تاثیر عوامل مختلف بر عملکرد نوآوری بنگاه به شدت متاثر از شرایط زمینه ای است. با توجه به اهمیت اقتصادی و راهبردی بخش مواد پیشرفته در ایران، این مقاله کوشیده است عوامل موثر بر عملکرد نوآوری بنگاه های این بخش را مدل سازی نماید. بدین منظور، پیمایشی با مشارکت 169 شرکت فعال در این حوزه به عنوان نمونه آماری انجام شده است و سپس داده های به دست آمده با تکیه بر چارچوب معادلات ساختاری و با به کارگیری روش حداقل مربعات جزیی (PLS) مدل سازی شده اند. بر اساس یافته ها، اگرچه هر دو دسته عوامل درون بنگاهی و برون بنگاهی از تاثیر معناداری بر عملکرد نوآوری بنگاه برخوردارند؛ میزان تاثیرگذاری عوامل برون بنگاهی بیشتر است. همچنین ذیل عوامل برون بنگاهی، ویژگی های محیط کسب و کار، ویژگی های محیط علم و فناوری و ویژگی های بخش و در میان عوامل درون بنگاهی، شایستگی های سازمانی، ویژگی های راهبردی و ویژگی های جمعیت شناختی به ترتیب بیش ترین تاثیر را بر عملکرد نوآوری بنگاه دارند. از آنجا که عوامل برون بنگاهی عمدتا خارج از کنترل بنگاه ها و مدیران آن ها بوده و بیشتر متاثر از سیاست های دولت هستند، تاثیر بالای این دسته از عوامل، موید نقش مهم سیاست گذاران در این زمینه است. چراکه آن ها قادرند با طراحی و اجرای سیاست های کارآمد، تاثیر قابل توجهی بر عملکرد نوآوری بنگاه ها داشته باشند.