در این مطالعه به تعیین میزان تاثیرگذاری ایجاد کاهش مقطع در تیرها، بروی منحنی های شکنندگی سیستم قاب خمشی متوسط و بررسی نتایج آن پرداخته شده است. برای این منظور از تحلیل های دینامیکی غیرخطی استفاده شده است. بطورکلی دو نوع سازه در این مطالعه انتخاب گردیده است دسته اول قاب های 5 و 10 طبقه قاب خمشی و دسته دوم سازه های با ایجاد کاهش مقطع در تیرها. با توجه به اینکه این تحقیق با استفاده از نرم افزار OpenSees انجام گردیده است، لذا جهت مدلسازی مقطع کاهش یافته از مدل فنر پیچشی Ibarra-Krawinkler بصورت پلاستیسیته متمرکز روی تیرها، ستون ها و ناحیه پانل زون استفاده گردیده است، که پس از تثبیت عملکرد سازه RBS برای یک تیر طره ای، این مدل برای سازه های چند درجه آزادی تعمیم داده شده است، و در انتها مدل ها تحت تحلیل دینامیکی افزایشی قرارگرفته و از نتایج حاصل از تحلیل سازه های قاب خمشی و سازه های RBS برای محاسبه و استخراج منحنی های شکنندگی سازه ها استفاده شده و باهمدیگر مقایسه گردیده اند. با توجه به نمودارهای منحنی های شکنندگی سازه های میان مرتبه احتمال آسیب مدل IMF نسبت به RBS بیشتر بدست آمده است.