Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2 (پی در پی 8)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    992
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چکیده فارسی:اخلاق یکی از مولفه های اصلی دوام و قوام جوامع بشری است. استحکام نظام اخلاقی هر جامعه، وابسته به نظام ارزشی حاکم بر آن است. از این رو، مطالعه ارزش ها و بررسی نقاط ضعف و قوت آنها، گام مهمی در تبیین ساختار نظام اخلاقی و تربیت اخلاقی در جوامع مختلف است. هدف این نوشتار، که از نوع پژوهش های کیفی است، بررسی تطبیقی مقوله ارزش ها در دو مکتب فکری اسلام و لیبرالیسم است. از آنجایی که مبانی نظری انسان شناسی لیبرالیسم بر پایه اومانیسم استوار گردیده، ارزش هایی چون فردگرایی و آزادی فردی، برابری، تساهل و دموکراسی از ارزش های بنیادین این مکتب محسوب می شوند. در مقابل، در اسلام، که انسان شناسی آن، بر پایه «فطرت»، «عقل ورزی» و «کرامت ذاتی»، بنا شده، ارزش هایی چون خدامحوری، آزادی اجتماعی و معنوی، عدل، تساهل و مدارا و تئوکراسی، از ارزش های بنیادین آن محسوب می شود. گفت: گرچه در مواردی بین برخی ارزش ها در اسلام و لیبرالیسم مشابهت هایی دیده می شود، اما ماهیت خداگرایانه اسلام و انسان گرایانه لیبرالیسم، افتراق های عمیقی را در حوزه ارزش ها و تربیت اخلاقی بین این دو مکتب به وجود آورده است.   چکیده عربی:إن الأخلاق تعد من العناصر الأساسیة فی قوام المجتمعات البشریة، واستحکام النظام الأخلاقی لکل مجتمع یتعلق بالنظام المبدئی السائد فیه. الهدف من تدوین هذه المقالة هو إجراء دراسة تطبیقیة لمفهوم القیم المبدئیة فی مدرستین فکرییتین هامتین، وهما المدرسة الإسلامیة والمدرسة اللیبرالیة، وذلک فی إطار بحث نوعی. وبما أن المبادئ النظریة للوجودیة الإنسانیة اللیبرالیة تستند إلی النزعة الإنسانیة بعد عصر النهضة وبعد الثورة الفکریة، لذا فإن أهم القیم المبدئیة فی هذه المدرسة هی عبارة عن النزعة الفردیة والحریة الفردیة والمساواة والتساهل والدیموقراطیة.أما المدرسة الإسلامیة التی ترتکز أسسها علی الفطرة والنزعة العقلیة والکرامة الذاتیة، فإن أهم القیم المبدئیة فیها هی عبارة عن محوریة الله تعالی والحریة الاجتماعیة والحریة المعنویة والعدل والتساهل والتسامح والحکومة الدینیة. ورغم أننا فی بعض الموارد نلاحظ أن بعض القیم المبدئیة الإسلامیة تتشابه مع القیم المبدئیة اللیبرالیة فی ظاهرها، إلا أن طبیعة النزعة الإلهیة فی کلا المدرستین تختلفان عن بعضهما إلی حد کبیر فی مجال القیم المبدئیة والتربیة الأخلاقیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 992

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حاج غلامرضایی مهناز

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2 (پی در پی 8)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    440
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چکیده فارسی:فرایند تعلیم و تربیت، به ویژه آموزش ارزش ها، همواره به عنوان یکی از زیرساخت های مهم سازندگی و اصلاح انسان و اجتماع، مورد توجه بشر بوده است. این فرایند، خود از ارکانی تشکیل شده است که محتواهای آموزشی مناسب، یکی از آن ارکان می باشد. این پژوهش بر آن است تا به ارائه اصول مناسب در سازمان دهی و تنظیم محتواهای آموزش ارزش های دینی و اخلاقی بپردازد. پژوهش حاضر، نظری و از نوع توصیفی تحلیلی است و نتایج، بیانگر ارائه معیارهای درست انتخاب محتواهای آموزش ارزش ها، نحوه سازماندهی آنها، به ویژه منابع مناسب، جهت آموزش ارزش های دینی و اخلاقی است.   چکیده عربی: إن عملیة التعلیم والتربیة، ولا سیما تعلیم القیم المبدئیة، کانت دائما محط اهتمام البشر بصفتها إحدی الأسس الهامة لبناء الإنسان والمجتمع وإصلاحهما. فهذه العملیة تتکون من أرکان خاصة، والمضامین التعلیمیة المناسبة هی أحد هذه الأرکان. تقوم الباحثة فی هذه المقالة بتنظیم المضامین التعلیمیة للقیم المبدئیة الدینیة والأخلاقیة من خلال طرح أصول مناسبة، وذلک بأسلوب نظری تحلیلی. وقد أشارت نتائج البحث إلی ضرورة طرح معاییر صحیحة لاختیار المضامین التعلیمیة للقیم المبدئیة وطریقة تنظیمها، وبالأخص المصادر المناسبة لتعلیم القیم المبدئیة الدینیة والأخلاقیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 440

