Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

صانع پور مریم | بهشتی احمد (عارف)

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    49
  • صفحات: 

    99-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    748
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ابن عربی معتقد است که در انسان نیروی ادراک کننده دیگری غیر از عقل یافت می شود که عرصه فعالیت این نیرو، پهنه «خیال» است که در آن جمع میان اضداد پدیدار می شود زیرا نزد حس و عقل جمع میان دو ضد ممتنع است. عالم خیال نزدیکترین دلالت به حق است، زیرا حضرت حق، اول است و آخر، ظاهر است و باطن و لذا عارف جز از راه جمع کردن میان دو ضد، شناخته نمی شود. ابن عربی خیال را منزل الفت جامع میان حق و خلق و همان صورتی می داند که انسان بر آن آفریده شده است و این آگاهی نیرومندترین آگاهی است که بوسیله آن عارف واحدیت حق را در کثرت خلق ادراک می کند.ابن عربی معتقد است خیال، تنها آنچه را دارای صورت محسوس یا مرکب از اجزا محسوس است و توسط قوه مصوره ترکیب می شود نگه می دارد و از این رهگذر، صورتی را بدست می دهد که در حس موجود نیست اما برای بیننده محسوس است. وی در نظریه عرفانی خویش از عالم خیال بعنوان طرق معرفه اله نام می برد. در این مقاله عالم مزبور بگونه یی نظام مند ترسیم می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 748

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شکر عبدالعلی

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    49
  • صفحات: 

    74-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1150
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

اصطلاح تجسم اعمال که مفاد آن بر خلاف ترکیب لغویش سابقه دیرینه داشته، در فرهنگ دینی اسلام نیز مورد تایید واقع شده است. صدرالمتالهین با تاسی به دین و برخی پیشوایان فلسفی یونان ضمن پذیرش تجسم اعمال و اعتقادات در عالم آخرت، سعی کرده است به این مساله صبغه عقلی و فلسفی ببخشد، چنانکه اصول فلسفی وی در حکمت متعالیه چنین امکانی را فراهم می سازد. جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا بودن نفس در کنار حرکت جوهری و اتحاد عاقل و معقول از این قبیل است. بر این اساس اعمالی که از انسان سر می زند و تکرار می گردد، بصورت ملکه راسخه در حاق نفس درآمده و از آن جدا شدنی نیست بلکه از لوازم ذاتی آن بشمار می رود. این ملکات فاضله و رذیله در عالم عقبا صورت متناسب با خود می سازند و موجود انسانی که در دنیا نوع واحدی بشمار می رفت در این عالم بشکل انواع مختلف پدیدار می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1150

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    49
  • صفحات: 

    21-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    574
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

درباره هویت معرفتی و روش حکمت متعالیه آرا متعددی بمیان آمده است. گروهی از صاحبنظران با تلاش برای رفع اتهام تناقض و تهافت در آثار ملاصدرا به بررسی و تبیین روش فلسفه ورزی وی پرداخته اند. استاد حایری یزدی حکمت متعالیه را دارای زبان برتر اصالت وجود می داند که به بررسی زبانهای موضوعی نظامهای پیشین می پردازد. وی مدعی است «فرازبان» تلقی کردن حکمت متعالیه می تواند آنرا از اتهام تلفیق و نااستواری برکنار دارد و نوآوریهای آنرا تبیین کند.فرازبان و زبان موضوعی، که از مفاهیم کلیدی معناشناسی تارسکی هستند، پیش از وی نیز درباره زبانهای صوری شده بکار رفته اند. فرازبان بمعنای خاص کلمه، قابل تطبیق بر حکمت متعالیه نیست، اما وجود فرازبان بمعنای نوعی فراوری در برخی بخشهای حکمت متعالیه قابل پذیرش است. با این حال، این نظریه در تبیین ماهیت و روش حکمت متعالیه کافی بنظر نمی رسد و رفع رخنه های موجود در آن نیازمند نظریه های کاملتری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 574

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سیف سیدمسعود

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    49
  • صفحات: 

    52-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1691
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مساله مغایرت وجود با ماهیت از مسایل مهمی است که برای اولین بار در فلسفه اسلامی مطرح شده است و در فلسفه یونان سابقه نداشته است. این مساله از اینجهت دارای اهمیت است که در نهایت منجر به نظریه اصالت وجود شد، نظریه یی که می توان آن را اوج و کمال فلسفه اسلامی دانست. هدف اصلی این مقاله بررسی این موضوع و تاثیر آن بر پیدایش نظریه اصالت وجود است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1691

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کلباسی اشتری حسین

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    49
  • صفحات: 

    8-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    511
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

