Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    4-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1129
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در ایران محراب مهم ترین بخش یک بنای مذهبی محسوب می شود و نشان دهنده مهارت هنرمندان و سازندگان آن است. محراب گچ بری بقعه پیربکران یکی از آثار فاخر معماری سده هشتم هجری قمری است. کتیبه این محراب همانند دیگر محراب ها اصلی ترین جزء آن را تشکیل می دهد که به صورت مضاعف اجرا شده و دارای تزیینات هندسی و گیاهی متنوعی است.این مقاله با هدف شناخت بخشی از هنرهای اسلامی-ایرانی سعی در جست و جو و یافتن روابط عناصر بصری در ترکیب بندی کتیبه محراب مقبره پیربکران داشته است. بنابراین ابتدا تصویربرداری مناسبی از کتیبه انجام شد و سپس با رایانه باز ترسیم گردیده و کلیه نگاره ها و خط نگاره های آن معرفی و در نهایت روابط آن ها و ترکیب بندی اثر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. روش پژوهش این مقاله به صورت توصیفی-تحلیلی بوده و جامعه آماری تمامی نقوش موجود در کتیبه محراب را در بر گرفته و نمونه ها به صورت انتخابی گزینش و تمام نقشمایه ها را شامل گردیده است.نتیجه کلی پژوهش بیان گر آن است که کتیبه محراب که با دو قلم ثلث و کوفی اجرا شده، از نظر بصری رابطه مناسبی با آرایه های نگاره ای اطراف خود دارد و با تجزیه هر بخش مشخص گردید به غیر از سراسلیمی ترنجی شکل، سایر تزیینات گیاهی و هندسی پس از اجرای کتیبه و به منظور پرکردن فضاهای خالی در اطراف خط نوشته اضافه شده و به تنهایی فاقد ترکیب بندی مشخص و منظمی هستند که این موضوع نشان از تلاش هنرمندان جهت تکامل کتیبه نگاری در عصر ایلخانان مغول دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1129

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    18-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1126
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

کتابت نسخه های مکتوب در آغازین روزهای تمدن اسلامی برای ثبت و ضبط افکار و اندیشه دانشمندان انجام می شد و به طور فزاینده ای راه تکامل را می پیمود. گرایش سلاطین مغول و ایلخانی به شاهنامه فردوسی سبب گردید تا کتابت این اثر عظیم مورد توجه قرار گیرد. در امتداد این دوران و در عهد تیموری شاهنامه بایسنغری به قلم جعفر بایسنغری در کتابخانه بایسنغر میرزا کتابت گردید.در این مقاله پس از معرفی این اثر که در کتابخانه کاخ گلستان تهران نگهداری می شود، رعایت اصول و موازین خط نستعلیق که هنوز نهال نوپایی بود بررسی گردیده است. فواصل بین سطر و ستون، تهیه مسطر، انتخاب کشیده و ویژگی های دیگر کتابت، موضوعاتی هستند که به آن ها پرداخته شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1126

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    30-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    689
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در تاریخ سفال و سرامیک ایران حداقل بعد از دوره صفویه، کاشان و اطراف آن از مراکز مهم تولید سفال و سرامیک به شمار می رفتند و در این زمینه نائین و نطنز از اهمیت و ویژگی خاصی برخوردار بوده است. امروزه از سفال و سرامیک سازان این شهرها جزء نامی در منابع مختلف باقی نمانده و نمی توان به بررسی آثار آن ها به صورت دقیق پرداخت. این موضوع در مورد نطنز فرق می کند زیرا هنوز در این شهر چند خانواده سفال گر به فعالیت خود ادامه می دهندکه خانواده عبادی یکی از آن هاست. در این مقاله که به روش تحقیقات میدانی تهیه شده سرامیک نطنز معرفی و در ادامه بازماندگان این هنر، روش کار، نوع آثار و ویژگی های خاص که رنگ و طرح و نقوش می باشد، مورد بررسی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 689

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    40-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    691
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در این مقاله سیر تحول طراحی دو نمونه از پرکاربرد ترین وسیله های روشنایی-چراغ های شیشه ای و چراغ واره های-اوایل دوره اسلامی در ایران مورد بررسی قرار گرفته و سعی شده هم ارتباط منطقی و طراحانه موجود بین این دو وسیله شرح داده شود و هم روشی برای مطالعه تاریخ طراحی وسیله های مختلف و شناسایی تغییر و تحول آن ها ارایه گردد.به طور کلی با وجود تفاوت ساختاری آشکار که میان چراغ های شیشه ای و چراغ واره های (فانوس ها) اوایل دوره اسلامی در ایران دیده می شود، اما ارتباط زیرکانه ای در طراحی این دو وسیله وجود دارد. از این رو می بایست طراحی چراغ های شیشه ای را به عنوان پیرنگی برای چراغ واره ها در نظر گرفت. به عبارت دیگر می توان گفت ایده طراحی چراغ واره ها از چراغ های شیشه ای برگرفته شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 691

