Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    3 (پیاپی 65)
  • صفحات: 

    5-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    644
  • دانلود: 

    284
چکیده: 

چکیده فارسی:این نوشتار به دنبال تبیین ماهیت احکام حکومتی است. لذا برای روشن ترشدن مفاهیم، در وهله اول به بیان معانی لغوی و اصطلاحی حکم، حاکم و حکومت و توضیح و تبیین آنها می پردازد و در وهله دوم برای دستیابی به تعریفی جامع و کامل از احکام حکومتی به بیان تعاریف فقها و دانشمندان معاصر از حکم حکومتی پرداخته است. در وهله سوم نیز نظریات مختلف درباره ماهیت احکام حکومتی را مطرح کرده و بیان می کند که احکام حکومتی از سنخ احکام اولیه و ثانویه نمی باشد؛ زیرا احکام اولیه و ثانویه از نصوص شرعی، استنباط شده و مبتنی بر مصالح و مفاسد ذاتی احکام هستند، ولی احکام حکومتی بر اساس مقتضیات زمان و مکان و مصالح آنی بوده و مبتنی بر تشخیص مصلحت از سوی حاکم شرع می باشد؛ هر چند مستند مصرحی از نصوص شرعی بر آن وجود نداشته باشد. همچنین موقت بودن این احکام همانند احکام ثانویه که با مرتفع شدن ضرورت، عمل به آن منتفی می شود، نمی تواند دلیل بر آن باشد که احکام حکومتی از نوع احکام ثانویه باشند و از آنجا که شارع مقدس به احکام حکومتی، اعتبار می دهد، باید این احکام را جزئی از احکام شرعی دانست و به عنوان قسم سومی از احکام شرعی، مورد بررسی قرار داد.   چکیده عربی: الهدف من تدوین هذه المقالة هو بیان طبیعة الأحکام الحکومیة، و لبیان المفاهیم بشکل أوضح قام الباحثان فی بادئ الأمر ببیان المعانی اللغویة والاصطلاحیة للحکم والحاکم والحکومة، ثم تطرقا إلی ذکر تعاریف الحکم الحکومی التی ذکرها الفقهاء والعلماء المعاصرون، وذلک للحصول علی تعریف جامع وکامل للأحکام الحکومیة. و فی المرحلة الثالثة ذکر مختلف النظریات التی طرحت حول طبیعة الأحکام الحکومیة و وضح أن هذه الأحکام هی لیست من سنخ الأحکام الأولیة والثانویة، لأن الأحکام الأولیة والثانویة مستنبطة من النصوص الشرعیة وتستند إلی المصالح والمفاسد الذاتیة للأحکام، ولکن الأحکام الحکومیة تستند إلی مقتضیات الزمان والمکان والمصالح الآنیة، وکذلک تعتمد علی تحدید المصلحة من قبل الحاکم الشرعی رغم عدم وجود نص شرعی صریح علیها. وکذلک فإن کون هذه الأحکام مؤقتة کالأحکام الثانویة أی أن العمل بها ینتفی عند ارتفاع الضرورة - لا یمکن أن یکون دلیلا علی أن الأحکام الحکومیة سنخ من الأحکام الثانویة، وبما أن الشارع المقدس یضفی اعتبارا علی الأحکام الحکومیة، لذا یجب اعتبارها قسما من الأحکام الشرعیة و لابد من دراستها بصفتها قسما ثالثا من الأحکام الشرعیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 644

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 284 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    3 (پیاپی 65)
  • صفحات: 

    37-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    756
  • دانلود: 

    301
چکیده: 