حقیقت نفس، مراتب و افعال و نسبت آن با بدن از زمره مهمترین موضوعات فلسفی بوده و هست بگونه یی که شواهد و قراین آنرا می توان در قدیمیترین تاملات فلسفی یونانیان و غیر اینها ملاحظه کرد. در سنتهای فلسفی عالم اسلام نیز کوششهای دامنه داری برای عرضه علم النفس متناسب با روح معارف حکمی اسلامی صورت گرفته اما در حکمت متعالیه صدرایی سنخی از علم النفس عرضه شده است که هم ساحت انضمامی (نسبت مجرد و مادی) را توجیه می کند و هم ساحت نامتناهی «سیر و استکمال نفس» را تقریر می نماید؛ و علاوه بر اینها سازگاری و انسجام کامل خود را با اجزا و کلیت ساختار حکمت متعالیه نشان می دهد. در واقع بر پایه نظریات «اصالت وجود»، «حرکت در جوهر» و «حدوث جسمانی و بقای روحانی نفس» تصویری از نفس انسانی و مقام آن عرضه می شود که هم از مشکلات و تعارضات معمول سنتهای فلسفی در این زمینه مبراست و هم افق جدیدی از وجود آدمی بر مبنای منابع کتاب و سنت را می گشاید که ابعاد وجودی او را متناظر و مضاهی با کل عالم می داند. اگرچه صدرالمتالهین در اینراه از سنتهای مشایی و اشراقی سلف بهره فراوان برده است ولی ابداعات و نوآوریهای او نیز بیبدیل و دارای اتقان کم نظیر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 511

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مرادخانی علی

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    49
  • صفحات: 

    64-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    835
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

گفتار حاضر بر آن است که توجه به تاریخ فلسفه فرع بر ظهور تفکر تاریخی در دوره مدرن است. در سایه پرسش از ماهیت طبیعت در دوره مدرن و بسط اصول و قوانین آن در حوزه حیات انسانی، پرسش از ماهیت تاریخ نیز پیش آمد، لذا تاریخ در شمار یکی از منابع شناخت درآمد. هگل با پرسش از ماهیت تاریخ فلسفه آنرا نهاد تاریخ جهان تلقی کرد. در درس گفتارهای خود در این باب ابتدا از چیستی تاریخ فلسفه سخن راند و سپس ادوار تاریخ فلسفه را در سیر جغرافیایی آن از شرق به غرب مطابق اصول تفکر تاریخی خود روایت کرد. مقاله حاضر شرحی از این ماجرا را با ابتنا بر متون درس گفتارها بر عهده گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 835

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خامنه ای سیدمحمد

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    49
  • صفحات: 

    4-7
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    567
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مساله انسان مساله دشواری است که در بیشتر عرصه های فکری و علمی و فلسفی ظاهر می شود و از مهمترین مساله های فلسفی است، اگر خود آنرا مهمترین مساله فلسفی ندانیم، و جا دارد که با دقت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.سبب اهمیت مسایل، مربوط به کلیدی بودن شناخت انسان برای شناخت خدا و جهان و راههای زندگی است و سبب دشواری آن وجود ابعاد مختلف در انسان است. پیچیدگیهای روح یا نفس انسان، تعدد و شگفتی قوای داخلی و ذهنی او و حتی پدیده های شگفت جسمانی انسان و تن او، از او یک موجود ناشناخته ساخته و پس از باریتعالی نوبت انسان است که بگویند «ماعرفناک حق معرفتک».علاوه بر پیچیدگیهای درونی انسان، هر انسانی در روابط خود با خدا و با طبیعت و با عالم کبیر وضعی خاص خود را دارد که بر پیچیدگی ذات و عمل انسان می افزاید. و این خاص و یکتا بودن وضعیت و درون هر انسان افراد انسان را بقدری متفاوت می سازد که حتی دو انسان را هم نمی توان همانند یکدیگر شمرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 567

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    49
  • صفحات: 

    82-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1717
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

بر اساس تجدد امثال و حرکت جوهری، عالم و موجودات آن در تحول و دگرگونی دایمند و لحظه یی دارای قرار و سکون نمی باشند. البته اولی در حیطه مجردات و مادیات و دیگری منحصر به چارچوب عالم ماده است. این دو قاعده در مبانی، ادله و ... خود دارای تفاوتها و مشابهتهایی هستند و بر اساس همین تفاوتها عرفا قادر نیستند وحدت شی در حال ایجاد و اعدام را در مرتبه خود شی حفظ کنند در حالیکه وحدت شی سیال و متحرک بحرکت جوهری در مرتبه فی نفسه آن حفظ می شود. حرکت جوهری مطرح شده در کتابهای ملاصدرا و قاعده عرفانی تجدد امثال در آثار عرفا هر دو بلحاظ حدود و ابعاد مساله دارای ابهاماتی هستند. بنظر می رسد مساله حرکت جوهری تحت تاثیر قاعده عرفانی تجدد امثال باشد. بدین سبب این مقاله به بررسی ویژگیهای این دو مساله در حیطه تعاریف، مبانی، ادله و مهمترین اشکالات آنها می پردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1717

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

KHAMENEHEI S.M.

