Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

افضلی سیدعبدالرئوف

نشریه: 

معارف عقلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    7-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    483
  • دانلود: 

    166
چکیده: 

چکیده فارسی:نوشتار پیش رو در پی آن است که برهان اخلاقی کانت را که از برهان های شناخته شده برای اثبات وجود خداوند در الهیات مغرب زمین است، مطالعه و بررسی کند. از این رو، نخست دیدگاه کانت را در زمینه دیگر برهان های اثبات وجود خداوند، همانند برهان وجود شناختی، برهان کیهان شناختی و برهان غایت شناختی مطرح ساخته و بیان می کند که این برهان ها از نگاه کانت هیچ ارزش و اعتباری ندارند و اثبات وجود خداوند از راه هیچ یک از آنها امکان پذیر نیست. سپس برهان اخلاقی کانت را که تنها تکیه گاه او در اثبات وجود خداوند است بر اساس یکی از تقریرهای شناخته شده از آن تبیین می کند. سرانجام، به واکاوی و ارزیابی این برهان از چشم اندازهای گوناگون پرداخته و نشان می دهد برهان اخلاقی کانت که از احکام عقل عملی است توانایی اثبات وجود خداوند را به عنوان یکی از احکام عقل نظری ندارد.   چکیده عربی:هذه المقالة بصدد مطالعة وبحث البرهان الأخلاقی لـ «کانت» والذی یعد من البراهین المثبتة لوجودالله تعالی فی الغرب. لذلک نبحث المقالة أولا حول نظر کانت فی البراهین الأخری لإثبات وجود الله تعالی مثل البرهان المعرفی، برهان معرفة العالم، برهان الغایة و أن کانت یعتبر بأن کلا من هذه البراهین لیس لها قیمة أو اعتبار ولا یمکن قبول إثبات وجود الله عن طریق إحداها. ثم تبین المقالة أحد التقریرات المعروفة لبرهان کانت - والذی یعتبره کانت الحجر الأساس فی إثبات وجود الله-. و فی النهایة تحلیل و تقییم هذا البرهان من منظورات متنوعة و تبیین عدم إمکانیة برهان کانت - الذی هو من الأحکام العملیة للعقل- من النهوض لإثبات وجود الله الذی هو من الأحکام النظریة للعقل.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 483

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 166 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

امیری رضا

نشریه: 

معارف عقلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    29-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    547
  • دانلود: 

    150
چکیده: 

چکیده فارسی:دیدگاه رایج درباره خاستگاه حکمت این است که این اندیشه در یونان و با متن های یونانی آغاز شده است؛ اما کسانی مانند شیخ اشراق، پیامبران و متن های شرقی به ویژه هرمس و آثار هرمسی را نقطه آغاز حکمت می دانند. متن های هرمسی در طول زمان شکل گرفته اما خاستگاه آن مصر باستان بوده و از آنجا به یونان رفته و سپس بر دنیای اندیشه یهودی و مسیحی تاثیر گذاشته است. مسلمانان که هرمس را همان ادریس پیامبر دانسته اند، از راه نهضت ترجمه با اندیشه و متن های هرمسی آشنا شدند. این متن ها به بیشتر زبان ها نگارش یافته و نسخه هایی از آن به خط هیروگلیفی کشف شده است. متن های هرمسی را می توان به دو دسته تقسیم کرد، متن هایی با درون مایه علوم غریبه و متن های فلسفی که در دنیای غرب تا اندازه ای شناسایی و معرفی شده اند. در دنیای اسلام نیز متن های خطی با گرایش اندیشه هرمسی در موضوع های عرفانی، طبیعیات، فلسفه و علوم سری وجود دارند که هنوز پژوهشی درباره آنها انجام نشده است.   چکیده عربی:النظرة الرائجة حول منشأ الحکمة هی کونها من الیونان و أنها بدأت من النصوص الیونانیة، أما اشخاص مثل شیخ الإشراق، فإنهم یعتبرون أن الأنبیاء والنصوص الشرقیة وبالأخص هرمس والآثار الهرمسیة هی بدایة الحکمة. النصوص الهرمسیة تشکلت علی مر الزمان لکن منشأها هی مصر القدیمة ومن هناک انتقلت إلی الیونان ومن ثم ألقت أثرها علی ساحة الفکر الیهودی والمسیحی. المسلمون الذین یعتبرون أن هرمس هو النبی إدریس، تعرفوا علیه عن طریق ترجمة نصوص وأفکار هرمس. هذه النصوص کتبت بأکثر اللغات واکتشفت نسخ خطیة منها باللغة الهیروغلیفیة. یمکن تقسیم النصوص الهرمسیة إلی قسمین، النصوص التی موضوعها العلوم الغریبة والنصوص الفلسفیة فی عالم الغرب. فی العالم الإسلامی یوجد أیضا نصوص خطیة للفکر الهرمسی فی الموضوعات العرفانیة، الطبیعیة، الفلسفة والعلوم السریة للوجود لکنه لم یحقق حولها حتی الآن.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 547

