Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    313-324
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    91
  • دانلود: 

    54
چکیده: 

بررسی وضعیت همکاری گروهی نویسندگان مقالات در مجله مطالعات زبانی و بلاغی هدف مقاله حاضر است. پژوهشگران با کمک شاخص های علم سنجی به بررسی ضریب همکاری گروهی نویسندگان مجله مطالعات زبانی و بلاغی در طی بازه زمانی انتشار اولین شماره تا پایان سال 1396 پرداخته اند. یافته های پژوهش نشان داد طی سال های موردبررسی، در مجله مطالعات زبانی و بلاغی نسبت نویسندگان به مقاله، 8/1بوده است. در مجموع سال های موردبررسی تعداد نویسندگان مقالات مجله مطالعات زبانی و بلاغی 215 نفر بوده که در مجموع 118 مقاله را در این مجله انتشار داده اند. سهم مردان در نگارش مقاله در این مجله 6/64 درصد (139 نفر) و سهم زنان 4/35 درصد (76 نفر) و بیشترین میزان همکاری گروهی نویسندگان مقالات به لحاظ وابستگی سازمانی، به ترتیب مربوط به دانشگاه های سمنان، بوعلی سینا، مازندران و علامه طباطبایی بوده است. همچنینیافته ها نشان داد متوسط ضریب همکاری نویسندگان مقالات مجله مطالعات زبانی و بلاغی در طی سال های یادشده 4/0 بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 91

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 54 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    40343139717057-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    321
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

تصرّف هنرمند در زبان سبب خلق تصویر می شود؛ این دگرگونی به وسیله به کارگیری عناصری شکل می گیرد که در مجرای زبان موجود و از قابلیّت های ذاتی آن است. هنرور با کشف و بهره گیری از این ابزار، در هنجار طبیعی زبان دست برده، به واسطه ی همین دست کاری، دست به آفرینش تصویر می زند. از این منظر، کتاب نفثه المصدور مشحون از تصویرسازی های بدیع و جذّاب است. از سوی دیگر، چگونگیِ آغاز سخن و پرداخت آن در تأثیرگذاری اثر بر خواننده، نقش بسزا و تعیین کننده ای دارد و نویسنده توانا با نگاشتن سرآغاز و مطلعی مناسب، ضمن اینکه می تواند میزان جذب و تأثیر کتابش را دوچندان کند، خواننده را نیز در جریان جوّ کلّی و فحوای اثر قرار می دهد. یکی از تکنیک های ظریف و اثرگذار در این زمینه، به کار گیری صناعت بدیعیِ «براعت استهلال» است. در کتاب نفثه المصدور، نویسنده دو بار از این صناعت بهره می گیرد: نخست در مقدمه کتاب که دو واژه «شمشیر» و «قلم» در کنار مسائلی چون غصه و هجران یاران، جسم انسان های کشته شده. . . در بیشتر تصویرسازی های نویسنده دیده می شود؛ دوّمین «براعت استهلال» تقریباً در میانه کتاب دیده می شود و درآن تصویرسازی های نویسنده پی درپی و به وسیله پدیده هایی مختلف (چون آسمان، زمین، شفق، صبح، کوه و دریا) صورت می گیرد. یکی از انواع ابزارهای تصویرآفرین که نسوی در سرآغاز سخن خود با به کارگیری آن می کوشد تصوّرهای ذهنی خود را به تصویر مبدّل کند، صنایع «کنایه محور» است. این جستار می کوشد ضمن تعریف صناعات کنایه محور، به تشریح دو گونه آن، یعنی صناعت «استعاره ایهامی کنایه» و «استعاره ی کنایه» بپردازد که در آفرینش تصویرهای بدیع در درآمد (براعت استهلال)های نفثه المصدور نقشی اساسی دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 321

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    7-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    338
  • دانلود: 

    565
چکیده: 

