روش های متعددی برای تخمین سرعت و کنترل بدون سنسور ماشین های القایی وجود دارد که از این میان روش های مبتنی بر مشاهده گرهای کاهش مرتبه یافته عملکرد مناسبی از خود نشان داده اند. در این مقاله یک روش تخمین سرعت کاهش مرتبه یافته برای کنترل بدون سنسور DFIG معرفی شده که در آن از جریان های روتور و شار استاتور به عنوان متغیرهای حالت استفاده شده است و دینامیک خطای جریان های روتور برای مکانیزم تطابق به کار رفته است. از آنجایی که دینامیک جریان نسبت به دینامیک شار سریعتر است، این انتخاب موجب بهبود دینامیک مشاهده گر پیشنهادی می شود. پایداری دینامیکی روش پیشنهادی با استفاده از ضابطه پایداری لیاپانف به اثبات رسیده است. روش تخمین سرعت پیشنهادی علاوه بر شبیه سازی توسط یک مجموعه آزمایشگاهی نیز آزمایش شده است. مجموعه آزمایشگاهی مبتنی بر یک 16 DSPIC بیتی بوده و نتایج عملی توسط یک ماشین القائی 250 وات استخراج گردیده است. نتایج حاصله از شبیه سازی ها و اجرای عملی موید پایداری و کارایی عملکرد روش تخمین سرعت پیشنهادی، به ویژه در تعقیب سرعت، می باشد.