Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

معارف عقلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    7-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    577
  • دانلود: 

    483
چکیده: 

چکیده فارسی:در اهمیت مساله جبر و اختیار همین بس که حل بسیاری از مسائل کلامی بدان وابسته است و در طول تاریخ متفکران زیادی را به نظریه پردازی در این باره از جهات مختلف سوق داده است. در مقام مقایسه آرای مولوی و فخررازی در مساله جبر و اختیار، شباهت ها و تفاوت های فراوانی را می توان یافت؛ از جمله اینکه هر دو از مکتب کلامی اشعری بهره جسته اند و به افعال انسان جبرگونه نگریسته اند و اینکه در بسیاری از مواضع از قرار گرفتن در دو راهی انتخاب جبر یا اختیار سخن به میان آورده اند و سرانجام به امر بین الأمرین روی آورده اند؛ اما در همین جایگاه مشترک، با هم اختلاف نظر دارند. مولوی در مقام یک عارف، در اشعار خود از استدلال گریخته و به جبر عاشقانه و عارفانه ای پناه برده که جبر همراه با اختیار را به او عرضه می دارد و در ادامه به امر بین الأمرینی که شیعه تفسیر می کند معتقد گشته است. از سوی دیگر، فخررازی با توجه به رویکرد تفسیری و توسل به استدلال نقلی، پس از چند بار تغییر عقیده و پریشانی آرا، پذیرش جبر و نظریه کسب، سرانجام امر بین الأمرینی را برمی گزیند که آن را بایستی تفسیری از عقیده جبر به شمار آورد.   چکیده عربی:یکفی فی أهمیة مسألة الجبر والاختیار أن حل کثیر من المسائل الکلامیة یرتبط بها وعلی مر التاریخ کانت محلا لطرح النظریات من قبل کثیر من المفکرین ومن جهات متعددة. یمکن ملاحظة التشابه والاختلاف الکبیر بین آراء المولوی والفخر الرازی وذلک فی مقام المقارنة حول مسألة الجبر والاختیار، من موارد التشابه أن کلا منهما استفاد من المذهب الأشعری، وأن الإنسان مجبر فی أفعاله وأنه فی کثیر من المواضع یقف علی مفترق طریقین إما الجبر والاختیار وأخیرا تعرضوا لقضیة «أمر بین الأمرین». لکنه مع ذلک کان بینهما اختلاف فی وجهات النظر. المولوی وفی مقام العارف تجنب الاستدلال فی أشعاره ولجأ إلی جبر العشق والعرفان المترافق مع الاختیار وفی النهایة الاعتقاد بالأمر بین الأمرین طبقا لتفسیر الشیعة. من جهة أخری الفخر الرازی وبالتوجه إلی طریقة التفسیر والاعتماد علی استدلال النقل وبعد عدة تغییرات فی الاعتقاد والارتباک بالآراء قبل الجبر ونظریة الکسب وأخیرا انتخب نوعا من الأمر بین الأمرین الذی یجب اعتباره تفسیرا عن الاعتقاد بالجبر.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 577

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 483 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

معارف عقلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    47-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1363
  • دانلود: 

    1209
چکیده: 

