Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    347-378
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    181
  • دانلود: 

    89
چکیده: 

اگر واقعیت را دچار بی نظمی و شعر را کلیّتی منسجم و درهم بافته بدانیم، یکی از ابزار نمود این بی نظمی در شعر و انسجام بخشیدن به آن، آیرونی است. هر قدر شاعر دارای تجربیاتی ناهمگون از جهان پیرامون خود باشد، مسائل به ظاهر متناقض، بیشتر در شعر او به چشم می خورد. آگاهی طنازانه ی شاعر از تناقضات موجود، به متن، خاصیتی آیرونیک می بخشد، خواننده را به چالش فکری وامی دارد و دید گسترده تری به وی می دهد. تجربیات ناهمگون سنایی-که حاصل تعارض آرمان ها و تصوّرات او با اوضاع و شرایط موجود است-در شعر وی درهم می آمیزد و به کلیّتی نو بدل می شود. بررسی نحوة انتخاب های زبانی سنایی در زمینه ی انعکاس وضع موجود در جامعه و افکار، اعتقادات و دغدغه های او با بررسی میزان، نحوه و چرایی کاربرد آیرونی در اشعار وی، هدف اصلی این تحقیق است که به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است. بر اساس یافته های تحقیق، در کلام سنایی اغلب شبکه ای از آیرونی های گوناگون درکنار یکدیگر وجود دارند و شعر او را به ساختاری منسجم بدل می کنند که خوانندة عام از ظاهر آن لذّت می برد و خوانندة خاص از کشف لایه های پنهان. سنایی به عنوان نماینده ای از قشر فرهیخته، خود را در برابر طبقة عوام، مسئول می داند و می کوشد دغدغه ها و مشکلات آن ها را در آثار خویش منعکس کند. با این حال، وی ناگزیر است در شرایط بستة حاکم بر جامعه، قدری از گزندگی زبان خود بکاهد؛ از این رو به سراغ آیرونی می رود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 181

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 89 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    187-212
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    141
  • دانلود: 

    103
چکیده: 

برجسته شدن شعر یک دوره و رسیدن به سبک و زبانی نو، به هنجارگریزی و کنارگذاشتن فرم، زبان، موضوع وتصویرهای سنّتی و رایج غیرکارآمد نیاز دارد که این روند در شعر دوره ی پهلوی دوم بهخاطر عوامل گوناگون، مخصوصاً نیاز جامعه ی ایران، انجام شد. نویسندگان در این مقاله با بررسی شعر این دوره در چهار موضوع اجتماعی، سیاسی، چریکی و مذهبی، به پژوهش جلوه و گسترش رئالیسم ایرانی توجّه کرده، شاهدهایی از شاعران این دوران که با هنجارگریزی، شعرشان برجسته شده است، ارائه کرده اند. همچنین با توضیح و تحلیل اشعار شاعران، مهم ترین عناصر آن را با مثال هایی بیان کرده، به این نتیجه دست یافتند که هنجارگریزی موضوعی و دیگر اشکال هنجارگریزی، باعث برجستگیشعر این دوره و جلوه و گسترش رئالیسم ایرانی شد که دارای مفاهیمی متفاوت و برجسته تر از دیگر رئالیسم ها و هویتی تازه برای جامعه ی ایرانی و شعر فارسی است. رئالیسمی که علاوه بر داشتن نشانه های دیگر، دارای نشانه های دینی و مذهبی است که در زندگی مردم ایران به عنوان واقعیتی بزرگ تأثیر فراوانی دارند و جلوه ی آن در شعر فارسی، باعث برجستگی آن شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 141

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 103 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    293-40343139819122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    177
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

