Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

ارمغان دانش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    2 (پی در پی (1) 139)
  • صفحات: 

    301-315
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    675
  • دانلود: 

    485
چکیده: 

زمینه و هدف: شغل پرستاری به دلیل استرس زا بودن موجب کاهش بهزیستی روانشناختی و سرمایه روانشناختی می شود. آموزش مهارت های زندگی به عنوان یک روش آموزشی می تواند سلامت عمومی و کیفیت زندگی پرستاران را ارتقاء دهد. هدف از این پژوهش تعیین و بررسی آموزش مهارت های زندگی بر بهزیستی روانشناختی و سرمایه روانشناختی در پرستاران بیمارستان شهید بهشتی شهر یاسوج بود. روش بررسی: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل می باشد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه پرستاران خانم بیمارستان شهید بهشتی شهر یاسوج می باشند، در پژوهش حاضر برای تعیین نمونه از روش نمونه گیری تصادفی با جایگزینی تصادفی استفاده شده است و از بین پرستاران خانم 70 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از این تعداد به طریق زوج و فرد، آزمودنی ها در دو گروه آزمایش و کنترل(هر گروه 35 نفر) جایگزین شدند، جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی استفاده شده است. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان می دهد میانگین نمرات بهزیستی روانشناختی و سرمایه روانشناختی در گروه آزمایش در مرحله پس آزمون در مقایسه با مرحله پیش آزمون افزایش داشته است همچنین نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین نمره سرمایه روانشناختی، بهزیستی روانشناختی بین قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معنی داری وجود داشت (05/0>p). نتیجه گیری: آموزش گروهی مهارت های زندگی می تواند در افزایش بهزیستی روانشناختی، سرمایه روانشناختی و کیفیت زندگی پرستاران اثربخش باشد. به نظر می رسد که آموزش مهارت های زندگی می تواند به عنوان یک روش مداخله ای مناسب برای ارتقای سرمایه روانشناختی و بهزیستی روانشناختی پرستاران به کار رود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 675

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 485 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نشریه: 

ارمغان دانش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    2 (پی در پی (1) 139)
  • صفحات: 

    275-286
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    737
  • دانلود: 

    723
چکیده: 

زمینه و هدف: مشکلات ناشی از سوء مصرف مواد در بین مصرف کنندگان باعث کاهش خودکارآمدی جهت مقابله با مشکلات جسمی، اجتماعی و روانشناختی می شود. بنابراین هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی به شیوه گروهی بر خودکارآمدی مقابله با مشکلات در افراد مراجعه کننده به مراکز اقامتی و نیمه اقامتی ترک اعتیاد در شهر یاسوج بود. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی می باشد. جامعه آماری را کلیه بیماران وابسته به مواد مخدر مراجعه کننده به مراکز اقامتی و نیمه اقامتی ترک اعتیاد شهر یاسوج در سال 13951394 تشکیل دادند، تعداد 40 بیمار به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه خودکارآمدی مقابله با مشکلات، چسنی و همکاران بود. مداخله گروهی رفتار درمانی دیالکتیک روی گروه آزمایش طی 8 جلسه یک ساعت و نیم به صورت یک بار در هفته اجرا شد، اما هیچ گونه مداخله ای بر روی گروه کنترل صورت نگرفت. پس از پایان مداخله از هر دو گروه(آزمایشی و کنترل) پس آزمون به عمل آمد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره پیش آزمون خودکارآمدی مقابله با مشکلات در گروه آزمایش70/17± 35/80 و در گروه کنترل 64/4± 70/76 بود. هم چنین میانگین و انحراف معیار نمره پس آزمون خودکارآمدی مقابله با مشکلات در گروه آزمایش 48/26± 25/122 و در گروه کنترل 09/4± 00/77 بود. یافته ها: نشان داد رفتاردرمانی دیالکتیک به شیوه گروهی، منجر به افزایش خودکارآمدی مقابله با مشکلات گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد (001/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 737

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 723 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

ارمغان دانش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    2 (پی در پی (1) 139)
  • صفحات: 

    287-300
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    539
  • دانلود: 

    630
چکیده: 

