Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    11 (پی در پی 112)
  • صفحات: 

    799-808
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    198
  • دانلود: 

    89
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: عارضه التهاب مخاط دهان یکی از عوارض جانبی شایع شیمی درمانی می باشد که بر پذیرش و تداوم درمان از سوی مددجو موثر است لذا شناخت این عارضه و راه های پیشگیری از آن در بهبود، سیر درمان و جلوگیری از بستری شدن های مکرر و بقاء این بیماران کمک کننده است. این مطالعه باهدف تعیین تاثیر آموزش توانمندسازی مادران بر پیشگیری از عارضه التهاب مخاط دهان در کودکان تحت شیمی درمانی انجام شده است. مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی است که بر روی 40 نفر از مادران دارای کودک 1 تا 12 ساله تحت شیمی درمانی در دو گروه مورد و کنترل در بیمارستان فوق تخصصی کودکان بهرامی تهران در سال 1396 انجام گرفته است. مادرانی که دارای شرایط ورود به مطالعه بودند به روش غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند و به روش تصادفی 20 نفر در گروه مورد و 20 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. در گروه مورد آموزش های لازم بر اساس راهنمای بالینی در 5 جلسه بر طبق الگوی توانمندسازی در 4 گام انجام گردید. ابزار استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و چک لیست علائم و نشانه های عوارض حاد و شایع شیمی درمانی در کودکان بوده پایایی چک لیست با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای کل ابزار 88/0 در نظر گرفته شد. داده های حاصل از چک لیست پژوهشگر ساخته در 3 مرحله هفته های دوم، چهارم و هشتم بعد از مداخله جمع آوری شد و در تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS ویرایش 22 استفاده گردید. یافته ها: میانگین عارضه التهاب مخاط دهان بعد از مداخله در گروه مورد کم تر از گروه کنترل بوده میانگین بروز عارضه التهاب مخاط دهان قبل از مداخله، هفته دوم، چهارم و هشتم بعد از مداخله به ترتیب 1. 55± 1. 73، 0. 27± 1. 32، 0. 23± 1. 57، 0. 18± 1. 55 بود. نتیجه آزمون کوکران موید کاهش قابل توجه در میزان بروز عارضه التهاب مخاط دهان در بعد از مداخله می باشد (0. 05P <) درصورتی که در گروه کنترل بین میزان بروز عارضه التهاب مخاط دهان قبل از مداخله و بعدازآن تفاوت معنی داری مشاهده نشد (0. 05 P >) همچنین در مقایسه گروه مورد و کنترل ازلحاظ میزان بروز عارضه التهاب مخاط دهان نتایج نشان داد عارضه التهاب مخاط دهان در گروه مورد کم تر از گروه کنترل بوده است. بحث و نتیجه گیری: برنامه توانمندسازی می تواند به مادران در کشف واقعیت، افزایش آگاهی و توانایی، مهارت و تفکر انتقادی کمک نماید و درنتیجه باعث پیشگیری از عارضه التهاب مخاط دهان در کودکان تحت شیمی درمانی گردد و نقش بسزایی در زمینه خودمراقبتی به طور مستقل داشته باشد. می توان از این الگو در بیماری های مزمن دیگر کودکان نیز استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 198

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 89 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    11 (پی در پی 112)
  • صفحات: 

    771-778
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    348
  • دانلود: 

