این مقاله قسمت اول از یک مقاله دوقسمتی است که در آن چند روش حذف بار ترکیبی تطبیقی برای اصلاح روش حذف بار فرکانسی متداول به منظور بهبود پایداری سیستم قدرت و بالاخص افزایش حاشیه پایداری ولتاژ سیستم پس از وقوع حوادث شدید پیشنهاد می گردد. امروزه با گسترش شبکه های قدرت و خصوصی سازی و رقابتی شدن صنعت برق، حاشیه امنیت شبکه ها در مقابل انواع ناپایداری کاهش یافته است. در این شرایط روش های حفاظتی متداول خصوصا در حوادث ترکیبی نمی توانند به خوبی از شبکه در برابر ناپایداری محافظت کنند. در برخی از این حوادث با وجود این که روش های حفاظتی متداول فرکانس سیستم را به محدوده مجاز باز می گردانند، نهایتا سیستم بر اثر افت ولتاژهای شدید دچار ناپایداری ولتاژ می گردد. در برخی حوادث دیگر افت ولتاژ شدید باعث اختلال در عملکرد رله های فرکانسی می گردد. در این مقاله سه روش حذف بار ترکیبی تطبیقی برای مقابله با این گونه حوادث پیشنهاد شده است. این روش ها بر اساس اطلاعات محلی اندازه ولتاژ و فرکانس و بدون نیاز به ارتباط مخابراتی عمل می کنند. در الگوریتم های پیشنهادشده، حذف بار از نقاط با افت ولتاژ بیشتر و طولانی تر در حین افت فرکانس آغاز می گردد و سرعت، محل و مقدار حذف بار بسته به محل وقوع حادثه و وضعیت ولتاژی سیستم و نرخ افت فرکانس به طور تطبیقی تغییر می کند. در قسمت دوم مقاله، نتایج عددی شبیه سازی روش متداول و روش های پیشنهادی در یک شبکه بزرگ و واقعی ارایه شده و عملکرد این روش ها به ازای حوادث مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.