هنر با غلبه ی احساس و عاطفه بر روح هنرمند آغاز می شود و او را به سرودن، خلق کردن و ایجاد اثر هنری وا می دارد؛ این واکنش که حاصل تجربیات روحی هنرمند است، یکی از عناصر اصلی و محرک در سرودن شعر محسوب می شود. یکی از مهم ترین ویژگی های آدمی، عاطفه ورزی است. این ویژگی طرز نگاه انسان و ازجمله هنرمند را نسبت به پدیده ها و مفاهیم هستی تبیین و مشخص می کند. عاطفه در قلمرو آفرینش هنری، یعنی نحوه ی برخورد درونی هنرمند با پدیده های جهان بیرون. اصلی ترین مظاهر عاطفه عبارت اند از شادی، غم، عشق، نفرت، یأس، امید و حسرت. عاطفه ی غم همواره در شعر سیاوش کسرایی جایگاه ویژه ای دارد. عاطفه ی غم و حسرت در شعر کسرایی بیان دلتنگی و حسرت های شاعر نسبت به گذشته و چیزهایی است که در زمان حال آ ن ها را از دست داده است. اوضاع و احوال سیاسی-اجتماعی و به طورکلی وضع زندگی او در ایجاد این حس اندوه و حسرت بسیار مؤثر بوده است. هدف این مقاله بررسی عاطفه ی حسرت و اندوه و جایگاه و نقش آن در مجموعه اشعار سیاوش کسرایی است که با روش توصیفی-تحلیلی به آن پرداخته شده است. روش تحقیق بدین گونه است که ابتدا تعاریف لازم کاوش درخصوص زیرساخت عاطفه و عاطفه ی اندوه گردآوری شده و در توضیح این زیرساخت به انضمام مثال های شعری مرتبط از اشعار کسرایی، پیکره ی اصلی پژوهش مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. کسرایی به منظور انتقال این عاطفه به مخاطب از تمهیداتی متناسب با احساس اندوه و حسرت، فضاسازی، تناسب موسیقیایی و. . . بهره برده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد عاطفه ی حسرت و اندوه در شعر کسرایی نمودی چشمگیر و محوری دارد و می تواند از دلایل ماندگاری شعر او به شمار آید. دلایل حسرت های کسرایی را می توان به دو دسته ی اندوه یادهای شخصی و حسرت های اجتماعی در روساخت کلام و عناصر زیبایی شناسانه ی آن، ازجمله تصاویر شعری، آوا، وزن، واژگان و تقسیم بندی کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 338

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 565 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اسمعیلی طاهری احسان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    35-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    355
  • دانلود: 

    447
چکیده: 

با ملاحظه ی مبحث حرف اضافه در منابع دستوری زبان فارسی معلوم می شود، پنج حرف اضافة بسیط «به، با، بر، از، در» رفتار دستوری چندگانه دارند؛ یعنی گاهی کلمه ای مستقل اند و متمم می سازند و گاه فقط جزئی از یک کل یکپارچه اند و متمم نمی سازند. اگر کلمه ی پس از آن ها متمم باشد یا خاص است یا عام. متمم خاص همان مفعول با واسطه است و فقط با فعل متعدی لازم المتمم می آید اما متمم عام هرگز مفعول به حساب نمی آید و با فعل های مختلف-اعم از لازم و متعدی، معلوم و مجهول، تام و ربطی-همراه می شود. همچنین اگر متمم ساز نباشد، به عنوان یک کلمه ی غیرمستقل یا جزئی از یک فعل پیشوندی یا بخشی از عبارتی فعلی است یا همراه اسم پس از خود صفت مرکب، گروه قیدی یا گروه صفتی می سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 355

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 447 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بهرامی فاطمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    55-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    401
  • دانلود: 

    593
چکیده: 

