با توجه به غفلت محققان گذشته در بررسی مدل های متفاوت، این پژوهش با هدف بررسی اثرات ابعاد فرهنگ سازمانی بر اثربخشی سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان همدان بر اساس مدل ارزش های رقابتی طراحی شد. تعداد 111 کارمند از هشت اداره ورزش و جوانان استان همدان از یک جامعه 180 نفری با استفاده از جدول مورگان و کرجسی انتخاب شدند و به دو پرسشنامه اثربخشی سازمانی در ورزش و فرهنگ سازمانی پاسخ دادند. روایی پرسشنامه ها از طریق 12 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی تایید شد و پایایی آنها نیز به ترتیب 0.87 و 0.90 به دست آمد. علاوه بر وجود همبستگی قوی میان فرهنگ سازمانی و اثربخشی سازمانی، نتایج آزمون رگرسیون خطی گام به گام نشان داد که ابعاد پیوستگی سازمانی (b= .16, t= 2.13)، تاکیدات راهبردی (b= .29, t= 4.29)، معیارهای موفقیت (b= .42, t= 5.85) و ویژگی های بارز (b= .14, t= 2.23) بهترین پیش بینی کننده های اثربخشی سازمانی بودند. بر اساس این یافته ها به نظر می رسد که بخش های مختلف سازمان و ادارات ورزشی استان همدان، مدل های ارگانیک را می طلبند و به مدیران پیشنهاد می شود علاوه بر حفظ توازن الگوهای چهارگانه اثربخشی سازمانی مدل ارزش های رقابتی، در سازمان های ورزشی بتوانند فرهنگ سازمانی را به طور کلی و ابعاد رقابتی و تاکید بر اهداف بلندمدت را به طور ویژه در طراحی ساختار سازمان های خود ایجاد نمایند.