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 150 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حسین زاده یزدی مهدی

نشریه: 

معارف عقلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    59-83
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    623
  • دانلود: 

    189
چکیده: 

چکیده فارسی:مفهوم «وجود» و جایگاه آن در تفکر فلسفی انسان و پیوندش با دیگر مفاهیم، راه پرفراز و نشیبی را در تاریخ اندیشه بشری می پیماید. جای شگفتی است مفهومی که در بسیاری از سنت های فلسفی، بدیهی و به تعبیری روشن ترین بدیهی شمرده می شود دچار چنین تطوری گردد. این مفهوم در برخی از دیرینه ترین سنت های فلسفی دوران باستان جایگاهی بس محوری داشته است، به گونه ای که موضوع فلسفه، وجود بماهو وجود دانسته می شود. در دوره های پسین این مفهوم در حاشیه مباحث فلسفی قرار گرفت. در سده های گذشته در حکمت متعالیه و اگزیستانسیالیسم غربی دیگربار احیا شد و افق های تازه ای بر اندیشه بشری گشود. گذری کوتاه بر مسائلی که در این دو جریان فلسفی ارائه می شود، از نزدیکی قابل توجهی درباره وجود پرده برمی دارد.در این نوشتار با طرح پاره ای از مسائل مهم در باره وجود در حکمت متعالیه و نزد گروهی از بزرگان اگزیستانسیالیسم، روزنه ای را برای تطبیق و مقایسه جست وجو خواهیم کرد.   چکیده عربی:مفهوم «الوجود» ومکانته فی الفکر الفلسفی الإنسانی وارتباطه ببقیة المفاهیم، هو طریق وعر وصعب فی تاریخ الفکر البشری. إنه لمن العجب أن یکون مفهوم بدیهی بل أظهر البدیهیات وأوضحها فی اکثر المذاهب الفلسفیة موردا لمثل هذا التطور! هذا المفهوم فی بعض المذاهب الفلسفیة والتی تعد الأقدم کان له الموقع المرکزی بحیث أن موضوع الفلسفة کان الوجود بما هو وجود. أما فی الفترات الأخیرة فقد أصبح هذا المفهوم علی حاشیة المباحث الفلسفیة. فی القرون الماضیة تم إحیاء هذا المفهوم فی الحکمة المتعالیة والوجودیة فی الغرب وفتحت آفاقا جدیدة للفکر البشری. لذلک فإن المرور السریع لکل من المبنیین الفلسفیین عن قریب یرفع الحجاب عن الوجود.فی هذه المقالة ومن خلال طرح بعض المسائل المهمة فی الحکمة المتعالیة ومسائل لمجموعة من کبار المذهب الوجودی فإننا مهدنا الطریق للمقارنة والتطبیق والبحث بین هذین المذهبین.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 623

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 189 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خادمی مهدی

نشریه: 

معارف عقلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    85-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    474
  • دانلود: 

    126
چکیده: 

چکیده فارسی:بی گمان مساله توجه به انسان و عدم ثبات ذات او از محوری ترین مباحث فلسفی نزد ملاصدرا و کرکگور است. شاید این نقطه اشتراک، مهم ترین شباهت میان این دو اندیشمند نیز باشد. اگر به کل آثار هر دو متفکر نظر افکنده شود، بی گمان خواننده به این نتیجه می رسد که یکی از اهداف آن ها، آسیب شناسی ذات انسان و سپس تاسیس نظامی است تا براساس آن، بتوان راه رسیدن به وجود حقیقی انسان را به دست آورد. البته نمی توان انکار کرد که تمام فیلسوفان پیش از آنها، به انسان و توانایی های او توجه ویژه ای داشته اند؛ اما نوع نگاه این دو اندیشمند با دیدگاه های پیشینیان خود کاملا متفاوت به نظر می رسد.از این رو، نوشتار پیش رو بر آن است تا شباهت ها و تفاوت های دیدگاه این دو متفکر در زمینه سیلان وجودی انسان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.   چکیده عربی:بلا شک إن مسألة الإنسان وعدم ثبات ذاته من أهم المسائل الفلسفیة عند الملاصدرا و کرکگور. ولعل هذا الإشتراک ایضا من أهم عوامل الشبه بین هذین العالمین. إذا نظرنا إلی کل آثار هذین العالمین، فإن القارئ سوف یصل إلی نتیجة أن أحد أهدافهما معرفة أمراض ذات الإنسان ثم تأسیس نظام یمکن من خلاله معرفة الطریق للوصول إلی الوجود الحقیقی للإنسان. نعم لایمکن إنکار أن کل الفلاسفة قبلهما، کان لهم نوجه خاص للإنسان واستعداداته، لکن نظر هذین الفیلسوفین تتفاوت مع نظر الفلاسفة السابقین لهم تماما.من هذه الجهة فالمقالة الحاضرة تبحث و تقییم عوامل التشابه والإختلاف هذه المفکرین فی إطار السیلان الوجودی للإنسان.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 474