پژوهش حاضر، تلاشی است برای بازشناسی فعل های دستوری زبان فارسی و آموزش آ ن ها به غیرفارسی زبانان بر مبنای رویکرد ارتباطی و در چارچوب آموزه های برنامه ی کمینه گرا. بر این اساس، در این پژوهشدو هدف پیاپی دنبال می شود: نخست، بازنگری در فعل های دستوری زبان فارسی، تبیین نقش و جایگاه هریک از آن ها و ارائه ی تحلیلی تبیینی از ساخت های نحوی مرتبط با این افعال. دوم، آموزش فعل های دستوری فارسی به غیرفارسی زبانان بر مبنای این بازنگریو گنجاندن قانونمندی های مرتبط با این افعال (مانند جایگاه نشانه ی نفی جمله) در تدوین مواد درسی و درس نامه ها. مسئله ای که پیش رو قرار دارد، این است که «آیا آموزش فعل های دستوری زبان فارسی بر مبنای یافته ها و دسته بندی های زبان شناختی، تأثیری معنادار بر افزایش میزان یادگیری زبان آموزان غیرفارسی زبان دارد؟ » پس از بحثی تفصیلی در باب فعل های دستوری فارسی، در بخش مطالعه ی میدانی، درس نامه ای بر مبنای یافته های نظری و در چارچوب رویکرد ارتباطی تدوین می شود و از رهگذر مقایسه ی دو گروه از زبان آموزان غیرفارسی زبان یعنی گروه کنترل و گروه آزمایش نشان داده می شود که فرایند آموزش و یادگیری ساخت های نحوی مرتبط با فعل های دستوری، بر اساس درس نامه ی جدید، به مراتب آسان تر و بهتر است؛ چنان که در مرحله ی پس آزمون، میانگین عملکرد گروه آزمایش بیش از پنج نمره فراتر از گروه کنترل است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 177

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    7-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    427
  • دانلود: 

    484
چکیده: 

نظم از نظر عبدالقاهر جرجانی عبارت است از پیوستگی کلمات به یکدیگر که بر اساس معانی و احکام و وجوه نحوی موجود در آن ها به دست می آید. او درباره ی قرآن معتقد است که اعجاز آن بر اساس نظم ناشی از تقدیم، تأخیر، ذکر و حذف، قصر و فصل، وصل، تعریف و تنکیر و. . . است. ما در این مقاله سعی می کنیم بر اساس نظریه ی نظم و با روش توصیفی-تحلیلی-تطبیقی، تأثیر به هم پیوستگی کلمات در خلق تصویر حاصل از استعاره در جمله «اشتعل الرأس شیبًا» از آیه ی 4 سوره ی مریم را بیان کنیم. زیبایی استعاره ی موجود بنا بر قول عبد القاهر جرجانی ناشی از عواملی همانند اسناد «اشتعال» به «الرأس»، نکره آمدن «شیباً» و مؤخّر شدن آن یا آمدن «ال» بر سر «رأس» است. از هماهنگی عوامل بالاو با انتخاب درست مشبهٌ به استعاره ای با بیش از 10 جامع به وجود آمده است که تصویری کامل را پدید آورده است که بلاغیون، این استعاره را از زیباترین و نیکو ترین استعاره ها بر شمرده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 427

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 484 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    25-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    483
  • دانلود: 

    542
چکیده: 

تشبیه، یکی از آرایه های بیانی است که با ادّعای همانندی میان دو یا چند امر، علاوه بر تصویرگری در شکل خُرد، در بُعد کلان و در ضمن بررسی بافت کلّی یک اثر، می تواند میزان و محکی برای سنجش میزان خلاقیت نویسنده یا شاعر در طرح این همانندی ها باشد. نگاهی به ادبیات داستانی معاصر و بررسی نقش تشبیه در رمان فارسی، بر این امر صحّه می گذارد که در رمان، بر خلاف شعر، اثر گذاری تشبیه از واحد جمله فراتر می رود و اگر به صورت کلّی و در ارتباط با تمام پیکره ی اثر، مورد بررسی قرار گیرد، مفاهیم حاصل از آن می تواند به منتقدان آثار داستانی در شناخت ژانر اثر و سبک نویسنده کمک کند. رمان سمفونی مردگان یکی از آثار برجسته ی دهه ی شصت به شمار می آید که پس از گذشت چند دهه، هنوز هم مورد توجّه خوانندگان قرار می گیرد. بررسی تشبیه های این اثر و نقش آن ها در فضاسازی رمان، تأیید کننده ی این معناست که با داستانی تراژیک و فضایی اندوه بار مواجه هستیم. بررسی گزاره های تشبیهی این رمان نشان میدهد که حدود 73 درصد از این جملات، القاگر عواطفی از نوع رکود، درماندگی، تنهایی، ترس، غم و اندوه، خشونت، ناامیدی و میل به فنا و نیستی هستند که در پدید آوردن ساختار تراژیک اثر، سهم عمده ای بر عهده دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 483