چکیده فارسی:یکی از مهم ترین مسائلی که امروزه در کلام جدید، دین شناسی و فلسفه دین مطرح است، مساله منشأ دین و چگونگی پیدایش آن است. با توجه به این نکته که این پرسش از نخستین پرسش های اساسی فلسفه دین و علوم مرتبط به آن بوده و از جمله مسائلی است که نزد مخالفان وحدت حقیقت دین و ماهیت فرا طبیعی آن مطرح شده است، اهمیت این بحث دوچندان می شود.به نظر نگارنده، پاسخ این پرسش در حکمت و کلام اسلامی به خوبی تبیین شده است. هر چند این بحث امروزه در مباحث کلام جدید مطرح می شود، اما برخی متکلمان مسلمان با استفاده از منابع کلامی پیشین راهی برای آن یافته اند و ریشه های آن را در کلام قدیم اسلامی جست و جو کرده اند. از بهترین پاسخ هایی که با توجه به تمام ابعاد مسائل دینی به این پرسش داده شده است، پاسخ استاد مرتضی مطهری (ره) است. در این نوشتار سعی نگارنده بر این است که نظریه های استاد را که به بحث منشأ دین مرتبط بوده و در فهم نظر نهایی ایشان کمک می کرده، گرد آورد و مقدمات و نتایج آنها را تبیین کند و نیز ارتباط میان بیانات ایشان در آثار گوناگون را در این زمینه بیابد. عناوینی که انتخاب شده اند برگرفته از خود عبارات استاد هستند.   چکیده عربی:تعتبر الیوم مسألة منشأ الدین وکیفیة ظهوره من أهم مسائل علم الکلام الجدید معرفة الدین و فلسفة الدین. تأخذ أهمیة هذا البحث أهمیة بالغة بالتوجه إلی أن هذا السؤال هو من أوائل الأسئلة الاساسیة لفلسفة الدین والعلوم المرتبطة بها وکذلک هو من جملة المسائل المطروحة التی طرحت من قبل المخالفین لوحدة الدین الحقیقیة وماهیته فوق الطبیعیة. بنظر الکاتب فإن جواب هذا السؤال قد تم توضیحه بشکل جید فی الحکمة والکلام الإسلامیین. ومع أن هذا البحث یطرح حالیا فی علم الکلام الجدید، إلا أن بعض المتکلمین الإسلامیین وبالاستفادة من المصادر الکلامیة القدیمة وجدوا جذورا لهذا البحث فی الکلام الإسلامی القدیم.من أفضل الأجوبة المقدمة مع التوجه إلی جمیع أبعاد المسائل الدینیة هو جواب الأستاذ مرتضی مطهری. فی هذه المقالة سعی الکاتب وبالاستفادة من نظریات الأستاذ مطهری المرتبطة ببحث منشأ الدین والفهم النهائی له لبیان مقدمات ونتائج هذه النظریات وکذلک تبیین الارتباط بین کلام الأستاذ مطهری فی آثاره المختلفة. مع العلم أن العناوین المنتخبة هی نفس عبارات الأستاذ.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1363

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1209 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حسینی سیداحمد

نشریه: 

معارف عقلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    83-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    575
  • دانلود: 

    231
چکیده: 

چکیده فارسی:این تحقیق در پی یافتن دیدگاه امیرمومنان (ع) درباره الهی بودن یا مردمی بودن مقام امامت است. برخی معتقدند دیدگاه کنونی شیعه که امام را فرد منصوب از سوی خدا می داند، حتی به استناد منابع شیعی، ارتباطی با دیدگاه امام علی (ع) ندارد؛ این افراد در پی اثبات این مطلب هستند که امیرمومنان (ع) اعتقادی به الهی بودن امامت خویش نداشته و به خصوص حاکمیت و امامت سیاسی را وابسته به رأی و نظر مردم می دانسته است. ایشان برای تبیین این امر به برخی رفتارها و سخنان آن حضرت که گاه در منابع شیعی نقل شده است، استناد می کنند.مقاله پیش رو، با بررسی منابع روایی عموما شیعی بر آن است که امیرمومنان (ع) خود و سایر امامان معصوم (ع) را منصوب از سوی خداوند برای هدایت و رهبری سیاسی و دینی جامعه می داند. افزون بر این، معتقد است خداوند ایشان را از نظر آفرینش و تکوین به عنوان واسطه نزول نعمت ها قرار داده است.   چکیده عربی:هذا التحقیق بصدد بیان نظریة أمیر المؤمنین حول کون مقام الإمامة مقاما إلهیا أو شعبیا. یعتقد البعض أن نظر الشیعة الحالی فی أن الإمام هو شخص منصوب من قبل الله - وحتی بالاستناد إلی المصادر الشیعیة - لیس له ارتباط مع نظر الإمام علی، هؤلاء الأشخاص یسعون إلی إثبات أن أمیر المؤمنین لم یکن یعتقد بإلهیة إمامته وأن الحکومة والإمامة السیاسیة ترتبط برأی ونظر الناس. ولتبیین هذا الأمر یستندون إلی بعض کلام وأفعال الأمیر والتی أحیانا تم نقلها فی المصادر الشیعیة. المقالة الحاضرة وبالبحث فی المصادر الروائیة الشیعیة توضح أن أمیرالمؤمنین یدی نفسه و سائر الأئمة المعصومین منصبون من قبل الله تعالی لتوجیه وقیادة المجتمع سیاسیا ودینیا. إضافة لهذا فإنهم یعتقدون بأن الله جعلهم واسطة لنزول النعم من الناحیة التکوینیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 575