نوشتة حاضر به بررسی برخی صنایع ادبی در ادبیات منظوم از دیدگاه زبان شناختی و در چارچوب نگرش نشانه شناختی سوسور (1916) می پردازد و قصد پاسخ گویی به دو پرسش زیر دارد: 1. چه جنبه هایی از آراء نشانه شناختی سوسور در تبیین فنون ادبی جناس، ایهام، مراعات النظیر و واج آرایی کارآمد است؟ 2. چرا ترجمة متون ادبی حظ نشانه شناختی اثر را زایل می کند؟ بررسی شواهد ادبی نشان می دهد بعد هنرآفرینی در صنایع موردبحث، تابع همنشینی نشانه ها در محور زنجیری و تعامل هم زمان آن ها با محور متداعی است، به نحوی که روابط متنوع بالقوه ی میان نشانه ها به فعلیت درآید. این روابط به واسطة شباهت میان دال ها، شباهت میان مدلول ها یا شباهت میان دال و مدلول ها فعال می شود. اساس ایجاد شباهت میان اجزای نشانه، وجود روابط هم نامی و چندمعنایی میان نشانه ها به ویژه در جناس و ایهام است. در مواردی از جناس و واج آرایی نیز نحوة مجاورت نشانه ها، موجب شکل گیری نوعی دال ثانویه شده، ذهن را به یک مدلول انگیخته پیوند می دهد. مراعات النظیر وقتی حاصل می شود که شباهت مدلول ها در محور همنشینی، حوزة معنایی و نشانة دیگری را در محور غیابی زبان، تداعی کند. همچنین ترجمه ناپذیری جنبه های هنری، به دلیل ارزش نشانه ها در نظام خاص هر زبان و بعد اجتماعی زبان است. روابط همنشینی و متداعی میان نشانه ها، بر پایة ارزش خاص آن ها در نظام زبان فارسی حاصل می شود و ادبیات با ایجاد شبکه ای از روابط متداعی، جنبه های نهفته و غایب روابط میان نشانه ها را به فعلیت می رساند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 401

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 593 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    85-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    211
  • دانلود: 

    506
چکیده: 

یکی از عوامل ابهام در شعر بیدل دهلوی که نقش چشمگیری در نوآوری، تأثیرگذاری و لذت بخشی آن دارد و از ویژگی های سبکی بیدل، محسوب می شود، روی گردانی آگاهانه از ساختارهای کلیشه ای و گوش آشنا در حوزه ی معنا و خیال است که به ترتیب در استعاره و کنایه نمود بیشتری یافته است. از نظر کارکرد هنری می توان استعاره را در گستره ی غزل بیدل به دو دسته ی آسان و دشوار تقسیم کرد: یکی استعاره هایی با جامع آسان که ابهام زیادی ایجاد نمی کنند اما گروه دیگر استعاره های هستند که با بسامد بالا نقش اساسی در ابهام و برجستگی کلام بیدل دارند. در باب کنایه نیز گفتنی است، آن دسته از کنایاتی، غریب و ناآشنا هستند که ریشه در آداب و رسوم، فولکلور و زبان گفتاریِ ایرانی و هندی و بیان نمادین بیدل دارند و تنها کلید این در، آشنایی با آداب و رسوم و شیوه ی زندگی و خصوصیات زبانیِ این شاعر ساختارشکن است. این مقاله کوشیده است ابتدا با بحثی مختصر، گستره ی نوآوری معنایی را مشخص کرده، پس از آن با ذکر مثال هایی دشوار و دیرآشنا، نحوه ی هنرنمایی بیدل را تبیین کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 211

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 506 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2018
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    107-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    61
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The modification in language by the artist, creates an image; this transformation is shaped by the use of elements that are in the context of existing language and its inherent capabilities. With the discovery and utilization of these tools, artificer modifies the natural norms of the language and, through this manipulation, creates the image of creation. From this perspective, the book "Nafsat-al-Madsur" is full of fascinating imagery; On the other hand, how to start a speech and editing it in order to effect on the reader, has an important and determinative role, and the author can write the appropriate beginning, while also being able to duplicate the influence of his book. He also puts the reader in the background of the work and its concept. One of the finest and most influential techniques in this regard is the use of the primitive craft of the “ opening the future” . In the book titled " Nafsat-al-Madsur", the author uses this technique twice: first, on the first page of the book, that contains "three-pages" full text, two words "sword" and " The pen " is seen at the center of the author's imagery; the second “ opening the future” is seen almost in the middle of the book, in which author's illustrations are sequentially followed by various phenomena (like the Sky, the earth, aurora, morning, mountain and sea). One of the many types of imaging tools that Nasawi uses at the beginning of his speech to apply his image to transform his mental imagery into an image. This survey attempts to define, in addition to defining syntactic manifestations, two types of it, namely, the "amphibology metaphor irony” and "irony metaphor", which in the creation of images have an important role.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 61

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    141-166
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    196
  • دانلود: 

    454
چکیده: 

هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی استعاره های مفهومی-شناختی اشعارِ کابوس های روسی، دفتر چهارم، از مجموعه هفت دفتری چشمِ چپ سگ، اثر پناهی (1389) بر اساس انگاره نظریه آمیختگی مفهومی (انگاره نام)فوکونیه و ترنر (1994، 1998، 2002) است که برای توصیفاینانگاره، ازاصطلاح فضای ذهنی یا مفهومی استفاده کرده اند. آن ها موضوع استعاره مفهومی راموردی خاصازیکعرصه عام تر ووسیع تر دانسته اند. اینردهوسیع تر، تحلیلِسازوکارِدستگاهذهنهنگاممواجههبادامنه هایمفهومیاست. نگارندگان این پژوهش با استفاده از انگاره ی نام به بررسی ترکیبات و استعاره های موجود در کتاب اشعار کابوس های روسی اثر پناهی پرداخته اند. ماهیت روش انجام این پژوهش کیفی بوده، داده ها با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند. داده های موردبررسی از اشعار 21 قطعه ای او با عنوان «کابوس های روسی» از مجموعه چشمِ چپ سگ انتخاب شده است. همچنین ابزار به کار گرفته شده، ابزار معنی شناسی شناختی و به طور ویژه انگاره ی نام است. نتایج تحقیق نشان می دهد استعاره ها و ترکیبات به کاررفته در این مجموعه اشعار با استفاده از روش ادغام، ترکیب و تکمیل، فضاهای جدیدی را به وجود آورده است؛ یعنی علاوه بر دو حوزه مبدأ و مقصد، فضای جدید دیگری ساخته شده است، به گونه ای که پناهی در اشعارِ خود از انگاره ی استعاره ی مفهومی فراتر رفته و از انگاره ی نام بهره گرفته است که با استفاده از آن استعاره هایی بدیع و احساساتی به دست آمده است. همچنین یافته های پژوهش، تأییدی بر این ادعاست که استعاره های به کاررفته در این اشعار از نوع شبکه ی دو ساحتی هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 196

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 454 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فولادی علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    167-188
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    346
  • دانلود: 

    492
چکیده: 

تبارشناسی به مفهوم امروزی آن، زادة اندیشه ورزی های فریدریش نیچه و میشل فوکو است. نیچه با جداسازی تبارهای اخلاقی کوشید وجود این تبارها را به رفتارهای طبقات اجتماعی منتسب کند. فوکو ضمن پیگیری کار نیچه، مفهوم تبارشناسی را بر پایة شناخت نقاط انفصال و گسستگی درون تبارها با سیر وارونه از امروز به گذشته بنا نهاد. هرچند نیچه در این باره از فقه اللغه متأثر بود، هنوز ریشه شناسی تبارشناختی پدید نیامده است. مقالة حاضر به معرفی این روش ریشه شناسی اختصاص دارد. مسئلة پژوهش در این مقاله چیستی مبانی نظری و عملی چنین روشی است. رویکرد پژوهش، طبق الگوی فوکویی تبارشناسی، مبتنی بر شناخت نقاط انشعاب در تبارهای واژگانی امروزی انتخاب شده است. ضمن بیان مبانی نظری ریشه شناسی تبارشناختی، ارزش برابر زبان های خویشاوند و ارزش درونی آن ها و همچنین ضمن بیان مبانی عملی این روش، چگونگی شناسایی تبارهای واژگانی و جداسازی خاندان ها و خانواده های درون آن ها موردبحث قرار گرفته است. سرانجام براینمونهریشه شناسی تبار واژگانیآتشرا عرضه کرده ایم. این تبار واژگانی، دست کم هفتخاندانوهرخاندان، یک تا چندخانوادهداردکهارتباطبیشترآن هاتاکنونچندانشناختهنبودهاست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 346

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 492 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کریمی قره بابا سعید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    189-204
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    612
  • دانلود: 

    580
چکیده: 