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2007
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1 (49)
  • صفحات: 

    4-7
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    214
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The issue of man is a difficult one existing in most scientific and philosophical fields. If we do not say that it is the most important philosophical issue, we should admit that it is one of the most important ones and deserves to be studied and discussed meticulously.The importance of this issue is due to the key role the knowledge of man plays in gaining knowledge of God, the world, and the ways of life. Its difficulty is also due to man's having various dimensions. The complexities of the human soul or spirit, the multiplicity and amazing nature of his inner and mental faculties, and even the astonishing phenomena associated with his body have turned him into an unknown existent. Following the Almighty Necessary, we should say about human beings, "we have not learned about you as we should".In addition to human beings' inner complexities, everyone has his own specific situation concerning his relations with God, nature, and the macrocosms. This by itself adds to the intricacy of man's essence and act. Such specificities and uniqueness of each human individual's interior and situation makes them so different from each other that even no two human beings can be considered similar to each other.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 214

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

KALBASI ASHTARI H.

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2007
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1 (49)
  • صفحات: 

    8-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    231
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The reality of the soul; its levels and acts, and its relation to the body have always been such important philosophical issues that the related proof and evidence can be found even in the earliest philosophical deliberations of the Greeks and other nations. There have also been some extensive efforts in the world of Islamic philosophy to present a philosophical psychology in conformity with the spirit of Islamic philosophical teachings. However, the philosophical psychology presented in the Transcendent Philosophy both justifies the concrete realm of the "disengaged matter relation" and explains the infinite domain of the "development and entelechy of the soul". Moreover, it reveals its complete conformity and consistency with not only the components but also the overall structure of the Transcendent Philosophy. In fact, based on the theories of "the principality of existence", "motion in substance", and "the corporeal createdness and the spiritual subsistence of the soul", Mulla Sadra presents an image of the human soul and its status which is free from the common difficulties and conflicts of philosophical traditions in this regard. Moreover, it opens the window to a new horizon of human existence on the basis of the Book and Sunna which views man's ontological dimensions in harmony with the whole world. In doing so, Mulla Sadra has greatly benefited from Peripatetic and Ishraqi traditions; however, his innovations in this regard are unprecedented and unique and can hardly be matched in terms of perfection.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 231

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

IZADI J. | GHARA MALEKI A.F.

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2007
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1 (49)
  • صفحات: 

    21-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    295
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

There are various opinions concerning the epistemological entity and methodology of the Transcendent Philosophy. Recently, a group of thinkers, while trying to acquit Mulla Sadra's works from the charges of contradiction and incoherence, have aimed at studying and clarifying his philosophical methodology. Ha'iri Yazdi believes that the Transcendent Philosophy employs the superior language of the principality or existence, which inquires into the topical languages of previous philosophical systems. He claims that if we assume that the Transcendent Philosophy is ultra-language, we can acquit it from the charges of eclecticism and infirmity and explain its innovative aspects.Ultra-language and topical language, which are among the key concepts in Tarski's semantics, have also been employed concerning formalized languages. In the particular sense of the word, ultra-language cannot be matched with the Transcendent Philosophy; however, the existence of ultra-language in the sense of a kind of proceeding beyond something is acceptable in certain parts of the Transcendent Philosophy. However, this theory does not seem enough in clarifying the nature and methodology of the Transcendent Philosophy, and, in order to fill the existing blanks in this regard, we require more complete theories.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 295

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رحیمیان سعید

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    49
  • صفحات: 

    33-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1717
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

آنچه تا بحال در محافل یا بحثهای علمی درباره نقد حکمت متعالیه بر حکمت اشراق در مباحث وجود شناختی مطرح شده، بیشتر ناظر به بحثهای تصدیقی و نقد ادله و احتجاجات سهروردی از دید صدرا و پیروان او بوده و کمتر به جنبه تصوری و مفهومی این بحث پرداخته شده است، حال آنکه می بایست از سهروردی- که وی را از جمله نخستین تحلیلگران معنایی در فلسفه اسلامی دانسته اند- انتظار داشت از حیث تحلیل مفهومی وجود و ماهیت و ربط بین آندو بقوت اندیشیده باشد. اما دیدگاه صدرا جز این است و در خلال نقدهایی که وی به عمل آورده، حتی پیش از ورود به مباحث تصدیقی و استدلالی معتقد است کاستیهای علمی در ناحیه فهم دقیق مفاهیم وجود، نور و ماهیت و در نتیجه در تحریر محل نزاع بین فلاسفه مشا یعنی قایلان به عینیت (زیادت) وجود از سویی و اصالت ماهیت در حکمت اشراق از سوی دیگر موجود بوده که در نتیجه سهروردی را بسوی اصالت ماهیت سوق داده است.مقاله حاضر ضمن مقایسه مفهوم ماهیت و وجود همچنین نور و وجود در حکمت اشراق و حکمت متعالیه به تبیین محل نزاع بین مذاهب اصالت ماهیت، اصالت نور و اصالت وجود و در نهایت به نقد سخنان قایلان به وحدت اصالت نور سهروردی و اصالت وجود صدرا، و نیز تحلیل سخنانی از سهروردی که باعث و موهم موضع مزبور شده است، می پردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1717

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SEYF S.M.