چکیده فارسی:«حق بر اطلاعات»، به معنای حق دسترسی شهروندان به اطلاعات در اختیار موسسات حکومتی، از جمله حقوقی است که در عرصه بین الملل، مورد توجه جدی قرار گرفته است. در کشور ما نیز در سال 1388 با تصویب قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات»، این حق به صورت عام و فراگیر، وارد نظام حقوق موضوعه شد. بر اساس قانون مزبور، کلیه موسسات عمومی و خصوصی، مکلفند به جز در موارد استثناء، هر نوع اطلاعات مضبوط را متعاقب درخواست شهروندان در اختیار ایشان قرار دهند.در فقه اسلامی، مبانی متعددی نظیر روایات، سیره معصومین (ع) تعلق اطلاعات عمومی به مردم و قاعده لزوم حفظ نظام، وجود دارد که برای اثبات چنین حقی، ممکن است، مورد استدلال قرار گیرند. نوشتار حاضر، ضمن تبیین ادله مزبور به ارزیابی دلالت آنها بر موضوع حق بر اطلاعات، پرداخته است.   چکیده عربی:إن حق اکتساب المعلومات یعنی حق المواطنین فی الحصول علی المعلومات الموجودة لدی المؤسسات الحکومیة، بما فیها المعلومات الحقوقیة التی تحظی بأهمیة بالغة علی الصعید العالمی. و فی بلدنا فإن هذا الحق قد أقر فی نظام الحقوق الوضعیة بشکل عام وشامل، وذلک بعد المصادقة علی قانون (النشر الحر للمعلومات وحریة اکتسابها) فی عام 1388ه ش. وحسب مضمون هذا القانون فإن جمیع المؤسسات العامة والخاصة مکلفة بتزوید المواطنین بجمیع أنواع المعلومات الصحیحة حسب طلبهم، إلا فی بعض الموارد الاستثنائیة.وهناک مبادئ عدیدة فی الفقه الإسلامی، مثل الروایات وسیرة المعصومین (ع) وتعلق المعلومات العامة بالشعب وقاعدة وجوب حفظ النظام، یمکن الاستدلال بها علی إثبات هکذا حق. قام الباحثان فی هذه المقالة ببیان الأدلة المذکورة وتقییم دلالتها علی موضوع الحق فی کسب المعلومات.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 756

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 301 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نعیمیان ذبیح اله

نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    3 (پیاپی 65)
  • صفحات: 

    61-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    592
  • دانلود: 

    337
چکیده: 

چکیده فارسی:الگوی عینی نظری خلافت اسلامی، الگویی تاریخی است که پس از تکوین عینی، تلاش شده است از جهت نظری نیز توجیه و بازسازی نظری شود. این توجیه و بازسازی نظری، معطوف به تامین مشروعیت برای آن بوده است. در این راستا، اموری مانند «زمینی و عرفی بودن خلافت»، «برخورداری از رسالت الهی و دینی خلافت»، «عدم عصمت خلیفه» و «عدم برخورداری خلیفه از علم لدنی» به عنوان مولفه های موثر برای تامین مشروعیت این الگو، مورد توجه قرار گرفته است.بررسی «طراز تامین مشروعیت» در این الگو، اهمیت شایان توجهی دارد. لذا این امر، مقتضی بررسی میزان توانمندی این الگو برای تامین مشروعیت در سه سطح «شرایط امکان عقلی فلسفی»، «شرایط امکان وقوعی» و «شرایط امکان استناد شرعی» است؛ هر چند به راحتی می توان ناتوانی این الگو را در این سه سطح مشاهده کرد.بهترین و کامل ترین صورت بندی از تامین مشروعیت برای الگوی خلافت اسلامی را می توان به لحاظ عرفی بودن این الگو، در نظریه قرارداد اجتماعی، سراغ گرفت؛ البته الگوی خلافت اسلامی به عنوان یکی از مصادیق این نظریه در این چشم انداز نظری نمی تواند از طراز وجیه و کارآمدی برای تامین مشروعیت، برخوردار باشد.   چکیده عربی:إن الأنموذج العینی - النظری للخلافة الإسلامیة هو أنموذج تأریخی حیث تم السعی لتوجیهه وإعادة تکوینه نظریا بعد تکوینه العینی، وهذا الأمر کان مرهونا بتأمین المشروعیة له. وفی هذا المضمار هناک بعض العوامل المؤثرة التی تؤخذ بنظر الاعتبار لتأمین مشروعیة هذا الأنموذج، مثل کون الخلافة أرضیة وعرفیة، اتصاف الخلافة بالرسالة الإلهیة والدینیة، عدم عصمة الخلیفة، عدم اتصاف الخلیفة بالعلم اللدنی.وبالطبع فإن دراسة طریقة تأمین المشروعیة لهذا الأنموذج لها أهمیة بالغة، لذا فإن هذا الأمر یقتضی دراسة مدی قدرة الأنموذج المذکور لتأمین المشروعیة فی ثلاثة مستویات بالرغم من ملاحظة عجزه فیها بوضوح. وهذه المستویات هی شرائط الإمکان العقلی - الفلسفی، شرائط إمکان الحدوث، شرائط إمکان الاستناد الشرعی.و یمکن العثور علی أفضل وأکمل صورة لتأمین مشروعیة أنموذج الخلافة الإسلامیة من حیث کونه عرفیا فی نظریة المیثاق الاجتماعی. وبالطبع فإن هذا الأنموذج الذی یعد أحد مصادیق هذه النظریة، لا یمکن أن یتمتع بمعیار وجیه وفاعل لتأمین المشروعیة فی هذه الرؤیة النظریة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 592

