زمینه و هدف خدمات بهداشتی اولیه بخش جدایی ناپذیر سیستم سلامت هر کشوری را تشکیل می دهد و بررسی کیفیت زندگی جزء اساسی در ارزشیابی کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی است. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی کیفیت خدمات مراقبت بهداشتی اولیه و تاثیر آن بر کیفیت زندگی دریافت کنندگان خدمت در یکی از مراکز سلامت جامع و خانه های بهداشت تابعه آن بود. روش کار این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی بود که به صورت مقطعی بر روی 219 نفر از گیرندگان خدمت در یک مرکز خدمات سلامت جامع و شش خانه بهداشت تابعه در سال 1395 صورت گرفت. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه کیفیت زندگی (36-SF) و پرسشنامه محقق ساخته با بهره گیری از اصول و اجزای مراقبت های بهداشتی اولیه بود. داده های آماری با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون های کروسکال والیس و من ویتنی در نرم افزار SPSS-20 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها میانگین نمره کیفیت خدمات مراقبت بهداشت 25/16± 66/42 به دست آمد. 58 درصد شرکت کنندگان کیفیت خدمات بهداشتی اولیه را بالا، 32 درصد متوسط و 10 درصد پایین گزارش کردند. بین کیفیت خدمات بهداشتی اولیه با مولفه های درد (002/0=, p 208/0-= r)، سلامت عمومی (001/0>, p423/0=r) و زیر مقیاس سلامت جسمی (001/0>p، 301/0-=r) رابطه معنی داری به دست آمد. نتیجه گیری کیفیت خدمات مراقبت بهداشتی اولیه متوسط به بالا بوده و با کیفیت زندگی دریافت کنندکان خدمت همبستگی داشت. با سنجش درست کیفیت زندگی می توان به ارزیابی کیفیت مراقبت بهداشتی اولیه پرداخت، اما برای یک مطالعه دقیق تر استفاده از شاخص های عینی در کنار پرسشنامه ضروری به نظر می رسد.