Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

HONAR-HA-YE-ZIBA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    8193
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8193

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

آژند یعقوب

نشریه: 

هنرهای زیبا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    99-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2465
  • دانلود: 

    776
چکیده: 

اسلوب سیاه قلم از شیوه های هنری نگارگری ایران است که از همان ابتدای رواج نگارگری شماری از نقاشان با این اسلوب شروع به کار کردند و آثاری پدید آوردند که امروزه جزو بازمانده های هنر نگارگری ایران به شمار می رود. از نقاشانی که با این شیوه کار می کرده، طوریکه به سیاه قلم هم شهرت یافته، استاد محمد سیاه قلم، نگارگر مرحله نخستین مکتب هرات است. آثار متعددی از این نقاش به جای مانده و تفسیرها و توجیه های گوناگونی را در بین هنرپژوهان جهان برانگیخته است. از اینها گذشته، می توان منشا نقاشی سیاه قلم را در کارگاه هنری آل جلایر یا مکتب تبریز- بغداد سده هشتم هجری جستجو کرد. در دیوان اشعار سلطان احمد جلایر که در سال 5798. به وسیله میرعلی تبریزی- واضح خط نستعلیق- کتابت شده، هفت تشعیر وجود دارد که با شیوه سیاه قلم کار شده است. این طراحی ها را با استاد عبدالحی، نقاش دربار آل جلایر، نسبت داده اند. نگارنده در این مقاله پس از ارایه تعاریف این اسلوب به سیر تاریخی و تکوینی این شیوه در نگارگری ایران پرداخته و آن را از سده هفتم تا سده دهم هجری که جای خود را به شیوه آب و رنگ کاری می سپارد، باز کاویده است. در این بازکاوی بعضی از آثار نقاشان ادوار مختلف بررسی و ارزیابی شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2465

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 776 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

زرگری نژاد غلامحسین

نشریه: 

هنرهای زیبا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    5-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    4241
  • دانلود: 

    944
چکیده: 

دانشکده هنرهای زیبا یکی از نخستین دانشکده های دانشگاه تهران بوده است که فعالیت آن در سال 1319 خورشیدی به عنوان یکی از دانشکده های اولیه دانشگاه آزاد شد. ملاحظه و تدقیق و تامل در نخستین پروگرام ها و برنامه های اولیه دانشکده به وضوح مبین آن است که دانشکده های هنرهای زیبا با بهره برداری و براساس میراث مدارس هنری عصر قاجار، به خصوص میراث دوره مشروطه پدید آمد. مهم ترین این زیر ساخت ها عبارت بودند از: مدرسه صنایع مستظرفه که در سال 1329 قمری/ 1289 شمسی، توسط محمد غفاری معروف به کمال الملک تاسیس شد؛ مدرسه موسیقی؛ مدرسه عالی موسیقار (هنرستان موسیقی)؛ هنرستان عال هنرهای زیبا؛ پس از تاسیس مدرسه موسیقی شهنازی در سال 1308 و تصویب آن در شورای عالی معارف، آموزش نوین هنرهای زیبا آغاز شد و این شالوده ی تاریخی دیگری شد برای دانشکده هنرهای زیبا. در این مقاله سعی شده است تا به صورتی فشرده و موجز، زمینه های شکل گیری دانشکده هنرهای زیبا، روند گسترش این دانشکده از درون موسسات هنری، براساس اسناد آرشیوی و بایگانی را کد دانشگاه و سایر منابع تاریخی بررسی و مورد تحلیل قرار گیرد. توجه به آموزش موسیقی، هنرهای مستظرفه و نمایشی در سطح عالی، از نکات برجسته ای است که به عنوان برنامه بنیان گذاران دانشکده هنرها در این مقاله بررسی شده است. گزارشی از اساسنامه های آموزشی و اسامی نخستین استادان این دانشکده، مروری بر اولین برنامه های درسی و برخی از آیین نامه های اولیه این دانشکده از دیگر مباحث این مقاله است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4241

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 944 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

هنرهای زیبا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    13-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1498
  • دانلود: 

    295
چکیده: 

