هدف این پژوهش، ارایه مدل فرایندی ارزیابی مدیریت ریسک شرکت های خودروساز است که چرایی ورود خودروساز به فرایند ارزیابی مدیریت ریسک و چگونگی این فرایند را تشریح می کند. با اتکا به رویکرد نظریه داده بنیاد و نتایج حاصل از 28 مصاحبه عمیق با 18 تن از خبرگان، به صورت بندی الگویی اکتشافی فرایندی برای تشریح پدیده ی ارزیابی مدیریت ریسک از دیدگاه شرکت خودروساز پرداخته شده است. برای تجزیه 2و تحلیل و تلفیق داده ها از روش کیفی استقرایی نظریه داده بنیاد شامل مراحل کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی مبتنی بر رویکرد سیستماتیک اشتراوس و کوربین استفاده شد. بر مبنای این چارچوب، مقوله شرایط علی ورود خودروساز به فرایند ارزیابی مدیریت ریسک شامل عوامل سازمانی، ملی و بین المللی تبیین می شود؛ همچنین چهار مقوله دیگر که چگونگی ارزیابی مدیریت ریسک را توسط خودروساز تشریح می کند، عبارت اند از: مقوله عوامل بسترساز شامل بسترهای سازمانی، ملی و بین المللی؛ مقوله عوامل اقتضایی شامل ماهیت عوامل متغیر محیطی، ماهیت مشتری و ماهیت خودروساز؛ مقوله اهداف شامل نتایج ملی و نتایج سازمانی (بقا، رشد و سودآوری) و مقوله راهکار (فرآیند مواجهه) شامل مراحل پیش مواجهه، مواجهه و پس مواجهه.