    513
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: کم خونی فقر آهن شایع ترین نوع سوءتغذیه در سراسر دنیاست که علیرغم قابل پیشگیری بودن حدود نیمی از زنان و کودکان در کشورهای درحال توسعه و بیش از 30درصد زنان ایرانی از این بیماری رنج می برند. . لذا این مطالعه باهدف تعیین تاثیر مشاوره مامایی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر فاکتورهای خونی در مادران باردار آنمیک طراحی و اجرا شد. مواد و روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه مداخله ای با طرح پیش آزمون-پس آزمون گروه کنترل است که با انتخاب 90 زن باردار کم خون با هموگلوبین زیر 11 میلی گرم در دسی لیتر در هفته های 10-6 بارداری (45 نفر مداخله، 45 نفر کنترل) به صورت تصادفی ساده از مراکز بهداشتی ارومیه انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک بود. ابتدا پیش آزمون انجام و سپس جلسات آموزشی مبتنی بر مدل در گروه مداخله برگزار شد. سطح هموگلوبین خون نمونه ها در هر دو گروه در نوبت اول بر اساس CBC درخواستی مرکز، بار دوم یک ماه بعد از مداخله آموزشی و بار سوم در هفته های 30-26 سنجیده شد. داده های جمع آوری شده مربوط به فاکتورهای خونی و پرسشنامه ها در دو گروه با نرم افزار SPSS-20 و آزمون های تی مستقل و زوجی و کای دو تجزیه وتحلیل شدند. 05/0>P معنی دار در نظر گرفته شد. یافته ها: طبق نتایج مطالعه در مرحله قبل مداخله بین دو گروه مداخله و کنترل ازنظر متغیرهای جمعیتی تفاوت معنی داری نبود، پس از مداخله آموزشی میانگین فاکتورهای خونی در گروه مداخله به طور معنی داری افزایش یافته بود (05/0>P). نتیجه گیری: یافته ها: ی این مطالعه اثربخشی آموزش با چهارچوب مداخله اعتقاد بهداشتی را در افزایش میانگین فاکتورهای خونی زنان باردار کم خون نشان داد. پژوهشگران این مطالعه مداخلات آموزشی را بر اساس این مدل توصیه می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 348

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 513 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2019
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    11 ( 112)
  • صفحات: 

    779-808
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    106
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background & Aim: Mucositis is one of the most common side effects of chemotherapy that affects the acceptance and continuation of treatment by the patient, Therefore, recognition of this complication and ways of preventing it in improving the course of treatment and preventing repeated hospitalization and survival these patients are helpful, The aim of this study was to determine the effect of maternal empowerment training on the prevention of oral mucosal inflammation in children under chemotherapy, Materials & Method: This clinical trial study was performed on 40 mothers of children aged 1 to 12 years old under chemotherapy in two case and control groups at Tehran Bahrami Hospital in 1396, Mothers who were admitted to the study were selected randomly and randomly assigned to 20 subjects in the case group and 20 subjects in the control group, In the case group, the necessary training was done in 5 steps according to the clinical guidelines in accordance with the empowerment model in 4 steps, The instruments used in this study were demographic information questionnaire and a checklist of signs and symptoms of acute and common complications of chemotherapy in children, The reliability of the checklist was considered to be 0, 88 using Cronbach's alpha, Data were collected from a researcher-made checklist in 3 stages of the second, fourth and eighth weeks after the intervention, Data were analyzed using SPSS 22, Results: The mean of the complication of oral mucosal inflammation after the intervention in the case group was less than the control group, The mean incidence of oral mucosal inflammation before intervention, second, fourth and eighth weeks after intervention was 1, 55 ± 1, 73, 0, 27 ± 1, 32, 0, 23 ± 1, 57, 0, 18 ± 1, 55, The results of Cochran test showed a significant reduction in the incidence of oral mucosal inflammation in the post-intervention period (P<0, 05), There was no significant difference in the incidence of oral mucosal inflammation in the control group before and after the intervention (P>0, 05) ) Also, the comparison of the case and control groups with regard to the incidence of oral mucosal inflammation showed that the oral mucosal inflammation in the case group was less than the control group, Conclusion: Empowerment program can help mothers to discover reality, increase their knowledge and ability, skills and critical thinking, thus preventing the complication of oral mucosal inflammation in children undergoing chemotherapy and have a significant role in self-care independently, , It can be used in other chronic diseases of children,

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 106

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    11 (پی در پی 112)
  • صفحات: 

    779-786
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    782
  • دانلود: 