از بیش از یک دهه پیش، راه اندازی دوره های آموزشی دکترا در رشته های مختلف در دانشگاه های کشور اوج گرفت. هدف از این کار، تربیت استاد و محقق به منظور رفع نیازهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و کاهش وابستگی به کشورهای خارجی در این زمینه ها بود. طبی بیش از ده سالی که از آغاز دوره ی دکترای شهرسازی در دانشگاه تهران می گذرد، دانشجویان متعددی وارد این دوره شده و پس از طی مراحل دوره ی آموزشی و پژوهشی موفق به کسب درجه دکترا گردیده اند. از نظر تحقق اهداف مورد نظر این برنامه آموزشی باید گفت که بیش از 75 درصد فارغ التحصیلان این دوره در مراکز آموزشی- پژوهشی معتبر کشور به فعالیت در زمینه تخصصی خود اشتغال داشته و بقیه نیز به نوعی در زمینه های مرتبط حرفه ای و اجرایی فعالیت می کنند که این امر موفقیت کلی برنامه را نشان می دهد. لیکن علی رغم تجارب متعددی که در این زمینه به دست آمده و مسایل و مشکلات عدیده ای که دانشجویان و فارغ التحصیلان و اساتید طی سال های گذشته به آن اشاره کرده اند، هیچ گونه ارزیابی رسمی از اجرای این دوره به منظور شناخت کامل و دقیق تنگناها و رفع آنها به عمل نیامده است. تحقیق حاضر با استفاده از روش های معمول در این زمینه به ارزیابی دوره مذکور پرداخته، به طور کلی به این نتیجه دست یافته که علیرغم تحقیق نسبی اهداف دوره همواره با مشکلات و تنگناهایی روبرو بوده که نیاز به بازنگری در آن را به شدت ضروری می نماید. لیکن از طرف دیگر متاسفانه قوانین و مقررات موجود حاکم بر این دوره ها اعمال هرگونه تغییر اساسی در ساختار و محتوای برنامه را عملا غیر ممکن می سازد. بنابراین پیشنهادات ارایه شده در این مقاله صرفا در چارچوی ضوابط موجود صورت گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1498

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 295 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

هنرهای زیبا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    23-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3544
  • دانلود: 

    1912
چکیده: 

آنگاه که تمدن بشر به وجود آمد، قبل از تولد هر حرفه دیگری معماری متولد شد و ایرانیان آن را چنان با فن آوری و هنر درآمیختند که نام و یاد آنها برای همیشه زنده باقی ماند. اتکا به این افتخارات کهن موجب گردیده که معمار معاصر چشم خود را به واقعیت های عصر خود ببندد. در وضعیت کنونی پیشرفت سریع فن آوری ساخت و ساز باعث گردیده که بدون دانش فنی و عدم اطلاع از اصول قوائد طراحی، ساخت ساز معمارانه برای افراد غیر متخصص مقدور نباشد. از طرف دیگر معمار معاصر می بایستی نسبت به مهندسی، زیبایی شناسی، جامعه شناسی و نهایتا برنامه ریزی آگاه و بصیر باشد، اما با این وجود معماران امروز تحت تاثیر سنت های قدیمی همانند یک هنرمند صرف آموزش می بینند. در دوران معاصر همراه با روش های آموزشی جدید در دانشکده های معماری، انفصال معماری و فن آوری به طور خاص سازه در حوزه آموزش معماری و طراحی معماری به صورت مشهود به وقوع پیوسته و در بسیاری موارد این دو به مثابه دو مقوله مجزا در نظر گرفته شده اند. در این مقاله سعی گردیده ضمن اشاره به سیر تحول همسازی سازه و معماری به ضرورت همسازی فضا و سازه به صورت کاربردی، جلب توجه معماران و مهندس سازه به این موضوع و نحوه همکاری نزدیک و واقعی بین آنها پرداخته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3544

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1912 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
نشریه: 

هنرهای زیبا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    31-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    1430
  • دانلود: 

    464
چکیده: 