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2007
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1 (49)
  • صفحات: 

    52-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    209
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The otherness of existence from quiddity is one of the important issues that has been posed for the first time in Islamic philosophy and was unprecedented in Greek philosophy. It owes its importance to the fact that it finally led to the theory of the principality of existence, which can be considered to represent the culmination of Islamic Philosophy. The main purpose of this paper is to study this issue and its impact upon the development of the theory of the principality of existence.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 209

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

MORAD KHANI A.

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2007
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1 (49)
  • صفحات: 

    64-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    243
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The present paper deals with the idea that paying attention to the history of philosophy comes second to the appearance f historical thought in the modem period. In the light of the questions pertaining to the essence of nature in this period and the expansion of its laws and principles in the domain of human life, some questions were also posed regarding the nature of history. Therefore, history turned into one of the sources of knowledge. By inquiring into the nature of the history of philosophy, Hegel considered it to be the essence of the history of the world. In his Lectures on the History of Philosophy, he first talks about the nature of the history of philosophy and then, in line with the principles of his own historical thought, refers to the periods of the history of philosophy in its geographical development from the East to the West. The writer of this paper has 1reatedthis issue on the basis of Hegel's Lecture son the History of Philosophy.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 243

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SHOKR A.A.A.

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2007
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1 (49)
  • صفحات: 

    74-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    236
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The term "embodiment of deeds", the content of which, unlike its verbal combination, has a long history, has been accepted by Islamic religious culture. By resorting to religious teachings and the works of some early Greek philosophers, while acknowledging the embodiment of deeds and beliefs in the Hereafter, Mulla Sadra grants a rational and philosophical flavor to this issue. As we can see, the principles of his Transcendent Philosophy also allow him to do so. The corporeal relatedness and spiritual subsistence of the soul, along with the tran8-substantial motion and the union of the intellect and the intelligible, are among such principles. Accordingly, the acts that human beings perform repeatedly turn-into film habits in the soul's innermost interior and are inseparable from it. They are, in fact, among its essential concomitants. Noble and evil habits create appropriate and various forms for themselves in the afterlife and appear in those forms therein.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 236

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

BONYANI M. | ABEDI AHMAD

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2007
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1 (49)
  • صفحات: 

    82-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    261
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

According to the renewal of essences and the trans-substantial motion, the world and its existents are continually in evolution and change and are at no moment in rest and motionlessness. Of course, the former pertains to the domain of disengaged entities and material things and the latter is limited to the world of matter. These two principles enjoy certain differences and similarities in their fundamental bases, arguments, etc. It is because of these very differences that gnostics are not capable of accounting for the unity of things at the level of their origination and corruption in themselves, while the unity of a flowing object, which is mobile due to the trans-substantial, is guaranteed in itself. Both the trans-substantial motion propounded in Mulla Sadra's books and the gnostic principle of the renewal of essences in gnostics' works suffer nom certain ambiguities in terms of the limits and dimensions of the problems. Apparently, the issue of the trans-substantial motion is under the influence of the gnostic principle of the renewal of essences. That is why this paper deals with the characteristics of these two issues in terms of their definitions, fundamental bases, arguments, and their most important problems.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 261

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SANEPOUR M. | BEHESHTI AHMAD

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2007
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1 (49)
  • صفحات: 

    99-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    212
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Ibil Arabi believes that man possesses a perceptive faculty other than the intellect whose domain of activity is the realm of "imagination, where the gathering of opposites appears. The reason is that this gathering is impossible in the realms of the sense and the intellect. The world of imagination is the most evident proof of the Truth because He is the First and the Last, and the Exterior and the Interior. Therefore, a real Gnostic is one who can bring two opposites together. According to Ibn Arabi, imagination is the abode of the all-embracing friendship between the Truth and creatures and the same form based on which man has been created. This is the most certain knowledge through which the gnostic can perceive the Oneness of the Truth in the multiplicity of creation.He also maintains that imagination merely preserves the things that have sensible forms or consist of sensible parts which are synthesized by the faculty of retention. In this way, it presents a form which does not exist in the sense but is sensible for the viewer. In his gnostic theory, he refers to the world of imagination as the path of the knowledge of God. This paper undertakes to present a systematic view of this world.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 212

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button