    649
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: مراقبت با کیفیت مناسب، حق همه بیماران و مسئولیت همه پرستاران است. هرچقدر مراقبت ها باکیفیت تر باشد اثرات مطلوب تری را به همراه خواهد داشت. بنابراین مطالعه حاضر باهدف مقایسه دیدگاه های پرستاران و بیماران در مورد کیفیت مراقبت های پرستاری انجام گرفت. مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، 151 بیمار سالمند بستری و 109 پرستار شاغل در بیمارستان های آموزشی شهر سنندج مشارکت داشتند، بیماران سالمند به صورت در دسترس و پرستاران به صورت سرشماری انتخاب و وارد مطالعه شدند ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه کوال پکس بود. . برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری توصیفی و تی مستقل استفاده شد. یافته ها: میانگین سنی بیماران سالمند 63/6± 47/72 و پرستاران 13/5± 46/33 بود حدود 2/98 درصد پرستاران و 8/29 درصد بیماران کیفیت مراقبت پرستاری را مطلوب و 2/72درصد نسبتا مطلوب ارزیابی نمودند. . نتایج همچنین نشان داد که تفاوت معنی داری در دیدگاه های بیماران و پرستاران به کیفیت مراقبت پرستاری و زیر مقیاس های آن شامل بعد روانی، ارتباطی و جسمانی وجود داشت (p < o. oo1). بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان دهنده شکاف بین دیدگاه های پرستاران و سالمندان در مورد کیفیت مراقبت های ارائه شده دارد. به نظر می رسد برای ارتقای کیفیت مراقبت و تامین نیازهای سالمندان، در روند ارائه خدمات به این قشر آسیب پذیر باید بازبینی و برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 782

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 649 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    11 (پی در پی 112)
  • صفحات: 

    787-798
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    569
  • دانلود: 

    617
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: اضطراب بارداری و همچنین باورهای فراشناختی و نگرانی های مرتبط با بارداری از مشکلات اساسی بین زنان باردار می باشد. این عوامل در دوران بارداری می توانند پیامدهای بهداشتی جدی برای مادر و نوزاد داشته باشد. ازاین رو، پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی درمان فراشناختی بر اضطراب بارداری، باورهای فراشناختی و فرانگرانی زنان باردار شهر تبریز انجام شد. مواد و روش ها: در این پژوهش نیمه تجربی، از طرح دو گروهی با قبل و بعد از آموزش استفاده شد. جامعه آماری موردبررسی، زنان باردار مراجعه کننده به مراکز سلامت زنان و زایمان شهر تبریز بود که با استفاده از مقیاس اضطراب بارداری وندنبرگ غربال گری شدند. 40 نفر از زنان باردار که نمرات بالایی در این مقیاس کسب کردند به شیوه ی نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 20 نفره (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. برای گروه آزمایشی، درمان فراشناخت در 10 جلسه 45 تا 60 دقیقه ای در طی 3 ماه انجام شد. پرسشنامه های اضطراب بارداری وندنبرگ، فراشناخت ولز و فرانگرانی به عنوان ابزار ارزشیابی در پیش آزمون و پس آزمون مورداستفاده قرار گرفت. نهایتا داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 23 تحت آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که میان گروه های آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود داشت (001/0>P). به عبارت دیگر، درمان فراشناختی به طور معناداری باعث کاهش نمرات فراشناخت، فرا نگرانی و اضطراب به اداری زنان و بهبود آن ها شد. نتیجه گیری: درمان فراشناختی می تواند به عنوان یکی از مداخلات روان شناختی تاثیرگذار در بهبود اضطراب بارداری، باورهای فراشناختی و فرانگرانی زنان باردار مورداستفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 569

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 617 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

طبیبی زهرا | کیهان جواد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    11 (پی در پی 112)
  • صفحات: 

    809-821
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    536
  • دانلود: 

