مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    19
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

زمینه و هدف: در فرآیند وقوع جرائم و تخلفات، یکی از وجوه مهم و اساسی، بزه دیده و زیان­دیده است که از بروز این رفتارها متضرر می شوند، ظهور عدالت ترمیمی نتیجه یکی از تحولات به وجودآمده در نگرش به عدالت کیفری و تفکر ناظر به جرم در دو دهه گذشته است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی چگونگی پیش بینی و جایگاه حمایت از زیان دیده در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی طی مواد گوناگونی است که بخشی از آنها مبتنی بر حمایت­های مادی از طریق بیمه و بخشی نیز در حوزه کیفری و جرم انگاری هایی برای حمایت از زیان­دیده است. روش: در این تحقیق، از روش کتابخانه­ای برای جمع­آوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز استفاده شده است، سپس با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی از منظر حقوقی، داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته­ها: یافته­های این تحقیق بیان گر وقوع تحولات در سیاست تقنینی و روی آوردن به رویکرد عدالت ترمیمی بوده و در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نشانه­های خوبی از حمایت از زیان دیده به طور خاص قابل مشاهده است. نتایج: نتایج این پژوهش نشان می دهد حمایت­های قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389 از زیان­دیده با رویکرد عدالت ترمیمی،  نسبت به مقررات گذشته افزایش داشته است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 19

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    29-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    26
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

زمینه و هدف: گسترش و ترویج خدمات حمل ونقل عمومی شهری به دلیل منافع و مزایای فراوان آن، یکی از اولویت های اصلی تصمیم گیران در شهرهای پرجمعیت است. لذا شناسایی و اولویت بندی مولفه های جذابیت خدمات حمل ونقل عمومی شهر گرگان یکی از مهم ترین مسائل در جهت ترویج و گسترش حمل ونقل عمومی در این شهر است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، اکتشافی و از نوع آمیخته و از نظر نتیجه، کاربردی است که این امر در دو گام مرتبط باهم صورت پذیرفت: 1- با استفاده از روش تحلیل محتوا و روش نمونه گیری نظری و هدفمند، 18 نفر از خبرگان و استفاده کنندگان خدمات، انتخاب و نظرهای آن از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته دریافت شد که تحلیل داده ها منجر به شناسایی 120 کد به عنوان عوامل تاثیرگذار بر جذابیت حمل ونقل عمومی شناسایی شد که این کدها با توجه به ارتباط آنها در 9 مولفه دسته بندی شدند. 2- با استفاده از تکنیک دلفی فازی 16 خبره به عنوان خبرگان شهری و 26 فرد به عنوان استفاده کنندگان خدمات از طریق نمونه گیری نظری انتخاب و نظرهای آنها از طریق پرسش نامه ای با طیف لیکرت 5 درجه ای جمع آوری و داده ها مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: از نظر خبرگان شهری عوامل اطلاعات، ارائه دهندگان خدمات، وسایل نقلیه، امنیت و وضعیت ایستگاه به عنوان پنج مولفه با اهمیت در جذابیت خدمات حمل ونقل عمومی قابل توجه هستند، این در حالی است که استفاده کنندگان خدمات تا حدودی نظرهای متفاوتی نسبت به خبرگان شهری دارند و از نظر آنها پنج مولفه با اهمیت به ترتیب اولویت عوامل وسیله نقلیه، دسترسی، اطلاعات، ارائه دهندگان خدمات و وضعیت ایستگاه هستند. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد به منظور ارتقای جذابیت خدمات حمل ونقل عمومی در شهر گرگان، 9 عامل تاثیرگذار هستند که اگر این عوامل به همراه زیرمولفه های آنها در کنار هم تجمیع و فراهم شوند، منجر به جذابیت، پذیرش و توسعه حمل ونقل عمومی خواهند شد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 26

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    61-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    26
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