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 542 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    51-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    195
  • دانلود: 

    164
چکیده: 

توجّه به مسئله ی زندگی پس از مرگ، از مواردی است که در قالب تمثیل روایی سفر به بهشت و جهنّم در آثار ادبی و هنری ملّت های گوناگون در طول تاریخ و با توجّه به عوامل فرهنگی، اجتماعی و مذهبی هر جامعه، خلق شده و آمال و آلام حیات انسان در دنیای دیگر را به نمایش گذاشته است. ارداویراف نامه (نظم و نثر) از ادبیات ایرانی و فیلم «چه رؤیاهایی که می آیند» محصول سینمای آمریکا، از جمله آثاری هستند که سفر تمثیلی به بهشت و جهنّم در آ ن ها ترسیم شده است. در این مقاله تلاش شده به روش توصیفی-تحلیلی به این پرسش اصلی پاسخ داده شود که بیان تمثیلی این سیر و کارکرد نمادها در این آثار چه شباهت ها و تفاوت هایی داشته، دلایل این تعابیر مختلف تحلیل شود. این مقایسه نشان می دهد با توجّه به نگاه فردگرای مسلّط بر فیلم، بیان نمادین در آن، تفسیری محدود و با چارچوب مشخّص داشته، متمرکز بر شکل دهی به رابطه ی حسّی با مخاطبان و در قالب بازآفرینی صحنه هایی از بهشت و جهنّم شخصی و با تأکید بر لذّات و رنج های روحی و انگیزه های فردی به کار گرفته شده است؛ حال آنکه در ارداویرا ف نامه، با توجّه به تأکید بر انگاره های حافظه ی جمعی و باورهای مذهبی، نمادها به شکلی عمومی و با تعابیر پرتکرار و اهداف تعلیمی-دینی و تمرکز بر پاداش و مکافات جسمانی، در بستر تمثیل کلّی سفر به بهشت و جهنّم، درون مایه ی اصلی متن را شکل داده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 195

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 164 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    77-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    264
  • دانلود: 

    281
چکیده: 

خیال، پشتوانه ی کلامی خمسه ی نظامی را می سازد که ریشه در مفاهیم فرهنگی و اساطیری، ذوق فکری و روح جمعی دارد. بروز تقابل های خیر و شر، در تضادی خیال انگیز، ساختار داستان خسرو و شیرین را در پس مضامین عاشقانه و عارفانه، آن را به منظومه ای قهرمانی تبدیل می کند. شناخت این ویژگی قهرمانی در منظومه ی خسرو و شیرین به مدد استفاده از روش ژیلبر دوران در تحلیل سامانه های تخیّل، میسّر است. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیلی و با بهره گیری از روش ژیلبر دوران به این تقابل های دوگانه در منظومه ی فوق می پردازد. این مقاله تلاش دارد با تکیه بر دو منظومه ی شبانه و روزانه تخیّل در نظریه ی دوران، سامانه های تخیّل را در متن و نگاره های منظومه ی خسرو و شیرین تحلیل کند. در میان نسخه های مصوّر ایران، پس از شاهنامه، خمسه محبوب ترین نسخه ای است که هنرمندان به نگارگری آن مبادرت کرده اند. نمونه های متعدّدی از این کتاب در دوره ی تیموری، به دستور شاهزادگان دولت تیموری تهیه شده است. تحلیل حاضر بر اساس شش نگاره ی شاخص این دوره انجام شده است. مسئله ی اصلی، تطبیق این سامانه های تخیّل در متن منظومه و نگاره های مربوط به آن است و پژوهش تلاش دارد میزان وابستگی هنرمند نگارگر به سامانه های تخیّلی شاعر را روشن سازدنتایج به دست آمده نشان می دهد هنرمندان نگارگر در ترکیب کلّی تصاویر، به شدّت به عناصر خیال انگیز متن و توصیفات شاعر، وابسته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 264

