نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

شجاعی زند علیرضا

نشریه: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (ویژه نامه پژوهش های اجتماعی)
  • صفحات: 

    3-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3541
  • دانلود: 

    965
چکیده: 

این که ابن خلدون بنیانگذار جامعه شناسی نشد، واقعیتی است محرز و مساله ای است خاتمه یافته؛ اما پرسش از چرایی آن هنوز باقی است و مطالعه آن هم چنان موضوعیت و مطلوبیت دارد. البته پیش از طرح آن باید اثبات شود که او جامعه شناس بوده و به موقعیت خویش در بنیانگذاری، وقوف داشته است. این مقال در تاملی کوتاه و از طریق «خلدون شناسان»، «تلقی وی از خود» و «محتوای مقدمه»، جامعه شناسی او را احراز می کند و سپس به بررسی پرسش اصلی خویش در چارچوب جامعه شناسی معرفت و جامعه شناسی علم می پردازد که چرا ابن خلدون با وجود قابلیت های نظری و امعان نظر صریح به بنیانگذاری، نتوانست بدین عنوان نایل آید؟ به مساله از طریق بررسی مقایسه ای دو بنیانگذار بالقوه و بالفعل چنین پاسخ داده شده است که: گرچه از حیث بضاعت های فردی، ابن خلدون بر کنت فضل تقدم و حتی تقدم فضل دارد، از لحاظ شرایط ساختاری لازم برای ظهور دانش جامعه شناسی به مثابه یک علم معتبر و پایدار، این کنت بوده است که علم استقلال آن را برافراشته و آن را عملا بنیانگذاری کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3541

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 965 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SHOJAEIZAND ALI REZA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2008
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1 (SOCIAL RESEARCH)
  • صفحات: 

    13-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1025
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

It is a fact that Ibn Khaldun could not become the founder of sociology and although this is a dead issue now, but the query still remains as to ‘why he didn’t?’ hence; the review of this subject possesses subjectivity and desirability, as well. Meanwhile, before proceeding to such an issue, it must be confirmed that Ibn Khaldun was a sociologist and has had recognized himself as founder of sociology. As a matter of fact, the present article through its brief deliberation as well as taking into accounts of “researchers of Ibn Khaldun”, “his own account about himself”, and “Muqaddimah” tries to obtain the actuality behind this issue. Thereafter, to review the actual question, the paper focuses the frameworks of sociology of knowledge and sociology of scientific that why did Ibn Khaldun not achieve such a position despite of possessing theoretical capabilities. The issue has been responded through comparative study of two actual and virtual founders: Although with respect to individual abilities, Ibn Khaldun possessed priority of excellence over Auguste Comte but with respect to the structural condition which is considered necessary for the emergence of sociological knowledge it was Comte who raised the banner of independence and practically became the founder of sociology.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1025

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

طالبان محمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (ویژه نامه پژوهش های اجتماعی)
  • صفحات: 

    39-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2316
  • دانلود: 

    1114
چکیده: 

روش های تطبیقی، ابزارهای پژوهشی مفید و توانمندی برای تولید، آزمون و بسط تئوری های کلان در جامعه شناسی شمرده می شوند. با این وجود، در تحقیقات تطبیقی - همانند سایر روش های تحقیق در علوم اجتماعی - مسایل و مشکلاتی وجود دارد که اگر صریحا به آن ها پرداخته نشود می تواند محدودیت های مهمی در زمینه اعتبار نتایج حاصل از این نوع تحقیقات به وجود آورد. در حقیقت، مشکلات و دام های روش شناختی مختلفی در سر راه انجام این نوع پژوهش وجود دارد که پژوهشگران باید نسبت به آن ها، آگاه باشند و هنگام انجام تحقیق و تفسیر نتایج به آن ها توجه کنند.این مقاله به تشریح سه مشکل اساسی در تحقیقات تطبیقی کلان اختصاص یافته است که عبارتند از: مغالطه های محیطی و فردگرا؛ تورش انتخاب و مساله درجات آزادی.مغالطه های محیطی و فردگرا از پرش های نامناسب در میان سطوح تحلیل کلان و خرد به وجود می آیند و هنگامی روی می دهند که استنباط یا استنتاج در یک سطح تحلیل بر اساس داده ها مربوط به سطح دیگر انجام پذیرد. مشکل تورش انتخاب در مطالعات تطبیقی از انتخاب تعمقی کشورها از سوی محقق مقایسه کننده ناشی می شود که می تواند به خطای استنباط در تحقیق منجر شود. مشکل درجات آزادی در تحقیقات تطبیقی کیفی بر این مساله ابتنا دارد که در این نوع مطالعات، غالبا تعداد عوامل تبیینی نسبت به موردهای تحت بررسی بیشتر است، و از این رو، طرح تحقیق برای آزمون فرضیه ها دچار ابهام و مشکل می شود تا جایی که نمی توان برای وارسی درستی فرضیه ها به جواب های روا و معتبری دست یافت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2316

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1114 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 20
نویسندگان: 

ذکایی محمدسعید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (ویژه نامه پژوهش های اجتماعی)
  • صفحات: 

    69-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    5556
  • دانلود: 

    3973
چکیده: 

در مقاله حاضر پس از ارایه تعاریفی از روایت و ویژگی های تحلیل روایتی، دلایل رواج و اهمیت آن به عنوان یک روش شناسی و نیز تکنیکی برای مطالعه، مقایسه و تجزیه و تحلیل، مورد بحث و بررسی قرار می دهیم. در ادامه پس از تشریح خصوصیات زبانشناختی و ساختاری تحلیل روایتی کاربرد آن در داده های متنی (داستان) و نیز شفاهی (به ویژه مصاحبه های شرح حال نگارانه) نشان داده می شود و امتیازات و محدودیت های آن مورد نقد و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5556