زمینه و هدف: دیابت از جمله بیماری های مزمن است که محدویت های زیادی در فعالیت های فیزیکی و شرایط روانی بیماران ایجاد می کند. هدف از این مطالعه تعیین و بررسی تاثیر گروه درمان شناختی رفتاری مبتنی بر رویکرد چند وجهی لازاروس بر ضعف روانی و درآمیختگی افکار بیماران دیابتی دارای زخم بود. روش بررسی: این یک پژوهش شبه آزمایشی و طرح آن از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل بیماران دیابتی دارای زخم در بیمارستان سینا شهر تبریز به تعداد 50 نفر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، 24 نفر انتخاب و به شیوه تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل(هر گروه 12 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 120 دقیقه ای در جلسه های گروهی شرکت کردند، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. از پرسشنامه درآمیختگی افکار لازاروس (TFI) و پرسشنامه چند جنبه ای شخصیتی مینه سوتا (MMPI) مقیاس ضعف روانی (pt) به عنوان ابزار سنجش در پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. به منظور توصیف داده های این پژوهش از شاخص های آمار توصیفی (مانند میانگین و انحراف استاندارد) و نیز از شاخص های آمار استنباطی مانند تحلیل کواریانس تک متغیری و تحلیل کواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نتایج تحلیل کواریانس تک متغیری نشان داد که درمان شناختی رفتاری مبتنی بر رویکرد چند وجهی لازاروس بر کاهش ضعف روانی تاثیر معنی داری دارد (138/41=F، و 01/ 0=p) و هم چنین نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که درمان شناختی رفتاری بر درآمیختگی افکار بیماران دیابتی دارای زخم تاثیر معنی داری دارد (306/9=F، و 007/0=p). نتیجه گیری: درمان شناختی و رفتاری با تغییر افکار ناکارآمد و کمک به پذیرش بیماری، منجر به تغییرات رفتاری در بیماران دیابتی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 539

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 630 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
نشریه: 

Armaghane Danesh

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    2 ( (1) 139)
  • صفحات: 

    301-312
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    96
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background & aim: Nursing jobs reduce psychological well-being and psychological capital due to stress. Life skills training as an educational method can improve the general health and quality of nurses’ life. The purpose of this study was to determine and study life skills training on psychological well-being and psychological capital in nurses of Shahid Beheshti Hospital in Yasuj. Methods: The present research was a semi-experimental study with a pre and post-test design with two experimental and control groups. The statistical population of this study included all nurses of Shahid Beheshti Hospital in Yasuj. In the present study, a random sampling method was used to determine the sample. 70 nurses were selected as a statistical sample. From this number, couples and subjects were replaced in two experimental and control groups (35 subjects in each group). Rif psychological well-being questionnaire and standard social capital questionnaire were used to collect data. Data were analyzed using analysis of covariance statistics. Results: The results displayed that the mean score of psychological well-being and psychological capital in the experimental group increased in the post-test stage compared to the pre-test. Moreover, the results of the covariance analysis test also indicated that the mean score of psychological capital, psychological well-being between before and after the intervention was statistically significant (P <0. 05). Conclusion: Group training of life skills could be effective in increasing psychological well-being, psychological capital and quality of life of nurses. It seems that life skills training can be used as an appropriate intervention method to promote the psychological capital and psychological well-being of nurses.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 96

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

ارمغان دانش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    2 (پی در پی (1) 139)
  • صفحات: 

    313-327
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    935
  • دانلود: 

    875
چکیده: 

