Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

خامنه ای سیدمحمد

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    4-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    308
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

گرچه عمده شهرت ملاصدرا در فلسفه است ولی در سایر علوم از جمله فقه و تفسیر و حدیث هم مقام والایی دارد. این اعجوبه دانش و بینش از آن فلاسفه ای نیست که از علوم دینی و منسوب به وحی و شریعت محروم می باشند و فقط از یک روزنه به جهان می نگرند. از این روست که وقتی به علم فقه می رسیم باز او را بر منصب فقه حاضر می بینیم.شاید برخی گمان کنند که چون کتابی در علم فقه از ملاصدرا باقی نمانده پس فقیه نبوده و از فقه چیزی نمی دانسته اما این گمانی باطل است که عقل سلیم و طبع دقیق آن را نمی پذیرد، به چند دلیل: اول آنکه او، بگفته خودش، سالها علوم نقلی (فقه و اصول و حدیث و...) را نزد شیخ بهاالدین عاملی فقیه بزرگ و قاضی و شیخ الاسلام دوران صفویه و شاگرد محقق دوم، فقیه نامور آن زمان، می آموخته و علوم نقلیه منحصر به حدیث و رجال نیست و بیشتر به فقه و اصول بر می گردد.دوم آنکه آموزش فقه و علوم شریعت، بوسیله طلاب علوم عقلیه، طبق سنت دیرینه، کاری رایج بوده و از قدیم و زمان شیخ الرییس – که می گوید نخست به آموختن فقه پرداخته – تا ازمنه اخیر بدان عمل می شده است و رسم تخصصی کردن و متخصص شدن، سوغاتی بود که از غرب آمد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 308

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اکبریان رضا

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    21-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2109
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

نگاه متفکران و اندیشمندان مسلمان نسبت به انسان با آنچه از قرن چهاردهم میلادی به بعد در جهان مغرب زمین تحت عنوان اومانیسم رخ داده، تفاوت بنیادین دارد. امروزه آنچه مساله را برای بشر اروپایی مشکل کرده، از بین رفتن دیدی درباره جهان و انسان است. اگر انسان نتواند در شناخت حقیقت و معنی و رسیدن به آن کامیاب شود، آن وقت با بیمعنی بودن و نداشتن ایمان و آرمان، نمی تواند زندگی کند. اخلاق و ایمان بدون یک نوع حکمت و متافیزیک غیرممکن است. قرن بیستم و فجایع بیسابقه ای که در آن به وقوع پیوسته است، ثابت می کند که وقتی اصول دین سست شد، از اخلاق بهیچ وسیله ای نمی توان دفاع کرد. رنسانس سعی کرد بشر مسیحی را که پایی در آسمان و پایی در زمین داشت، کاملا زمینی کند، یعنی تاکنون انسان، زمین را سرزمین اصلی خود نمی دانست و همیشه نسبت به این عالم حالت غربت داشت. نتیجه امر تصور نوعی نیروی استدلالی را در انسان به وجود آورد. از اینرو انسان ناچار بود بین دو چیز یکی را بتدریج انتخاب کند: یا یک راسیونالیسم فلسفی صرفا استدلالی یا یک نوع میستیسیزم احساساتی دینی. و وقتی دین ضعیف شد، در واقع چیزی که جای آن را گرفت، مکاتب اگزیستانسیالیستی بود. در این مقاله هدف ما اینست که تعالیم ملاصدار را درباره انسان بیان کنیم و نشان دهیم که ملاصدرا در این باب، نظری متفاوت با فیلسوفان مغرب زمین ارایه داده است. این مقاله همچنین ابعاد مختلف شناخت انسان و نقش آن را در مواجهه درست با بحران هویت انسان معاصر روشن می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2109

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ماحوزی رضا | شاقول یوسف

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    42-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1356
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف کلی کانت در نیمه نخست نقد عقل محض تبیین معرفت تجربی از جهان در شکل و قالب فیزیک نیوتنی است. در این میان، اصول فاهمه و خصوصا اصول دسته نسبت واجد اهمیت بیشتری هستند. این نوشتار با بررسی دعاوی و براهین کانت درباره سومین اصل دسته نسبت (اصل مشارکت) و لحاظ رابطه آن با توالیهای ذهنی تصورات در قوه خیال، و همچنین دومین اصل این دسته (اصل علیت)، به این مساله می پردازد که آیا طرح کانت در تبیین فلسفی سومین قانون فیزیک نیوتنی موفق بوده است و آیا طرح مذکور با دیگر آنالوژیها سازگار است یا خیر.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1356

