مادر به مثابه یکی از والدین در آموزه های قرآنی و روایی شیعه اهمیت زیادی دارد و منزلت والایی برای وی در نظر گرفته شده است. احترام به والدین بویژه مادر، امری است که بلافاصله پس از مساله توحید در آیات قرآن مورد توجه قرار گرفته و مادر انبیاء الهی؛ موسی و عیسی علیهما السلام مخاطب وحی قرار کرفته اند. در سخنان پیامبر (ص) و امامان شیعه (ع) نیز جایگاه بلند مادر تاکید شده است. در همان حال منابع فقه شیعی در کتابهای مختلف به تناسب احکامی را در مورد حقوق مادر بیان کرده اند. این جستار نشان داده که امتیازهای حقوقی مادر در منابع فقهی به هیچ روی مساوق مقام و جایگاه مادر در آموزه های قرآنی نیست. بنظر می رسد منابع فقهی به مادر صرفا به مثابه ظرفی برای نگهداری و پرورش نطفه نگریسته اند، چنان که پس از وضع حمل، فرزند را ملحق به پدر دانسته و از این رو به در بحث انساب، شیردادن، حضانت، قیمومیت و ولایت برای مادر حقوق در خوری قایل نشده اند. این در حالی است که آموزه های قرآنی فرزند را ملحق به هردوی والدین دانسته و بویژه حضانت فرزند برای مادر را تایید و تاکید کرده است.