زمینه و هدف: مادران کودکان مبتلا به سندروم داون با چالش هایی در مراقبت از فرزندان خود مواجه هستند که باعث کاهش میزان شادکامی آنها می شود. هدف از این پژوهش تعیین و بررسی تاثیر روان درمانی مثبت نگر بر شادکامی مادران کودکان مبتلا به سندروم داون بود. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی با بهره گیری از طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را مادران کودکان مبتلا به سندروم داون مراجعه کننده به مرکز جامع توانبخشی نوید عصر شهر تهران در سال 1396 تشکیل دادند، نمونه ها 40 نفر از مادران بودند که به شیوه هدف مند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. شرکت کنندگان هر دو گروه در مراحل پیش آزمون و پس آزمون، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه شادکامی آکسفورد را تکمیل نمودند. جلسه های روان درمانی مثبت نگر در 8 جلسه 90 دقیقه ای به شیوه گروهی و هفتگی برای آزمودنی های گروه آزمایش برگزار شد، اما آزمودنی های گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تحلیل کوواریانس تک متغیری، کولموگروف اسمیرنوف و لوین تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمرات شادکامی آزمودنی های گروه آزمایش در مرحله پیش آزمون 38/6± 95/39 و در مرحله پس آزمون10/9± 45/59 بود. در گروه کنترل نیز میانگین و انحراف معیار نمرات شادکامی قبل از مداخله 06/6± 20/40 و بعد از مداخله 22/7± 65/38 بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین گروه آزمایشی و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد که نشان دهنده اثربخشی روان درمانی مثبت نگر در افزایش شادکامی آزمودنی های تحت مداخله است (76/95=F، 01/0>p). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش تاثیر روان درمانی مثبت نگر در بهبود شادکامی مادران کودکان مبتلا به سندروم داون را مورد تایید قرار داد. نتایج بر اهمیت کاربرد این مداخله بر علایم روانشناختی مادران کودکان مبتلا به سندروم داون و ارایه افق های جدید در مداخلات بالینی تاکید دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 935

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 875 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نشریه: 

ارمغان دانش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    2 (پی در پی (1) 139)
  • صفحات: 

    328-343
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    627
  • دانلود: 

    740
چکیده: 

زمینه و هدف: با توجه به احتمال عود نشانه های اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و ناکارآمدی رویکردهای درمانی در بهبودی ماندگار علایم این اختلال، شناسایی دقیق عوامل دخیل در شروع و حفظ PTSD از اهمیت بسزایی برخوردار است. هدف از این مطالعه تعیین و بررسی نقش آسیب های کودکی، چشم انداز زمان و اجتناب تجربی در اختلال استرس پس از سانحه بود. روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش توصیفی تحلیلی، از نوع طرح های همبستگی، با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری می باشد، جامعه آماری شامل 131 بیمار مبتلا به PTSD (72 نفر زن و 59 نفر مرد) مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر شیراز در سال 1397 بودند که با توجه به معیارهای ورود و خروج و اجرای مصاحبه ساختاریافته برای اختلالات محور یک و دو (SCID) انتخاب شدند. فهرست اختلال استرس پس از سانحه (PCL-5)، فرم کوتاه پرسشنامه آسیب های کودکی CTQ، پرسشنامه چشم انداز زمان زیمباردو (ZTPI) و پرسشنامه پذیرش و عمل (AAQ-II)) مورد استفاده قرار گرفت. داده ها بوسیله تحلیل معادلات ساختاری (ضرایب همبستگی و رگرسیون) در نرم افزارAMOS (ver 23) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته ها: یافته ها: نشان داد که مدل پیشنهادی به خوبی برازش شده است(95/0= CFI، 92/0= GFI، 93/0= TLI، 95/0=IFI، 90/0=NFI، 07/0=RMSEA)بدین صورت که رابطه آسیب های کودکی با چشم انداز زمان، اجتناب تجربی و نشانه های PTSD معنی دار بود. تمامی متغیر ها(آسیب های کودکی، چشم انداز زمان و اجتناب تجربی) توانستند نشانه های PTSD را به صورت مستقیم پیش بینی کنند. هم چنین چشم انداز زمان و اجتناب تجربی به طور معنی داری رابطه بین آسیب های کودکی و نشانه های PTSD را میانجی می کردند. نتیجه گیری: در مجموع نتایج این مطالعه با نظریه چشم انداز زمان برای PTSD و مدل مفهومی این پژوهش هم خوان است. به طوری که افرادی که در کودکی مورد سوء استفاده یا طرد قرار گرفته اند، یک چشم انداز زمانی منفی را شکل می دهند که به نوبه خود منجر به استفاده از راهبردهای منفی تنظیم هیجان برای مقابله با هیجانات منفی می گردد. یافته ها: ی این مطالعه پیشنهاد می کند که در طراحی مداخلات روانشناختی برای افراد مبتلا به PTSD باید به نقش آسیب های کودکی، چشم انداز زمان و اجتناب تجربی توجه نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 627

