Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

ریحانی مینا | عبدی رضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    54
  • صفحات: 

    7-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    536
  • دانلود: 

    578
چکیده: 

انحراف جنسی را می توان با فقدان دلبستگی یا پیوند عاطفی با سایر انسان ها که بر رشد صفات شخصیتی ناهنجار نقش دارد، تبیین نمود. یادگارخواهی یکی از انواع انحرافات جنسی است که می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی ایجاد و تشدید شود. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی سبک های دلبستگی در رابطه بین ابعاد نابهنجار شخصیت و یادگارخواهی بود. برای این منظور، طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، از جامعه ی مردان بالای 18 سال شهر تبریز، 300 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و از نظر دلبستگی و نشانه های اختلال شخصیت و سیاهه چند بعدی رشد، جنسیت و پرخاشگری مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر نشان داد که دلبستگی دوسوگرا و نیز مخالفت ورزی و مهارگسیختگی، یادگارخواهی را به طور معنادار و مثبت پیش بینی می کنند. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سبک دلبستگی دوسوگرا نقش میانجیگری را بین ابعاد نابهنجار شخصیت با یادگارخواهی ایفا می کند. به نظر می رسد، سبک دلبستگی دوسوگرا که ریشه در تجربیات دوران کودکی و رابطه ناپایدار و ناهنجار فرد با مراقبان اولیه دارد، می تواند رابطه ی بین ابعاد ناهنجار شخصیت که تحت تأثیر عوامل زیادی شکل گرفته و اختلال یادگارخواهی که نوعی انحراف جنسی است را تحت تأثیر قرار دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 536

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 578 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    54
  • صفحات: 

    17-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1965
  • دانلود: 

    1267
چکیده: 

اختلال وسواسی-جبری یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که با تجربه افکار ناخوانده و رفتارهای تکراری اجبارگونه مشخص می شود. اختلال وسواسی-جبری اختلالی بسیار ناتوان کننده است و زندگی شخص را با مشکل مواجه می سازد. هدف این پژوهش بررسی نقش تمیزی ترومای کودکی و تحریف های شناختی در تبیین علایم بالینی اختلال وسواسی-جبری بود. برای این منظور، طی یک روش توصیفی از نوع همبستگی 201 دانشجوی دختر و پسر از بین دانشجویان دانشگاه ارومیه که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و از نظر علایم وسواسی – اجباری و قرار گرفتن در معرض کودک آزاری و تحریف های شناختی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بین ابعاد ترومای کودکی و تحریف های شناختی با علایم بالینی اختلال وسواسی-جبری رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 32 درصد از کل واریانس متغیر علایم بالینی اختلال وسواسی-جبری بر اساس متغیرهای ترومای کودکی و تحریف های شناختی قابل پیش بینی است و متغیر تحریف شناختی در این امر سهم بیشتری دارد. این پژوهش از ارتباط علایم بالینی اختلال وسواسی-جبری با ترومای کودکی و تحریف های شناختی مراجعان حمایت می کند. به نظر می رسد تجربیات سواستفاده دوران کودکی پیش بینی کننده ی قدرتمند پیامدهای وخیم رفتاری و روانی-اجتماعی از جمله اختلال وسواسی-جبری است و مواجهه با ترومای کودکی می تواند ابتلا به اختلال وسواسی-جبری و تحریف های شناختی آنها را در بزرگسالی پیش بینی کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1965

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1267 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    54
  • صفحات: 

    27-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    487
  • دانلود: 

    633
چکیده: 

از نظر مفهومی، رفتارهای مربوط به خودکشی شامل یک پیوستار از ایده های خودکشی یا افکار خودکشی، تا برنامه ریزی برای خودکشی و سرآخر، اقدام به خودکشی و مرگ توسط خودکشی قابل تبیین است. مرگ ناشی از از اقدام به خودکشی در بسیاری از کشورها یک معضل بهداشت روانی محسوب می شود. فکر و رفتار خودکشی به دلیل تعامل عوامل مختلفی ایجاد می شود و در این راستا نظریه های بسیاری برای درک بهتر توسعه فکر و رفتار خودکشی ساخته شده اند. هدف پژوهش حاضر مقایسه ی تجربه ی گسست، شفقت به خود و حمایت اجتماعی ادراک شده در افرادِ با رفتار خودکشانه و افراد عادی بود. برای این منظور، طی یک پژوهش مقایسه ای 30 نفر با عمل اقدام به خودکشی، با 30 نفر از افراد عادی بدون افکار خودکشی از نظر سن، جنسیت و وضعیت تاهل، همتاسازی و پس از ارزیابی از نظر شفقت به خود، حمایت اجتماعی ادراک شده، تجربه ی گسست و رفتار خودکشانه، با یکدیگر مقایسه شدند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین دو گروه افرادِ با رفتار خودکشانه و افرادِ عادی به لحاظ مولفه های شفقت به خود، حمایت اجتماعی ادراک شده و متغیر تجربه ی گسست، تفاوت معناداری وجود دارد. بدین ترتیب می توان عنوان داشت که تجربه ی گسست بالاتر، شفقت به خود و حمایت اجتماعی ادراک شده پایین تر می تواند در رفتار خودکشانه نقش داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 487