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 281 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    105-126
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    740
  • دانلود: 

    545
چکیده: 

یکی از روابط مفهومی میان واژگان زبان، رابطه ی باهم آیی است که بیانگر همنشینی دو یا چند واژه است؛ به گونه ای که احتمال با هم آمدن آ ن ها قابل پیش بینی باشد. در زبان ادبی باهم آیی، حاصل تداعی ذهنی و ابداع ارتباطات هنری و زبانی میان اجزای کلام است. شعر فارسی از نظر رعایت تناسب و هارمونی در ابعاد مختلف سخن، همواره ممتاز بوده است و این ویژگی در شعر فردوسی نیز وجود دارد. پژوهش حاضر به منظور آشکارکردن ارزش های زبانی و بلاغی شاهنامه به کمک نظریه ی معناشناسی صورت پذیرفته و بیانگر آن است که زیبایی شاهنامه علاوه بر ترفندهای ادبی، مرهون شگردهای خاص زبانی و معناشناختی است. این تحقیق از نوع توصیفی و پیکره بنیاد است که بر اساس دیدگاه صفوی که خود مبتنی بر زبان شناسی ساخت گرا و در قالب نظریه ی حوزه های معنایی است، صورت گرفته است. پیکره ی پژوهش مشتمل بر 1060 بیت از شاهنامه است. بررسی ها نشان داد که کاربرد انواع باهم آیی های همنشینی واژگانی و وجود تناسب و ارتباطات گسترده در شبکه ی روابط مفهومی، از جمله شمول معنایی، چندمعنایی، هم معنایی یا ترادف و تقابل معنایی به کاررفته در ابیات شاهنامه، می تواند از مهم ترین و پربسامدترین مختصّات سطح زبانی و ادبی شعر فردوسی باشد که به عنوان عاملی بسیار مهم در ایجاد بلاغت متنی شاهنامه محسوب می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 740

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 545 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

توکلی حمیدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    127-160
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    243
  • دانلود: 

    412
چکیده: 

اگر نیایش های مثنوی را از چشم اندازی روایت شناختی و بلاغی بنگریم، با جلوه های هنری مناجات ها آشنا می شویم و نیز جوانبی از جهان شناسی مولانا درباره ی پیوند و گفت وگوی آدمی با خداوند. نیایش های مثنوی غالباً ناگهانی پدیدار می شوند. گاهی سرگردان می شویم که نیایش ها از زبان راوی بیرون می آیند یا از شخصیت داستان؛ حتی گاه در متن قصّه نیایش نیستند. نیایش ها بیشتر در لحظه هایی ویژه از ماجرا نمایان می شوند و جلوه ای از شخصی ترین تجربه های آدم ها را می نمایند. جنس زبانی که مناجات ها در آن جلوه می کنند نیز درخور توجّه است. نیایش ها از سویی در کشاکش تعلیق داستانی و از سویی در گیرودار متناقض نمای تشبیه و تنزیه نوسان دارند؛ حتی در لحظه هایی راوی و شخصیت را در موقعیت تردیدآمیز دشواری قرار می دهند؛ میانة نیایش کردن یا نکردن. در این نوشتار، با روش توصیفی تحلیلی نیایش های مثنوی از چند منظر و شیوه بررسی می شود: روایت شناسی، داستان پردازی، بلاغت، زبان دین و تحلیل رابطة انسان و خدا.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 243

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 412 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    161-186
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    328
  • دانلود: 

    257
چکیده: 

