Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

شیخی علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    1-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    248
  • دانلود: 

    551
چکیده: 

مشهد از دوره صفویه تاکنون، به عنوان مرکز مذهبی ایران اهمیت ویژه داشته است. گسترش علوم دینی، هم راستا با اهداف حکومتی، منجر به ساخت مدارس فراوانی در دوره صفوی گردید. مدارس خیرات خان و میرزا جعفر در مشهد که تا اندازه ای از حوادث در امان مانده، تزیینات قابل توجه ای از زمان ساخت تاکنون را بر جداره های خود به یادگار دارد. هدف این پژوهش، بررسی تزیینات مدارس خیرات خان و میرزا جعفر شامل کتیبه ها و تزیینات گیاهی آن ها می باشد. پرسش اصلی بر این محور قرار دارد که تزیینات گیاهی مدارس خیرات خان و میرزا جعفر چیست و کتیبه ها و محتوای نقش بسته بر آن ها دارای چه درون مایه حدیثی و قرآنی است؟ روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی بوده و جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای و به ویژه بر عکاسی میدانی استوار است. یافته ها نشان می دهند تزیینات مدارس خیرات خان و میرزا جعفر مربوط به ادوار تاریخی صفوی، قاجار، پهلوی و انقلاب اسلامی است. تکنیک تزیینات، کاشی کاری بر سردرها، ایوان و جداره ها؛ همچنین گچ بری، نقاشی، مقرنس و کاربندی است. اصول علمی در انجام کارهای مرمتی دوره معاصر رعایت نشده و بیشتر بازسازی صورت گرفته است. تزیینات، بیشتر ختایی و اسلیمی بوده؛ درعین حال تزیینات هندسی بر سردر ورودی مدرسه خیرات خان خودنمایی می کند. خطوط مورد استفاده ثلث، کوفی گلدار و بنایی است و محتوای کتیبه ها را می توان در هشت گروه احداثی و تاریخی، نام افراد، آیات قرآنی، پند حکیمانه در باب علم، نام امامان، اسماءالحسنی، شهادتین و شعار انقلابی دسته بندی نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 248

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 551 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    27-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    295
  • دانلود: 

    713
چکیده: 

مسیله پژوهش حاضر بر تحلیل رمزگان تصویری یکی از مهم ترین نگاره های وابسته به مضامین ادب عرفانی در عصر تیموری اختصاص دارد. این مسیله از آنجا ناشی می شود که از نیمه قرن نهم هجری، همزمان با رشد و گسترش عرفان و تصوف و همچنین شکوفایی مکاتب کتاب آرایی ایران در عصر تیموریان، به مصورسازی متون عرفانی توجه ویژه ای شد. ازجمله این آثار، نسخه منطق الطیر عطار موجود در موزه متروپولیتن است که از نسخ مصور نفیس با مضمون عرفانی به شمار می رود و تعدادی از نگاره های آن، ازجمله نگاره «مویه پسر بر مرگ پدر» منسوب به کمال الدین بهزاد و حاوی لایه های معنایی عمیقی است. این پژوهش قصد دارد ریشه های مضمونی و رمزگان تصویری نگاره مذکور را به عنوان منتخب نگارگری مضامین عرفانی در مکتب هرات تیموری، شناسایی و موردمطالعه قرار دهد. پرسش این است که در این نگاره، آزادی عمل هنرمند در پرداخت به مضمون و کاربست رمزگان تصویری تا چه میزان بوده است؟ نتایج تحقیق مبین این است که فضای حاکم و باورهای صوفیانه عصر تیموری تا حد بسیاری بر شکل گیری نگاره و انتخاب نمادها تاثیرگذار و رمزگان تصویری غنی همچون رنگ، نقشمایه ها، فقدان سرپوش، آرامگاه، مار و پرندگان، درخت چنار و نهر در نگاره به کاررفته است که گاه ریشه در باورهای مذهبی و گاه نشات یافته از فرهنگ هستند. این پژوهش به روش تاریخی-تحلیلی و شیوه جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 295

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 713 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    49-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    425
  • دانلود: 

    562
چکیده: 

