مقدمه: بارداری به ویژه نخستین بارداری یک موقعیت جدید و اضطراب آور است که باعث استرس، افسردگی و کاهش کیفیت زندگی می شود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش گروهی توانبخشی شناختی بر استرس ادراک شده، افسردگی و کیفیت زندگی در زنان نخست زای دارای اضطراب بارداری انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش زنان نخست زای دارای اضطراب بارداری مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر اهواز در فصل تابستان سال 1397 بودند. در مجموع 40 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمون 10 جلسه 45 دقیقه ای با روش توانبخشی شناختی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. داده ها با پرسشنامه های استرس ادراک شده، افسردگی و کیفیت زندگی جمع آوری و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که گروه ها از نظر استرس ادراک شده، افسردگی و کیفیت زندگی تفاوت معناداری داشتند. یعنی، آموزش گروهی توانبخشی شناختی باعث کاهش استرس ادراک شده و افسردگی و افزایش کیفیت زندگی در زنان نخست زای دارای اضطراب بارداری شد (0/001>P). نتیجه گیری: نتایج حاکی از اهمیت و تاثیر آموزش گروهی توانبخشی شناختی بر استرس ادراک شده، افسردگی و کیفیت زندگی در زنان نخست زای دارای اضطراب بارداری بود. بنابراین روانشناسان و مشاوران می توانند از روش آموزش گروهی توانبخشی شناختی برای کاهش استرس ادراک شده و افسردگی و افزایش کیفیت زندگی استفاده کنند.