Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    10-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    800
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این پژوهش توصیفی روی دانشجویان سالهای مختلف دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام گرفت که تعداد 193 نفر از طریق نمونه گیری خوشه ای از میان جامعه فوق انتخاب شدند. از این تعداد، 81 نفر پسر و 112 نفر دختر با میانگین سنی حدود 22 سال بودند. همچنین 84% آنها مجرد و 16% آنها متاهل بودند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه 22 سوالی برای شناخت مشکلات و پرسشنامه 17 سوالی برای نقش مشاور بود.100% دانشجویان پسر، ابزار وجود مشکل کردند. مهمترین مشکلات دانشجویان پسر به ترتیب اهمیت عبارت بودند از: عدم امکانات تفریحی و ورزشی 72%، عدم توجه مسئولین دانشگاه 62%، مشکلات اقتصادی مالی 51% و آینده نامطمئن 50%. از مجموع دانشجویان دختر 87.5% ابراز وجود مشکل نمودند. همچنین مهمترین مشکلات دانشجویان دختر به ترتیب اهمیت عبارت بودند از: عدم امکانات تفریحی و ورزشی 42%، آینده نامطمئن 35.%، عدم توجه مسوولین33%، عدم اعتماد به نفس 32%، و عدم توجه به آزادی دخترها 24%. رتبه مشاور به عنوان منبع حل مشکل به طور کلی در تمام زمینه ها در مقام چهارم قرار داشت و والدین مقام اول را دارا بودند.با توجه به این که این مطالعه نشان داد مهمترین مشکل دانشجویان عدم امکانات تفریحی و ورزشی است، پیشنهاد می شود که مسئولین دانشگاه در جهت رفع این مشکل کوشا باشند علت این که مشاوران نقش قابل توجهی در رفع مشکلات ندارد، از یک سو مربوط به این می باشد که والدین جانشین مشاور هستند و از سوی دیگر شاید به علت عدم معرفی برنامه ها و اهداف دفتر مشاوره دانشجویی برای دانشجویان می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 800

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    16-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1781
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

از آنجا که پدیده تقلب در امتحانات یکی از معضلات نظام آموزشی کلاسیک میباشد، لزوم تحقیقی همه جانبه در خصوص ریشه یابی این پدیده امری بدیهی به نظر میرسید زیرا فراگیر شدن آن باعث مخدوش شدن نظام ارزشیابی و امر یادگیری میگردد. هدف اصلی در این پژوهش پی بردن به علتهای تقلب در میان دانشجویان می باشد جامعه مورد مطالعه 270 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان و ابزار پژوهش پرسشنامه بود. نتایج حاصله در این پژوهش نشان داد که 66.4% از دانشجویان در طول تحصیلات خود به نوعی مرتکب تقلب شده اند. 25% از این افراد برای اولین بار در دوره ابتدایی و 10% آنها در دوره دانشگاهی تقلب خود را شروع نموده اند. از مجموع کل متقلبین تنها 10% مورد شناسایی مربیان و مسوولین آموزش قرار گرفته اند. در این پژوهش ارتباط معنی داری بین جنس و ارتکاب به تقلب مشاهده نمی شود. از علل عمده گرایش به تقلب در 73.8% عدم انگیزه برای یادگیری، 61.6% راحت طلبی یادگیرنده، 88.5% فشرده بودن زمان امتحانات و 77.2%  سخت گیری بیش از حد مدرسین مشخص شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1781

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    20-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1352
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

