Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

بهشتی احمد (عارف)

نشریه: 

فلسفه دین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    9-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    325
  • دانلود: 

    120
چکیده: 

فلسفه اسلامی همواره در تاریخی دراز مدت با امواج گوناگون و شکننده ای از مخالفت ها و شبه تراشی ها مواجه بوده و پژوهش های عمیقی برای دفع آنها انجام گرفته است، و همین امر موجب رشد کمی و کیفی فلسفه اسلامی شده است. اگر روزگاری جبر و تفویض، حدوث زمانی عالم، زیادت صفات واجب و نفی علت غایی، نفی ضرورت و اعتقاد به اولویت، مرئی بودن خداوند، نفی حسن و قبح ذاتی و مخدوش شدن عدل الهی و ده ها مساله دیگر، فلسفه اسلامی را به چالش می کشید، و چنانچه روزی امواج گوناگونی از ایسم ها به بازار اندیشه راه می یافت و چند صباحی رونق می گرفت و فلسفه و فلاسفه اسلامی را درگیر می ساخت و آنان ناگزیر می شدند که با پژوهش و نوآوری، سنگر دفاع را مستحکم سازند و در برابر تجددخواهی الحادی به مقاومت بپردازند، اکنون دوره فراتجددخواهی یا پست مدرنیسم رسیده و شعار طرفداری از کثرت و انشقاق و نسبیت سر می دهد. این نگرش، حاکمیت و بی طرفی عقل را موهوم می شمارد؛ عقیده به پیشرفت را نفی می کند؛ به هیچ انگاری (نیهیلسم) گرایش دارد و فرهنگ های بومی و متقابل را با همه ویژگی هایشان پذیرا می گردد. گفتنی است که در این شرایط نیز افق های نوینی در برابر فلسفه اسلامی گشوده می شود و به پژوهش هایی گسترده تر نیاز دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 325

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 120 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

فلسفه دین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    23-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    525
  • دانلود: 

    140
چکیده: 

از دیدگاه مارسل، مباحث اصلی فلسفه دین (همچون وجود، اگزیستانس، اختیار و ایمان) در گستره راز می گنجد نه مساله، و از همین روست که متافیزیک به مثابه تامل در راز است، و رازها با تامل ثانویه مورد بررسی قرار می گیرند. به عقیده وی، مهم ترین اشتباه اهل مابعدالطبیعه آن بوده که سعی می کردند مباحث فلسفه را که از جنس رازند به عنوان مساله مطرح سازند و به حل آنها بپردازند؛ اما از آنجا که رازها قابل حل نیستند، دچار شکست و انحراف شدند. از دیدگاه مارسل، مباحث اصلی فلسفه دین (همچون وجود، اگزیستانس، اختیار و ایمان) در گستره راز می گنجد نه مساله، و از همین روست که متافیزیک به مثابه تامل در راز است، و رازها با تامل ثانویه مورد بررسی قرار می گیرند. به عقیده وی، مهم ترین اشتباه اهل مابعدالطبیعه آن بوده که سعی می کردند مباحث فلسفه را که از جنس رازند به عنوان مساله مطرح سازند و به حل آنها بپردازند؛ اما از آنجا که رازها قابل حل نیستند، دچار شکست و انحراف شدند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 525

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 140 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

فلسفه دین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    37-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1317
  • دانلود: 

    403
چکیده: 

آلیستر مک گراث، دیدگاه تکاملی و ملحدانه ریچارد داوکینز نسبت به علوم طبیعی را نقد می کند و شواهدی را که داوکینز برای تایید نظریه خود می آورد نامتناسب با نتیجه استدلال او می داند. داوکنیز در قالب چهار نکته به نقد مسیحیت پرداخته و بر این باور است که علم، خدا را از میان برداشته و دین مخالف استدلال است و همچون ویروسی برای ذهن عمل می کند. مک گراث نیز به انتقادات وی پاسخ داده و معتقد است که مکتب ملحدانه داوکینز برچسبی علمی دارد، در حالی که از یک بنیاد مستدل علمی بی بهره است و میان علوم طبیعی و الحاد، رابطه ای وجود ندارد. علوم طبیعی، الحادی یا توحیدی نیستند، بلکه می توان آنها را به صورت الحادی یا توحیدی توصیف کرد. در این مقاله در نظر است دیدگاه این دو مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد. علی رغم پاسخ های منطقی مک گراث، میزان نفوذ انتقادات او به ادعاهای داوکینز ارزیابی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1317

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 403 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

آهنگران محمدرسول

نشریه: 

فلسفه دین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    49-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1019
  • دانلود: 

    687
چکیده: 