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 633 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    54
  • صفحات: 

    37-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    359
  • دانلود: 

    528
چکیده: 

روده ی تحریک پذیر از مشکلات جدی است که می تواند شرایط زنگی بیمار را تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری معمولادر غیاب مشکل عضوی رخ می دهد وباعث ناخوش بودن، مرخصی استعلاجی، کاهش کیفیت زندگی، اجتناب از روابط اجتماعی، غیبت از کار و افزایش هزینه های بهداشتی جامعه می شود. هدف پژوهش حاضر آزمون اثربخشی شناخت رفتاردرمانگری یکپارچه شده با ذهن آگاهی(MiCBT)، بر علایم درد، کیفیت زندگی مرتبط با سلامت، اضطراب و افسردگی بیماران دارای سندرم روده تحریک پذیربود. برای این منظور، طی یک پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل، 24 نفر از بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر شهرستان دزفول به شیوه ی در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل کاربندی شدند. گروه ها در ابتدا و انتهای پژوهش، از نظر اضطراب و افسردگی، درد و کیفیت زندگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایشی طی 8 جلسه تحت روان درمانی گروهی قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین گروه آزمایش و گروه کنترل از لحاظ علایم درد، کیفیت زندگی مرتبط با سلامت، اضطراب و افسردگی تفاوت معناداری وجود دارد. به نظر می رسد شناخت رفتاردرمانگری یکپارچه شده با ذهن آگاهی قادر است میزان درد، اضطراب وافسردگی بیماران دارای سندرم روده تحریک پذیر را کاهش دهد و به افزایش کیفیت زندگی آنان کمک کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 359

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 528 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    54
  • صفحات: 

    47-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    702
  • دانلود: 

    818
چکیده: 

با توجه به فشارها و تنش های دوران نوجوانی، خودجرحی ممکن است با هدف کاستن از تنش و هیجان های منفی انجام شود. بر اساس مدل تنظیم هیجانی، مهم ترین انگیزه در این رفتار را می توان به تنظیم هیجان های ناخوشایند مرتبط دانست. هدف این پژوهش آزمون اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر عزت نفس، تنظیم شناختی هیجان و رفتار خودجرحی غیرخودکشی در دختران دوره متوسطه شهرستان پردیس بود. برای این منظور، طی یک در این مطالعه نیمه تجربی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل، 30 دانش آموز از بین دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان پردیس که حداقل یکبار رفتار خودجرحی غیرخودکشی را انجام داده بودند به صورت نمونه ی در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل کاربندی شدند. گروه آزمایش رفتاردرمانی دیالکتیکی در 10 جلسه به صورت گروهی دریافت کرد. گروه ها قبل و بعد از مداخله از نظر عزت نفس، تنظیم شناختی هیجان، رفتارها و کارکردهای خودجرحی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد رفتاردرمانی دیالکتیکی بر کاهش رفتار خودجرحی، افزایش عزت نفس و کاهش فاجعه نمایی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل می شود. با توجه به نتایج، رفتاردرمانی دیالکتیک می تواند در بهبود عزت نفس، تنظیم هیجان و کاهش رفتارهای خودجرحی در دختران نوجوان مفید واقع شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 702

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 818 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    54
  • صفحات: 

    57-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1893
  • دانلود: 

    1180
چکیده: 