ریشه اصلی مشکلات ساخت و صدمات قابل توجه ناشی از زلزله در شهرها و روستاهای کشور، عدم آگاهی از روش های صحیح اجرای ساختمان ها می باشد، اما تنگناهای مالی نیز امکان اجرای چنین روش هایی را محدودتر می سازند. مشکلات مالی در روستاهای کشور که متحمل خسارت بالایی در زلزله ها می شوند، اجازه ساخت و سازهای مطابق با آیین نامه های اجرای ساختمان های مقاوم را نمی دهد. ضروری است روش های اجرایی آسان تر و ارزان تری که علاوه بر مقاومت کافی در برابر زلزله، با اقتصاد مردم روستاها و سطح توانایی تکنولوژیکی- اجرایی آنها متناسب باشد، جایگزین روش های پیشین شود. هر چند هم اکنون، سازمان های دولتی مشغول ساخت وساز برای زلزله زدگان بم و روستاهای اطراف می باشند، ولی در سال های آتی که مردم، خود باید به انجام این امر بپردازند، مجددا همان مشکلات قبلی بروز خواهد کرد. بنابراین برای کاهش صدمات ناشی از زلزله ارایه و آموزش یک روش مقاوم و مطابق با اقتصاد این قشر از اجتماع امری اجتناب ناپذیر و حتی ضروری است. این مقاله به بررسی این سوال می پردازد که برای ساختن ساختمان در مناطق زلزله زده مانند زرند، باید روش های موجود را مورد بازبینی قرار داد، یا باید به تغییر اساسی در روش های ساخت پرداخت و در صورت ضرورت این تغییر چگونه می توان با توجه به ویژگی های اقلیمی، اقتصادی و اجرایی چنین مناطقی، روش هایی متناسب با توانایی های محلی و امکانات این مناطق ارایه داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1430

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 464 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نویسندگان: 

تقوایی ویدا

نشریه: 

هنرهای زیبا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    43-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    4083
  • دانلود: 

    1843
چکیده: 

این مقاله سعی دارد وجهی از معماری ایرانی را فراسوی علوم محض، بازخوانی کند. نظام فضایی همان واقعیت روحانی، نقشه پنهان و زیر نقشی بود، که در نسبت با آنچه «جا» می خواندیم «همه جا» بود. نظامی که به جای آنکه «قرار گیرد»، «قرار می داد» و «استقرار می بخشید». کاربردی بودن هنر معماری، تصور خیالی و «صورت» آن را بدون توجه به وجه ملموس و کارکردش ابترا می نمایاند. نظام فضایی به عنوان حلقه واسط وجه ملموس و غیره ملموس معماری، سازمان یافتگی والگوی فضایی بود، که واقعه و عملکردهایی که «هست بودن» در آنها تحقق می یافت، را قابل حصول می کرد. نظامی که بایدها و نبایدهای الگوهای حرکت و زندگی را نیز فراهم می ساخت. این نظام چیزی فراتر از عملکرد گرایی را به ذهن متبا در می سازد. براساس مستندات، نظام فضایی معماری ایرانی که با برداشت و الگوپذیری از ساخت و نظام فضایی عالم شکل می گرفت، انواع و ساختاری سه گانه داشته است. انواع آن شامل سلسله مراتب مفهومی، مرکزی و محوری بوده و دارای ساختار جهت گیری، مرکز گرایی و محوریت عمودی بوده است. نظام فضایی پس از تجسد در وجه ملموس و کالبد معماری، «شکل» های مختلفی را می نمایانده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4083

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1843 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

هنرهای زیبا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    53-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1842
  • دانلود: 

    650
چکیده: 

پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری مستقر در روستای میمند در طول فعالیت 5 ساله خود در این روستا، در کنار مرمت و حفاظت از کالبد روستا، در زمینه های مختلف پژوهشی، همچنین پرورش استعدادهای کارشناسان بومی و غیر بومی در زمینه های مختلف پژوهشی و اجرایی نیز فعالیت های عمده ای داشته است. سیاست های مدیریتی در زمینه احیا بافت میمند که به واسطه دستکند بودن آن، در ردیف بافت های خاص قرار می گیرد، تاثیر بسزایی در معرفی بهتر روستا و خدمات رسانی بهتر به گردشگر و در نهایت رونق زندگی بومی در این روستا دارد. سیاست های خاصی که پایگاه میراث فرهنگی در این زمینه در پیش گرفته، به الگویی برای طراحی در بافت روستا و همچنین استفاده بهینه از فضاهای دستکند متروکه روستا گردیده است. این نتایج و مقاله پیش رو نتیجه پژوهش های میدانی و روش آزمون و خطا، طی سال های گذشته به دست آمده است و در نهایت گویای این مساله است که با در نظر گرفتن الگوهای اصیل و بومی منطقه میمند، گام های موثری در راه احیا این روستای تاریخی برداشته شده است؛ و می توان در بافت های روستایی دیگر نیز از این الگوهای بومی الهام گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1842

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 650 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

اقبالی سیدرحمان

نشریه: 

هنرهای زیبا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    63-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5566
  • دانلود: 

    1646
چکیده: 

اکنون می توان دیکانستراکشن را جزیی لاینفک از تاریخ، تئوری و تجربه معماری دانست. در حدود بیست سال پس از انتشار نخستین کتاب های فلسفی ژاک دریدا، ایده ها و اندیشه های وی توسط معماران و منتقدان معماری مورد توجه قرار گرفت و به مدت یک دهه از اواخر دهه 1980 تا اواخر دهه 1990 با اشتیاقی فراوان در دنیای معماری دنبال شد. مقاله حاضر به تبیین ریشه های «دیکانستراکتیویسم» در فلسفه، هنر و معماری و بررسی تاثیر دیکانستراکشن بر روند دگرگونی های معماری معاصر غرب اختصاص دارد. به این منظور با ارایه بعضی از تعاریف مربوطه، مساله اصلی دیکانستراکشن از طریق ارجاع به ژاک دریدا و مفسران درجه اول آن مورد معرفی و بررسی قرار گرفته است. این امر که لازمه درک مناسب تسری و کاربرد دیکانستراکشن در معماری است، در ادامه با ملاحظه ای اختصاصی آن در هنر و معماری، ریشه ها و پشتوانه های هنری و معماری دیکانستراکتیویسم با ارایه نمونه های مرتبط دنبال می شود. در نسب شناسی درکانستراکتیویسم تعدادی از جنبش ها و گرایشات هنری و معماری اوایل قرن بیستم شامل «دادائیسم»، «دستیل» و «کانستراکتیویسم» در ارتباطی بلافاصل قرار دارند. لذا نمونه های معرفی شده با استفاده از روش یا مقایسه ای مبین همین واقعیت می باشند. در خاتمه مطالب، نکاتی در جمع بندی و در انتهای مقاله، مجموعه یادداشت ها و فهرست کامل منابع ارجاع شده در متن ارایه شده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5566

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1646 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

غریب پور افرا

نشریه: 

هنرهای زیبا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    73-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    8396
  • دانلود: 

    2496
چکیده: 

مقاله حاضر به بررسی معنای عملکرد در گرایش عملکردگرایی در معماری و ریشه های آن می پردازد. این مقاله در سه بخش کلی تدوین شده است. در بخش نخست، پیشینه عملکرد در تاریخ نظریه پردازی معماری به ویژه در دوره باستان و ریشه مفهوم عملکرد در واژه فایده به اختصار مطالعه شده است. در بخش دوم، پیشینه عملکرد در معماری از آغاز کاربرد واژه فانکشن بررسی شده است. در این مرحله، ریشه معناهای متعدد واژه عملکرد از اواسط قرن هجدهم تا اواخر قرن نوزدهم در قالب کاربردهای متعدد آن مطالعه شده است. در بخش سوم، به بررسی معنای عملکرد در آرای معماران و نظریه پردازان عملکردگرا یا علاقمندان به اصالت عملکرد در معماری پرداخته شده است. همچنین با مطالعه و تفسیر دو جمله کلیدی موثر بر ادبیات عملکردگرایی معماری و تامل بر معنای عملکرد نهفته در آنها تلاش شده است تا معنای عملکرد در جریان های عمده عملکردگرا تبیین شود. در پایان، این مطالعه نشان می دهد که تعاریف متعددی از واژه عملکردگرایی حضور داشته اند و معنای امروز عملکرد در معماری تنها برخی از معناهای گذشته آن را در بر می گیرد. بدین ترتیب عملکرد گرایی در قالب معناهای محدودی از عملکرد تعریف می شود. شناخت معناهای متعدد عملکرد در عملکردگرایی کمک می کند تا علاوه بر تدقیق معنای عملکرد و عملکرد گرایی، زمینه ای روشن برای مواجهه امروز با مفهوم عملکرد در معماری فراهم شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8396

