این مطالعه با هدف برآورد شیوع و تهیه الگوی اپیدمیولوژیک سردردهای میگرنی و تنشی در آموزگاران انجام شد. نخست نمونه ای 10 درصدی از آموزگاران مدارس ابتدایی شهر شیراز که مشتمل بر 538 نفر بودند, به شکل تصادفی و از طریق نمونه گیری طبقه بندی شده خوشه ای انتخاب گردید و افراد بر اساس معیارهای انجمن بین المللی سردرد (IHS) و با تشخیص قطعی پزشک متخصص مورد بررسی قرار گرفتند که از این میان، تعداد 129 نفر (24%) مبتلا به سردرد تنشی، 54 نفر (10%) مبتلا به میگرن و 28 نفر (2/5%) مبتلا به سردرد توام میگرنی ـ تنشی تشخیص داده شدند. سپس در مطالعه ای مورد - شاهدی، برای هر مورد مبتلا به سردرد تنشی یک نفر، هر مورد میگرن دو نفر و هر مورد سردرد توام سه نفر شاهد از میان آموزگاران فاقد سردرد که از نظر سن، جنس و ناحیه آموزش و پروش محل کار به صورت فردی با موارد جور شده بودند، انتخاب نموده و با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک شرطی، رابطه انواع سردرد با متغیرهای تحت مطالعه مورد تحلیل تک متغیره و چندگانه قرار گرفت. هم چنین رابطه شاخص های پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) با سلامت عمومی سردردهای مذکور مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که سابقه خانوادگی ابتلا به سردرد و اضطراب از مهمترین عوامل مرتبط با میگرن، سردرد تنشی و سردرد توام محسوب می شوند. علاوه بر این، الگوی خواب غیرطبیعی با میگرن، افسردگی، متاهل بودن و اختلال در کارکرد اجتماعی با سردرد تنشی و الگوی خواب غیرطبیعی، افسردگی و اختلال در کارکرد اجتماعی با سردرد توام رابطه آماری معنی داری را نشان دادند. ضمنا رابطه آماری معنی داری بین فشار خون، گروه خونی، شاخص توده بدنی، رتبه تولد، دست برتر، حالت مطالعه، مصرف سیگار و نوع آموزشگاه با هیچیک از سه نوع سردرد مورد مطالعه به دست نیامد. در مبتلایان به سردردهای تنشی، ارتقا شاخص های سلامت عمومی از جمله وضعیت جسمی، کارکرد اجتماعی، بهبود اضطراب، کاهش افسردگی در محیط خانواده و مدرسه آموزگاران و اصلاح الگوی خواب و در میان مبتلایان به سردرد میگرنی با سابقه خانوادگی بیماری، تنش زدایی می تواند به پیشگیری و درمان این سردردها کمک شایانی کند و راهکارهای مناسبی به شمار آید.