ایران دوستی: فرهنگ پارسی در صحنه ی جهانی (2015) پژوهش حمید دباشی، تاریخ پژوه ایرانی-امریکایی است که در مقابل اثر سترگ ادوارد سعید با عنوان شرق شناسی (چاپ نخست 1978) قرار دارد. برخلاف ادوارد سعید که صرفاً بر تأثیر سرکوب گرانه ی قدرت های استعماری بر شرق تکیه کرده، دباشی تحلیل خود را تا فرایند دوری تولید دانش در تبادلات جهانی پیش برده است. او از نمونه های متعددی بهره می گیرد تا نشان دهد چگونه استعمارگران بی آن که خود خواسته باشند یا بدان آگاه باشند و حتی به رغم منافعشان در خلال این فرایندهای مبادلاتی، کشورهای مستعمره شان را شبیه به جامعه ی مدنی اروپا کرده اند یا به تعبیر هابرماس، در کتاب مشهور خود، دگرگونی ساختاریِ حوزه ی عمومی (1990)، حوزه های عمومی ای را گشودند که در آن ها نقادی اجتماعی، هویات ملّی و مقاومت در برابر قدرت های استعمارگر پدید آمد. از این منظر، ایران دوستیِ اروپایی به عنوان گونه ای از شرق شناسی آمیخته با مضامین مثبت، سهم چشمگیری در ظهور نوعی حوزه ی عمومی ادبی و سپس، سیاسی در ایران ایفا کرده است (و این همان موضوع مورد علاقه ی دباشی است). در بنِ نمونه های متعددی که دباشی از زبان شناسی، هنر و فلسفه می آورد، او همواره بر تأثیر شعر عرفانی فارسی بر رمانتیسم آلمانی تأکید می ورزد و جذابیت حافظ بر گوته و سایر شاعران را گواهی بر این اثرگذاری می گیرد. سرانجام، دباشی به تحولات سیاسی و اقتصادی که به طور موازی در آلمان و حوزه ی فرهنگ ایرانی در قرن دوازدهم میلادی در جریان بود می پردازد؛ تحولاتی که منجر به تلفیقی از نظریات شاعرانه-عرفانی با آراء سوسیالیسم ملی گرانه یا فاشیستی گردید و در نتیجه، لوازم ایدئولوژی امت واحده ی اسلامی و اسلام سیاسی را در ایران فراهم نمود.