مقدمه: کاهش خودکارآمدی و عزت نفس از عوارض شایع بعد از سکته مغزی است. توانبخشی بیماران پس از ابتلا به سکته مغزی امری اجتناب ناپذیر است. آموزش استفاده از وسایل کمک حرکتی باعث افزایش سطح فعالیت و استقلال بیماران میشود. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت استفاده از وسایل کمک حرکتی بر خودکارآمدی و عزت نفس بیماران سکته مغزی انجام شد. روش کار: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی شاهد دار است که بر روی 62 بیمار مبتلا به سکته مغزی در سال 1397 در بیمارستان کاشانی شهرکرد انجام شد. افراد نمونه به شیوه نمونه گیری آسان انتخاب و بر اساس اعداد تولید شده توسط نرم افزار random allocation به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. قبل از ترخیص گروه مداخله آموزش استفاده از وسایل کمک حرکتی را دیدند و گروه شاهد آموزشها و درمانهای معمول را دریافت کردند. در مراجعه بعدی به پزشک معالج )حداقل دو هفته بعد( خودکارآمدی و عزت نفس آنها اندازه گیری شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و به کمک آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی تحلیل گردیدند سطح معنی دار 05 / 0 در نظر گرفته شد. یافتهها: بیماران دو گروه مداخله و کنترل از نظر متغیرهای جمعیت شناختی همسان بودند. بررسی میزان خودکارآمدی و عزت نفس قبل و بعد آموزش در گروه شاهد، سطح معنا داری وجود نداشت )خودکارآمدی 221 / 0 = P، عزت نفس 102 / 0 = P( بود. 05 / 0 ≥ P ولی درگروه مداخله تفاوت معنا دار داشت و بهبود یافته بود. 05 / 0 ≤ P. بررسی خودکارآمدی و عزت نفس گروه مداخله نسبت به گروه شاهد در آزمون کواریانس )خودکارآمدی 704 / 50 = f، عزت نفس 62 / 59 = f معنادار بود. لذا خودکارآمدی و عزت نفس گروه مداخله نسبت به گروه شاهد تفاوت معناداری پیدا کرده بود. نتیجه گیری: آموزش وسایل کمک حرکتی به بیماران سکته مغزی سبب بهبود عزت نفس و خودکارآمدی آنان در کنترل عوارض مربوط به بیماری میگردد. بنابراین توصیه میشود آموزش استفاده از این وسایل برای افزایش عزت نفس و خودکارآمدی مد نظر باشد.