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 231 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

علوی سیدمحمدحسن

نشریه: 

معارف عقلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    111-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1180
  • دانلود: 

    292
چکیده: 

چکیده فارسی:اختلاف مسلمانان در مساله امامت، نخستین مساله اساسی بود که پس از رحلت پیامبر (ص) رخ نمود. وحیانی بودن امامت نزد شیعه و انتخابی بودن آن نزد اهل سنت، این اختلاف کلامی ـ فقهی را دامن زد و مبنای بشری یا فرابشری بودن صفات امامان (ع) را پایه گذاری کرد.شیعه بر اساس ادله عقلی و روایات متواتر، فرابشری بودن صفات امامان را لازمه امامت شمرد؛ هرچند اهل سنت نیز گاهی ناچار به اعتراف به پاره ای صفات فرابشری ائمه (ع) شده اند اما بیشتر آنان و برخی شیعیان با تمسک به پاره ای از روایات و گزینش های تاریخی منکر صفات فرابشری امامان (ع) گردیده اند و بر این باورند که این صفات ساخته و پرداخته غلات است که پس از قرن سوم و چهارم در میان شیعیان راه یافته اند.در این مقاله با بیان نمونه هایی از دیدگاه اصحاب امیرالمومنین (ع)، همچون سلمان، ابوذر، عمار و اصحاب امامان دیگر، یادآور شده ایم که آنان، ائمه (ع) را حجت و امام دانسته اند و از محتوای گفتار و کردار آنان چنین استنباط می شود که ائمه (ع) را دارای عصمت و علوم ماورای طبیعی دانسته اند و سرانجام به برخی شبهات معاصران در حد گنجایش این مقاله پاسخ داده شده است و با بررسی سخنان ابن قبه و مناظره عبداله بن ابی یعفور با معلی بن خنیس، به این ادعا که ابن قبه و ابن ابی یعفور در شمار منکران صفات فرابشری اند، پاسخ گفته ایم.   چکیده عربی:إن اختلاف المسلمین حول مسألة الإمامة کان المسألة الأولی والأساسیة التی حدثت بعد وفاة النبی. إن الاختلاف الکلامی الفقهی بین إلهیة الإمامة عند الشیعة وانتخاب الإمام عند أهل السنة أصبح أساسا للبحث فی أن صفات الأئمة هل هی صفات بشریة أم أنها فوق صفات البشر. الشیعة وعلی أساس الأدلة العقلیة والروایات المتواترة، تری لازم الإمامة هو کون صفات الأئمة فوق صفات البشر، ومع أن أهل السنة یعترفون أحیانا مجبرین بأن بعض صفات الأئمة هی فوق الصفات البشریة لکن أکثرهم مع بعض الشیعة یتمسکون ببعض الروایات والحوادث التاریخیة لإنکار الصفات فوق البشریة للأئمة ویعتقدون أن هذه الصفات قد وضعها وبثها الغلاة بین الشیعة بعد القرن الثالث والرابع الهجریین.فی هذه المقالة ومن خلال بیان أمثلة لأصحاب أمیر المؤمنین مثل سلمان، أبوذر، عمار وأصحاب الأئمة الآخرین یتبین أن أصحاب الأئمة کانوا یعتقدون أن کلا من الأئمة هو حجة وإمام وأن ما یستنبط من قولهم و فعلهم أنهم کانوا یعتقدون أن الأئمة معصومون و عالمون بماوراء الطبیعة. وفی النهایة تجیب هذه المقالة عن بعض الشبهات المعاصرة بحدود هذه المقالة وبعد التحقیق فی کلام ابن قبة ومناظرة عبد الله بن أبی یعفور مع المعلی بن خنیس تجیب عن الادعاء بأن ابن قبة وابن أبی یعفور هما فی عداد المنکرین للصفات فوق البشریة للأئمة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1180

