Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    7-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    335
  • دانلود: 

    114
چکیده: 

ابن شهرآشوب (متوفای 588) در مقدمه کتاب مناقب خویش با اشاره به چهل روایت و خبر در باب مناقب اهل بیت معتقد است اهل سنت در این روایات دست برده و خبر یا حدیث را به گونه ای تنظیم کرده اند که حقوق اهل بیت پایمال شود. او با برشماری ده محور، از اجماع اهل سنت برای خاموش کردن نور الهی پرده برداشته است. این مقاله بر آن است تا با بررسی و نقادی نظرات ابن شهرآشوب، نشان دهد که موارد یاد شده، خط فکری حاکم بر آراء اهل سنت نیست. پاره ای از مواردی که ابن شهرآشوب به عنوان کاستی اهل سنت یاد کرده در میان محدثان شیعه نیز رواج داشته است. برای سنجش رَوایی نقادی های ابن شهرآشوب، احادیث مورد نظر وی به صورت مقایسه ای در کتب شش گانه اهل سنت و شش کتاب حدیثی شیعه (کتب اربعه، محاسن برقی و بصائر الدرجات) مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 335

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 114 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ذاکری علی اکبر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    25-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    433
  • دانلود: 

    368
چکیده: 

دریافت مالیات از کارهای مرسوم حکومت هاست. مقدار و چگونگی دریافت به صورتی که موجب نارضایتی مردم و تعطیلی واحدهای تولیدی نشود از مهمترین مسایل حکومت ها بوده است. این مقاله با نگاهی تحلیلی به سیره امیرالمؤمنین، به واکاوی این پرسش می پردازد که ملاک دریافت مالیات در سیره امام چه بوده است؟ در این بررسی نشان داده شد، معیار اصلی امام برای دریافت مالیات توجه به آبادی شهرها بوده است. از این رو ایشان از مازاد بر نیازهای مردم، مالیات دریافت می کرده است. بر همین مبنا، امام دستورالعمل هایی برای کارگزاران صادر کرده بودند تا از سرمایه اولیه مردم، مالیات دریافت نشود. امام علی7 خود بر عملکرد مؤدیان مالیات نظارت می کردند و بازرسانی نیز برای رسیدگی به شکایات مردم انتخاب کرده بودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 433

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 368 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بیگی محمدحسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    41-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    352
  • دانلود: 

    169
چکیده: 

پس از رحلت پیامبر جامعه اسلامی به سه گروه تقسیم شد: مهاجران که عمدتاً خواهان خلافت ابوبکر شدند، انصار که خواستار خلافت سعد بن عباده بودند و طرفداران خلافت امام علی. در این میان، عباس و چهار پسرش در گروه سوم جای داشتند و از خلافت امام علی حمایت می کردند. نزدیکی عباسیان به علویان تقریباً در سراسر سده نخست هجری ادامه داشت. در آغاز قیام عباسیان در حدود 100 هجری، آنها زیرکانه، بسیاری از الگوهای تبلیغی علویان را به کار گرفتند. عباسیان که مدعی جانشینی از سوی ابوهاشم نوه امام علی بودند، با هوشیاری توانستند از دیگر رقبای خود پیشی بگیرند. سؤال اصلی پژوهش آن است که عباسیان در قیام خود چگونه از شعائر شیعی بهره گرفته و از حمایت شیعیان استفاده کردند؟ در این مقاله چگونگی رابطه بنی عباس با شیعیان پیش از دستیابی به قدرت و همچنین استفاده ابزاری آنها از الگوها و روش های شیعیان در راستای تقویت قیامشان مورد بازخوانی و تحلیل قرار گرفته است تا نشان دهد عباسیان چه مقدار از این الگوها بهره بردند تا از طرفداری شیعیان برخوردار شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 352

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 169 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فلاح زاده احمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    75-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    416
  • دانلود: 

    115
چکیده: 

اقدامات سیاسی-اداری مهتدی او را را از دیگر خلفای عباسی متمایز کرده بود. سؤال اصلی پژوهش این است که مهتدی برای احیای خلافت عباسیان و مهار فعالیت های شیعیان چه اقداماتی انجام داد؟ این پژوهش با بررسی منابع تاریخی نشان می دهد که مهتدی به سبب انتشار اخبار مربوط به تولد امام دوازدهم و گسترش قیام های شیعی در شهرهای مختلف، به رقابت با امامیه پرداخته بود. از این رو خلیفه عباسی در رقابت معنوی با بیت امام حسن عسکری، تلاش کرد تا ضمن اصلاحات سیاسی در دربار، با پیروی از الگوی فکری خلیفه اموی، عمر بن عبدالعزیز، زهدگرایی را در خلافت عباسی رواج دهد. نابسامانی دربار، سرکشی فرماندهان و ناتوانی او در آرام کردن نظامیان، موجب شده تا برنامه های او به ثمر ننشیند و بلافاصله پس از حکومت کوتاه او، روش خشونت و ارعاب دوره متوکل بر دربار عباسیان مستولی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 416