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3973 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
نویسندگان: 

فاضلی نعمت اله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (ویژه نامه پژوهش های اجتماعی)
  • صفحات: 

    99-132
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2038
  • دانلود: 

    1815
چکیده: 

هدف این مقاله شناخت جامعه شناسانه مسجد با تکیه بر شناخت گفتمان های مسجد در ایران دوره معاصر است. سوال اصلی ما این است که چگونه می توان مسجد را در بستر جامعه مدرن شناخت؟ برای این منظور به کمک تحلیل گفتمان های مسجد، این نهاد را در بستر اجتماعی، فرهنگی و تاریخی آن قرار می دهیم. از این منظر ما نگرش بیرونی دینی به مسجد داریم و درصدد بررسی مسجد از منظر معارف اسلامی نیستیم. منظور از گفتمان های مسجد نیز مباحث، نظریات و تلقی های مختلف از مسجد است. این گفتمان ها در هر دوره و شرایط تاریخی متناسب شرایط خاص هر دوره شکل گرفته اند؛ و در آرا و آثار محققان، روحانیان، نویسندگان، رسانه های گروهی و مطبوعات منعکس شده است.در این مطالعه چهار گفتمان شامل گفتمان سنتی، گفتمان سکولار، گفتمان ایدئولوژیک - انقلابی، و گفتمان ایدئولوژیک - انتقادی به مثابه گفتمان های غالب مسجد در ایران معرفی و ویژگی های هر کدام جداگانه تحلیل می شوند. سپس با تاکید و تمرکز بر گفتمان ایدئولوژیک انتقادی که مبتنی بر تحقیقات جامعه شناختی است ضمن ارایه نمونه هایی از این تحقیقات، مسایل کنونی مساجد در ایران شناسایی و بررسی شده اند. بخش پایانی، فصل مجموعه رهیافت های روش شناختی برای مطالعه مسجد است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2038

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1815 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (ویژه نامه پژوهش های اجتماعی)
  • صفحات: 

    133-160
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1504
  • دانلود: 

    1026
چکیده: 

در این مقاله سعی داریم تا وضعیت دینداری دانشجویان دانشگاه ها در مقایسه با غیر دانشجویان را نشان دهیم. آن چه موجب توجه به این موضوع شده، تاکیدی است که در تحقیقات اجتماعی بر رابطه بین مدرنیته و سکولاریسم وجود دارد. هر چند تاکنون پیتر برگر از نقد نظرش در مورد دست یابی به سکولاریسم به عنوان نتیجه مدرنیته دست کشیده است، هنوز این داعیه وجود دارد که افراد با تحصیلات بالاتر در مقایسه با افراد دارای تحصیلات کمتر، افراد در دانشگاه در مقایسه با افراد خارج از دانشگاه، نسبت به ارزش ها و رفتارهای دینی بی اعتنا هستند. سعی شده است تا ضمن استفاده از چارچوب مفهومی برگر، و توجه به ابعاد دینداری (بعد اعتقادی، رفتاری در سطح رسمی و غیر رسمی و نگرشی) با روش پیمایش به بررسی وضعیت دینداری این دو گروه پرداخته شود. نتایج به دست آمده تایید کننده نظر برگر دوم است. به عبارت دیگر، نتایج نشان دهنده دینداری دانشجویان و افراد غیر دانشجو با اختلاف کم است. با این وجود، همه افراد از الگوی واحدی در دینداری پیروی نمی کنند. بدین لحاظ است که به کارگیری اصطلاح «دینداری چند وجهی» برای بیان وضعیت دینداری این دو گروه در تهران از اعتبار بیشتری برخوردار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1504

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1026 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (ویژه نامه پژوهش های اجتماعی)
  • صفحات: 

    161-190
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    2017
  • دانلود: 

    1102
چکیده: 

هدف از این تحقیق، بررسی رابطه مشارکت سیاسی زنان با سرمایه اجتماعی آنان است. سرمایه اجتماعی، موقعیت ها و روابط موجود در گروه بندی ها و شبکه های اجتماعی است. در این مطالعه، از نظریه تضاد فرهنگی پیر بوردیو به عنوان چارچوب نظری برای تبیین ابعاد سرمایه اجتماعی استفاده شده است. روش تحقیق ما در جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، روش پیمایش می باشد. این مطالعه بر روی 398 نفر از زنان هجده سال به بالای ساکن در شهر شیراز صورت گرفته است؛ این افراد به دو گروه شاغل و خانه دار تقسیم می شوند. برای جمع آوری اطلاعات، از تکنیک پرسشنامه استفاده شده است که اعتبار آن، به روش صوری، و پایایی آن، به کمک آماره آلفای کرونباخ سنجیده شده است. با تقسیم سرمایه اجتماعی به چهار بعد، به همراه در نظر گرفتن دو وجه از مشارکت سیاسی یعنی نگرش نسبت به مشارکت و شیوه مشارکت، مشاهده می شود که همبستگی های معناداری میان ابعاد سرمایه اجتماعی و میزان مشارکت سیاسی پاسخ گویان وجود دارد. با توجه به یافته های موجود لزوم فراهم آوردن بستر مناسب برای زنان جهت گسترش شبکه های روابط اجتماعی و تقویت پیوندهای ارتباطی مبتنی بر صمیمیت و علاقه خصوصا در خانواده ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2017

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1102 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button