسیر حکایت، مقولاتی ساختاری هستند که الگو یا گفتمان حاکم بر ذهن عطار را در خوانش داستان آشکار می­ کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 615

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 516 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نبی ئیان پانته آ

نشریه: 

روایت شناسی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    251-281
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    455
  • دانلود: 

    526
چکیده: 

در چارچوب نشانه معناشناسی گفتمانی، معنا از فرایندهای پیچیده ای تبعیت می کند. نشانه معناها در درون فرایند گفتمانی تضمین کننده ی کنشِ ایجاد معناهای زنده و پیوسته درحال شکل گیری هستند. نشانه معناشناسی، کارکرد سنتی معنا را به سوی کارکردی گفتمانی که در آن هیچ معنای ازپیش محقَقی وجود ندارد، سوق می دهد. به همین دلیل می توان صنعت تشخیص، یکی از صنایع ادبی، را از منظر نشانه معناشناسی و از دیدگاهی گفتمانی بررسی کرد. بدیهی است که عوامل بسیاری در ایجاد روند تشخیص و تبدیل اُبژه به سوژه نقش دارند. در این حالت، تشخیص می تواند سیر صعودی داشته باشد و فرایند اوج معنایی را طی کند. ولی گاه باید درنظر داشت که عوامل متعددی در یک روایت، در تبانی با هم می توانند توانایی کنشگر یا سوژه را محدود کرده، او را به اُبژه یا شیء تبدیل کنند. این دگرگونی نتیجه ی امری فرایندی است که سبب می شود تا از تشخیص به سوی سقوط آن پیش رویم. پس روند تشخیص می تواند مسیر معکوس، یعنی سیر نزولی، داشته باشد. در میان کارکردهای مورد بررسی، کارکرد نوستالژیک، خلسه ای و اسطوره ای گفتمان را در رمان بوف کور به عنوان عامل گسست و یکی از اصلی ترین عوامل اثرگذار در سقوط از تشخیص یافتیم. هدف این مقاله بررسی نحوه ی ایجاد گسست از طریق پیدایش فضای تَنشی در روایت بوف کور هدایت و نقش آن در سقوط از تشخیص از دیدگاه نشانه معناشناسی گفتمانی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 455

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 526 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

وثاقتی جلال محسن

نشریه: 

روایت شناسی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    283-313
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    863
  • دانلود: 

    572
چکیده: 

زبان، به عنوان مؤلفه ای مهم در روایت رمان­ های رئالیسم­ جادویی، کارکردی متناقض­ نما دارد؛ از سویی با وسعت بخشیدن به تخیل، ادبیت رمان را محقق می­ سازد و بُعد جادویی آن را تقویت می­ کند و از سوی دیگر با کارکرد زبان­ شناسانه در روایتِ داستان و تحکیم رابطة علت­ ومعلولی، مخاطب را به فضای واقعی برمی­ گرداند تا در اوج حیرت­ انگیزی، پدیده­ های جادویی باورپذیر شوند. هدف مقالة حاضر این است که نشان دهد زبان روایی چگونه در روزگار سپری شدة مردم سالخورده به ایجاد رئالیسم­ جادویی کمک می­ کند. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر نظر اندیشمندان حوزة رئالیسم ­ جادویی و زبان­ شناسی، این رمان را به شیوة استقرائی و آوردن شاهد مثال بررسی کرده است. نتایج نشان می­ دهد زبان با نوع روایتگری در سه سطح آوایی، نحوی و واژگانی متحول می­ شود و با نقش متناقض­ نمایی که می یابد، جادوها و واقعیت­ ها را به گونه­ ای درمی­ آمیزد که مخاطب علاوه بر التذاذ روحی، آن ها را باور می­ کند. بنابراین سبک زبانی دولت آبادی در روایت رئالیسم جادویی­ این رمان به شکل معناداری مؤثر بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 863

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 572 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button