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 115 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    59-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    643
  • دانلود: 

    166
چکیده: 

مسئله مهدویت از بنیانی ترین اصول اعتقادی شیعه است. چندان که با این اصل می توان تمایزی خاص میان تشیع و دیگر مکاتب باورمند به موعودگرایی ملاحظه کرد. شیعه پرچمدار قرائتی خاص از موعودگرایی در چهارچوب باور به مهدویت شخصی و موجود بوده است. در دوره امام صادق بنابر فضای باز سیاسی، فرصتی مغتنم به دست آمد تا ایشان نسبت به گذشته، با شکل روشن تری باور به مهدویت را بازنمایی نماید. نوشتار پیش رو می کوشد با رویکردی تحلیلی با استناد به کتاب نعمانی، رویکرد امام صادق را درباره مسئله مهدویت تبیین نماید. نعمانی از علمای متقدم شیعه در کتاب الغیبه، بخش زیادی از روایت های امام صادق را گرد آورده است. بر اساس این کتاب، رویکرد امام صادق را می توان در سه محور انکاری، اثباتی و تبیینی به بحث گذاشت. رویکرد انکاری بازتاب نفی حرکت های موعودگرایانه دوره امام صادق است که به صورت کلی در دو بخش انکار فردی و انکار رفتاری ظهور کرده است. رویکرد اثباتی، سه وجه اثباث وجود حضرت مهدی، غیبت حضرت مهدی و انتظار فرج را دربر می گیرد. رویکرد تبیینی شامل معرفی حضرت مهدی، غیبت حضرت مهدی4 و علائم ظهور می شود. این رویکرد موجب پدید آمدن یک مکتب خاص فکری و اعتقادی درباره مسئله مهدویت شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 643

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 166 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

SIREH PAZHOUHI AHL E BEYT

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2019
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    7-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    120
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Ibn shahr Ā shub (died in 588) in his book of Manaqib has mentioned fourteen traditions about the virtues of the People of the House and has maintained that the Sunnis have manipulated these traditions and have narrated the hadith in a way that the rights of the People of the House are violated. He has enumerated ten areas according to which the consensus of the sunnis formed to extinguish the divine light. The present paper is to investigate and criticize Ibn shahr Ā shub's attitudes to prove that the mentioned items do not reflect the main attitudes of sunni opinions. Some of the cases which Ibn shahr Ā shub has mentioned as the shortcomings of sunni's accounts have been quite common among Shiite hadith narrators. To cross-check and evaluate the validity of Ibn shahr Ā shub's criticisms, his intended mentioned narrations have are to be compared with each other in the six-folded books of the Sunnis and six Shiite hadith books (the four books, Mahasen-e Barqi, and Basaeroddarajat).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 120

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Zakeri Ali Akbar

نشریه: 

SIREH PAZHOUHI AHL E BEYT

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2019
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    25-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    170
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Collecting taxes is one of the routines of governments. The amount and method of collecting taxes in a way that it might not raise people's dissatisfaction and productive units are not closed up had been the most important issues for governments. Having investigated Imam Alii's conduct, this study analyzes this question that based on what criterion had Imam Ali collected taxes? It was proven that the primary criterion for the Imam had been focus on building and recovering. Thus, he had collected the amount of extra money from people's income. Thus, based on this criterion, Imam issued instructions to his governors to consider this point not to collect taxes from people's fixed capitals. Imam Ali would control himself the functions of tax collectors, and appointed inspectors to resolve peoples' complaints.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 170

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

beigi Mohaammad Hassan

نشریه: 

SIREH PAZHOUHI AHL E BEYT

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2019
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    41-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    112
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

After the demise of the Prophet (PBUH), the Islamic society was separated into three groups: the emigrants who largely desired the caliphate of Abu Bakr, the Ansar who wanted the caliphate of Sa'd ibn 'Abadah, and the supporters of the caliphate of Imam Ali (AS). Meanwhile, Abbas and his four sons were positioned in the third group and supported the caliphate of Imam Ali (AS). The proximity of the Abbasids to the Alawites continued almost until the first century AH. At the beginning of the Abbasid uprising around 100 AH, they shrewdly made use of many Alawite propagation methods. Shrewdly overtaking their rivals, the Abbasids declared they are successors of Abu Hashem, the grandson of Imam Ali (AS). The main question of this study is that how the Abbasids could utilize the Shiite rituals and supports in their uprising? In this research, the method of the Abbasids relations with the Shiite before coming to the office and the method of their instrumental use of the Shiite propagational patterns in fortifying their uprising are reviewed and analyzed to illustrate how much the Abbasids made use of such patterns to recruit the Shiite supports.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 112

