مقدمه: در سال های اخیر دانشگاه های دولتی با تغییرات اقتصادی-اجتماعی متعددی مواجه بوده اند. از یک سو، به دلیل استقلال حاصل از ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تاثیر عمده ای پذیرفته اند و از سویی دیگر، به دلیل تغییرات تعداد دانشجویان و کاهش بودجه سرانه و غیره فشارهای مضاعفی بر آنان وارد شده است. با توجه به این شرایط، ایجاد تحول در نظام پاسخ گویی مالی و عملیاتی آن ها ضرورتی غیرقابل انکار است. هدف از این پژوهش، تدوین چارچوبی برای تحول در نظام پاسخ گویی مالی و عملیاتی دانشگاه های دولتی ایران با مبنا قراردادن الگوی اصلاح شده لادر است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر روش استنتاجی، توصیفی-پیمایشی و از لحاظ نوع پژوهش، همبستگی و از جهت هدف، کاربردی و توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد خبره در حوزه تحول در نظام پاسخ گویی مالی و عملیاتی دانشگاه ها در سال های 1394-1393 است. این پژوهش با بکارگیری فن دلفی در دو دور اجرا و از آزمون های دوجمله ای t، کلموگروف-اسمیرنوف، کروسکال والیس و فریدمن و نرم افزار SPSS نسخه 20 برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است.یافته ها: محرک اصلی تحول در نظام پاسخ گویی مالی و عملیاتی دانشگاه های دولتی ایران نیاز به اطلاعات بهای تمام شده برای قیمت گذاری است و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان حسابرسی، به ترتیب، به عنوان پیش برندگان و گردانندگان تحول شناسایی شدند. تغییر در دیدگاه محافظه کارانه جامعه به عنوان مهم ترین عامل فرهنگی، ایفای نقش می کند. در این میان مدیران مالی دانشگاه ها باید رهبری این تحول را عهده دار شده و در بازه زمانی درازمدت و تدریجی اجرایی شود.نتیجه گیری: در این پژوهش توانایی پیش بینی کنندگی الگوی اصلاح شده لادر، که در بسیاری از کشورها برای تبیین فرآیند تحولات بکار گرفته شده است، در رابطه با تحول در نظام پاسخ گویی مالی و عملیاتی دانشگاه های دولتی ایران و در شرایط محیطی ایران مستند شده است.