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2496 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عباسعلی پور سمیرا

نشریه: 

هنرهای زیبا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    83-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1705
  • دانلود: 

    578
چکیده: 

این مقاله بخشی از مطالعات نگارنده در ارتباط با تاثیرات نانوتکنولوژی بر آینده معماری را ارایه می دهد. در ابتدا جنبه های کاملا علمی موضوع مورد بررسی قرار می گیرد و با جستاری در مبانی و مفاهیم پایدار معماری و گفتار بزرگان معماری جهان، درگیری موضوع با معماری روشن می شود و در آخر نیز با ارایه نمونه ای از دستاوردهای این تکنولوژی، به معرفی ویژگی ها و افق هایی که در پیش روی معماران است، می پردازد. همچنین. در این نگارش علل اهمیت موضوع با نگاهی به تاثیرات مثبت و منفی و آثار جانبی این تکنولوژی از دید متخصصین امر بیان می شود. دانشمندان و محققین پیش بینی می کنند که نانوتکنولوژی محدودیت هایی مثل استانداردها و ترکیبات غیر قابل بازگشت، همانند بتن و آجر را از سر راه طراحان بر خواهد داشت و مفاهیم معماری را دچار دگرگونی خواهد کرد. با وجود این، مطالعات نشان می دهند نانو مواد که در مقیاس نانو قدرت پخش و واکنش پذیری بالایی دارند، بی خطر نیستند. نانوتکنولوژی نیز مانند هر فناوری پیشرفته دیگر نیز به خودی خود خیر یا شر محسوب نمی شود؛ بدیهی است هرچه قابلیت ها و توانایی های یک فناور بیشتر باشد، اهمیت کنترل و به کارگیری آن در جهت کمک به ارتقا زندگی انسان ها نیز مهم تر خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1705

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 578 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ندایی فرد احمد

نشریه: 

هنرهای زیبا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    91-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2514
  • دانلود: 

    772
چکیده: 

طراحان صنعتی در کشورهای با تمدن و آداب رسوم کهن همواره وظیفه سنگینی بر عهده دارند. طراحان صنعتی کشورهای شرقی اغلب با این سوال همکاران غربی خود واجهه می گردند که: چرا محصولاتی را که شامل طراحی و تولید می کنید، هیچ گونه مشخصه و ویژگی مربوط به کشور و فرهنگ خودتان را ندارد و بیشتر بیگانه به نظر می رسند. چرا این طراحان از هماهنگی با ویژگی های زیبایی شناسانه منطقه ای و فرهنگی کشور خویش ناتوان هستند؟ این سوال اساسی را می توان از جهاتی مورد بررسی و نقد قرار داد که پاره ای از آنها به این شرح است: بحث رابطه بین سطح تکنولوژی و طراحی محصولات، ماهیت صنعتی شدن، روش ها و شگردهای گوناگون رایج در مبادلات تجاری، ارتباطات و مناسبات بین محصولات. فرهنگ ها و آداب و رسوم. در این نوشتار بیش از همه ارتباطات و تناسبات بین محصولات، فرهنگ ها و آداب و رسوم مورد توجه قرار می گیرد، اما این بدین معنی نیست که سایر دیدگاه ها از نظر دور بمانند. در حال حاظر هیج شکی وجود ندارد که ویژگی های فعالیت طراحان صنعتی به گونه ای پرشتاب در حال دگرگون شدن است. در بررسی های انجام شده در این زمینه می توان به چهار شاخه زیر در جهت دسته بندی فعالیت های حرفه طراحی صنعتی اشاره نمود: طراحی محصول و روندهای مربوطه، برنامه ریزی در جهت طراحی محصول و روندهای مربوطه، مدیریت طراحی، پژوهش طراحی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2514

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 772 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

AZHAND Y.

