Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2-1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    51-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1056
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

این تحقیق بررسی رابطه کانون کنترل با سازگاری زناشویی همسران شاغل در آموزش و پرورش (دبیران) شهرستان شیراز بود. پژوهشهای پیشین نشان داده است که بین کانون کنترل و سازگاری زناشویی ارتباط معنی داری وجود دارد.در تحقیق حاضر چنین فرض گردید که همبستگی معنی داری بین نمرات کانون کنترل و سازگاری زناشویی وجود دارد. 74 زوج متاهل که حداقل یک نفر آنها دبیر بودند به طور تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. مقیاس سازگاری زناشویی اسپانیر (1976) و مقیاس کانون کنترل درونی / بیرونی راتر (1996) در مورد آنها اجرا گردید. نتایج نشان داد که بین نمرات کانون کنترل و سازگاری زناشویی زنان رابطه معنی داری وجود ندارد بین نمرات کانون کنترل شوهران و سازگاری زناشویی زنان رابطه مثبت معنی داری وجود داشت (P<0.0001) در حالی که بین نمرات کانون کنترل و سازگاری زناشویی زنان رابطه معنی داری وجود ندارد بین نمرات کانون کنترل شوهران و سازگار زناشویی زنان رابطه مثبت معنی داری وجود داشت (P<0.0001).اما بین نمرات کانون کنترل زنان و سازگاری زناشویی شوهران رابطه معنی داری وجود نداشت. همچنین بین نمرات کانون کنترل زنان و مردان، کانون کنترل زنان شاغل و خانه دار و کانون کنترل زنان و شوهرانی که هر دو شاغل بودند.تفاوت معنی داری مشاهده نشد یکی از یافته ها تحقیق این بود که بین نمرات معدل درسی و سازگاری زناشویی زنان رابطه مثبت معنی داری وجود دارد (39% = P) نتایج این تحقیق با نتایج بعضی از تحقیقات مشابه همخوانی دارد براساس نتایج پیشنهاد شد که همسران به ویژه زنان در اداره امور زندگی شخصی، در مقایسه با سرنوشت و تقدیر، اهمیت بیشتری بدهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1056

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بشارت محمدعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2-1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    26-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    971
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

هفتاد و چهار بیمار زن مراجعه کننده به کلینیک اختلالات خوردن بیمارستان مادزلی برای درمان (56 بیمار مبتلا به بی اشتهایی روانی، 18 بیمار مبتلا به پرخوری روانی) به صورت تصادفی در یکی از چهار مدل درمان روانی شامل خانواده درمانگری، رواندرمانگری تحلیلی متمرکز، شناخت درمانگری تحلیلی و درمان حمایتی جایگزین شدند. تغییرات ایجاد شده در بیماران پس از یک سال درمان روانشناسی ارزیابی شد. سبک پاسخدهی افراد و گروهها(بی اشتهایی روانی و پرخوری روانی) به نوع درمان و شخص درمانگر بر حسب مقیاس های خود آشکار سازی و درگیری عاطفی مورد مطالعه قرار گرفت. بیمارانی که سطح خود آشکار سازی و درگیری عاطفی آنها بالاتر بود در مقایسه با بیمارانی که سطح خود آشکار سازی و درگیری عاطفی شان کمتر بود، بهبود بیشتری در رواندرمانگری نشان دادند. نتایج همچنین نشان داد که خود آشکار سازی و درگیری عاطفی بهترین پیش بینی کننده های پیشرفت درمان در رواندرمانگری تحلیلی متمرکز هستند. ارزش پیش بین و پیامدهای بالینی مقیاس سبک پاسخدهی بیمار در این مقاله بررسی خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 971

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2-1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    78-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1309
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