    564
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: با افزایش سرعت تغییرات در جهان امروز و نیز تغییر نیازهای افراد، تغییرات در کمیت و کیفیت خدمات مراقبت بهداشتی در حال افزایش است. حرفه پرستاری نیاز به سازگاری با این تغییرات و بازسازی مداوم خود در این زمینه دارد. لذا شناخت عوامل موثر بر عناصر آموزشی و اطلاع از اهمیت آن ها برای رفع مشکلات موجود و ارتقاء کم و کیف فرایند آموزش ضرورتی انکارناپذیر است. بر این اساس، پژوهش حاضر باهدف "شناسایی و اولویت بندی مولفه های تاثیرگذار در رضایت تحصیلی، یادگیری و کیفیت آموزشی در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه" انجام گرفته است. مواد و روش کار: روش تحقیق ترکیبی از نوع طرح های اکتشافی بود که در بخش کیفی، از شیوه پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش توصیفی-پیمایشی استفاده گردید. جامعه آماری شامل، کلیه دانشجویان زن و مرد رشته پرستاری دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد بودند که داده ها لازم در بخش کیفی به شیوه هدفمند و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 8 نفر از دانشجویان، گردآوری و با تکنیک مضمون محور یا تماتیک موردبررسی و عوامل موثر بر متغیرهای موردنظر شناسایی گردید. در ادامه، بر اساس یافته ها: ی بخش کیفی، سه پرسشنامه تهیه و پس از تایید روایی آن ها به وسیله سه تن از اساتید دانشکده و نیز استاد راهنما و محاسبه ضرایب پایایی آن ها از طریق آلفای کرونباخ برای گردآوری داده ها به مورداجرا گذاشته شدند. در این مرحله، نمونه آماری شامل 180 نفر از دانشجویان رشته پرستاری بودند که به شیوه تصادفی نسبی انتخاب شدند. داده های گردآوری شده در این مرحله با بهره گیری از آمار توصیفی و استنباطی تحت نرم افزار ssps 22 توصیف و تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها: ی مربوط به بخش کیفی نشان داد که از دیدگاه دانشجویان، عوامل شش گانه (ویژگی های فردی، صلاحیت حرفه ای اساتید، عوامل آموزشی و پژوهشی، مدیریتی و اداری، امکانات رفاهی و خدماتی و عوامل شغلی و حرفه ای)، بر رضایت تحصیلی تاثیرگذار هستند؛ همچنین، عوامل (ویژگی های فردی، عوامل آموزشی و پژوهشی و کم و کیف امکانات رفاهی) یادگیری دانشجویان را تحت تاثیر قرار می دهند و بالاخره، عوامل (ویژگی های فردی، محیط آموزشی، ویژگی های اساتید در قالب صلاحیت های حرفه ای و اخلاقی) نیز بر کیفیت آموزشی موثر می باشند. نتایج مربوط به بخش کمی حاکی از آن بود که از بین عوامل شناسایی شده، عامل امکانات آموزشی و پژوهشی بیشترین تاثیر را بر رضایت تحصیلی و یادگیری دانشجویان دارد و از بین عوامل موثر بر کیفیت آموزشی، محیط آموزشی و ویژگی های آن از بالاترین تاثیر و اهمیت برخوردار است. از طرفی، بین دیدگاه دانشجویان دختر و پسر در خصوص عوامل موثر بر متغیرهای سه گانه در سطح خطای 5 درصد تفاوت معنی دار وجود ندارد (05/0 بحث و نتیجه گیری: محیط آموزشی دانشگاه و امکانات آن، تاثیر غیرقابل انکار بر ویژگی های شناختی و روان شناختی دانشجویان دارد؛ لذا پایش این عوامل و بررسی اهمیت آن ها در ارتقاء سطح خدمات آموزشی و پژوهشی و دانش و توانش فارغ التحصیلان می تواند بسیار مفید باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 536

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 564 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    11 (پی در پی 112)
  • صفحات: 

    822-831
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    467
  • دانلود: 

    510
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: دانشجویان در محیط بالینی اضطراب بالایی دارند، که بر یادگیری آنها تاثیرمی گذارد. استفاده از شیوهای یادگیری که باعث کاهش اضطراب دانشجویان در محیط بالینی شود کیفیت آموزش پرستاری را ارتقا می دهد. یکی از این شیوه هایی استفاده از همتا است. لذا مطالعه حاضربه منظور پاسخ به این سوال که استفاده از همتا به چه شیوه ای باعث کاهش اضطراب دانشجویان پرستاری درمحیط بالینی می شود انجام شد؟ روش انجام مطالعه: مطالعه حاضر به شیوه مروری حکایتی با جستجوی منابع اطلاعاتی فارسی SID، IranMedex Magiran و انگلیسی Pub Med، willy on line library، google scholar از سال 1995 تا 2018 با کلیدواژه های شامل peer near، Peer mentoring و Near mentoring، near teacher، near tutor، peer tutor pear teacher و near peer، همتای شریک، پیرمنتور، همتای نزدیک، نیرمنتور، منتورینگ، منتورشیپ و همتا انجام شد. که پس از بررسی عناوین و چکیده مطالعاتی که در حیطه آموزش بالینی پرستاری و به شیوه تجربی و نیمه تجربی انجام شده بودند وارد مطالعه شدند. از بین مقالات بررسی شده تنها نه مقاله شرایط ورود به مطالعه را داشتند که مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: نتایج حاصل از پنج مطالعه کاهش اضطراب و دو مطالعه افزایش اضطراب دانشجویان به دنبال استفاده از همتا در محیط بالینی پرستاری نشان دادند. درحالی که دو مطالعه نشان دادند استفاده از همتا تاثیری بر اضطراب دانشجویان ندارد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعات حاضر، می توان گفت، استفاده از همتا باعث کاهش اضطراب دانشجویان در محیط بالینی پرستاری می شود. اما به دلیل تفاوت زیاد در روش های اجرای مداخله و عدم وجود مطالعاتی که روش های متفاوت اجرای همتا را مقایسه کرده باشند امکان قضاوت در مورد اینکه استفاده از کدام شیوه، موثرتر است غیر ممکن می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 467

