Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    75-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    315
  • دانلود: 

    187
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی زوج درمانی روایتی بر بهبود بهزیستی روان شناختی زوجین ناسازگار در یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل انجام گردید. جامعه این پژوهش شامل کلیه زوجین ناسازگار مراجعه کننده مراکز مشاوره شهر اهواز سال 1398 بود. سی زوج به روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل اختصاص یافتند. شرکت کنندگان گروه آزمایش در هشت جلسه زوج درمانی روایتی شرکت کردند و شرکت کنندگان گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند و هر دو گروه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون در متغیر بهزیستی روان شناختی مورد سنجش قرار گرفتند. داده ها به روش آماری تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروه های آزمایش و کنترل پس از کنترل پیش آزمون در مولفه های بهزیستی روان شناختی تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0 p <). بنابراین، زوج درمانی روایتی می تواند به عنوان درمانی اثربخش برای بهبود بهزیستی روان شناختی زوجین ناسازگار مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 315

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 187 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    6-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    659
  • دانلود: 

    474
چکیده: 

مسئولیت پذیری یکی از سازه های مهم و قابل توجه در سال های اخیر بوده است و شناسایی عوامل تاثیرگذار بر آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. این پژوهش با هدف بررسی نقش ابعاد هویت به عنوان میانجی رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و مسئولیت پذیری در دوره بزرگ سالی در حال ظهور انجام شد. روش پژوهش هم بستگی از نوع تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه این پژوهش شامل همه دانش جویان کارشناسی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بود. 537 دانش جو (322 زن و 215 مرد) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و به پرسش نامه های مسئولیت پذیری، ابعاد هویت و الگوی ارتباطات خانواده پاسخ دادند. داده ها با استفاده از تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزار آماری AMOS و شاخص های برازندگی تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که مدل پیشنهادی از براش خوبی برخوردار است و ضرایب مسیر مستقیم الگوی ارتباطی گفت و شنود به مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی، الگوی ارتباطی همنوایی به مسئولیت پذیری فردی، الگوی ارتباطی گفت و شنود به تعهد هویتی و الگوی ارتباطی همنوایی به اکتشاف هویتی معنی دار هستند. هم چنین تعهد هویتی نقش میانجی مابین الگوی ارتباطی گفت و شنود و مسئولیت پذیری در مدل را بر عهده دارند. در مجموع می توان نتیجه گرفت که الگوی ارتباطی گفت و شنود در هویت یابی و مسئولیت پذیری دوره بزرگ سالی در حال ظهور حائز اهمیت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 659

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 474 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

APPLIED COUNSELING

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2019
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-5
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    147
  • دانلود: 

    77
چکیده: 

Responsibility has been one of the most important and significant structures in the recent years and identifying the factors that influence it is important. This research was conducted with the aim of examine the role of identity dimensions as mediating relationship between family communication patterns and responsibility in emerging adulthood. The research method is a correlation of type structural equation modeling analysis. The population of this study included undergraduate students at the age range of 18-29 years old in Shiraz University in year 2017-2018. 537 students (322 female and 215 male) were selected using multi-stage cluster random sampling method and to responded Responsibility, Dimensions of Identity and Family Communication Pattern Questionnaires. Data were analyzed using structural equation modeling analysis and AMOS statistical software and fitness indices. The findings showed that the proposed model has a good fit and the path coefficients are significant communication pattern to personal and social responsibility, conformity communication pattern to personal responsibility, conversation communication pattern to commitment component of identity and conformity communication pattern to exploration component of identity. Also, commitment component of identity has mediating role in the relationship between family communication pattern and responsibility. In sum, can be concluded that is important role of conversation communication pattern in emerging adulthood’ s identity formation and responsibility.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 147

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 77 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    49-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    750
  • دانلود: 

    555
چکیده: 

ناتوانی در برقراری روابط اجتماعی یکی از مشکلات عمده ای است که تاثیر بازدارنده و مهمی بر کارآمدی و پویایی جوانان و نوجوانان دارد و از شکل گیری سالم هویت و شکوفایی استعدادها و قوای فکری و عاطفی در آن ها جلوگیری می کند. این پژوهش با هدف بررسی شیوه های فرزندپروری، سبک های دلبستگی و طرح واره های ناسازگار اولیه در دانش آموزان کمرو و عادی به شیوه پژوهش توصیفی از نوع علی_مقایسه ای انجام گرفت. جامعه این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان شاهین دژ (استان آذربایجان غربی) بود. 120 دانش آموز کمرو و عادی (60 دانش آموز از هر گروه) به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند و به پرسش نامه های کمرویی سموعی، شیوه های فرزندپروری بامریند، مقیاس دلبستگی بزرگسالان هازن و شیور و فرم کوتاه پرسش نامه طرح واره یانگ پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون تی با دو گروه مستقل تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دانش آموزان عادی در مقایسه با دانش آموزان کمرو در زیر مقیاس های؛ شیوه فرزندپروری مقتدرانه و سبک دلبستگی ایمن نمرات بالاتری را کسب کردند و دانش آموزان کمرو نیز در زیر مقیاس های شیوه فرزندپروری مستبدانه، سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی، ناایمن دوسوگرا و سایر طرح واره های ناسازگار اولیه نمرات بالاتری را کسب کردند و در شیوه فرزندپروری سهل گیرانه و طرح واره های ایثار و اسحقاق نیز بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. در مجموع، این مطالعه حاکی از وجود تفاوت بین دانش آموزان کمرو و عادی از لحاظ شیوه های فرزندپروری، سبک های دلبستگی و طرح واره های ناسازگار اولیه بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 750