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 292 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

معارف عقلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    151-167
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1535
  • دانلود: 

    454
چکیده: 

چکیده فاسی:ملاصدرا در حکمت متعالیه، با رویکردی فلسفی به تبیین جایگاه و منزلت عبادت و همچنین چیستی و چرایی آن می پردازد. در این راستا فلسفه عبادت، بر جهان شناسی، انسان شناسی و خداشناسی حکمت متعالیه استوار می گردد، و این وجودشناسی، معرفه النفس و خداشناسی صدرایی است که امکانات و مواد لازم را برای حصول فلسفه عبادت او فراهم می آورد.صدرالمتالهین در قالب فلسفه عبادت خود، به مسائلی همچون نسبت دو مقوله نظر و عمل، تمایز میان عبادت تکوینی و تشریعی و چرایی وضع عبادات می پردازد، و نقش عبادت در تعالی انسان و سایر موجودات در مراتب وجودی عالم را برجسته می سازد.شرح چگونگی زایش فلسفه عبادت صدرایی از حکمت متعالیه و شیوه پرداخت ملاصدرا به مساله عبادت، هدف اصلی این نوشتار است.   چکیده عربی:یبحث الملاصدرا فی کتابه الحکمة المتعالیة وعلی الطریقة الفلسفیة مکانة ومنزلة العبادة وکذلک ماهیتها والعلة منها. فی هذا الصدد فإن فلسفة العبادة تبتنی علی معرفة الوجود، معرفة الإنسان و معرفةالله فی الحکمة المتعالیة. و هذه المعارف الصدرائیة أی معرفة الوجود، معرفة النفس و معرفة الله تهیأ الإمکانات والمواد اللازمة لحصول فلسفته العبادة.الملاصدرا و فی قالب فلسفته العبادة یبحث فی مسائل مثل النسبة بین مقولتی النظر والعمل، التمایز بین العبادة التکوینیة والتشریعیة و فلسفته دلیل وضع العبادات، ویبرز دور العبادة فی تعالی الإنسان وکل الموجودات فی المراتب الوجودیة للعالم.إن الهدف الأصلی من هذه المقالة هو بیان کیفیة ولادة فلسفة العبادة الصدرائیة من الحکمة المتعالیة وطریقة بحث الملاصدرا لمسألة العبادة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1535

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 454 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نویی ابراهیم

نشریه: 

معارف عقلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 27)
  • صفحات: 

    169-204
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    561
  • دانلود: 

    207
چکیده: 

چکیده فارسی:صدرالدین شیرازی بارها در مقام تعریف دین برآمده است. البته هر بار با رویکردی به دین نگریسته است که تنها با نگاهی جامع به آنها می توان مقصود وی از دین را باز شناخت. او در زمینه اقبال انسان ها به دین ، بر انطباق دین با فطرت کمال طلب و خواهان سعادت مطلق انسان توجه می کند و افزون بر تصریح به فطری بودن آموزه های مختلف دینی، به ارائه تنبیه در این راستا نیز روی آورده است. در نوشتار پیش رو بعد از تبیین و تحلیل هویت دین در نگاه این فیلسوف مسلمان، به تبیین نگاه وی در باب گرایش فطری انسان ها به دین پرداخته خواهد شد.   چکیده عربی:أبرز صدرالدین الشیرازی فی مقام تعریف الدین عدة تعاریف. نعم فی کل مرة کان نظره إلی منهج خاص بحیث أن مقصوده من الدین یمکن معرفته بنظرة جامعة إلی کل هذه التعاریف. کان توجه صدرالدین فی مجال إقبال الناس علی الدین إلی انطباق الدین علی فطرة طلب الکمال وإرادة السعادة المطلقة للإنسان وعلاوة علی التصریح بفطریة التعالیم الدینیة، أورد تنبیها فی هذا الصدد. فی المقالة الحاضرة وبعد تبیین و تحلیل هویة الدین من وجهة نظر هذا الفیلسوف الإسلامی، تبحث المقالة فی نظر صدرالدین حول المیل الفطری للإنسان تجاه الدین.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 561

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 207 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button