کادر پرستاری در معرض استرس های بسیار زیادی بوده و در برابر اضطراب آسیب پذیر می باشند. با توجه به کاهش کارآیی آنها در نتیجه اضطراب، در این پژوهش به بررسی شیوع اضطراب، بین کادر پرستاری شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان پرداخته شد. در این مطالعه مقطعی، 567 نفر از بهیاران و پرستاران در 5 بیمارستان شامل سه بیمارستان عمومی و دو بیمارستان تخصصی روانپزشکی و چشم پزشکی توسط آزمون سنجش اضطراب کتل مورد مطالعه قرار گرفتند. 524 پرسشنامه (92.4%) تکمیل شده، مورد بررسی قرار گرفت. 90.6% دارای درجات مختلفی از اضطراب بودند (56.3% اضطراب خفیف، 27.6% اضطراب متوسط و 6.7% اضطراب شدید). 88% از پرستاران و 93.1% از بهیاران دچار اضطراب بودند. اختلاف بین دو گروه از نظر آماری معنادار بوده (P<0.05 و X2=6.8). بیشترین شیوع اضطراب در بین کادر پرستاری بخشهای جراحی مشاهده گردید که به صورت معناداری از کادر پرستاری سایر بخش ها بیشتر بود (P<0.05 وX2=14.5). وجود وضعیت بهداشت روانی نامتناسب در کادر پرستاری موضوعی است که بایستی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1352

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    25-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1030
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

از جنبه های بسیار مهم در آموزش پزشکی توجه به شیوه های مختلف آموزشی و همچنین ارزیابی برنامه های آموزشی است. در شرایط فعلی کشور ما انجام پژوهشهای کاربردی در گسترده آموزش پزشکی از اولویت خاصی برخوردار است و استفاده از نظرات دانشجویان می تواند در بهبود کیفیت آموزش نقش عمده ای داشته باشد.هدف از پژوهش مقطعی حاضر به عنوان کاری در زمینه ارزیابی فرایند (Process Evaluation) بررسی وضعیت آموزش پزشکی در 3 گروه آموزشی دانشگاه بوده است. ابزار جمع آوری اطلاعات یک پرسشنامه خود ایفا مشتمل بر 12 سوال با انواع مختلف بوده که ثبات درونی آن با استفاده از روشهای معمول تعیین گردیده و در یک محدوده زمانی 10 روزه در اردیبهشت ماه 1376 در اختیار کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل دوره بالینی قرار گرفته است.نتایج بررسی حاکی از آن است که از نظر دانشجویان، اعضای هیات علمی دانشگاه از تسلط علمی خوبی برخوردارند ولی توان آموزشی کافی را ندارند و در زمینه آموزش مساله جامعه نگری در پزشکی نیز چندان موفق نیستند. مدیریت آموزشی از نظر اغلب پاسخگویان دچار ضعف و مشکل است و خود دانشجویان نیز علاقه و فعالیت چندانی در امر آموزش ندارند و میزان یادگیری آنها از برنامه آموزشی فعلی ضعیف تا متوسط است.مهمترین مشکلات آموزش پزشکی از نظر اکثریت دانشجویان عدم وجود مدیریت و برنامه ریزی صحیح و نظم و هماهنگی در آموزش است که نیاز به تصحیح مدیریت را از طرق علمی روشن می سازد. همچنین اکثر دانشجویان معتقدند که اهمیت دادن بیشتر به دانشجو و تکیه بر آموزش درمانگاهی از بهترین راه های ارتقا کیفیت آموزش است.نتایج این پژوهش و پژوهشهای دیگر حاکی از ضعف عمومی نظام آموزش پزشکی کشور در زمینه های مدیریت و برنامه ریزی است و لازم است که مسئولین و برنامه ریزان کلان مملکت به این مهم توجه بیشتری مبذول نموده و در برنامه های موجود تجدید نظر کلی به عمل آورند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1030

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    34-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    741
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

