هدف از این پژوهش، واکاوی عملکرد اخلاقی دانشگاه ها در مصاحبه های علمی جذب و ارتقای آن بر اساس آموزه های اخلاقی اسلام است. پژوهش حاضر، بر پایه روش توصیفی تحلیلی، و برآیند نظرسنجی از جامعه آماری معین است. جامعه مورد مطالعه، چهل و هشت نفر از استادان علوم انسانی اند که تجربه گذر از مصاحبه های علمی را دارند. بر پایه نظرسنجی از جامعه آماری، میزان نارضایتمندی مصاحبه شوندگان از فرایند جذب استادان، بسیار قابل توجه است. ازاین رو، توجه به عنصر اخلاق در مصاحبه های علمی و فرایند جذب، گامی در پیشبرد اهداف اخلاق سازمانی است. پرهیز از هرگونه ائتلاف گروهی و جذب افراد سفارشی یا مصلحتی و بدون سنجش در ترازهای علمی، در رشد گروه ها موثر است. اخلاق مصاحبه توان یاری رسانی بدین امر را دارد. بدینسان در سه مرحله: مسائل اخلاقی پیش از مصاحبه، مسائل اخلاقی ناظر بر مصاحبه و مسائل اخلاقی بعد از مصاحبه، می توان از اخلاقی سازی مصاحبه های علمی و فرایند جذب اعضای هیئت علمی سخن گفت.