زمینه و هدف: این تحقیق با هدف شناسایی عوامل ضرب و شتم (متقابل) پلیس راهور فراجا و رانندگان و با نقش آفرینی مولفه های ارتباطات انسانی، تعاملات درست و ملاحظات دینی روابط اجتماعی متقابل پلیس و رانندگان صورت گرفته است. روش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق ترکیبی از دو روش کیفی و کمی است. جامعه آماری بخش کیفی نخبگان حوزه های راهور، اجتماعی و حقوقی و جامعه شناسی و جامع آماری بخش کمی کارشناسان راهور و رانندگان بوده است که حجم نمونه از جدول مورگان و شیوه نمونه گیری احتمالی طبقه ای بوده است. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه عمیق و پرسش نامه بوده است. داده ها پس از جمع آوری از طریق نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: ارتباطات انسانی، مهم ترین عاملی است که مانع از ضرب و شتم متقابل پلیس راهور و رانندگان می شود. یعنی از اجتناب از قطع سخنان مخاطب  و رعایت حرکات مناسب در گفتگو می تواند تا حد زیادی مانع از ضرب و شتم متقابل شود. هم چنین نتایج بخش کمی نشان داده است که پلیس راهور باید به تبعات حقوقی ضرب و شتم توجه داشته باشد. در ضمن پلیس در برخورد غیرانسانی راننده، ابتدا او را آرام و سپس اعمال قانون کند. در مجموع علل ضرب و شتم پلیس ازسوی رانندگان عبارت اند از: کمبود اعتقادات دینی، گرایش ذاتی رانندگان به رفتارهای پرخاشگری، وضعیت شغلی نابه هنجار و عدم آگاهی رانندگان در برقراری ارتباطات انسانی با پلیس راهور.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 26

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    99-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    23
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

زمینه و هدف: تأمین ایمنی تردد در سطح معابر درون و برون شهری یکی از اصول اساسی حاکم بر برنامه ریزی حمل ونقل است که به واسطه تدوین طرح های ترافیکی در شبکه راه ها اجرایی می شود. شهرهای اقماری به واسطه دارابودن جمعیتی کمتر از 30 هزار نفر و فقدان طرح های ترافیکی مصوب، درگیر بی نظمی و مشکلات ترافیکی بسیاری هستند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر قانون مندی ترافیکی در شهرهای اقماری استان البرز انجام شد. روش: تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش کیفی است. نمونه آماری از میان شامل سه گروه از کاربران راه (کارشناسان پلیس راهور، کارشناسان سازمان راهداری و کارشناسان شهرداری) به تعداد 20 نفر پس از رسیدن به اشباع نظری با روش گلوله برفی، انتخاب شده اند. سپس با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند داده های تحقیق جمع آوری، کدگذاری و مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحقیق مبین این مطلب است که  5 عامل (ایمنی، حمل ونقل همگانی، عبور و مرور و ترافیک، نظارت و کنترل، فرهنگ سازی) بیشترین سهم تاثیرگذاری را در قانون مندی ترافیکی شهرهای اقماری البرز داشته اند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 23

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    121-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    39
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