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2 (پی در پی 8)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    599
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چکیده فارسی:از آنجا که ارزش ها در ایجاد ثبات در شخصیت افراد و حیات اجتماع بسیار مهم و به عنوان عاملی تاثیرگذار می باشد، آموزش و اشاعه صحیح آنها امری ضروری است. این تحقیق به ارائه روش هایی در جهت آموزش ارزش های دینی و اخلاقی می پردازد. تحقیق حاضر نظری و از نوع توصیفی تحلیلی است و نتایج آن، بیانگر ارائه یک روش جدید به نام روش پله کانی آموزش ارزش هاست. این روش از سه مرحله قبل از آموزش یا «آمادگی و آگاهی»، مرحله آموزش یا «پایه گذاری» و مرحله بعد از آموزش یا «پرورش» تشکیل شده است.   چکیده عربی:بما أن القیم المبدئیة لها دور فی تحقیق ثبات شخصیة الإنسان فی الحیاة الاجتماعیة، وبصفتها عامل مؤثر فی حیاته، لذلک لا بد من تعلیمها وترویجها بشکل صحیح. الهدف من تدوین هذا البحث هو طرح طرق لتعلیم القیم المبدئیة الدینیة والأخلاقیة، وذلک بأسلوب نظری تحلیلی. ونتائجه هی طرح طریقة جدیدة تحت عنوان (طریقة تدریجیة) لتعلیم القیم المبدئیة الدینیة. وهذه الطریقة تتضمن ثلاث مراحل، هی مرحلة ما قبل التعلیم (الاستعداد والوعی)، ومرحلة التعلیم (التثبیت)، ومرحلة ما بعد التعلیم (مرحلة التربیة)، ویتم من خلالها اقتراح سبل لترسیخ القیم المبدئیة المتعلمة ورفع مستوی قدرة تشخیص المتعلم للقیم المبدئیة والقیم غیر المبدئیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 599

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فولادی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2 (پی در پی 8)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    724
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چکیده فارسی:رسانه ها در هر نظام سیاسی مهم ترین ابزار اشاعه فرهنگ، ارزش ها و هنجارهای حاکم و پذیرفته است که موجبات ثبات سیاسی در جامعه را فراهم می سازد. رسانه ها در یک جامعه برای اینکه در رقابت با رسانه های رقیبب بتوانند به حیات خود ادامه دهند، و رضایت مخاطبان را کسب نمایند، چاره ای جز بهره گیری از شگردها و شیوه های گوناگون هنری و جذابیت های شکلی، تبلیغی، روان شناختی، برای نفوذ در میان مخاطبان خود ندارند. متاسفانه رسانه ها در نظام اسلامی، علی رغم برخورداری از محتواهای غنی، به دلیل ضعف ساختاری و فقدان جذابیت های لازم مخاطب پسند، نسبت به رسانه های رقیب، اقبال چندانی از برنامه های آن نمی شود. از این رو، این مقاله، در تلاش است تا راهکارهایی را برای نهادینه سازی ارزش های اخلاقی در رسانه بیان کند.   چکیده عربی:یتمحور البحث فی هذه المقالة حول دراسة وتحلیل سبل ترسیخ الأخلاق فی وسائل الإعلام وذلک بأسلوب نظری تحلیلی. فوسیلة الإعلام فی کل نظام سیاسی تعد أهم أداة لترویج الثقافة والقیم والقوانین الحاکمة التی یتقبلها الناس، حیث تمهد الأرضیة اللازمة للاستقرار السیاسی فی المجتمع. ولیس هناک سبیل لنفوذ وسائل الإعلام بین مخاطبیها فی أی مجتمع لکی تنافس وسائل الإعلام الأخری المناوئة لها ولکی یستمر وجودها وتکسب رضا مخاطبیها، سوی الاعتماد علی أسالیب فنیة عدیدة ووسائل جذب ظاهریة وإعلامیة وعلم نفسیة لکی تتمکن من خلالها من النفوذ بین المخاطبین. وللأسف الشدید، بالرغم من أن وسائل الإعلام فی النظام الإسلامی تتمتع بمضمون ثری، ولکن بسبب ضعف بنیتها وفقدانها العوامل الضروریة لجذب المخاطب، فإن برامجها بالنسبة إلی وسائل الإعلام المناهضة لا تحظی بإقبال مطلوب. لذا قام الباحث فی هذه المقالة بطرح سبل من شأنها ترسیخ القیم الأخلاقیة فی وسائل الإعلام.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 724