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    50-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    650
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هنر ایران در سیر تکامل خود حامل ویژگی های پایدار بی شماری است که سنت هنری آن را می سازند و هر یک از آن ها به واسطه ذات هنر سنتی دارای جهان بینی و باورهای فرهنگ ایرانی هستند. در مورد فقدان فضای خالی در نگارگری عصر اسلامی ایران و دیگر هنرهای این دوره محققان بسیاری به بحث و اظهار نظر پرداخته اند، اما تاکنون پژوهشی به منظور بررسی ریشه های آن در هنر قبل از اسلام ایران انجام نگرفته است.پژوهش حاضر به منظور راهیابی به پیشینه فرهنگ ایرانی در این زمینه به مطالعه موردی بر روی سفالینه های سیلک و نقوش سنجاق های مفرغی لرستان پرداخته تا ریشه های این نگرش به فضای منفی در ترکیب بندی نقوش و کاربرد خلا در آن ها را به عنوان دو دوره پیشاتاریخی مهم مورد بررسی قرار داده و علاوه بر آن به کنکاش پیرامون ریشه های باوری و اعتقادی بپردازد که چگونه به این شیوه هنری منجر شده است. روش پژوهش توصیفی بوده و بررسی شامل مشاهده میدانی بر روی آثار بجای مانده از این تمدن ها و رجوع به منابع کتابخانه ای پیرامون باورهای این اقوام است.نتایج به دست آمده نشان داد نوعی رشد در کاهش حجم فضای منفی در درون تصاویر و تمایل به سازماندهی آن در این آثار را باید ناشی از باورهای اقوام آریایی پیرامون مقوله فضا و هستی دانست که در اساطیر آن ها نیز در قالب نفی وجود خلا و سازمان و نظم تمامی هستی منعکس شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 650

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اعظم زاده محمد

نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    60-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1465
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مطالعه و بررسی ظروف سفالی ایران، علاوه بر آشنایی با فرهنگ ها و تعامل آن ها با یکدیگر و نیز مهاجرت اقوام، شیوه تفکر و اعتقاد آن ها را نشان می دهد. بدیهی است برای گشودن زوایای پنهان و آشکار ظروف، نیاز به تعمق در برخی خرده فرهنگ ها در اقوام ایرانی است. در مقاله پیش رو به اشیا و ظروف سفالی منطقه گوهر تپه بهشهر (استان مازندران) پرداخته شده که امروزه به عنوان یکی از مناطق باستانی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگردی و صنایع دستی کشور ثبت گردیده است.مطالعات باستان شناسی نشان از قدمت هفت هزار ساله این منطقه دارد و یافته های دوران مفرغ (هزاره سوم ق. م.) تا عصر آهن II را آشکار می سازد. ظروف سفالی به دست آمده، علاوه بر ظرافت دارای زیبایی و تناسب چشمگیری هستند و در بررسی این نمونه ها مشخص شد ابعاد و اندازه ظاهری آن ها، از تناسب طلایی برخوردار هستند. نتایج حاصله نشان داد که آن دسته از ظروف سفالی که ظاهری زیبا دارند، ناخواسته از برخی قواعد تناسب طلایی پیروی کرده اند و با ابعاد آن ها هماهنگی دارند.و برخی از ظروف با طراحی آبریز منقاری شکل، که عمدتا از منقار یا نوک پرندگان ماهی خوار الهام گرفته اند، دارای برجستگی های ظریف و حساب شده هستند. طبق نتایج کاوش باستان شناسان، این ظروف هنگام مراسم تدفین افراد خاص کاربرد داشته اند. همچنین در طراحی برخی ظروف سفالی، شکل بدنه به طور آگاهانه از پرندگان الهام گرفته شده است. ادامه بررسی مشخص می ساخت، دسته ای از آثار سفالی که ظاهری ناموزون دارند از تناسب طلایی بهره ای نداشته و به علت فراوانی ساخت، از ظرافت و دقت هنرمندانه نیز برخوردار نیستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1465

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    70-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    959
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

رنگ و کاربرد آن در مجسمه سازی معاصر در ایران و غرب امروزه بیش از پیش مورد توجه است. هم چنین در سال های اخیر با کوشش محققان و انجام آزمایش های گوناگون آنان بر روی مجسمه های باقی مانده از دوران باستان به ویژه در ایران، وجود رنگ و کاربرد آن به اثبات رسیده است. بسیاری از مجسمه های باستانی و تزیینات نمای ساختمان های قدیم، دارای رنگ بوده است. این کار دلایل مختلفی داشت که می توان به جنبه های تزیینی، محتوایی و فنی آن اشاره کرد. در این میان شرایط محیطی، فرهنگی و اقتصادی تعیین کننده نوع کاربرد رنگ نیز بوده و این شرایط گاه، ویژگی مشترک میان مناطق و دوره های مختلف بوده است. تعداد مجسمه های رنگ شده در دوران معاصر، از گسترش چشمگیری برخوردار بوده که این موضوع خود به پژوهش انجام شده اعتبار بیش تری می بخشد. روش تحقیق این مقاله به شیوه توصیفی و گردآوری اطلاعات آن کتابخانه ای بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 959

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    86-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1220
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقاله پیش رو در مورد بررسی سیر تحول عنوان بندی در آثار سینمای ایران و جهان است. بر اساس پژوهش انجام گرفته، این نتیجه گیری به دست آمد که عنوان بندی آثار سینمایی در ایران زیاد مورد توجه و اهمیت قرار نگرفته و هم چنین زمان و نیروی انسانی متخصص نیز برای این کار در نظر گرفته نمی شود. علاوه بر این در روند تولید، تعیین و اختصاص هزینه های فیلم، بودجه و برنامه ریزی جداگانه ای برای عنوان بندی در نظر گرفته نمی شود و حتی بعضی اوقات انجام این کار را به افراد غیرمتخصص واگذار می شود.در این پژوهش بر جایگاه طراحی عنوان بندی، به عنوان یک هنر مستقل تاکید گردیده و ضرورت طراحی و ساخت آن توسط افراد متخصص اثبات شده است. در این جا مرور شکل گیری عنوان بندی در سینمای جهان و تحولات مربوط به آن مورد توجه است. این مقاله به لحاظ ماهیت بنیادی و به روش کتابخانه ای تهیه شده است. با توجه به عدم دسترسی به منابع کافی فارسی جهت تهیه اطلاعات اولیه از ترجمه متون خارجی استفاده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1220

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button