1اهداف: امروزه، با افزایش حجم حوادث، پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی به عنوان خط مقدم درمان در امدادرسانی و کمک به بیماران و آسیب دیدگان حوادث مختلف، با چالش ها و مشکلات مختلف مرتبط با کار، از جمله بیماری های قلبی عروقی ، گوارشی، خستگی مفرط و کاهش کیفیت خواب مواجه شده اند. در این پژوهش، به بررسی ارتباط بین نوبت کاری، کیفیت خواب و شاخص توانایی انجام کار در پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی پرداخته شده است.
روش کار: در این پژوهش، 102 نفر از پرسنل عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی شهرستان ارومیه وارد مطالعه شدند و پس از جمع آوری اطلاعات دموگرافیک و تعداد شیفت های کاری در هفته و میزان ساعات کاری در ماه، کیفیت خواب و توانایی انجام کار در پرسنل با استفاده از پرسش نامه ی کیفیت خواب پیترزبورگPSQI) ) و پرسش نامه ی شاخص توانایی انجام کار (WAI) سنجیده شد. ارتباط بین متغیرهای پژوهش با استفاده از آزمون های ضریب هم بستگی، فیشر و آنالیز واریانس یک طرفه بررسی شد.
یافته ها: میانگین نمره ی کل کیفیت خواب پرسنل برابر با 2/38±6/01 به دست آمد که نشان دهنده ی کیفیت خواب ضعیف و نامطلوب است. نمرات شاخص توانایی انجام کار در 34/3 درصد از افراد در سطح ضعیف، در 52 درصد در حد متوسط و در 13/7 درصد در سطح خوب و عالی به دست آمد. در بررسی مقایسه ی دو متغیر نوبت کاری و نمرات کیفیت خواب، اختلاف معناداری به دست آمد و ارتباط بین کیفیت خواب و شاخص توانایی انجام کار قوی و معنادار بود.
نتیجه گیری: با افزایش تعداد نوبت های کاری و ساعات کاری، کیفیت خواب پرسنل نامطلوب و ضعیف می شود و به دنبال آن، با کاهش کیفیت خواب، نمره ی شاخص توانایی انجام کار نیز کاهش می یابد و عملکرد شغلی پرسنل تضعیف می شود. کاهش ساعات کاری، استفاده از افراد جوان با توانایی کار بالا، مدیریت و کنترل تعداد نوبت های کاری پرسنل با در نظر گرفتن زمان استراحت بین شیفت های گردشی صبح و عصر و شب به صورت متعادل و برابر، جلوگیری از فعالیت افراد به صورت نوبت کاری یکنواخت (فعالیت صرفاً به شکل شب کاری یا فقط روزکاری) و جلوگیری از فعالیت در نوبت های کاری پشت سرهم بدون داشتن زمان استراحت و تعطیلی، به منظور بهبود کیفیت خواب و عملکرد شغلی پیشنهاد می شود.