در پژوهش حاضر نگرش 90 دانشجوی دختر در رشته های پرستاری و شیمی در شهر تهران توسط پرسشنامه نگرش نسبت به سالمندان اندازه گیری گردید. این پرسشنامه سه جنبه نگرش نسبت به سالمندان را اندازه گیری می کند: پذیرش شخصی، توانا بودن و مستقل بودن از 90 دانشجو 60 نفر دانشجوی رشته پرستاری بودند که نیمی از آنها به عنوان بخشی از برنامه درسی خود آموزش رسمی درباره فرآیند سالمندی دیده بودند و نیمی از آنها هیچگونه آموزشی نسبت به سالمندان دریافت نکرده بودند. 30 دانشجوی رشته شیمی که نه رشته آنها ارتباطی با سالمندان داشت و نه آموزش رسمی راجع به این موضوع دریافت کرده بودند، نقش گروه کنترل را ایفا کردند. نتایج نشان داد که برخلاف انتظار، پرستاران آموزش دیده بطور کلی نگرش منفی تری از دو گروه دیگر از خود نشان دادند. هر چند این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود. همچنین نگرش دانشجویان به طوری کلی در مورد پذیرش شخصی سالمندان مثبت تر از ابعاد دیگر پرسشنامه بود. رابطه بین تماس سالمندان در محیط خانواده و نگرش نسبت به سالمندان معنی دار نبود، ولی تجربه بیشتر با سالمندان در محیط جامعه و کار رابطه معنی دار و منفی با پذیرش شخصی افراد نسبت به سالمندان داشت. نتایج تحقیق حاضر نقش آموزش رسمی به متخصصین را زیر سوال می برد و پیشنهاد می شود که محتوای این گونه آموزشها با دقت بیشتری مورد بررسی قرار می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1309

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2-1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    8-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2706
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

براساس رویکرد شناختی در تحلیل آسیب شناسی روانی این فرض وجود دار که افراد بهنجار و نا بهنجار به طور نسبی الگوهای ثابتی از پردازش معنایی دارند که می تواند بیانگر تجارب گذشته ودر بعضی موارد مربوط به رفتار فعلی آن ها باشد. برای مطالعه پردازش معنایی دو گروه با تاکید بر رویکرد آزگود جهت مطالعه افتراق معنایی برای مقایسه انتخاب شدند: یک گروه با اختلال وسواس فکری -عملی (30 = n) و یک گروه کنترل (30 = n) که هیچ نوع سابقه بیماری روان پزشکی نداشتند. نتایج نشان می دهد که پاسخهای افتراق معنایی بر حسب تکنیک افتراق معنایی، در چهار بعد معنا (ارزیابی، توانایی، فعالیت، خطر) تفاوت های معنی داری در میان گروه ها دارند. در مجموع یافته ها ثابت کردند که بین شناخت، هیجان و آسیب شناسی روانی روابطه وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2706

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

SHAHIDI S. | JANNESARI N.T.

نشریه: 

PSYCHOLOGICAL RESEARCH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1-2
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    243
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

In the present study, the attitudes of 90 female nursing and chemistry students in Tehran towards the aged was measured using the Aging Semantic Differential Test (ASDT). In addition, variables such as age and experience with the elderly were obtained. The ASDT measures three aspects of attitude namely: personal acceptability, perceived ability and independence. Of the 90 subjects, 60 were nursing students and half of these had received formal training on the aging process as part of their education programme and half had received no such training. 30 che-mistry students acted as the control group since neither their subject field of study was related to the elderly nor had they received any training on the subject. The results showed that, unexpectedly, trained nurses showed a more negative view towareds the aged than the other two groups, although this difference was not statistically significant. Overall, the attitude of the students was more positive regarding the personal acceptability scale of the test. Although students" experience with the aged within the family was not associated with attitudes towards the elderly, a significant negative correlation was found between personal acceptability and experience with the elderly in the society and theWork place. Results of the present study criticize and question the present system of formal training for nurses and suggest that the content of such training programmes-in Iranian nursing schools be reviewed with greater care.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 243

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

HASSAN SHAHI M.M. | NOORI A. | MOULAVI H.

نشریه: 

PSYCHOLOGICAL RESEARCH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1-2
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    295
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

The Purpose of this study was to determine the relationship between locus of control and marital adjustment in secondary school teachers in Shiraz. Research has shown a significant relationship between locus of control and marital adjustment In this research it was hypothesized that there is a significant correlation between locus of control and marital adjustment Seventy-four married couples, at least one of them a secondary school teacher, were randomly selected as the subjects for this" study, and Spaner"s Dyadic Adjustment Scale (DAS, 1979) and Rotter"s Internal-External Locus of control Scale (LOC, 1966) were administered to them. The results showed a significant positive correlation between scores of husbands" locus of control and the couple"s marital adjustment (p< 0.0001). However, the correlation between scores of wives" locus of control and their marital adjustment was not significant. There was also a significant positive correlation between scores ,of husbands" locus of control and wives" .marital adjustment (P

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 295

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

AII ESSAZADEGAN M.A. | HABIB A.