نشریه: 

HONAR-HA-YE-ZIBA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2007
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    99-105
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    710
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Siyah galam, "literally black pen" is a term used by the sixteenth - century Persian writers on painting for line drawing, practiced as an autonomous genre- though none of the painters they mention is credited with preponderant expertise in it. Such line drawing by the early fifteenth century was already highly esteemed, as witness the exquisite marginal ornament of the Divan of Ahmad Jalayer (Baghdad, c.1410). Siyah galam is the signature that appears on a number of leaves in the albums H.2153 and H.2160 in the topkapi sarayi library in Istanbul. The features that characterize the paintings signed siyah galam are also subject to debate, but scholars at least agree that both the signed and the anonymous paintings in H.2152, H.2153, H.2154 and H.2160 can be grouped by specific common stylistic elements, sources for which may be found in all part of Eurasia. The style of siyah galam picture is distinguished by a distinct linearity and a manner of expression strongly influenced by drawing. The powerful and expressive manner of drawing in these pictures probably gave rise to this unusual designation» black pen. Colour in these pictures is subordinated to line and serves only to increase its effect, so that the designation siyah galam is entirely intelligible. The refined sense of line produces a form of modeling which, in the service of a brutal realism, tries to establish well marked plastic and spatial values. The relationships between the Chinese and siyah galam paintings also provide additional data for discussing the problem of the transmission of forms. The study of siyah galam method did much to amplify the history of Persian painting as it could be charted from the illustrated book. The unusual format of the marin paintings allows us to suggest the date function of the diwan paintings. The characteristic style and the often unusual subjects combine with the form to make these paintings seem more typologically isolated than, in fact, they are. The paintings of the Divan are closer to siyah galam form. they were an original response to the late 14th - early 15 century interest in marginal space and the framing of the text all of the margin drawings of Divan, use what would be called the siyah galam method. The paintings are essentially black ink drawings touched by color. The ink was manipulated to create dark or light lines so as to emphasize features while de-emphasizing others. This study aims to revive interest in the siyah galam method in Persian painting by calling attention to selected works of its most talented members in Jalarid, limurid and Safawid period. The article will treat only those works which best represent the siyah galam style in Persian painting.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 710

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

هنرهای زیبا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    30
  • صفحات: 

    107-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2617
  • دانلود: 

    1066
چکیده: 

در این پژوهش موضوع چگونگی تبدیل اندیشه و خیال به فضای معماری داخلی و نقش آن در تداعی و انتقال مفاهیم در فیلم مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. چارچوب نظری این تحقیق «نظریه طراحی معماری براساس اندیشه و خیال» است که عموما به چگونگی تبدیل ایده به فرم مربوط می شود، که در این پژوهش سعی می گردد با به کارگیری مفاهیم، ابزارها و رویکردهای تحلیلی که این نظریه در دسترس ما قرار می دهد، طراحی معماران داخلی فضای فیلم و عناصر مرتبط با آن تحلیل شود. در این تحقیق با روش تحلیلی و توصیفی با تکیه بر روش نشانه شناسی بصری و تلفیقی از تحقیق کیفی )از تئوری به نمونه مورد مطالعه( و کمی )از نمونه مطالعه به تئوری( مفاهیم باز شکافت می شوند. نوشتار فوق به بررسی تبدیل اندیشه و خیال به فضای معماری داخلی در فیلم و چگونگی ایجاد آن از روی اسکیس های معماران و طراحان صحنه می پردازد. فرایند حاصل از این تحقیق به این نتیجه دست یافته است که عناصر مشخصه فضاهای معماری داخلی در تجلی معنا و مفاهیم معنوی در فیلم از قبیل سقوط، سردرگمی، عروج، بازگشت به ریشه ها، عشق، نفرت و … نقش بسزایی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2617

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1066 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button