موضوع این مقاله، شگرد های بدیع لفظی در داستان نامة بهمنیاری و ضرب المثل های مازندرانی است. مَثل ها به عنوان یکی از بخش های ادبیّات عامیانه، گرچه در ظاهر از آرایه های زیبایی شناسی بدورند، کمتر مَثلی را می توان یافت که از شگردهای بلاغی بی بهره باشد. یکی از عوامل مهمّی که سبب زیبایی و اثرگذاری مثل می شود، آرایه های لفظی است. در این نوشتار، شگردهای بدیع لفظی در 6023 مثل داستان نامة بهمنیاری و2023 مثل مازندرانی از فرهنگ مثل های مازندرانی مصطفی انصاریبا روش مقایسه و توصیف و تحلیل محتوا، با توجّه به منابع کتابخانه ای بررسی وتحلیل گردید و این نتیجه حاصل شد که به کار گیری شگرد های بدیع لفظی، بر بلاغت، تأثیرگذاری و زیبایی مَثل های داستان نامه و مازندرانی افزوده و سبب شهرت و رواج آن ها گردیده است. از مجموع آمار آرایه های بدیع لفظی، تکرار و تصدیر، بالاترین بسامد وطرد و عکس، پایین ترین بسامد را در بلاغت مَثل ها داشته است. تعداد آرایه ها در مثل های داستان نامه بیشتر از مثل های مازندرانی است. در مثل های مازندرانی، تنوّع آرایه ها کمتر است و آرایه های ساده تر و محسوس تر به کار رفته اند؛ این امر، نشانة آن است که گویندگان مثل فارسی از دانش ادبی بیشتری نسبت به گویندگان مثل مازندرانی برخوردار بوده اند؛ البتّه منظوم بودن برخی از مثل های داستان نامه در این امر بی تأثیر نبوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 328

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 257 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رضوانیان قدسیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    213-232
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    126
  • دانلود: 

    60
چکیده: 

جامعه شناسان زبان، نقش عوامل غیر زبانی مختلف، همچون قومیت، جنسیت، تحصیلات، طبقه ی اجتماعی، سن و منطقه ی جغرافیایی را در پیدایش گونه های زبانی بسیار مؤثر دانسته اند. یکی از این طبقات اجتماعی، طبقه ی دانشجویی است که با گفتمان ویژه ی خود تعریف می شود. این جستار با مطالعه ای که بر روی زبان دانشجویان داشته است، به این نتیجه رسیده که در وضعیت کنونی، نقش تأثیری این عوامل دگرگون شده است؛ هم به دلیل تحوّلات فرهنگ جهانی به دنبال جنبش تکنولوژیک و هم دگردیسی های فرهنگی ایران در دهه های اخیر، متأثر از تحولات بین المللی و رخدادهای داخلی و بر هم خوردن پیش فرض های گذشته. بر همین اساس با محوریت سه متغیّر سن، تحصیلات و جنسیت و چگونگی تأثیر آن ها بر زبان که نظام قدرت جدیدی را در زبان سامان می دهد و هم گرایی این عوامل و بی فروغ شدن عوامل متصلّب پیشین، گفتمانی جدید را صورت بندی می کند که تجلّی تمام عیاری در زبان دارد و از آن با عنوان «زبان تیره» یاد شده است. زبانی که در دهه ی پیشین از آن به زبان مخفی تعبیر می شده؛ امّا اکنون از پس پرده به درآمده است. ضمن بررسی توصیفی و تبیینی این زبان گونه، به این نتیجه می رسد که این زبان گونه-که بیانگر سبک خاصی از زندگی است-ایدئولوژی مسلّط را به شیوه ای نو و با رویکردی تقابلی با بحران مواجه می کند و صرفاً پدیده ای اخلاقی نیست که با اندرزنامه و هشدارنامه اصلاح پذیرد؛ بلکه محصول متغیّرهای ژرف و پیچیده ی اجتماعی سیاسی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 126

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 60 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    233-264
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    284
  • دانلود: 

    90
چکیده: 