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 740 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

ارمغان دانش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    2 (پی در پی (1) 139)
  • صفحات: 

    344-353
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    413
  • دانلود: 

    578
چکیده: 

زمینه و هدف: دیابت یکی از مشکلات جدی بهداشت عمومی در جهان معاصر با روندی رو به افزایش می باشد. مشکلات خاص این بیماران در جهت کنترل و درمان این بیماری موجب چالش های فراوانی در زندگی روزمره می شود که استفاده از رفتارهای مقابله ای را به منظور سازگاری بهتر با شرایط استرس زا ضروری می سازد. هدف از این پژوهش همبستگی راهبردهای مقابله ای باظرفیت حافظه کوتاه مدت در بیماران دیابتی نوع 1 و 2 و افراد سالم بوده است. روش ها پژوهش حاضر مطالعه تحلیلی از نوع همبستگی می باشد که به منظور همبستگی راهبردهای مقابله ای باظرفیت حافظه کوتاه مدت در بیماران دیابتی نوع 1 و 2 و افراد سالم در مرکز دیابت مازندران انجام گرفت، جامعه آماری تحقیق 176 نفر می باشند، از این تعداد 58 نفر دیابت نوع 1، 60 نفر دیابت نوع 2 و 58 نفر سالم وارد مطالعه شدند. در این پژوهش از پرسش های خوداظهاری، پرسشنامه های استاندارد مقابله با موقعیت های استرس زا و ابزار رایانه ای جهت سنجش حافظه کوتاه مدت استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری آنالیز واریانس وهمبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحقیق حاکی از آن بود که همبستگی مثبت و معنی داری (01/0>p) بین ظرفیت حافظه کوتاه مدت و راهبرد مسیله مدار و هم چنین همبستگی مثبت و معنی داری (01/0>p) بین ظرفیت ذهنی با راهبرد مسیله مدار در افراد سالم وجود داشت. همبستگی منفی و معنی داری (01/0>p) بین ظرفیت حافظه کوتاه مدت و ظرفیت ذهنی با راهبردهای مقابله ای اجتنابی و هیجان مدار در دیابت نوع 1 وجود داشت و هم چنین همبستگی منفی و معنی داری (01/0>p) بین ظرفیت حافظه کوتاه مدت و ظرفیت ذهنی با راهبردهای مقابله ای هیجان مدار و اجتنابی دردیابت نوع 2 مشاهده شد، در سایر مولفه ها تفاوت معنی داری مشاهده نشد. نتیجه گیری: یافته ها: ی به دست آمده نشان داد که به کارگیری راهبرد مقابله ای مسیله مدار در شرایط استرس زا باعث افزایش ظرفیت حافظه کوتاه مدت می شود. به کارگیری راهبردهای مقابله ای هیجان مدار و اجتنابی باعث کاهش ظرفیت حافظه کوتاه مدت در بیماران دیابتی نوع 1 و2 خواهد شد. پس با کنترل شرایط استرس زا و آموزش جهت به کارگیری راهبرد متناسب در شرایط بحرانی می توان عملکرد حافظه بیماران دیابتی را تا حدودی بهبود بخشید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 413

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 578 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

ارمغان دانش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    2 (پی در پی (1) 139)
  • صفحات: 

    354-367
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    726
  • دانلود: 

    790
چکیده: 