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    53-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    714
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پرسش از راز برتری حکمت صدرا و تفوق آن بر سایر نحله های فلسفی، سوالی است در حوزه فلسفه اسلامی که می توان آنرا با تکیه بر روش شناسی ملاصدرا پاسخ گفت. در باب روش شناسی ملاصدرا مجموعا هفت نظریه قابل گزارش است. نظریه مختار نگارنده، ملاصدرا را در برخورداری از منابع متنوع و متکثر خود، دارای یک الگوی پژوهشی می داند که با پیروی از آن موفق به ابداع نظریات جدید می گردد و بدینسان نوآوریهای فراوان وی را قابل تبیین می داند.نقطه مقابل این نظریه، دیدگاه التقاطگرایانه است که ملاصدرا را به التقاط اندیشه ها متهم می کند. این نظریه از تبیین نوآوریهای او قاصر است.این نوشتار با ملاصدرا در یکی از غامضترین مسایل فلسفه اسلامی، همراه شده و تلاش کرده است تا بگونه ای مستند، الگوی پژوهشی وی را در این مساله نشان دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 714

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    66-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4436
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در این نوشتار نظر بر اینست که رابطه برخی از علوم فلسفی - که هر یک بنوعی بر محور آگاهی شکل گرفته اند، از قبیل پدیدار شناسی، هرمنوتیک، فلسفه نفس (ذهن)، فلسفه علم، معرفت شناسی یا فلسفه معرفت - با روانشناسی بمعنای عام آن (فلسفی و تجربی)، مورد تامل و تحقیق قررا بگیرد.این رابطه از طریق مرور مباحث و مسایل این شاخه های معرفتی و آنگاه اشاره به نقاط تلاقی و همچنین مباحث و مسایل متداخل میان علوم فلسفی مذکور و روانشناسی و نیز بیان موارد تغذیه و سودبری این علوم از روانشناسی آشکار خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4436

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
نویسندگان: 

حسین زاده یزدی مهدی

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    78-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1505
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

«اصل امتناع تناقض» در حکمت متعالیه همچون سایر مکاتب فلسفی، یک اصل زیربنایی است. ملاصدرا انکار این اصل را سقوط در شکاکیت می داند در حالیکه نظریه پردازان فازی این اعتقاد را برنمی تابند و بر این باورند که منطق فازی برپایه انکار امتناع تناقض سامان می یابد. آنان شناختی را که بر اساس «اصل امتناع تناقض» شکل گیرد، برداشتی غبارآلود و گاهی واژگون از عالم هستی معرفی می کنند. این برداشت نمی تواند واقع را آنگونه که هست به تصویر بکشد و بلکه آدمی را از رسیدن به حقیقت باز می دارد. این نظریه پردازان، محصولات فراوان و چشمگیر فازی را وامدار انکار این اصل می دانند. اما آیا همانطور که منطقدانان ادعا می کنند، نگرش فازی بر اساس انکار «اصل اجتماع و ارتفاع دو نقیض» پایه ریزی شده است؟ آیا آنان برداشت درستی از این اصل ارایه می دهند؟ نوشتار حاضر با تبیین اصل تناقض در حکمت متعالیه، چنین پرسشهایی را به بحث می نشیند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1505

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صانع پور مریم | بهشتی احمد (عارف)

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    93-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    845
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ابن عربی معتقد است در انسان نیروی ادراک کننده دیگری غیر از عقل یافت می شود که عرصه فعالیت این نیرو، پهنه «خیال» است که در آن جمع میان اضداد پدیدار می شود؛ زیرا نزد حس و عقل جمع میان دو ضد، ممتنع است. عالم خیال نزدیکترین دلالت به حق است، زیرا حضرت حق، اول است و آخر، و ظاهر است و باطن. لذا عارف جز از راه جمع کردن میان دو ضد، شناخته نمی شود. ابن عربی، خیال را منزلت الفت جامع میان حق و خلق و همان صورتی می داند که انسان بر آن آفریده شده است و این آگاهی را نیرومندترین آگاهی ای که بوسیله آن عارف واحدیت حق را در کثرت خلق ادراک می کند.ابن عربی معتقد است خیال، تنها آنچه را دارای صورت محسوس یا مرکب از اجزا محسوس است و توسط قوه مصوره ترکیب می شود، نگه می دارد و از این رهگذر، صورتی را بدست می دهد که در حس موجود نیست، اما برای بیننده محسوس است. وی در نظریه عرفانی خویش از عالم خیال بعنوان طریق معرفه اله نام می برد. در این مقاله عالم مزبور بگونه ای نظام مند ترسیم می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 845

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button