در این مقاله نوعی تشبیه متمایز و نوآورانه در مباحث بلاغی با عنوان تشبیه سلب و ایجاب معرفی می شود که علمای بلاغت تاکنون بدان توجه نشان نداده اند؛ در حالی که این تشبیه در شکل گیری صور خیال بدیع نقشی بسزا داشته است. شاعر در تشبیه سلب و ایجاب، ابتدا همانندی مشبه را به کسی یا چیزی ردّ و بلافاصله در پی آن شباهتِ همان مشبه را به کسی یا چیزی درست در نقطه مقابل مشبهٌ به پیشین اثبات می کند. نگارنده با آوردن شواهدی از متون ادب فارسی، کیفیت این قِسم از تشبیه را بیشتر روشن کرده است. کهن ترین کاربرد این نوع تشبیه در قصیده ای از ناصر خسرو یافته شده است. هدف از تشبیه سلب و ایجاب مانند هر تشبیه دیگری عمدتاً بیانِ حال مشبه یا مبالغه است؛ لیکن این اغراض بلاغی به طرزی جدید و دیگرگونه به دست می آید. گوینده با ایجاد نوعی تقابل و تباین بینِ دو مشبهٌ بهِ دور از هم باعث می شود شباهت بیشتر تجلّی یابد و احساس و عاطفه قوی تر منتقل شود. تباینِ یادشده همچنین زمینه تصویری ترشدن معنا را فراهم می آورد. علاوه بر این ها شاعران با استفاده از تشبیه سلب و ایجاب، ارتباطات نابیوسیده جدید و مضاعفی را میان اشخاص و اشیا و مفاهیم ناهمگون برقرار می کنند که این امر باعث شگفتی و اعجاب بیشتر خوانندگان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 612

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 580 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    205-234
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    207
  • دانلود: 

    450
چکیده: 

گرچه سابقه نگارش کتب بلاغی و معرفی صنایع ادبی در زبان فارسی، به حدود هزار سال می رسد، از طبقه بندی علمی عناصر زیبایی سخن در آثار کهن چندان خبری نیست. در دهه های اخیر متناسب با نگاه متأثر از جریان های ادبی جدید و رشد زبان شناسی، پژوهش هایی در این زمینه رخ نموده است. با این حال به دلیل روشن نشدن روابط متقابل صنایع، مبهم بودن ارزش زیبایی شناسی آن ها و دیده نشدن جایگاه هر عنصر ادبی در نظام اندام وار اثر، این طبقه بندی ها هنوز توقع اهل ادب را برآورده نکرده است. در این مقاله بعد از بررسی و تحلیل متون قدیم و جدید بلاغی، شیوه «معماری زبان» برای طبقه بندی صنایع ادبی پیشنهاد می شود. این شیوه با محوریت تداعی شکل می گیرد. معماری زبان، صنایع ادبی را در چهار سطح لفظی، معنایی، دیداری و وزنی طبقه بندی می کند. در این شیوه به جامعیت طبقه بندی، ارزش زیبایی شناختی صنایع و نقش آ ن ها در ساختار و محورهای افقی و عمودی شعر و شکل گرفتن نظام زبان و هندسه ذهنی خاص هر شاعر توجه شده است. نتایج این پژوهش گامی کوچک در مسیر تبیین معماری زبان و تداعی پژوهی در عرصه ادب فارسی به ویژه شعر، محسوب می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 207

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 450 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    235-260
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    652
  • دانلود: 

    541
چکیده: 

کشف الاسرار به عنوان یک کتاب منثور پارسی، ویژگی های کلامی، واژگانی، صرفی و نحوی فراوانی دارد که هریک در جای خود قابل توجّه است. شاید مهم ترین آن ها موزون بودن نثر و توجّه بسیار میبدی به زبان کهن پارسی-چه در برگزیدن واژه ها و چه در دستور زبان-باشد که خواندن این متن را جذّاب تر کرده است. با توجّه به اینکه نوبت سوم این تفسیر، یعنی بخش تفسیر عرفانی از تنوّع زبانی و موضوعی برخوردار است و جنبه ادبی و هنری زبان غلبه دارد و میبدی هم از دیدگاه شریعت و هم از دیدگاه های متفاوت اهل طریقت چون اهل زهد، اهل عشق و اهل سُکر به بیان موضوعات موردنظر خود می پردازد و در بیان هرکدام از دیدگاه ها نیز زبان، ویژگی های متفاوتی می یابد، بررسی سبک شناسانه ویژگی های زبانی این تفسیر ارزشمند – به ویژه در نوبت سوم – ضروری به نظر می رسد. بنابراین پژوهش حاضر به منظور آشکارکردن ارزش های بلاغی و زبانیِ تفسیر میبدی، این فرضیه را ثابت می کند که زیبایی بخش سوم کشف الاسرار میبدی افزون بر وجود صُور گوناگون خیال و شگردهای مرتبط با موسیقی کلام، مرهون ترفندهای ادبی برخاسته از جنبه های بلاغی زبان است. روش تحقیق در این پژوهش به صورت توصیفی و تحلیل محتوا در خصوص ویژگی های سبکی (زبانی) نوبت سوم تفسیر کشف الاسرار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 652