برخی از صاحب نظران، فلسفه یا علت خلقت انسان را در نظام تربیتی اسلام، رسیدن او به کمال مطلق می ‏دانند. با توجه به اینکه خالق حکیم در هدفش نه غیر مقدور، بلکه باید مقدور و ممکن باشد، و از طرف دیگر انسان دارای عقل است و هیچگاه غیر مقدور را هدف فعالیت ‏های خود قرار نمی ‏دهد، لذا رسیدن انسان به کمال مطلق به عنوان فلسفه خلقت انسان اشتباه است و باید تعبیر مزبور اصلاح شود. برخی از صاحب نظران، فلسفه یا علت خلقت انسان را در نظام تربیتی اسلام، رسیدن او به کمال مطلق می ‏دانند. با توجه به اینکه خالق حکیم در هدفش نه غیر مقدور، بلکه باید مقدور و ممکن باشد، و از طرف دیگر انسان دارای عقل است و هیچگاه غیر مقدور را هدف فعالیت ‏های خود قرار نمی‏دهد، لذا رسیدن انسان به کمال مطلق به عنوان فلسفه خلقت انسان اشتباه است و باید تعبیر مزبور اصلاح شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1019

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 687 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

فلسفه دین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    63-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    831
  • دانلود: 

    198
چکیده: 

نظریه موسوم به «مبناگرایی سنتی» که اول بار ارسطو مطرح کرده بود، در قرون وسطی نیز مورد توجه قرار گرفت. توماس آکوئیناس نظریه مبناگرایی ارسطویی را با اندکی تغییر همچنان حفظ کرد. اما ویلیام اکام با تلقی خاص خود از سازوکار حصول معرفت، مبناگرایی ای را ارایه داد که بر واقع گرایی مستقیم مبتنی بود و با تاکید بر یقینی بودن تجربه و رد نظریه صورت، طریقی را پیمود که برخی از ایرادهای وارد بر مبناگرایی ارسطویی بر آن وارد نباشند. در این نوشتار، نخست به مبناگرایی ارسطو و آکوئیناس اشاره می کنیم و سپس به بررسی مبناگرایی اکام می پردازیم. سرانجام نیز روشن خواهیم ساخت که مبناگرایی مورد نظر ویلیام اکام با نظریه آشنایی مستقیم سازگار است. امروزه بسیاری از مدافعان شاخص مبناگرایی سنتی، نجات این نظریه را در گرو تمسک بر نظریه آشنایی مستقیم می دانند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 831

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 198 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

فلسفه دین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    81-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    11878
  • دانلود: 

    1545
چکیده: 

واژه «استعلایی» از مفاهیم کلیدی تفکر کانت است که اساسا نظام فلسفی خویش را با آن می شناساند [ایدئالیسم استعلایی]. با وجود این، واژه مذکور در فلسفه کانت در معنای یکسانی به کار نرفته است. با توجه به اینکه در گفته ها و نوشته های راجع به کانت، عمدتا یک معنا برای آن ذکر می شود [شرایط تجربه ممکن]، لذا روشن سازی معنای این اصطلاح، جهت جلوگیری از بدفهمی آن لازم می نماید.دستاورد این پژوهش که اساسا با هدف رفع ابهام از ترکیب «آزادی استعلایی» صورت گرفته این است که «استعلایی» در ترکیب مذکور و نیز موارد دیگری در فلسفه کانت که در مقاله آمده است به معنای «شرایط تجربه ممکن» نبوده و به معنای «متعالی» است؛ یعنی بنا به توجیهاتی که بیان شده است، کانت «ترانسِندنتال» را عادل «ترانسِندنت» به کار برده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 11878

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1545 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مهرنیا حسن

نشریه: 

فلسفه دین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    95-127
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1371
  • دانلود: 

    356
چکیده: 

اثر حاضر بر آن است که مراتب تجلی روح در تاریخ، بسط آگاهی و تحقق آزادی را در نظام فلسفی هگل، به منزله جامع ترین نظام فلسفی، تبیین و تصویر نماید. اما ارایه این تبیین و ترسیم آن تصویر، چنانچه بخواهد مقرون به صحت و بازنمای دقت نظام هگلی باشد، ناگزیر است که دایره المعارف علوم فلسفی هگل را مواقف این تجلی و مدارج آن ترقی در نظر گیرد و بدان طریق، سیر تکاملی روح را در گام های بلند این کتاب به نظاره بنشیند.در این اثر، «آگاهی» یا «روح» در آغاز، چونان امری ذهنی و درون ذات در طلب مطلق و در قالب منطق به سیر در مقولات اندیشه می پردازد. اما به دلیل محدودیت های عالم اثبات و میل به عالم ثبوت، در کتاب «طبیعت»، این آگاهی به سمت امر برون ذات و «اشیا» موجود در جهان خارج سوق می یابد و سرانجام در «فلسفه روح» است که روح به حظ نفس و وحدت محض میان ذهن و عین، یا اندیشه و هستی که اوج آگاهی و کمال آزادی است، دست می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1371

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 356 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button