زمینه و هدف: هیجانات انسان گاها بر تصمیمات انسان تاثیر گذاشته و باعث بروز رفتارهایی از جانب او می گردد. هیجانات به صورت مثبت و منفی نمود پیدا می کند و برخی از این اشکال منفی در قالب بزهکاری نمایانگر می شوند. هدف از این مطالعه تعیین و مقایسه هیجان طلبی و رفتارهای پر خطر در کودکان و نوجوانان بزهکار و عادی بود. روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش توصیفی تحلیلی، از نوع مقایسه ای است که در سال 1397 بر روی 160 نفر از کودکان و نوجوانان مراکز نگهداری سازمان بهزیستی، کانون اصلاح تربیت و مدارس شهر یاسوج در دو گروه80 نفره(مورد، شاهد)، به روش نمونه گیری در دسترس مبتنی بر هدف انتخاب و با پرسشنامه های دموگرافیک و هیجان طلبی کودکان و نوجوانان "روسو" مورد ارزیابی قرار گرفتند. با توجه به این که می بایست گروه شاهد با گروه آزمودنی همتا می بودند، بنابراین، گروه کنترل از میان دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان حاشیه شهر یاسوج به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب گردیدند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری همبستگی اسپیرمن، آنالیز واریانس و آزمون خی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که بیشترین بزه کودکان و نوجوانان به ترتیب سرقت با 2/41 درصد، نزاع و درگیری با 6/32 درصد و سایر بزه ها 2/26 درصد بودند. هم چنین در این مطالعه، اختلاف معنی داری بین هیجان طلبی کودکان و نوجوانان بزهکار با کودکان عادی مشاهده شد (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 726

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 790 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

ارمغان دانش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    2 (پی در پی (1) 139)
  • صفحات: 

    368-380
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    407
  • دانلود: 

    529
چکیده: 

زمینه و هدف: مطالعات نشان داده است که عملکرد شناختی در بیماران دچار رتینوپاتی دیابتی دچار نقص می باشد. هدف از این پژوهش تعیین و مقایسه حافظه فعال، بازداری پاسخ و ابعاد سرشت و منش در بیماران رتینوپاتی دیابتی نوع 2 و همتایان عادی شهرستان تبریز بود. روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش توصیفی مقطعی از نوع پژوهش های مقایسه ای بود. جامعه آماری این پژوهش 160 بیمار رتینوپاتی دیابتی نوع دو با دامنه سنی 32 تا 55 سال مراجعه کننده به مرکز دیابت شهر تبریز در سال 1397 بودند که بر اساس نمونه گیری در دسترس تعداد 80 بیمار رتینوپاتی دیابتی نوع 2 در بیمارستان های شهر تبریز انتخاب شدند و با 80 فرد عادی همتا شدند، علاوه بر پرسشنامه ابعاد سرشت و منش کلونینجر به تکالیف حافظه کاری و بازداری پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری آنالیز واریانی چند متغییره، لون و کالموگراف اسمیرنوف تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که بین نمرات بیماران رتینوپاتی دیابتی نوع 2 و افراد عادی تفاوت معنی داری در حافظه فعال، بازداری پاسخ و ابعاد سرشت و منش وجود داشت. بدین معنی که در حافظه و بازداری پاسخ عملکرد گروه عادی بهتر از وضعیت بیماران رتینوپاتی نوع 2 می باشد و هم چنین در مولفه های پاداش وابستگی، پشتکار، همکاری و خود فراروی نیز عملکرد گروه عادی بهتر از گروه رتینوپاتی نوع 2 می باشد (01/0>p)، ولی در مولفه آسیب پذیری بیماران رتینوپاتی نمره بالاتری نسبت به افراد عادی کسب کرده اند (01/0>p) و در مولفه نوجویی و خودراهبری نیز بین دو گروه تفاوت معنی داری پیدا نشد (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 407

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 529 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

ارمغان دانش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    2 (پی در پی (1) 139)
  • صفحات: 

    381-391
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    427
  • دانلود: 

    542
چکیده: 