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 541 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نیک سیر زهره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    261-286
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    243
  • دانلود: 

    477
کلیدواژه: 
چکیده: 

زبان شناسان شناختی، هر نوع فهم و بیان انتزاعی را که در قالب مفاهیم ملموس ارائه شود، کاربرد استعاری زبان می دانند؛ چراکه معتقدند انسان در اثر ارتباط با جهان پیرامون خویش، مفاهیمی را به شکل طرح واره هایی تصویری در ذهن خویش خلق می کند. یکی از این طرح واره ها، طرح واره های حرکتی است که پژوهش حاضر به بررسی آن در شعر سهراب سپهری پرداخته است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که شعر نمادین و عرفانی «مسافر» سرشار از مضامین انتزاعی و طرح واره ای کلی از مفهوم سفر است. غالب استعاره های این شعر از نوع حرکتی است که برای رساندن مفاهیم مربوط به سفر به کار گرفته شده، نقش بسیار مهمی در ترسیم تصاویر ذهنی شاعر دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 243

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 477 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    287-312
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    316
  • دانلود: 

    541
چکیده: 

یکی از مهم ترین شیوه های آفرینش خیال آن استکه سخنور برای عناصر، اشیا و مفاهیم انتزاعی شخصیتیانسانی تصورکند؛ این روش در اصطلاح ادب تشخیص نامیده می شود. در این پژوهش این شگرد خیال انگیزدر کتاب «نفثه المصدور»اثرشهاب الدین محمد خُرندزی زیدری نسوی بر اساس روش توصیفی، تحلیلیبررسی شده است. بایدگفت زیدری به کاربرد تشخیص رویکرد زیادی داشته، به گونه ای که در مجموع 177 بار به عناصر مختلف شخصیت بخشیده است. این تعداد تشخیص با توجه به حجم کم کتاب سبب شده تصاویر استعاری از پویایی و تحرک زیادی برخوردار باشند. وی در ساخت تشخیص بیشتر از عناصر انتزاعی و پس از آن از پدیده های طبیعت و اشیا بهره برده است. از بین همة این موارد نیز به مفهوم «دل» توجه و رویکرد بیشتری داشته است. نویسنده از این طریق توانستهافزون بر خلق تصاویری خیال انگیز و بدیع، عاطفه و احساس درونی اش را که غالباً مفهومی از درد و اندوه دارد، به خواننده القا کند. وی در غالب موارد تشخیص را با یکی از فنون و آرایه های بیانی و بدیعی همراه کرده که تأثیر زیادی در خیال انگیزی و برجستگی مضامین موردنظرش داشته است. بایدگفت همة تصاویری که در این کتاب از طریق تشخیص ارائه شده، غیر از دو مورد، از نظر بلاغی موجه و اقناع کننده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 316

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 541 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2018
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    17
  • صفحات: 

    313-326
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    69
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The main aim of this article is investigating the collaboration rate of authors of the journal of Linguistic and Rhetorical Studies via using scientometrics methods. The total issues of the JLRS which have been published during 2010-2018 was the subject of this research. The results showed that 215 authors had published 118 articles in JLRS and mean number of authors per article is1. 8. From the viewpoint of gender, 64. 6% of authors are men and 35. 4% are women. The results also showed that the Semnan University is most prolific among other research institutes and scientific centers. Results also indicated that other universities such as Bu-Ali Sina University, University of Mazandaran, Allameh Tabataba'i University were in next situation. The results highlighted that collaboration coefficient was 0/4.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 69

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button