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 555 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

APPLIED COUNSELING

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2019
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    67-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    166
  • دانلود: 

    106
چکیده: 

The present study was conducted aimed to investigate the effectiveness of narrative couple therapy on improving psychological well-being of incompatible couples in a semi-experimental design with pretest and posttest with control group. The population of the present study consisted of all maladaptive couples referred to counseling centers in Ahvaz city, Iran. 30 couples select using voluntary sampling method and were assigned randomly to experiment (15 couples) and control (15 couples) groups. Experimental group received 8 sessions of narrative couple therapy and control group did not receive treatment. The both groups were assessed in psychological wellbeing variable during the pre-test and post-test stages. Data were analyzed using covariance analysis statistical method and spss saftware. The results showed that there are a statistically significant difference between the experimental and control groups in components of psychological well-being (p ≤ 0. 001). Therefore, narrative couple therapy can be used as an effective treatment to improve the psychological well-being of incompatible couples.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 166

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 106 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    92-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    828
  • دانلود: 

    487
چکیده: 

ناباروری عاملی موثر در ایجاد مشکلات فردی و اجتماعی است که می تواند افراد مبتلا را در معرض فشارهای روانی گوناگونی قرار دهد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مشاوره ی گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر نشخوار فکری و شادکامی زنان نابارور در یک طرح پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه ی این پژوهش تمامی زنان نابارور مراجعه کننده به مرکز ناباروری میلاد در شهر مشهد بود. 20 زن نابارور به روش نمونه گیری هدفمند و داوطلبانه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (10 زن نابارور) و کنترل (10 زن نابارور) اختصاص یافتند. شرکت کننده ها پرسش نامه های نشخوار فکری-وسواسی (نولن هوکسما و مارو) و شادکامی آکسفورد را تکمیل نمودند. شرکت کننده های گروه آزمایش در هشت جلسه ی شصت تا نود دقیقه ای تحت مداخله مشاوره ی گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند و شرکت کننده های گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. تحلیل داده ها به روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر و با استفاده از نرم افزار آماری 25-SPSS انجام گرفت. نتایج نشان داد که مشاوره ی گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد، نشخوار فکری زنان نابارور را کاهش و شادکامی آنان را افزایش داده است (001/ 0 › p). بر اساس نتایج به دست آمده می توان نتیجه گیری مشاوره ی گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد برای مشاوران خانواده و روان شناسان بالینی جهت کاهش نشخوار فکری و افزایش شادکامی زنان نابارور می تواند مفید باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 828

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 487 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    115-132
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    866
  • دانلود: 

    473
چکیده: 

با تغییر جوامع بشری، زنان نیز وارد عرصه اشتغال شده اند و اکنون خانواده های بسیاری وجود دارند که هر دو زوج شاغل می باشند. اشتغال زوج ها باعث تاثیر مثبت بر کیفیت بخشی زندگی و رضامندی شغلی می گردد. این پژوهش با هدف بررسی آموزش کیفیت بخشی زندگی کاری و غنی سازی زندگی زناشویی بر کیفیت بخشی زندگی کاری و رضایت شغلی در بین زوج های شاغل در یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام گرفت. چهل زوج شاغل از زوجین شاغل شهر ایلام با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (بیست زوج) و کنترل (بیست زوج) قرار گرفتند. گروه آزمایش آموزش کیفیت بخشی بخشی زندگی کاری و آموزش غنی سازی زندگی زناشویی را در سیزده جلسه ی نود دقیقه ای دریافت کردند و در سه مرحله ی پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری (دو ماهه) در متغیرهای کیفیت بخشی زندگی کاری و رضایت شغلی مورد سنجش قرار گرفتند. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروه های آزمایش و گروه کنترل در متغیر کیفیت بخشی زندگی کاری و رضایت شغلی تفاوت معنی داری وجود دارد. به هرحال، آموزش کیفیت بخشی بخشی زندگی کاری و غنی سازی زندگی زناشویی سبب افزایش کیفیت بخشی زندگی کاری و رضایت شغلی افراد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 866

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 473 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0