رابطه ی دستور زبان و بلاغت سخن، هنوز به قدر کفایت در زبان فارسی به طور عام و زبان شعری به طور خاص بررسی و تحلیل نشده است. هرچند قاعدتاً رابطه ی ساخت های نحوی و بلاغت در زبان شعر، تابعی از همین رابطه در کاربرد عادی زبان است، خودآگاهی و معناداری کاربرد برخی ساخت های نحوی در شعر را نمی توان نادیده گرفت. هنر شاعران در پرداخت ساخت های نحوی متنوّع به گونه ای که با بافت و بلاغت سخن تناسب یابد، چنان آشکار است که توجّه منتقدان ادبی و عالمان نحو را برانگیخته است؛ امّا هنوز برای یافتن روش و چارچوبی جامع که این هنر نحوی و بلاغی را به درستی صورت بندی و تحلیل کند، راه درازی در پیش است. هدف مقاله ی حاضر آن است که نشان دهد اخوان ثالث چگونه ساخت های دستوری و نحوی نشان دار مختلف و متنوّع را با ملاحظه ی بافت زبانی و موقعیتی در خدمت القای معنی و پیام مورد نظر خویش قرار می دهد. از این رو، برخی ساخت های نحوی نشان دار اشعار نیمایی اخوان ثالث را تحلیل می کند تا ضمن نشان دادن جزئیاتی از هنر شاعری او در حوزه ی نحو و بلاغت، در یافتن روش و چارچوب یادشده نیز سهمی ایفا کند. در میان ساخت های نشان دار نحوی، بیشتر بر جابه جایی اجزای جمله و تغییرات آرایش نحوی تمرکز شده است. در تحلیل ها از برخی مفاهیم نظری چون نشان دار/ بی نشان (از دانش نحو)، اطّلاع نو/ کهنه (هلیدی)، مبتداسازی و تغییر آرایش واژگانی (زبان شناسی نقش گرا) و روش جرجانی در مقایسه ی ساخت های خاص نحوی با ساخت های عادی بهره برده ایم. در این مقاله با روش پژوهش کیفی و با تحلیل شواهد شعری و نحوی نشان داده ایم که چگونه اخوان با خودآگاهی، برخی ساخت های نحوی را به طور معناداری در خدمت القای معنی و جلب توجّه مخاطب قرار می دهد و زبان فارسی چه ظرفیت بالقوّه بزرگی در این زمینه در اختیار کاربران خود می گذارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 284

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 90 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قاسمی مرتضی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    265-292
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    567
  • دانلود: 

    602
چکیده: 

در کنار تشخیص و حس آمیزی، نماد، یکی از ویژگی های برجسته و مهم لایة بلاغی سبک سهراب سپهری است. برخی از نمادها به دلیل تکرار، به مشخّصه ای قابل توجه تبدیل شده اند و در شعر او بن مایه یا موتیف محسوب می شوند. طبق بررسی های سبک شناختی، واژه های «آب»، «نور و روشنی»، «تنهایی»، «تهی»، «هیچ»، «نیلوفر»، «سیب»، «شقایق» و رنگ «سبز و آبی» بن مایه های نمادین هشت کتاب هستند. این نمادها برگرفته از سه بخش طبیعت، ذن-بودیسم و اسطوره اند و تازگی و ابتکار را در شعر سهراب نشان می دهند. مقالة حاضر می کوشد پس از تعریف نماد و بن مایه، با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی این بن مایه های نمادین بپردازد و معنای مشخّص و دقیق آن ها را در شعرهای مختلف، طبق بافت شعر بیان کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 567

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 602 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Rezayethy Kishekhaleh Moharran | Safayi Sanghri Ali | Seyyed Nejad Jolodar Seyyed Hasan

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2019
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    287-212
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    125
  • دانلود: 

    349
چکیده: 

The prominence of poetry of a period, and achieving a new style and language requires norm-evasion and abandoning the form, language, theme, subjects, and traditional useless images that this process was done in the poems of the second Pahlavi era due to various factors, especially the needs of Iranian society. This article, which named as Iranian Realist Manifestation in Second Pahlavi Era, has focused on studies on development and manifestation of Iranian realism by studying the poetry of this period in four subjects: social, political, partisan and religious. For this purpose, the authors began examining the nomadism and foregrounding, based on form-dealing and thematic look, and brought evidence from the poets of this era by explaining and analyzing the poems of the poets. They presented the most important elements of them by examples, and therefore they concluded that thematic normality and other forms of norm-evasion caused prominence of the poetry of this era and the manifestation and development of Iranian realism, which has different meanings and more prominent than other realism and a new identity for Iranian society and Persian poetry. The realism which has other signs, also has religious and sacred indications, the manifestations of which could be seen in the lives of the Iranian people as a great reality, and its effect on Persian poetry has caused prominence of it.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 125

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 349 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2019
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    293-323
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    70
  • دانلود: 

    349
چکیده: 

