سابقه و هدف: آزمون غربالگری حرکات عملکردی در ورزش ها و جمعیت های مختلف برای شناسایی تغییرات و عدم تقارن در الگوهای حرکتی پایه مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال تا کنون مطالعه ای به بررسی تفاوت های جنسیتی این آزمون در دانشجویان علوم ورزشی نپرداخته است. لذا هدف از این مطالعه بررسی تفاوت های جنسیتی در آزمون غربالگری حرکات عملکردی در دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع مقطعی است و در سال 1401 در شهر تهران انجام گرفت. نمونه های آماری پژوهش حاضر را 344 دانشجوی تربیت بدنی و علوم ورزشی (175 مرد و 169 زن) با میانگین سنی 23/39 سال تشکیل دادند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. آزمون غربالگری حرکات عملکردی شامل هفت آزمون اسکوات کامل، گام برداشتن از روی مانع، گام به جلو، تحریک پذیری شانه، بالا آوردن فعال پا، پایداری تنه و پایداری چرخشی می باشد که آزمودنی در این آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده های با استفاده از آزمون من ویتنی برای داده های ناپارامتریک و تی مستقل برای داده های پارامتریک در سطح معناداری 0/05 در نرم افزار SPSS نسخه 27 انجام گرفت.
یافته ها: نتایج آزمون من ویتنی نشان داد تفاوت معناداری در نمرات آزمون تحرک پذیری شانه، ثبات تنه شنا سوئدی، ثبات چرخشی و بالا آوردن فعال پا بین مردان و زنان نشان داد (0/05>P) اما در آزمون های اسکوات کامل، گام برداشتن از روی مانع و گام به جلو، تفاوت معنی داری مشاهده نشد(0/05>P). همچنین نتایج آزمون تی مستقل برای نمره کلی آزمون FMS تفاوت معنی داری بین مردان و زنان را نشان نداد(0/05>P).
نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد تفاوت معنی دار در چهارشاخص از هفت شاخص آزمون غربالگری حرکات عملکردی بین پسران و دختران ورزشکار دانشجو در حالی که بین نمرات کلی آنها تفاوت معنی داری وجود ندارد می تواند ناشی از این امر باشد که آزمون غربالگری حرکات عملکردی آزمونی کلی است و بررسی جداگانه شاخص های آن و نیز بکارگیری آزمون های غربالگری تخصصی تر می تواند در جهت پیشبینی بروز آسیب و در جهت نیل به پیشگیری از آسیب های ورزشی کارساز و سودمند باشد.
به این مقاله، به صورت زیر استناد کنید:
Fada Z, Minoonejad H, Mousavi SH, Mansourzadeh R. Gender Differences in the Functional Movement Screen Test in Physical
Education and Sports Science Students. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat. 2024: Vol 12: No 2: 111-119 . https://doi.org/10.22037/
iipm.v1403i12.45164