در طراحی فضای معماری، یکی از مهم ترین مباحث نوع درکی است که طراح از حوزه مفهومی آن فضا دارد. به این معنا که طراح چه تصوری از آن عضو در ذهن خود ترسیم نموده است. قدر مسلم این حوزه بنا به شرایط جامعه و به مرور زمان با تغییراتی همراه است. هدف این مقاله شناسایی یکی از این مفاهیم است. بنابراین به کمک شناخت پیشینه ورودی می توان سیر تغییرات مفهوم ورودی را بررسی کرد. بدین منظور با پرداختن به عنصر ورودی مدارس، پرسش این تحقیق چنین می گردد که مفهوم ورودی طی زمان چه تغییراتی داشته است و این تغییرات را چگونه می توان بر پایه تجسم آن در بناهای مختلف آشکار نمود. جهت بررسی دقیق تر این مسیله، در این پژوهش بازه زمانی مربوط به دوره تیموری تا حال حاضر مورد بررسی قرار گرفت که درمجموع در قالب پنج دوره کلی تعریف شدند و از هر دوره ورودی یک نمونه از مدارس تحلیل گردید. بر پایه یافته های مقاله در بخش مبانی، برای درک مفهوم یک معماری چهار بعد نشانه ها، معنا، عملکرد و دستورالعمل کاربرد در مجموعه فضاها می بایست تحلیل شود. تحلیل این چهار بعد در حوزه ورودی مدارس سبب درک تفاوت مفهوم این عنصر از معماری در طی دوره مورد نظر شد. بر اساس نتایج حاصل، مفهوم فضای ورودی مدرسه در سیر تاریخی خود از یک فضای ورودی با معنا، عملکرد و نشانه و کارکرد خاص تغییر کرده و امروزه بیشتر به شکل فضای نفوذ فاقد مفاهیم سابق خود درآمده است. فضایی که مفصلی بین مردم و مدرسه بود، امروزه تنها روزنی برای ورود و خروج دانش آموزان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 425

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 562 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    63-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    263
  • دانلود: 

    571
چکیده: 

موزه ها در گذار از دگرگونی های بنیادی، در جهان امروز، از مکانی مختص نگهداری و صیانت نفایس، رویکردی در تکریم انسان را در پیش گرفته اند. آن ها، به عنوان بستری برای خلق معنا همواره با نگاهی مبتنی بر خدمت رسانی به بازدیدکننده، سعی در شناخت برداشت های دیدارکنندگان به هدف ارتقا کیفیت بازدید رادارند. مفهوم تجربه زیسته بازدیدکننده، ظرفیت قابل توجهی برای توضیح دریافت ها از موزه داشته و به عنوان امری فردی و ذهنی، در هم پوشانی سه بستر فردی، فیزیکی و فرهنگی – اجتماعی صورت می پذیرد. پژوهش حاضر، از طریق بازتعریف و انسجام بخشیدن به مفهوم تجربه بازدیدکننده موزه در مکان مقدس، به بسط دانش در این خصوص می پردازد. این مقاله باهدف آشکارسازی ماهیت، چگونگی و خوانش تجربه بازدیدکنندگان موزه های موجود در حرم مطهر امام رضا (ع) به مثابه مکان مقدس صورت می پذیرد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و رویکرد تفسیری با راهبرد کیفی است. روش پژوهش در بخش نظری، بازبینی سامانمند منابع و در بخش مورد پژوهی، تحلیل محتوای کیفی جهت دار را برگزیده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد تجربه بازدیدکننده موزه در مکان مقدس، به دلیل تسری قداست از بستر مکان در دو حوزه درون فردی و برون فردی تجربه تاثیر می پذیرد. تجربه بازدیدکننده در موزه های حرم مطهر امام رضا (ع) علیرغم تاکید بر بعد شناختی تجربه توسط متصدیان موزه، بیشتر سمت وسوی تجربه دینی را دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 263

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 571 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    85-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    382
  • دانلود: 

    661
چکیده: 