The present study is an attempt to re-identify grammatical verbs in Persian language, and teaching them to non-Persian speakers based on the CLT approach and within the MP framework. In this regards, two successive objectives are followed: First, revision of grammatical verbs in Persian grammar, explaining the role of each of these verbs, and providing an explanatory analysis for syntactic structures associated with these verbs. Second, teaching grammatical verbs to non-Persian speakers and developing new grammatical texts and rules (such as the position of sentential negation marker) based on this revision. So the main question is: if we put away the traditional descriptions of grammatical verbs, what is the effect of this new linguistic approach on the second language learners? Following a detailed discussion on the Persian grammatical verbs, in the experimental-field research part of study we will try to provide an integrated syllabus within the communicative language teaching approach, based on the theoretical findings of the research. By comparing two groups of Persian learners, i. e. the control group and the experimental group, we will show that teaching grammatical verbs according to the new syllabus leads to facilitation of teaching, learning, and remembering processes, and Persian learners of experimental group will have better and more successful performances, with the average of 5 points higher than the control group.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 70

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 349 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    323-346
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    331
  • دانلود: 

    543
چکیده: 

در غزل امروز، به منظور آشنایی زدایی و ایجاد ظرفیت های زبانی، شگردهای مختلفی در قالب هنجارگریزی به کار گرفته می شود. این شگردها علاوه بر این که موجب ارتقای وجوه ادبی کلام می شود، به ویژگی سبکی این گونه بدل شده است. هدف مقالة حاضر آن است که بر اساس سبک شناسی لایه ای، هنجارگریزی های لایة نحوی غزل معاصر را بررسی و معرّفی کند. پرسش بنیادی مقاله این است که هنجارگریزی های حوزة نحو، بیشتر در چه قسمت هایی از زنجیرة کلام اتفاق می افتد و شاعران، چه شگردهایی را برای این منظور به کار می گیرند. در این راستا پس از آوردن مقدّمه ای مختصر دربارة سبک شناسی لایه ای و هنجارشکنی در نحو کلام، مصداق هایی از این کاربرد، آورده می شود و در پایان این نتیجه حاصل می شود که هنجارشکنی در غزل معاصر، هم در بخش صرف و هم در بخش نحو، کلام را تحت تأثیر خود قرار داده است. بیشترین موارد دیده شده، مربوط به هنجارشکنی های صرفی به ویژه در حوز ة مصدر و فعل، ساخت واژه ها و کاربرد صفات بدیع است و در این میان، محور هم نشینی کلام نیز از هنجارگریزی های لایة نحوی بی بهره نمانده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 331

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 543 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

همتیان محبوبه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    379-406
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    833
  • دانلود: 

    336
چکیده: 

در علم معانی که یکی از شاخه های علم بلاغت است، دربارة چرایی ساختارهای زبانی و لایه های معنایی آ ن ها سخن گفته می شود و به دلیل مباحث زبانی ای که در این علم مطرح می شود، اشتراکاتی با علم نحو دارد؛ چنان که عبدالقاهرجرجانی مبدع این فن، آن را علم معانی النحو می نامد. یکی از مباحث هشت گانة این علم که در همة کتاب های بلاغت، از قدیمی ترین آثار تا تألیفات متأخّر، ذیل بحث از احوال اسناد خبری مطرح می شود، مبحث احوال مسندٌالیه و مسند است که دربارة تحوّلات و ویژگی های دو بخش نهاد و گزاره در جمله های خبری سخن می گوید. از جمله ی این حالات، تقدیم و تأخیر، معرفه و نکره، تکرار و حذف و تقیید است. با پیگیری این مباحث در متون ادبی مشخّص می شود اشکالات و نواقصی در شیوة تبیین این مباحث در کتاب های بلاغی وجود دارد که ابهاماتی را دربارة ماهیت طرح این مباحث ذیل احوال جمله های خبری و چگونگی تبیین آن ها ایجاد می کند. در این پژوهش ضمن بیان این ابهامات و مسائل، سعی شده است با ذکر شواهدی از متون ادبی به آن ها پاسخ داده شود و با تبیین نظریه ی نظم جرجانی در این زمینه، پیشنهادهایی برای اصلاح این بخش از علم معانی ارائه گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 833

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 336 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0