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فلاح رفیع علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2 (پی در پی 8)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    703
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چکیده فارسی:بحث و بررسی در زمینه چیستی الگو و نقش آن در تربیت، همواره دغدغه مهم فیلسوفان تعلیم و تربیت بوده است. بر این اساس، درباره جایگاه الگو و اهمیت آن، سخنان نغز، بسیار گفته شده است؛ اما درباره نقش الگو در انتقال ارزش ها و چگونگی اثرگذاری آن بر افراد تحت تربیت، به ویژه نسل جوان، کمتر سخن به میان آمده است.پژوهش حاضر بررسی نقش الگو با رویکرد یاد شده را مطمح نظر خود قرار داده است. نویسنده در این نوشتار با تقسیم روش شناسی مرتبط با الگو و افراد هدف و بیان مولفه هایی در ذیل هریک، کوشیده است تا به دیدگاهی نو در این زمینه تقرب جوید. اهمیت و حساسیت الگوپذیری، برخوردار از فرایندی است که سرعت و سلامت آن، به دقت و توجه به این مولفه ها و رعایت عملی آنها وابسته است. این پژوهش با رویکرد درون دینی و به شیوه تحلیلی منطقی انجام شده است.   چکیده عربی:من الهواجس الهامة التی کانت دائما تشغل أذهان الفلاسفة فی المجال التربوی، هی دراسة وتحلیل واقع الأنموذج الأمثل ودوره فی التربیة، لذا هناک الکثیر من الکلام الجذاب حول مکانة الأنموذج الأمثل وأهمیته. أما بالنسبة إلی دوره فی انتقال القیم المبدئیة وکیفیة تأثیره علی من هم فی مرحلة التربیة، ولا سیما بالنسبة إلی جیل الشباب، فلایوجد الکثیر من الکلام حوله.وقام الباحث فی هذه المقالة بدراسة دور الأنموذج الأمثل فی انتقال القیم المبدئیة، حیث قسم منهجیته ومنهجیة الأفراد الذین هم هدفه، ووضح العناصر الخاصة بکل منهما، وذلک لطرح رؤیة جدیدة فی هذا المضمار. والأسلوب الذی اتبعه تحلیلی منطقی علی أساس باطن الدین.إن أهمیة التأثر بالأنموذج الأمثل لها مراحل تستند فی سرعة تحققها وسلامتها إلی الدقة والالتفات إلی هذه العناصر و مراعاتها بشکل عملی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 703

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2 (پی در پی 8)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    579
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چکیده فارسی: پست مدرنیسم، معرف تعدد و تکثر ارزش ها و نسبیت حقیقت است. آیا چنین وضعیتی می تواند بستری مناسب برای تعلیم و تربیت ارزش های اسلامی باشد یا خیر؟ مقاله حاضر بر این فرض است که مبانی هستی شناسی پست مدرنیسم، موانع فکری عرضه ارزش های اسلامی را مرتفع کرده؛ بدین معنا که مطلقیت و جهان شمولی ارزش های غربی را به چالش کشیده است. از سویی دیگر، مبانی معرفت شناسی پست مدرنیسم با طرح نسبیت شناخت و حقیقت، با ارزش هایی که مدعی جهان شمولی و مطلقیتاند، به مقابله بر می خیزد. بر همین اساس، به نظر می رسد مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی پست مدرنیسم همانند شمشیر دو دم است؛ یک دم آن می خواند و دم دیگر می راند. مقاله حاضر با بهره از روش تحلیل محتوای کیفی و رهیافت نسبت سنجی می کوشد امکان تعلیم و تربیت ارزش های اسلامی در وضعیت پست مدرنیسم را نشان دهد.   چکیده عربی:إن الحداثة هی مفهوم یشیر إلی تعددیة القیم المبدئیة وإلی کون الحقیقة أمرا نسبیا. یا تری، هل أن هذه الحالة صالحة لأن تکون أرضیة مناسبة لتعلیم القیم المبدئیة الإسلامیة؟ یقوم الباحثان فی هذه المقالة بإزالة العقبات الفکریة الکامنة أمام طرح القیم المبدئیة الإسلامیة ونقض المبادئ الوجودیة للحداثة، أی انتقاد وجودیة الحداثة المطلقة وشمولیة القیم المبدئیة الغربیة. ومن ناحیة أخری، فإن المبادئ المعرفیة للحداثة فی الحقیقة تتنافی نسبیا مع القیم المبدئیة التی تدعی الإطلاق والشمولیة. لذا، یبدو أن المبادئ الوجودیة والمعرفیة للحداثة هی سیف ذو حدین، حد للإثبات والآخر للنقض. أسلوب البحث فی هذه المقالة هو تحلیل المضمون النوعی واستنتاج المعیار النسبی، وقد حاول الباحثان إثبات أمکانیة تعلیم القیم المبدئیة الإسلامیة فی ظروف الحداثة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 579