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 510 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    11 (پی در پی 112)
  • صفحات: 

    832-840
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    532
  • دانلود: 

    606
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: افزایش کیفیت مراقبت های پرستاری و بهره وری، جذب و ابقای پرستاران به عنوان بزرگ ترین بخش از کارکنان بیمارستان ها از طریق بهبود کیفیت زندگی کاری آنان و شناخت عوامل مؤثر بر آن امری ضروری است. بنابراین هدف مطالعه حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی کاری پرستاران بالینی می باشد. مواد و روش: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی-همبستگی بر روی 260 پرستار در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کرمان از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انجام شد. جهت گردآوری داده ها، پرسشنامه ای دوقسمتی، شامل اطلاعات دموگرافیک و کیفیت زندگی کاری بروکس و اندرسون (QNWL) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 و به کمک آزمون های آماری توصیفی (میانگین، واریانس، انحراف معیار) و استنباطی (من ویتنی یو و کروسکال والیس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که سطح کیفیت زندگی کاری پرستاران "متوسط" می باشد (78/12± 35/137). همچنین بین داشتن فرزند، سابقه ترک خدمت، تحصیلات، بخش محل خدمت، ساعات اضافه کار پرستاران با برخی ابعاد متغیر کیفیت زندگی کاری ارتباط معنی دار مشاهده گردید (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 532

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 606 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    11 (پی در پی 112)
  • صفحات: 

    841-848
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    617
  • دانلود: 

    565
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: سکته مغزی یکی از علل مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان هست. بیماران سالمند مبتلا به سکته مغزی نیازمند درمان و مراقبت طولانی مدت هستند. بنابراین، مطالعه حاضر باهدف تعیین شدت فشار مراقبتی مراقبین بیماران سالمند مبتلا به سکته مغزی و ارتباط آن با میزان وابستگی سالمندان انجام شد. مواد و روش کار: نمونه موردپژوهش متشکل از 110 مراقب بیماران سالمند با سکته مغزی بودند که در این مطالعه توصیفی-مقطعی مشارکت داشتند. نمونه ها به صورت هدفمند از میان سالمندان بستری شده در بیمارستان ولیعصر زنجان در طی 6 ماه قبل از مطالعه انتخاب شدند. پرسشنامه های فشار مراقبتی زاریت و مقیاس زﻧ ﺪ ﮔ ﻲ روزاﻧ ﺔ بارتل برای جمع آوری داده ها استفاده شد. پرسشنامه ها توسط مراقبین کامل شد. سپس داده ها با آزمون های پیرسون، اسپیرمن، تی مستقل و آنوا با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بر اساس یافته های این مطالعه، مراقبین با میانگین سنی70/8± 09/32 بوده و اکثریت آنان را زنان (77 نفر، 70درصد ) تشکیل می دادند. حدود 90 درصد مراقبین تحت فشار مراقبتی خفیف تا متوسط بودند. نتایج مطالعه حاضر همچنین ارتباط مثبت و معنی داری را بین فشار مراقبتی مراقبین با میزان وابستگی سالمندان نشان داد (001/0> P). نتیجه گیری: بر اساس یافته های این مطالعه، افزایش وابستگی و نیازهای مراقبتی بیماران سالمند موجب افزایش فشار مراقبتی می شود. بنابراین پیشنهاد می شود که در کنار توانمندسازی بیماران، از روش های حمایتی، آموزشی و مشاوره برای کاهش فشار مراقبتی مراقبین استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 617

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 565 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button