نشریه: 

PSYCHOLOGICAL RESEARCH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1-2
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    310
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

On the basis of cognitive approach in the analysis of psychopathology, it is assumed that normaland abnormal persons have relativly stable patterns of meaning processing that can reflect their past experiences and in some occasions their present behavior .To study the semantic information processing, two groups with the emphasis on Osgood"s approach in surveying the semantic differences for comparison, were chosen: one with OCD (n=30), and the other a control group (n=30) who had no previous psychological illness. It was concluded that semantic differential responses, in terms of semantic differential technique, in its four semantic dimensions (Evaluation, potency, activity, and danger), were the most significant differences among the groups. In general, the findings proved that there was a relationship between cognition. emotion, and psychopathology.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 310

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

گروسی فرشی میرتقی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2-1 (پیاپی 13)
  • صفحات: 

    62-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    975
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

استرس براساس دیدگاههای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است؛ یکی از این دیدگاهها مدل همخوانی فرد - محیط است، که از مهمترین دیدگاههای موجود می باشد هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان رابطه مدل ناهمخانی فرد - محیط با استرس و بازتابهای آن به صورت عوارض جسمی و روانی می باشد. آزمودنیهای پژوهش شامل 986 نفر (656 زن 330 مرد) با میانگین سنی 37.46 و سابقه خدمت 16.84 سال می باشند، که به صورت نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای ازبین معلمان مقاطع مختلف تحصیلی چهار ناحیه آموزش و پرورش شهر تبریز انتخاب شده اند. بعلاوه مدیران مدارس انتخابی نیز 196 پرسشنامه برای معلمان در این رابطه تکمیل کردند. ابزار پژوهش در د بخش کلی پرسشنامه مسئولان که به بررسی همخوانی فرد - محیط ذهنی و پرشنامه مسولان که به بررسی همخوانی فرد - محیط عینی می پردازد، بوده است. همچنین پرسشنامه معلمان شامل سوالاتی درباره استرس و عوارض جسمی و روانی ناشی از آن نیز می باشد. نتایج حاصله حاکی از آن است که بین عوامل دموگرافیک از قبیل جنسیت، نوع مدرسه، تحصیلات، مقطع تحصیلی، وضعیت تاهل، سن، سابقه خدمت میزان ساعات تدریس هفتگی و میزان حقوق با فشار روانی و عوارض فشار روانی روابط معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج بیان می کنند که ناهمخوانی معلمان با محیط شغلی تاثیر قابل ملاحظه ای روی فشار روانی و عوارض جسمی و روانی آنان دارد و علاوه برآن، این بررسی نشان می دهد که اظهارات مدیران در مورد ناهمخوانی فردی - محیطی معلمان با اظهارات خود معلمان تفاوت بارزی داشته و دیدگاههای متفاوتی در این زمینه موجود است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 975

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

BESHARAT M.A.

نشریه: 

PSYCHOLOGICAL RESEARCH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1-2
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    281
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

Seventy-four consecutive female referrals to the Maudsley Hospital Eating Disorder Clinic, referred for eating disorder (56 anorexia nervosa, 18 bulimia nervosa) were randomly assigned to one of four types of psychological treatments: Family Therapy, Individual Focal Psychotherapy, Cognitive Analytic Therapy, Supportive Therapy. Changes taking place within the patient were evaluated after one year of psychological treatment, while within and between group comparisons were made in terms of the patients" response style to therapist and therapy: Self- Disclosure (SD) and Emotional Engagement (EEn). Patients with higher SD and EEn showed greater improvement in psychotherapy than did patients with lower SD and EEn. Self-Disclosure and EEn were found to be the best predictors of the patients" progress in Focal Psychoanalytic Psychotherapy. The paper discusses the predictive value and clinical implications of a measure of response style, The Patient Response Style Scale.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 281

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button