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 126 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خدابخشیان حمید

نشریه: 

معارف عقلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    125-160
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    452
  • دانلود: 

    124
چکیده: 

چکیده فارسی:دانشی که موضوع خویش را وجود مطلق قرار داده و با روش عقلی و بهره گیری از برهان در پی درک حقایق اشیا است را «فلسفه اسلامی» نامیده اند. اما چرا این فلسفه را با پسوند «اسلامی» وصف کرده اند؟ برای پاسخ گویی به این پرسش، نخست به امکان تحقق فلسفه اسلامی و سپس به ویژگی ها و مولفه هایی که در مجموع، امکان شکل گیری فلسفه ای با وصف اسلامی را قابل قبول می سازند، پرداخته شده است.بررسی جنبه اسلامی آنچه که امروز با نام «فلسفه اسلامی» شناخته می شود، بخش دیگر این مقاله را تشکیل می دهد. در آغاز این بخش در نقد دیدگاهی که عنوان «فلسفه اسلامی» را ساخته و پرداخته شرق شناسان می داند، به تبارشناسی این واژه پرداخته و آثار آن در نوشته های فیلسوفان اسلامی پی گرفته شده است و در ادامه، واژه «فلسفه عربی» مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. آن گاه مولفه هایی که بیانگر اسلامی بودن فلسفه موجود است، برشمرده شده و در پایان به طرح و نقد دیدگاه مخالف تحقق فلسفه اسلامی پرداخته شده است. این مقاله در مجموع با گردآوری دیدگاه های گوناگون درباره نسبت میان اسلام و فلسفه اسلامی، به ارائه معیارهایی که انتساب فلسفه اسلامی به اسلام را قابل قبول می سازد، پرداخته است.   چکیده عربی:سمی العلم الذی موضوعه الوجود المطلق والذی یستفید من الطریقة العقلیة والبرهان لدرک حقائق الأشیاء بـ «الفلسفة الإسلامیة».ولکن لماذا وصفت الفلسفة بـ «الإسلامیة»؟ للجواب عن هذا السؤال، لابد من البحث أولا عن إمکان تحقق الفلسفة الإسلامیة وبعدها نبحث فی مجموع الخصائص والمکونات المقبولة التی یمکن أن تشکل الفلسفة بالوصف الإسلامی.ویشکل البحث عن الجانب الإسلامی فیما یعرف الیوم بـ «الفلسفة الإسلامیة» الجزء الآخر لهذه المقالة. فی بدایة هذا القسم نبحث فی نقد النظرة التی تری أن الفلسفة الإسلامیة من نتاج المستشرقین، وفی أصل الکلمة وآثارها علی کتابات الفلاسفة المسلمین، وبعدها تتابع المقالة بحث ونقد مصطلح «الفلسفة العربیة». عندها تتضح مکونات کیف تکون الفلسفة إسلامیة، وفی الختام تبحث المقالة فی نقد نظریة المخالفین لتحقق الفلسفة الإسلامیة. هذه المقالة هی جمع وجهات نظر مختلفة للنسبة الواقعة بین الإسلام والفلسفة الإسلامیة، من خلال تبیین المعاییر المقبولة لانتساب الفلسفة الإسلامیة للإسلام.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 452

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 124 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رضایی رحمت اله

نشریه: 

معارف عقلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    161-210
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    518
  • دانلود: 

    144
چکیده: 