زمینه و هدف: خطاهای انسانی که می تواند ناشی از فاکتورهایی از قبیل شرایط روحی و شخصیتی باشد، مهم ترین عوامل ایجاد کننده زیان های جبران ناپذیر جانی و مالی در حوادث رانندگی است. افسردگی یکی از شایع ترین و پیچیده ترین مسایل پزشکی و اجتماعی است و در صورت عدم درمان به موقع، توانمندی های فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف از این مطالعه تعیین و بررسی شیوع افسردگی زمینه ای و عوامل مرتبط با آن در رانندگان خودروهای سواری با یک حادثه تصادف، مرکز ترومای یاسوج بود. روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش توصیفی تحلیلی، از نوع مقطعی می باشد که بر روی 195راننده با رانندگی منجر به تصادف در نیمه اول سال 1397 در بیمارستان شهید بهشتی صورت پذیرفت. اطلاعات دموگرافیک افراد به وسیله پرسشنامه و میزان افسردگی به وسیله پرسشنامه بک جمع آوری شد. این پرسشنامه به طور متوسط 10 دقیقه زمان برای پر کردن لازم داشت. پرسشنامه به وسیله یک پزشک که آشنا به مصاحبه بود انجام شد. وجود و شدت افسردگی براساس این پرسشنامه سنجیده شد و بر اساس نمره کسب شده از آزمون بک در دسته افسردگی خیلی خفیف یا نرمال (نمره 1 تا 10)، خفیف (11 تا 16)، مرزی و نیاز به مشاوره (17 تا 20)، متوسط یا به نسبت افسرده (21 تا 30)، افسردگی شدید (31 تا 40) و بیش از حد شدید (41 تا 63) قرار گرفتند. بر اساس نوع داده های جمع آوری شده از آزمون های آماری تی تست، کولموگرف اسمیرینوف، اسپیرمن، من ویتنی، کروسکال والیس، مجذور کا یا تست دقیق فیشر برای تجزیه و تحلیل استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد میانگین سنی رانندگان 6/37 سال بود. 36/55 درصد افراد مورد مطالعه متاهل، 67/46 درصد دارای تحصیلات دانشگاهی، 33/89 درصد افراد مورد مطالعه دارای وضعیت رضایت اقتصادی معمولی و پایین و بیش از 60 درصد آنان رضایت شغلی نداشتند. میانگین نمره افسردگی بر اساس پرسشنامه بک 16 بود و تنها در 28 درصد رانندگان فاقد افسردگی و سالم بودند و حدود 36/14 درصدموارد دارای فرهنگ مصرف الکل بودند. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد شیوع افسردگی در رانندگان شهر یاسوج بالا بود، از 9 عامل مورد بررسی فقط چهار عامل مصرف سیگار، مصرف الکل، وضعیت اقتصادی و رضایت شغلی همبستگی معنی داری با افسردگی نشان دادند. بر خلاف اعتقاد و فرهنگ عمومی جامعه به عدم مصرف الکل، مصرف در میان راننده های دارای تصادف شیوع بالا داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 427

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 542 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
نویسندگان: 

تقوایی نیا علی

نشریه: 

ارمغان دانش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    2 (پی در پی (1) 139)
  • صفحات: 

    392-406
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    361
  • دانلود: 

    644
چکیده: 

زمینه و هدف: پیامدهای گسترده جنگ بر سلامت روان، بهزیستی و کیفیت زندگی جانبازان و خانواده های آنها تا مدت ها پس از اتمام جنگ ادامه دارد. هدف از انجام این پژوهش، تعیین و بررسی نقش واسطه ای عواطف مثبت و منفی در رابطه بین دشواری در تنظیم هیجان و کیفیت زندگی در همسران جانبازان بود. روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش توصیفی تحلیلی، از نوع طرح های همبستگی است که در انجام آن از روش مدل یابی معادلات ساختاری یا مدل یابی علی، استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه همسران جانبازان شهرستان نورآباد ممسنی بودند که از میان آنها 215 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس، با در نظر گرفتن شرایط ورود و خروج پژوهش انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل برنامه عاطفه مثبت و منفی، مقیاس کیفیت زندگی و مقیاس دشواری در تنظیم هیجان بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون ومدل سازی معادلات ساختاری انجام گرفت. روابط غیر مستقیم نیز از طریق روش بوت استراپ تحلیل گردید. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که تمامی ضرایب مسیرهای بین متغیرها و کیفیت زندگی معنی دار بودند. در این مدل، روابط دشواری در تنظیم هیجانی با کیفیت زندگی منفی و معنی داری بود. هم چنین رابطه معنی داری بین دشواری در تنظیم هیجان و عواطف مثبت و منفی با کیفیت زندگی به دست آمد (001/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 361

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 644 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button