صفات تاریک شخصیت به عنوان یک مدل جدید و یکپارچه از ترکیب نظریه های شخصیت موجود گسترش یافته است و در دهه اخیر، توجه قابل ملاحظه ای را در حوزه مدل های آسیب شناسی شخصیت به خود جلب کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد مرضی شخصیت در پیش بینی صفات چهارگانه تاریک شخصیت بود. به این منظور 400 نفر (226 نفر زن و 174 نفر مرد) از دانشجویان دانشگاه های شهر تبریز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و از نظر صفات چهارگانه تاریک شخصیت و ابعاد مرضی شخصیت مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که ابعاد پنج گانه مرضی شخصیت عواطف منفی، دلگسستگی، مخالفت ورزی، مهارگسیختگی و روانپریشی گرایی با صفات ماکیاولیسم، جامعه ستیزی، خودشیفتگی و دیگرآزاری دارند؛ ماکیاولیسم از طریق بُعد مخالفت ورزی؛ جامعه ستیزی به وسیله ابعاد مخالفت ورزی و دلگسستگی؛ خودشیفتگی از طریق ابعاد مخالفت-ورزی، دلگسستگی و عاطفه منفی؛ و دیگرآزاری از طریق مخالفت ورزی به صورت معنادار پیش بینی شدند. نکته قابل توجه این که مخالفت ورزی به عنوان یکی از ابعاد مرضی شخصیتی توانست هر چهار صفت تاریک شخصیت را پیش بینی نماید. می توان نتیجه گرفت که صفات تاریک شخصیت می توانند ریشه در ابعاد و جنبه های ناسازگار شخصیتی داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1893

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1180 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    54
  • صفحات: 

    67-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    543
  • دانلود: 

    612
چکیده: 

در اختلال افسردگی، فرد در معرض خطر فرو پاشیدگی قرار می گیرد و انسجام روانی او به مخاطره می افتد. دو مورد از مکانیزم-های روان شناختی مهمی که به عنوان عواملی مهم در آسیب پذیری برای شروع و ثبات افسردگی، معرفی و مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته، دشواری در تنظیم هیجان و استحکام من است. هدف این پژوهش، آزمون اثربخشی فعال سازی رفتاری گروهی بر دشواری در تنظیم هیجان و استحکام من افراد با اختلال افسردگی بود. برای این منظور، طی یک پژوهشنیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل 30 نفر با تشخیص به شیوه ی نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. افراد گروه آزمایش، به صورت گروهی به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای (هفته ای 2بار) درمان فعال سازی رفتاری را دریافت کردند و گروه کنترل به مدت یک ماه در لیست انتظار قرار گرفت. آزمودنی ها قبل و بعد از مداخله از نظر دشواری در تنظیم هیجان و استحکام مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، تفاوت معناداری در میانگین نمرات پس آزمون گروه های آزمایش و کنترل در متغیرهای دشواری در تنظیم هیجان و استحکام من وجود دارد. نتایج این پژوهش از تاثیر درمان مبتنی بر فعال سازی رفتاری گروهی در بهبود دشواری در تنظیم هیجان و استحکام من حمایت می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 543

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 612 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    54
  • صفحات: 

    77-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    533
  • دانلود: 

    609
چکیده: 

شواهد روزافزونی وجود دارد که افراد مبتلا به افسردگی مشکلاتی در ابرازگری هیجان دارندکه ممکن است نقش کلیدی در سبب-شناسی و تداوم این اختلال داشته باشد. به باور برخی متخصصان هیجانات سرکوب شده می توانند به نشانگان آسیب زا از جمله افسردگی منجر شوند. هدف این پژوهش، تدوین برنامه درمانی مبتنی بر الگوی پویشی تجربه ای و تعیین اثربخشی آن بر ابرازگری هیجانی در افراد مبتلا به اختلال افسردگی بود. برای این منظور، طی یک پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل 30 بیمار مبتلا به اختلال افسردگی به صورت نمونه ی در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه درمانی در طی 20 جلسه بر روی گروه آزمایشی اجرا شد. گروه ها در ابتدا، انتها و دو ماه بعد از اتمام پژوهش، از نظر ابرازگری هیجانی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که برنامه درمانی موجب افزایش ابرازگری هیجانی در افراد مبتلا به افسردگی می شود. نتایج آزمون اندازه گیری مکرر نشان داد که این تأثیر در دوره پیگیری دو ماهه ماندگار بوده است. این پژوهش از لزوم یادگیری و ابرازگری هیجان در افراد مبتلا به افسردگی حمایت می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 533

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 609 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button