چکیده فارسی:اختلاف در عوامل توجیه کننده یک باور، تفسیرهای متفاوتی از مبناگرایی را پدید آورده است. از جمله این تفسیرها، «مبناگرایی معتدل» است که از سوی معرفت شناس برجسته غربی، پل موزر ارائه شده است. از دیدگاه او، معرفت های تجربی انسان دارای دو دسته مبانی هستند: گزاره ای و غیرگزاره ای. مبانی غیرگزاره ای یا غیرمفهومی به یاری تبیین و نوعی انسجام گرایی، می توانند مبنای مبانی گزاره ای قرار گیرند و این مبانی گزاره ای، مبنایی برای دیگر معرفت های بشری باشند. وی این دیدگاه را «درون گرایی غیرافراطی» می نامد.نویسنده با تبیین این تفسیر، آن را با دیدگاه ابن سینا سنجیده است. به نظر می رسد ابن سینا به دو نوع مبنا معتقد است. براساس یک نوع مبنا، می توان وی را مبناگرای رادیکال دانست، اما براساس مبنای دیگر که مربوط به معرفت های تجربی است، مبناگرای معتدل به شمار می رود که این امر دیدگاه موزر و ابن سینا را به یکدیگر نزدیک می سازد. مساله مهم دیگر، نوعی برون گرایی در هردو دیدگاه است.   چکیده عربی:الإختلاف فی توجیه اعتقاد معین سبب فی نشوء مبانی مختلفة. من جملة هذه المبانی «المبنی الإعتدالی» والذی تم طرحه من قبل العالم البارز فی نظریة المعرفة بول موزر. من وجهة نظره، معارف الإنسان تشمل مجموعتین من المبانی:المفاهیم وغیر المفاهیم. المبانی غیر المفهومیة وبمساعدة توضیح النوع الإنسجامی تستطیع أن تقع أساسا للمبانی المفهومیة والمبانی الأخری للمعارف البشریة. ویسمی هذه النظریة بـ «النظریة الإنطوائیة غیر المتطرفة».الکاتب بعد توضیح هذه النظریة یقوم بمقارنتها بنظریة ابن سینا. وما یظهر أن ابن سینا یعتقد بکلا المبنیین. فعلی أساس أحد المبانی یمکن اعتباره رادیکالیا (المبنی الجذری)، وعلی المبنی الآخر اعتدالیا وهذا الأمر یقرب بین نظر موزر و نظر ابن سینا من بعضهما. المسألة المهمة الأخری هی وجود النظرة الإنبساطیة فی کلا النظریتین.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 518

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 144 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فخارنوغانی سعیده

نشریه: 

معارف عقلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    1 (پیاپی 18)
  • صفحات: 

    211-244
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    369
  • دانلود: 

    152
چکیده: 

چکیده فارسی:ادراک عقلی در حکمت متعالیه ملاصدرا با سه رویکرد گوناگون بیان شده است. رویکرد نخست، مشاهده صورت های عقلیه از دور است. آنچه مشاهده می شود مثل نوریه یا عقول فعاله است. رویکرد دوم، افاضه صورت از عقل فعال است. در این رویکرد، نفس انسانی با صورت های معقوله موجود در عقل فعال متحد شده و در پی این اتحاد، صورت های معقوله برای او حاصل می شود. در رویکرد سوم که برای سالک واصل قابل تحقق است، نفس انسانی با اندکاک در ذات الهی و فنای باله به حقیقت امور خواهد رسید و در نتیجه، خلاق صورت ها خواهد بود.نگارنده در این نوشتار می کوشد تا با بررسی سخنان صدرالمتالهین به تبیین واپسین دیدگاه وی در ادراک عقلی که همان رویکرد سوم است بپردازد. افزون بر این به واکاوی و تبیین دو رویکرد نخست در نظام معرفت شناسانه ملاصدرا و هماهنگی آنها با مبانی حکمت متعالیه نیز خواهد پرداخت.   چکیده عربی:تم تبیین الإدراک العقلی فی الحکمة المتعالیة الصدرائیة من خلال ثلاثة مناهج. المنهج الأول، مشاهدة الصور العقلیة من بعید، فما یشاهد یکون من قبیل المثل النوریة اوالعقول الفعالة. المنهج الثانی، إفاضة الصورة من العقل الفعال. فی هذا المنهج تتحد النفس الإنسانیة مع الصور العقلیة الموجودة فی العقل الفعال وعلی أثر هذا الإتحاد تحصل الصور العقلیة لها. أما فی المنهج الثالث والذی یتحقق للسالک الواصل، تندک النفس الإنسانیة فی الذات الإلهیة وتفنی بالله فتصل إلی حقائق الأمور وفی النتیجة تصبح خلاقة للصور.الکاتب فی هذه المقالة سعی من خلال البحث فی کلام صدر المتألهین أن یبین نظره الأخیر فی الإدراک العقلی - والذی هو المنهج الثالث -. إضافة إلی ذلک البحث فی تحلیل وتبیین المنهجین الأول والثانی فی النظام المعرفی للملاصدرا و مدی انسجامهما مع مبانی الحکمة المتعالیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 369

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 152 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button