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 337 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ورعی سیدجواد

نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    3 (پیاپی 65)
  • صفحات: 

    81-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2941
  • دانلود: 

    330
چکیده: 

چکیده فارسی:آیا وجوب امر به معروف و نهی از منکر، تنها به «معروف» ها و «منکر»هایی اختصاص دارد که به صورت علنی، ترک یا انجام می شوند یا در همه موارد، واجب است؟ به عبارت روشن تر، آیا مردم و دولت نسبت به گناهانی که به صورت پنهان و در حریم خصوصی افراد انجام می شود، مسوولیت نهی از منکر دارند یا نه؟ این مقاله به بررسی دو دیدگاه و دلایل هر کدام از آنها در این زمینه می پردازد. نکته قابل توجه اینکه آنچه بر آن تاکید می گردد آن است که حتی بنا بر نظر کسانی که معتقدند وظیفه امر به معروف و نهی از منکر، عام بوده و حتی حریم خصوصی مردم را هم شامل می شود، رعایت دو نکته ضرورت دارد:1. تجسس در زندگی خصوصی مردم به هر صورتی ممنوع است؛ هر چند با انگیزه خیرخواهانه و جلوگیری از آلوده شدن آنان به گناه باشد.2. در صورت اطلاع از آلودگی افراد به گناه در حریم خصوصی، بدون آنکه تجسسی صورت گرفته باشد، نهی از منکر، صرفا به صورت خصوصی و غیر علنی و با رعایت شرایط و مراتب امر به معروف و نهی از منکر، واجب خواهد بود. بنابراین، نهی علنی و آشکار کسی که مخفیانه گناهی را مرتکب شده، نه تنها واجب نیست، بلکه جایز نبوده و حرام نیز می باشد.   چکیده عربی:هل أن وجوب الأمر بالمعروف والنهی عن المنکر یختص بما هو (معروف) وما هو (منکر) فحسب؟ أی هل أنه یختص بفعل أمر أو ترکه بشکل علنی فقط أو أنه واجب فی جمیع الأحوال؟ وبتعبیر آخر: هل أن الشعب والحکومة یتحملان مسؤولیة النهی عن المنکر بالنسبة إلی المعاصی التی ترتکب سرا فی نطاق الحریم الشخصی للإنسان؟ أو لا؟وقد قام الباحث فی هذه المقالة بدراسة رؤیتین فی هذا الصدد وقام بیان أدلة کل منهما. الأمر الملفت للنظر یکمن فی أن ما یتم التأکید علیه هو وجوب مراعاة مسألتین هنا حتی حسب رأی الذین یعتقدون بأن واجب الأمر بالمعروف والنهی عن المنکر عام وشامل لحریم الإنسان الشخصی و هاتان المسألتان هما :1- التجسس علی الحیاة الشخصیة للناس محظور فی جمیع أشکاله، حتی و إن کان لأهداف خیرة وبقصد الحیلولة دون وقوعهم فی الذنب.2- عند العلم بابتلاء البعض بالذنوب فی حریمهم الشخصی دون أن تتم أیة عملیة تجسس، فإن النهی عن المنکر یجب أن یکون بشکل خصوصی فقط ولیس علنیا بشرط مراعاة الظروف الموجودة ومراتب الأمر بالمعروف والنهی عن المنکر. لذا فإن النهی العلنی لمن ارتکب ذنبا بالسر لا یعتبر غیر واجب فحسب، بل هو حرام وغیر جائز.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2941

