هدف: پژوهش حاضر در راستای معرفی نسخه های قرآنی مذهب عصر تیموری موزه های آستان قدس رضوی و آستانه مقدسه قم به بررسی مولفه های حاکم در صفحه آرایی نسخه های قرآنی عصر تیموری می پردازد. از طرفی ضمن تشریح میزان عملکرد و کارکرد تناسبات در اصول صفحه آرایی این نوع نسخه ها، میزان اندازه گیری های شاخص و غالب در صفحه آرایی نسخه های دو موزه نام برده را مورد ارزیابی، تحلیل و تطبیق قرار می دهد. در نهایت وجوه اشتراک و افتراق بین نسخه های قرآنی را مورد بررسی قرار می دهد. روش پژوهش/ جامعه آماری: این پژوهش ضمن توصیف آثار مورد نظر به روش پیمایشی انجام شده است و با رویکرد تحلیلی-تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته است و از نظر هدف کاربردی می باشد. گردآوری مطالب از طریق منابع کتابخانه ای و جمع آوری نسخه های قرآنی مذهب به شیوه میدانی از موزه های مورد نظر به انجام رسیده است. به دلیل محدودیت تعداد اخذ نسخه ها از موزه های مورد نظر، انتخاب نمونه های مطالعاتی اندک بوده و با مشاوره کارشناسان خبره این بخش ها، به روش هدفمند، آثاری مورد مطالعه قرار گرفتند که دارای صفحات افتتاح و تزیینی باشند. لذا 5 مصحف مذهب قرآنی از هر موزه منتخب گردید. تجزیه و تحلیل آماری تناسبات نسخه ها با استفاده از نرم افزار SPSS و از طریق آزمون آنالیز واریانس محاسبات و درصدگیری های نسبت ها صورت گرفته شده است. یافته ها: تناسبات حاکم در اصول صفحه آرایی و قطع نسخه های قرآن های مورد مطالعه از موزه های مذکور بر مبنای تناسبات طلایی و مستطیل پویا است. با این تفاوت که تناسبات طلایی، مستطیل پویا با معیار و قطع صفحات آثار قم با 52/8 درصد بیشتر از آثار رضوی سنجیده شده است. در بررسی صفحه آرایی و تطبیق آن با دیگر کادرهای موجود صفحه میزان تناسبات حاکم بر اساس نسبت های مستطیل ایستا استنباط گردید به گونه ای که آثار رضوی با 57/6 درصد بیشتر از آثار قم از این مقیاس برخوردار است. نتیجه گیری: برآیند این پژوهش نشان داد، مهمترین و اصلی ترین عامل موثر در صفحه آرایی نسخه های قرآنی مذهب انتخاب قطع کاغذ بوده است. سایز خوشنویسی و کتابت نیز در میزان طراحی و مسطرکشی، نوع فرم و کارکرد تذهیب ها نیز نقش تعیین کننده ای در ترسیم داخلی آرایش صفحات دارند. ضابطه شاخص در اندازه گیری اوراق، تناسبات طلایی محاسبه شده است.