زمینه و هدف: امروزه درخواست تاکسی اینترنتی در شهرهای ایران، ازجمله تهران، به یکی از مهم ترین و پرمخاطب ترین خدمات تبدیل شده است. افزایش استفاده از این خدمات به دلیل طراحی مناسب نرم افزارها و سایت ها توسط شرکت های مختلف است که افراد در هر سنی می توانند به راحتی از آنها استفاده کنند. اما بررسی الگوهای ذهنی رانندگان جوان تاکسی های اینترنتی می تواند به درک بهتر عواملی که رانندگان را تحت تأثیر قرار داده، کمک کند. به طور خاص، این تحقیق به شناسایی عوامل مرتبط با رانندگی و سایر عواملی که می توانند بهبود رفتار رانندگی و کاهش تصادفات در بین رانندگان جوان تاکسی های اینترنتی کمک کنند، پرداخته است. این پژوهش با هدف بررسی الگوهای ذهنی رانندگان جوان تاکسی های اینترنتی در تصادفات شهری انجام شده است. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی و از نظر جمع آوری و تحلیل داده ها، ترکیبی (کیفی-کمی) است. جامعه آماری مورد بررسی، کلیه رانندگان تاکسی برخط هستند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه ساختارمند و جدول کیو است. در بخش کیفی با انجام مصاحبه ساختارمند با 40 نفر از کارکنان رانندگان و تحلیل آنها به روش تماتیک، نظرهای متفاوت نسبت به تصادفات شهری (70 گزاره و 40 گویه) استخراج شد. یافته ها: مطالعه مدل های ذهنی رانندگان جوان تاکسی های اینترنتی و تاثیر آن ها بر رفتار رانندگی و خطرات ممکن می تواند به بهبود رفتارهای رانندگی و کاهش تصادفات در این گروه از رانندگان کمک کند. نتایج نشان می دهد که شش مدل ذهنی درخصوص عوامل مؤثر بر حمل ونقل کشور توسط رانندگان جوان تاکسی های اینترنتی ارائه شده است. مهم ترین این مدل ها عبارت اند از: سیستم زه کشی ناکارآمد و خرابی ترمز. بنابراین باید بر روی این معیارها جهت کاهش تصادفات تمرکز کرد. نتیجه گیری: استفاده از این مدل ها می تواند به عنوان چارچوبی برای تدوین برنامه های آموزشی جهت بهبود رفتارهای رانندگی و کاهش تصادفات مدنظر قرار گیرد. این مطالعه را می توان برای بهبود بیشتر جنبه های ایمنی با پرداختن به دیدگاه ذهنی راننده گسترش داد و انواع تصادفات را می توان با عمق بیشتری تحلیل کرد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 39

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    18
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    155-178
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    29
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

زمینه و هدف: این پژوهش با هدف مطالعه تاثیر عوامل محیطی بر تمرکز رانندگی انجام شد. بدین منظور، یک ارزیابی کاربردی در منطقه 5 راهور تهران بر روی عملکرد رانندگی 37 راننده در نواحی درون و برون­شهری تحت عوامل مختلف برهم زننده تمرکز انجام شد. روش: این پژوهش از نظر روش های تحقیق، کمی و به صورت توصیفی مبتنی بر مشاهده  رفتارهای رانندگان وسایل نقلیه مسافری درون و برون شهری در حین رانندگی و با روش گردآوری داده ها از طریق مشاهده غیرمشارکتی صورت گرفته است. یافته ها: با توجه به یافته ها، در نواحی برون­شهری، رانندگان هنگام وجود یکی از عوامل برهم زننده تمرکز سرعت خود را کاهش می­دهند درحالی که در نواحی درون­شهری این گونه نیست. هم چنین، در نواحی برون شهری، هیچ تفاوتی در موقعیت عرضی یا بدون وجود عوامل برهم زننده تمرکز، وجود ندارد اما در نواحی درون­شهری، تغییراتی در موقعیت عرضی رانندگان فاقد تمرکز تاحدی به چشم می خورد. علاوه بر این، صحبت کردن با مسافران باعث ناپایداری بیشتر موقعیت عرضی وسیله نقلیه شده و زمان عکس­العمل راننده را افزایش می­دهد. رانندگان در نواحی برون­شهری هنگام صحبت کردن با مسافران در مقایسه با عدم وجود هیچ یک از عوامل برهم زننده تمرکز، فاصله بیشتری از وسیله نقلیه جلویی می گیرند. سرانجام در نواحی برون­شهری، زمان عکس­العمل با یا بدون وجود عامل برهم زننده تمرکز تقریباً یکسان است. نتیجه گیری: نتایج نشان می­دهد که درصورت استفاده از سامانه ­های هوشمند حمل ونقل در معابر، رانندگان مرتکب تخلفات کمتری می­شوند. لذا پیشنهاد می­شود که با تجهیز معابر به این سامانه ها امکان برهم خوردن تمرکز رانندگان به حداقل رسانده شده و در نتیجه موجبات ایمنی بیشتری در راه­های درون و برون شهری فراهم کند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 29

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button