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 330 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    3 (پیاپی 65)
  • صفحات: 

    105-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    915
  • دانلود: 

    368
چکیده: 

چکیده فارسی:«سیدقطب الدین محمد نیریزی شیرازی» از مهم ترین و تاثیرگذارترین اندیشمندان سیاسی اواخر دوره صفویه است که متاسفانه تا کنون از اندیشه های سیاسی وی، غفلت شده است. به نظر می رسد یکی از دلایل غفلت از اندیشه های سیاسی «نیریزی»، جایگاه رفیع وی در تاریخ عرفان شیعی و بیشتر نگاه به این بعد او باشد. ما در این مقاله به اندیشه های سیاسی نیریزی به مثابه یکی از نمایندگان اصلی اندیشه سیاسی عرفانی در ایران می پردازیم و اثبات خواهیم کرد که نیریزی، چگونه از مبانی عرفانی و شرایط اجتماعی دوران صفویان در آخرین سال های حکومت این خاندان، سنخی از اندیشه سیاسی را عرضه می کند؛ سنخی که دارای دو رکن اساسی مبانی دینی و قواعد مبتنی بر حقوق مردم است.   چکیده عربی:السیدقطب الدین محمد النیریزی الشیرازی هو أحد أهم العلماء السیاسیین فی أواخر العهد الصفوی وأکثرهم تأثیرا، ولکن للأسف الشدید لم یتم التوجه إلی فکره السیاسی لحد الآن و یبدو أن أحد الأسباب التی أدب إلی عدم التوجه هذا هو ما بلغه من مکانة سامیة فی تأریخ العرفان الشیعی. قام الباحثان فی هذه المقالة بدراسة الأفکار السیاسیة للنیریزی من منطلق أنه أحد الممثلین الأساسیین للفکر السیاسی العرفانی فی إیران، وأثبتا کیف أنه طرح نوعا من الفکر السیاسی حول المبادئ العرفانیة والظروف الاجتماعیة فی آخر سنوات حکومة الدولة الصفویة، وهذا النوع من الفکر له رکنان أساسیان هما الأصول الدینیة والقواعد المستندة إلی حقوق الشعب.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 915

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 368 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

میرعلی محمدعلی

نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    3 (پیاپی 65)
  • صفحات: 

    125-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    871
  • دانلود: 

    319
چکیده: 

