زمینه و هدف: کمبود ریز مغذی ها یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی جهان است. در بین ریز مغذی ها کمبود آهن و روی شیوع بیشتری داشته و از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از این مطالعه مقایسه تاثیر مکمل یاری آهن و روی به تنهایی و همراه با هم بر وضعیت آهن و روی در کودکان ابتدایی بود.روش بررسی: در این مطالعه که بصورت کار آزمایی بالینی دو سوکور انجام گرفت 81 دانش آموز پایه پنجم ابتدایی شهر خرم آباد به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول مکمل آهن (20 میلی گرم آهن در روز)، گروه دوم مکمل روی (20 میلی گرم روی در روز) و گروه سوم مکمل آهن + روی (20 میلی گرم آهن +20 میلی گرم روی) را به مدت 4 ماه دریافت نمودند. در آغاز و پایان مداخله شاخص های هموگلوبین با دستگاه سل کانتر، فریتین سرم با روش رادیوایمینواسی و با استفاده از دستگاه گاماکانتر و روی سرم با روش جذب اتمی اندازه گیری شد. از آزمون های ANOVA، tزوجی، کروسکال والیس و ویلکاکسون جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد در گروه دریافت کننده مکمل روی به تنهایی، آهن همراه با روی و آهن به تنهایی میزان روی سرم نسبت به قبل از مداخله به ترتیب 2.1±5، 2.7±4.5 و2.2 ±3.6 میکرومول در لیتر افزایش یافت (p<0.05). کودکانی که کمبود اولیه روی داشتند بهره بیشتری از مکمل یاری در هر سه گروه بردند (p<0.01). مصرف مکمل آهن به تنهایی باعث افزایش فریتین پلاسما شد. در حالی که مکمل روی به تنهایی باعث کاهش فریتین گردید (p<0.01). مکمل های آهن، روی و ترکیب این دو تاثیر معنی داری بر هموگلوبین خون نداشت. نتیجه گیری: مصرف توام مکمل آهن با روی برای بهبود شاخص های آهن پلاسما و روی سرم، مناسب تر از مصرف جداگانه هر یک از آنهاست.