زمینه تحقیق: بروز آسیب های فیزیکی در مسابقات ورزشی امری اجتناب ناپذیر و به جهات درمانی، بهداشتی، آموزشی، اجتماعی و اقتصادی در خور توجه جدی کارشناسان علوم پزشکی و تربیت بدنی است. تا آنجا که نویسندگان این مقاله اطلاع دارند تاکنون در این زمینه مطالعه مدونی در دانشگاههای کشور انجام نشده است. بمنظور جبران این خلا و تعیین میزان فراوانی بروز صدمات بدنی در مسابقات المپیاد دانشجوئی با انجام یک پژوهش توصیفی، پرسشگران این طرح بطور منظم در میادین ورزشی المپیادهای دانشجوئی تابستان سال 1379 دانشگاههای علوم پزشکی و غیرپزشکی کشور که در شهرهای تهران، همدان و رشت برگزار گردید حضور یافتند و نسبت به ثبت کلیه آسیب های پدید آمده اقدام نمودند.مواد و روش کار: موارد آسیب دیدگی مسابقات رشته های والیبال، بسکتبال، شنا، تنیس روی میز، دو میدانی، شطرنج (دختران و پسران)، فوتبال، تکواندو و کشتی (پسران) برای دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی و غیرپزشکی و مسابقات وزنه برداری، کشتی فرنگی، کاراته و آمادگی جسمانی برای دانشجویان دانشگاههای غیرپزشکی در پرسشنامه های مخصوص ثبت گردید.از بین 6995 نفر دانشجو شرکت کننده جمعا 660 نفر دچار آسیب بدنی شدند. بیشترین فراوانی آسیب در مسابقات بسکتبال و در مرتبه بعدی در مسابقه تکواندو بروز کرد. بیشترین آسیب در اندام تحتانی و شایعترین علت آسیب، برخورد فیزیکی بازیکنان با یکدیگر بود.تلاش بیشتر برای ایجاد آمادگی جسمانی خصوصا در رشته های ورزشی مسابقات دختران جهت شرکت در مسابقات بصورت تورنمنت و ارتقا سطح تکنیکی انجام مهارتها با بکارگیری مربیان خبره و با تجربه ضروری است. آموزش های لازم بمنظور اجتناب از برخوردهای غیرضروری در مسابقات پسران با افزایش مهارتهای فردی و گروهی امکان پذیر می باشد. در مورد ورزشهایی که منجر به آسیبهای بیش از حد می گردند نظیر تکواندو الزامی ساختن پوشش اندامهای آسیب پذیر باید مدنظر قرار گیرد. توجه به این نکات سبب پیشگیری از آسیب های ورزشی، معلولیت، پیامدهای مادی، نظیر هزینه های درمانی و از دست دادن فرصت برای شرکت در فعالیتهای آموزشی خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 741

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    44-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    12
  • بازدید: 

    922
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

تولید و توزیع نمک یددار از سال 1368 در کشور آغاز شد ولی از سال 1373 بیش از نیمی از خانوارها نمک یددار مصرف می کنند، جهت پایش برنامه کشوری مبارزه با کمبود ید، این بررسی توصیفی - مقطعی در سال 1375 در 26 استان کشور انجام گرفت. تعداد 36178 کودک 8 تا10 ساله با نمونه گیری خوشه ای از 26 استان انتخاب گردیدند و درجه بندی گواتر براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت انجام گرفت. از 0.1 این تعداد به طریقه نمونه گیری تصادفی میزان ید ادرار اندازه گیری شد. گواتر در همه استانها بصورت آندمیک وجود داشت ولی درصد کمی، گواترهای درجه 2 قابل رویت داشتند. میانه دفع ید ادراری در دانش آموزان مورد بررسی برابر20.5µg/dl  بود.در 85.1% کودکان مورد بررسی دفع ید ادراری بیشتر از 65µg/dl بود. در هیچ استانی درصد ید ادرارکمتر از 5µg/dl از 15.8% تجاوز نکرد. در دو سوم دانش آموزان میزان ید ادرار بین 10 تا  30µg/dlبود. در استانهایی که میانه ید ادرار دانش آموزان پایین تر از  20g/dlبود، بطوریکه متوسط 10.8 درصد ید ادرار کمتر از 5µg/dl و 6.9 درصد ید ادرار کمتر از 2µg/dl داشتند. تفاوت معنی داری بین ید ادرار دفعی در دانش آموزان شهری و روستایی وجود نداشت.یافته های این بررسی نشان می دهد که 7 سال پس از شروع یدرسانی و دو سال پس از آنکه بیش از نیمی از مردم از نمک یددار استفاده کرده اند، ید ادرار در دانش آموزان 8 تا 10 ساله مدارس کلیه استانهای کشور با استانداردهای سازمان جهانی بهداشت در حد مطلوب بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 922

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 12 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    52-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    4111
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