چکیده فارسی:نظریه اطاعت از حاکم جائر، تاثیر زیادی بر تحولات سیاسی اجتماعی جوامع دارد؛ چرا که قبول یا رد این نظریه می تواند نتایج و پیامدهای متفاوتی بر فرآیند تحولات هر جامعه داشته باشد. در فقه سیاسی اهل سنت، اطاعت از حاکم جائر، امری ضروری شمرده شده است؛ گرچه نظریه های مخالفی نیز در میان فقهای اهل سنت وجود دارد، اما به دلایلی به مرور زمان این نظریه در صدر نظریه های دیگر قرار گرفته است. همین امر تا به امروز مانع شکل گیری انقلاب و مبارزات سیاسی در جوامع سنی مذهب شده است. اگر چه اخیرا حرکت ها و خیزشهایی در جوامع اسلامی اهل سنت آغاز شده است؛ اما این تحولات، ناشی از مبانی فقهی علمای اهل سنت نبوده است. این مقاله به دنبال آن است که ضمن بررسی آرای فقها و ادله آنها به بررسی ریشه های تاریخی این نظریه پرداخته و مسائل مترتب بر آن را مورد بررسی قرار دهد.   چکیده عربی:إن نظریة إطاعة الحاکم الجائر لها تأثیر بالغ علی التحولات السیاسیة الاجتماعیة فی المجتمعات، وذلک لأن قبولها أو رفضها له نتائج مختلفة علی التحولات التی تحصل فی کل مجتمع. و فی الفقه السیاسی لأهل السنة فإن إطاعة الحاکم الجائر تعد أمرا ضروریا، و رغم وجود نظریات أخری معارضة لهذه النظریة بین فقهاء أهل السنة، لکن بمرور الزمان أصبحت هذه النظریة علی رأس کل تلک النظریات لأسباب عدیدة، وهذا الأمر قد أدی إلی الحیلولة دون نشوء ثورات وصراعات سیاسیة فی مجتمعات أهل السنة حتی یومنا هذا. و علی الرغم من ظهور حرکات ونهضات فی الآونة الأخیرة فی المجتمعات الإسلامیة لأهل السنة، إلا أن هذه التحولات لیست ناشئة من المبانی الفقهیة لعلماء أهل السنة. قام الباحث فی هذه المقالة بدراسة الجذور التأریخیة لهذه النظریة فی إطار دراسة آراء الفقهاء والأدلة التی طرحوها، و بین المسائل التی تترتب علیها.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 871

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 319 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حکومت اسلامی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    3 (پیاپی 65)
  • صفحات: 

    151-177
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    500
  • دانلود: 

    579
چکیده: 

عنوان فارسی:امام خمینی (قدس سره) با اعتقاد به جامعیت همه جانبه قرآن کریم، بر آن است تا در آثار مختلف خود و به طرق گوناگون راهکارهایی را برای مهجوریت زدایی از آموزه های سیاسی و اجتماعی آن ارائه نماید. برخی از این راهکارها جنبه نظری و برخی دیگر جنبه رفتاری و عملی دارند. لذا تمسک به آموزه های قرآن و اهل بیت (ع)، نگارش و تدوین تفاسیر سیاسی و اجتماعی شایسته، آزادی عقیده و بیان، تقویت خودباوری و خودشناسی و احیای اجتهاد همه جانبه قرآن محور در زمره راهکارهای نظری و برخی دیگر همچون تشکیل حکومت اسلامی، ظلم ستیزی و سازش ناپذیری، تقویت وحدت مسلمانان و تقریب میان مذاهب اسلامی، احیای امر به معروف و نهی از منکر و ترویج اقتصاد مبتنی بر آموزه های اخلاقی قرآن از مهم ترین موارد و راهکارهای رفتاری و عملی مهجوریت زدایی از آموزه های قرآن کریم به شمار می روند.   عنوان عربی:من منطلق أن الإمام الخمینی (رحمه الله) یعتقد بشمولیة القرآن الکریم فی الجوانب کافة، فقد طرح فی مختلف آثاره سبلا تعین علی عدم هجران التعالیم السیاسیة والاجتماعیة، وذلک فی طرق عدیدة. بعض هذه السبل لها جانب نظری وبعضها ذات جانب سلوکی عملی، لذا فإن التمسک بتعالیم القرآن الکریم وتعالیم أهل البیت (ع) یعد أحد أهم السبل النظریة والعملیة الکفیلة بعدم هجران التعالیم القرآنیة. وبعض أهم السبل النظریة هی ما یلی: تدوین التفاسیر السیاسیة والاجتماعیة اللائقة، حریة العقیدة والبیان، تقویة الثقة بالنفس، تقویة معرفة النفس، إحیاء الاجتهاد الذی یتمحور حول القرآن الکریم من جمیع جوانبه. وأما بعض أهم السبل العملیة فهی: تأسیس حکومة إسلامیة، مقارعة الظلم، عدم الخضوع، تقویة وحدة المسلمین، التقریب بین المذاهب الإسلامیة، إحیاء الأمر بالمعروف والنهی عن المنکر، ترویج الاقتصاد المستند إلی التعالیم الأخلاقیة القرآنیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 500

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 579 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button