پژوهش جاری با عنوان «بررسی کارآفرینی و اشتغالزایی در حوزه کسب و کارهای دانش بنیان مبتنی بر ظرفیت موقوفات» به یکی از موضوعات اساسی در حوزه کسب و کارها می پردازد که می تواند نقش مهمی در حل بحرانهای اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی ایفا کند. موضوع اشتغال همواره از بزرگترین دغدغه های مسیولین در رده های مختلفی مدیریتی کشور بوده است. تصویب قوانین گوناگون، و تشکیل کارگروه های مختلف برای حل مشکل اشتغال نشان دهنده اهمیت موضوع است. یکی از موضوعات بااهمیت در ایجاد اشتغال بحث سرمایه گذاری است. محدودیتهای منابع دولتی برای حل بحران اشتغال همیشه یکی از چالش های اساسی بوده است. در این بین برخی از ارگانها وسازمانهای نیمه دولتی، که بواسطه وظایف و مسیولیت خود دارای منابع مالی هستند، می توانند در حل مشکل کمک نمایند. که سازمان اوقاف و امور خیریه از جمله این سازمانهاست. روش تحقیق را از نظر هدف از نوع پژوهشهای کاربردی است. همچنین با توجه به روش انجام پژوهش، تحقیق حاضر از نوع آمیخته (کمی و کیفی)، محسوب می شود. جامعه آماری در بخش کیفی پژوهش خبرگان، متخصصین و صاحب نظران در حوزه های مختلف علوم مدیریت، فقه و اقتصاد اسلامی و کارشناسان سازمان اوقاف و امور خیریه در سالهای 1398 و 1399 در کشور است. شیوه نمونه گیری به صورت هدفمند و در دسترس است. جامعه آماری در بخش کمی جهت انتخاب آزمودنی ها به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای خواهد بود. تعداد خبرگان برای نظرخواهی در روش دلفی حداقل 20 خبره خواهد بود که به شیوه نمونه گیری هدفمند انجام خواهد پذیرفت. روش گردآوری داده ها به شیوه کتابخانه ای و میدانی با استفاده از ابزارهایی چون پرسشنامه و مصاحبه با تاکید بر روش دلفی خواهد بود. تکنیک تحلیل اطلاعات و مدلسازی در این پژوهش دیمیتل خواهد بود که برای شناسایی روابط علی معلولی مابین شاخص ها در موضوع سرمایه گذاری وقفی در حوزه های کسب و کارهای دانش بنیان و تولید یک مدل ساختاری ملموس بکار گرفته شده است. یافته های این پژوهش نشان در بخش آزمون مدل نتایج نشان می دهد تاثیر عوامل اقتصادی کسب و کارهای دانش بنیان بویژه سهم و میزان آورده غیر نقدی موردنیاز کسب و کار، سهم و میزان آورده نقدی موردنیاز کسب و کار، توجیه پذیری اقتصادی طرح، میزان ریسک موفقیت طرح بر عوامل سازمانی کسب و کارهای دانش بنیان بیشترین تاثیر را دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 382

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 661 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    42
  • صفحات: 

    107-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    233
  • دانلود: 

    513
چکیده: 

فعالیت انسان همواره در بستر محیط جغرافیایی انجام می شود. از یک سو، بستر جغرافیایی باعث تغییراتی در فرهنگ و کنش انسان و از سوی دیگر انسان با فرهنگ و فناوری خود به منظور انطباق و غلبه بر محدودیت های محیطی، به ایجاد تغییراتی در محیط طبیعی دست می یازد. در واقع انسان در طول زمان با افزایش شناخت محیطی خود، سعی نموده استقرارها و زیستگاه های خود را معمولا در مکان های دایر سازد که بهره وری از یک چشم انداز را افزایش دهد. پرسش اصلی پژوهش حول ارتباط و نقش عوامل محیطی در الگوی مکان یابی استقرارهای اشکانی شهرستان خوسف در حاشیه شرقی کویر لوت است. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی انجام گرفته و برای تحلیل داده ها و الگوی پراکنش از نرم افزارهای سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و SPSS و روش های تحلیل همبستگی و خوشه-بندی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که با توجه به فقدان منابع آب دایم در منطقه، دسترسی به منابع آب پایدار (قنات) مهم ترین عامل در شکل گیری استقرارهای این دوره بوده است. پس از منابع آب، درجه شیب و نوع خاک از دیگر عوامل مهم در شکل گیری محوطه های اشکانی است. همچنین در تحلیل خوشه بندی مشخص شد که دو الگو شامل یک مرکز محلی نسبتا وسیع و تعدادی روستای کوچک در اطراف آن قابل شناسایی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 233

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 513 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button