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Musavi Keramati Sayed Mohammad Taghi

نشریه: 

SIREH PAZHOUHI AHL E BEYT

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2019
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    59-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    233
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The issue of Mahdiism is one of the most fundamental doctrines of the Shiite belief based on which one may draw a clear distinction between Shiite and other faithful schools of thought to the issue of the Promised Mahdism. However, the Shiite's pioneer reading of the Promised Mahdism is formed in the framework of believing the Twelefs Imam. During Imam Sadiq's imamate, the open political space gave him the chance to represent the belief in Mahdiism more clearly compare to the earlier periods. Using an analytical approach and by referring to the book of Alghaybah Na'mā ni, the present paperis to state Imam Sadiq's approach to the issue of Mahdiism. Na'mā ni is one of the leading Shiite Scholars who has gathered and narrated many traditions from Imam Sadiq. According to this book, Imam Sadiq's approach could be categorized in three sections of denial, affirmative, and explanatory. The denial approach reflects the negation of the Promised Imam's approach in the era of Imam Sadiq which is categorized in individual and behavioral denial. The affirmative approach includes three dimensions of proving the existence of Imam Mahdi, his occultation, and his coming awaiting. The explanatory approach, however, includes introducing Imam Mahdi, his absence, and the signs of his coming. This approach has led to the formation of a specific intellectual and belief school of thought about Mahdiism.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 233

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

fallahzadeh ahmad

نشریه: 

SIREH PAZHOUHI AHL E BEYT

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2019
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    75-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    120
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Muhtadi's political-administrative had distinguished him from other Abbasid caliphs. The main question of the research is what measures did Mohtadi take to revive the Abbasid caliphate and to control the measurements of the Shiites? Having investigated historical sources, this study shows that Mohtadi competed with the Imamiyyah due to the broadcasting of news about the birth of the twelfth Imam and the spread of Shiite rebellions in numerous cities. Therefore, the Abbasid Caliph, in a spiritual competition with the house of Imam Hassan Askari (AS), tried to make political reforms in the royal courtyard while following the intellectual patterns of Ummayid caliph Amr bin Abdolaziz, asceticism in Abbasid caliphate. The chaos of the royal court, the disobedience of the commanders, and his inability to control the soldiers made him unsuccessful, and soon after the termination of his short office, violence and intimidation of the Mutawakkil's period dominated the Abbasid court.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 120

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    8
  • صفحات: 

    95-115
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    639
  • دانلود: 

    592
چکیده: 

ثبت وقایع و رویدادهای زندگی پادشاهان به سبک های مختلف، یکی از رایج ترین سنت های تاریخ نویسی در ایران بود. برای اطلاع از فهم تاریخی، تاریخ نگری و تاریخ نگاری در ادوار مختلف، گریزی جز استفاده از این آثار نیست. کتاب عالم آرای شاه طهماسب، نوشته حسینی مرعشی تبریزی حوادث دوره شاه طهماسب را در قالب داستانی-تاریخی در فاصله سال های 930 تا 981 ثبت کرده است. با عنایت به اهمیت این کتاب در مطالعات تاریخی دوره صفوی، به ویژه از نظر بررسی شیعه گرایی رایج در این دوره، این پژوهش درصدد است به روش توصیفی-تحلیلی، ویژگی های تاریخ نگری و تاریخ نگاری حسینی مرعشی تبریزی را با توجه به رویکردهای شیعی مورخ، بررسی و تحلیل کند. سؤال اصلی پژوهش این است که شیعه گرایی رایج در دوره صفوی چه تأثیری بر تاریخ نگری و تاریخ نگاری حسینی مرعشی در تألیف عالم آرای شاه طهماسب داشته است؟ یافته های پژوهش نشان می دهد به رغم داستانی بودن اثر، عواملی همچون مذهب رایج و رسمی تشیع، دیدگاه و گرایش های اعتقادی نویسنده و تأثیرپذیری از شیعه گرایی، در تاریخ نگری و تاریخ نگاری او تأثیرگذار بوده است. لذا مؤلفه هایی نظیر مشروعیت بخشی به شاه صفوی، نگاه مذهبی مورخ به تاریخ، رویاپردازی قداستی، تأویل گرایی دینی، تقدیر گرایی و نگرش غالیانه و همچنین استفاده از ادبیات شیعی و واژگان و اسامی برخاسته از باورهای شیعی و تکرار اسامی ائمه، نشان دهنده تأثیر پذیری مولف از شیعه گرایی رایج در ایران عصر صفوی بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 639

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 592 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button