بهبود رفتار موتورهای القایی تکفاز و کنترل سرعت آنها اخیراً مورد توجه قرار گرفته است. این موارد نیازمند سیگنال سرعت ماشین می باشد. در این مقاله روشی برای تخمین سرعت موتور القایی تکفاز ارائه می شود و کاربرد آن در بهبود گشتاور ماشین مورد مطالعه و بررسی مشروح قرار می گیرد. بدین منظور با استفاده از معادلات حاکم بر موتور القایی تکفاز در دستگاه مرجع ساکن، سرعت موتور بر حسب پارامترهای موتور و مؤلفههای شار پیوندی استاتور بدست می آید. با بدست آوردن شارهای پیوندی از ولتاژ و جریان سیمپیچیهای موتور، سرعت موتور با دقت نسبتاً زیاد تخمین زده می شود. سپس سرعت تخمینی در افزایش گشتاور متوسط، کاهش گشتاور نوسانی و بهینه سازی کلی گشتاور ماشین مورد استفاده قرار می گیرد و نتایج شبیهسازی در شرایط استفاده از سرعت واقعی و سرعت تخمینی مقایسه می شود. ناچیز بودن خطای موجود مؤید کارآمدی روش پیشنهادی در تخمین سرعت می باشد. رفتار موتورهای القایی تکفاز و کنترل سرعت آنها اخیراً مورد توجه قرار گرفته است. این موارد نیازمند سیگنال سرعت ماشین می باشد. در این مقاله روشی برای تخمین سرعت موتور القایی تکفاز ارائه می شود و کاربرد آن در بهبود گشتاور ماشین مورد مطالعه و بررسی مشروح قرار می گیرد. بدین منظور با استفاده از معادلات حاکم بر موتور القایی تکفاز در دستگاه مرجع ساکن، سرعت موتور بر حسب پارامترهای موتور و مؤلفههای شار پیوندی استاتور بدست می آید. با بدست آوردن شارهای پیوندی از ولتاژ و جریان سیمپیچیهای موتور، سرعت موتور با دقت نسبتاً زیاد تخمین زده می شود. سپس سرعت تخمینی در افزایش گشتاور متوسط، کاهش گشتاور نوسانی و بهینه سازی کلی گشتاور ماشین مورد استفاده قرار می گیرد و نتایج شبیهسازی در شرایط استفاده از سرعت واقعی و سرعت تخمینی مقایسه می شود. ناچیز بودن خطای موجود مؤید کارآمدی روش پیشنهادی در تخمین سرعت می باشد.