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2 (پی در پی 8)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    433
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چکیده فارسی:این پژوهش، با روش توصیفی–تحلیلی درصدد واکاوی نقادانه رویکردهای جهانی رایج در تربیت ارزش ها، مقایسه آنها با مبانی و مقاصد تربیت اسلامی و ترسیم رویکرد جامعی برای بنا نهادن «الگوی اسلامی تربیت ارزش های دینی» است. رویکردهای رایج دینی و فلسفی فضیلت مدار، بر آموزش سیرت شایسته و تربیت منش مطلوب تکیه کرده اند؛ ولی رویکردهای رایج غیردینی، بر خودشکوفایی و خودتبینی ارزش ها اصرار می ورزند. مطالعه خاستگاه و واکاوی ذهنیت سکولار حاکم بر این رویکردها، تفاوت کلی نگرش آنها با رویکرد اسلام به دین را به خوبی روشن می سازد. رویکرد تلفیقی اسلام به تربیت هم زمان؛ ارزش های عقلی و دینی، و امکان، بلکه وقوع هماهنگی تربیت دینی و عقلانی، تفاوت کلیدی رویکرد اسلامی به تربیت ارزش ها با رویکردهای دینی رایج است که به تعامل کامل عقل و دین در هندسه معرفتی اسلام برمی گردد. ارزش های دینی در رویکرد اسلامی، جامع همه ارزش های انسانی، اعم از فردی و اجتماعی است؛ درحالی که همت اصلی الگوهای دینی و فضیلت گرای رایج، وقف تربیت ارزش های اخلاقی و آموزش سیرت نیکو بوده، قلمرو تربیت ارزش ها در آنها به حوزه های فردی و شخصی محدود می شود.   چکیده عربی:محور البحث فی هذه المقالة هو دراسة نقدیة للنزعات العالمیة الشائعة فی مجال تربیة القیم المبدئیة ومقارنتها بأصول التربیة الإسلامیة، وکذلک طرح رؤیة شاملة لتأسیس أنموذج إسلامی لتربیة القیم المبدئیة الدینیة، وذلک بأسلوب نظری تحلیلی. أما النزعات الدینیة والفلسفیة الفاضلة فهی ترتکز علی أساس تعلیم السیرة اللائقة للخلق التربویة المطلوبة، ولکن النزعات الشائعة غیر الدینیة فهی تستند إلی تربیة القیم المبدئیة وتبیینها.والنزعة التلفیقیة للإسلام للتربیة المتزامنة بین القیم العقلیة والدینیة وإمکانیة حدوث انسجام بین التربیة الدینیة والعقلیة، تختلف بشکل أساسی مع النزعة فی القیم المبدئیة الدینیة السائدة التی تعود فی أصلها إلی الهدسة المعرفیة الإسلامیة. فالقیم المبدئیة الدینیة فی النزعة الإسلامیة تشمل جمیع القیم الإنسانیة الفردیة والاجتماعیة، بینما التوجه الأساسی للنماذج المثلی الدینیة والنزعة الفاضلة السائدة فهی تتمحور حول القیم المبدئیة الأخلاقیة وتعلیم السیرة الحسنة، حیث إن بیئة تربیة القیم المبدئیة فیها تنحسر فی المجالات الفردیة والشخصیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 433

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button