تعریف: مجموعه ای از علائم شامل درد، احساس ناراحتی در شکم، نفخ، یبوست، اسهال، یبوست و اسهال متناوب به همراه دفع ترشحات موکوسی را سندرم روده تحریک پذیرIrritable Bowel (IBS) Syndrom  می نامند. سندرم روده تحریک پذیر، به مفهوم واقعی کلمه یک بیماری نیست بلکه مجموعه ای از علایم است با یکدیگر همراه می باشند. به عبارتی یک اختلال عملکرد مزمن Chronic Function Disorders  بوده که مشخصه آن درد شکم همراه با تغییر و آشفتگی Distorbance در اجابت مزاج است. براساس فرم اجابت مزاج، به سه دسته تقسیم می شود: سندرم روده تحریک پذیر همراه با اسهال، سندرم روده تحریک پذیر همراه با یبوست و سندرم روده تحریک پذیر همراه با اسهال و یبوست متناوب.اسامی مختلفی برای این بیماری ذکر شده است که بعضی از این نامگذاری ها صحیح نیست، مثل کولیت اسپاستیک یا کولیت عصبی یا کولیت موکوسی. از آنجایی که این سندرم با التهاب مخاطی و درگیری مخاط کولون همراه نیست، اطلاق لفظ کولیت به آن اشتباه است (1، 2).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4111

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رفیعی غلامرضا

نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    64-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    597
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

مقدرات هر کشوری به دست دانشگاه و آنهایی که از دانشگاه بیرون می آیند، هست. دانشگاه بزرگ ترین موسسه موثر در کشور است و بزرگترین مسوولیت ها را هم دانشگاه دارد. دانشگاه قبل از هر چیز باید اسلامی باشند تا جوانان ما را هم مهذب کنند و هم عالم. (از فرمایشات بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران)

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 597

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1380
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    71-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2975
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

بیماران مبتلا به کمبود آنتی بادی به علت عدم کفایت در ساخت و تولید ایمونوگلوبولین ها و یا آنتی بادی های اختصاصی مستعد ابتلا به عفونت های مکرر می باشند.بروز عوارض و آسیب های کبدی در مبتلایان می تواند به علت دریافت ایمونوگلوبولین وریدی آلوده به ویروس هپاتیت C و یا مکانیسم های اتوایمون باشد. در این مطالعه 30 بیمار مبتلا به هیپوگاماگلوبولینمی تحت درمان با ایمونوگلوبولین وریدی در بیمارستان مرکز طبی کودکان که شامل 15 بیمار مبتلا به نقص ایمنی متغیر شایع(CVID) ، 11 بیمار مبتلا به آگاماگلوبولینمی وابسته به جنس  4 (XIA)بیمار مبتلا به علت کمبود زیر کلاسهای IgG بود، از نظر وجود اختلال کبدی و تیتر آنتی بادی علیه HCV  به روش ELISA مورد بررسی قرار گرفتند.در چهار مورد از 30 بیمار مورد مطالعه (13.3%) که مبتلا به CVID بودند، افزایش سطوح آنزیم های کبدی مشاهده گردید. از چهار بیمار مذکور، در دو بیمار ضایعه کبدی بصورت هپاتیت مزمن فعال (CAH) و در یک بیمار به علت کلانژیت اسکلروزان بود و در بیمار چهارم ضایعه کبدی مشخصی وجود نداشت. تیتر آنتی بادی علیه هپاتیت  (anti-HCV) که به روش الیزا در تمام بیماران مطالعه شد، در هیچ مورد مثبت گزارش نگردید. با توجه به عدم توانائی بیماران در ساخت و تولید آنتی بادی اختصاصی، منفی بودن تیتر آنتی بادی علیه HCV در بیماران مورد مطالعه که مدتها تحت درمان با ایمونوگلوبولین وریدی بودند و یا در مواردی که همراه با عارضه پایدار کبدی بوده اند، به معنای مبتلا نبودن بیماران به ویروس هپاتیت C نمی باشد، لذا برای پی بردن به وجود هپاتیت C در بیماران مبتلا به هیپوگاماگلوبولینیمی پیشنهاد می شود از روش جستجوی ژنوم ویروس با استفاده از تکنیک مطالعه DNA مانند PCR استفاده گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2975

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button