چکیده فارسی:اخلاق یکی از مولفه های اصلی دوام و قوام جوامع بشری است. استحکام نظام اخلاقی هر جامعه، وابسته به نظام ارزشی حاکم بر آن است. از این رو، مطالعه ارزش ها و بررسی نقاط ضعف و قوت آنها، گام مهمی در تبیین ساختار نظام اخلاقی و تربیت اخلاقی در جوامع مختلف است. هدف این نوشتار، که از نوع پژوهش های کیفی است، بررسی تطبیقی مقوله ارزش ها در دو مکتب فکری اسلام و لیبرالیسم است. از آنجایی که مبانی نظری انسان شناسی لیبرالیسم بر پایه اومانیسم استوار گردیده، ارزش هایی چون فردگرایی و آزادی فردی، برابری، تساهل و دموکراسی از ارزش های بنیادین این مکتب محسوب می شوند. در مقابل، در اسلام، که انسان شناسی آن، بر پایه «فطرت»، «عقل ورزی» و «کرامت ذاتی»، بنا شده، ارزش هایی چون خدامحوری، آزادی اجتماعی و معنوی، عدل، تساهل و مدارا و تئوکراسی، از ارزش های بنیادین آن محسوب می شود. گفت: گرچه در مواردی بین برخی ارزش ها در اسلام و لیبرالیسم مشابهت هایی دیده می شود، اما ماهیت خداگرایانه اسلام و انسان گرایانه لیبرالیسم، افتراق های عمیقی را در حوزه ارزش ها و تربیت اخلاقی بین این دو مکتب به وجود آورده است.
چکیده عربی:إن الأخلاق تعد من العناصر الأساسیة فی قوام المجتمعات البشریة، واستحکام النظام الأخلاقی لکل مجتمع یتعلق بالنظام المبدئی السائد فیه. الهدف من تدوین هذه المقالة هو إجراء دراسة تطبیقیة لمفهوم القیم المبدئیة فی مدرستین فکرییتین هامتین، وهما المدرسة الإسلامیة والمدرسة اللیبرالیة، وذلک فی إطار بحث نوعی. وبما أن المبادئ النظریة للوجودیة الإنسانیة اللیبرالیة تستند إلی النزعة الإنسانیة بعد عصر النهضة وبعد الثورة الفکریة، لذا فإن أهم القیم المبدئیة فی هذه المدرسة هی عبارة عن النزعة الفردیة والحریة الفردیة والمساواة والتساهل والدیموقراطیة.أما المدرسة الإسلامیة التی ترتکز أسسها علی الفطرة والنزعة العقلیة والکرامة الذاتیة، فإن أهم القیم المبدئیة فیها هی عبارة عن محوریة الله تعالی والحریة الاجتماعیة والحریة المعنویة والعدل والتساهل والتسامح والحکومة الدینیة. ورغم أننا فی بعض الموارد نلاحظ أن بعض القیم المبدئیة الإسلامیة تتشابه مع القیم المبدئیة اللیبرالیة فی ظاهرها، إلا أن طبیعة النزعة الإلهیة فی کلا المدرستین تختلفان عن بعضهما إلی حد کبیر فی مجال القیم المبدئیة والتربیة الأخلاقیة.